Moderne undervisning i Nord-norsk dialekt Grammatikk.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ordklasser i norsk Oversikt Leksjon II.
Advertisements

VG3 – norsk: Grammatikk og språkhistorie
Opprinnerlser, språk debatt, forskjeller og likheter.
”NORSK RETTSKRIVING 2” Sammensatte språklyder
Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 1 Kursmøte 5Verb Verb.
Kursmøte 3 På-vei-mot f(x) setninger.
Læreplan i fremmedspråk. Generelle trekk ved det digitale i læreplanen  Personvern  Opphavsrett  Kildekritikk.
Lars Anders Kulbrandstad Høgskolen i Hedmark
¡A golpe de periódico! Svein Erik Svendsen Høgskolelektor © Lenguasol.
Kursmøte 1-4 Metoden TN Tegnsatt norsk.
Enkel og dobbel konsonant
Velkommen, språkeksperter!
Velkommen, språkeksperter!
Ting Forbindelser Ting og forbindelser blir til sammen et diagram
Vurdering av pedagogisk programvare
B ER GENENE OM HJELP Side 39 – 43 i arbeidsboken.
Si adjektivene og substantivene i bestemt form. 
Kapittel 6 c Sett inn substantivene og adjektivene i riktig form
Oppgave 4, side 106 – 107 Ubestemt artikkel foran substantivet.
Kapittel 37 Hectors ønske om arbeid i Norge.
1 Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson Kursmøte 4Adjektiv Adjektiv.
Kursmøte 1-2 Hvor er barnet på vei? – mot 3- 4åringens språklige nivå.
”NORSK RETTSKRIVING 2” Fast regel om ”stum” d
Ser du feilen i denne setningen?
100 lure ord å lære.
Ordklasser Inndelingen
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
¡A golpe de periódico! Høgskolelektor Svein Erik Svendsen  Kilde: 110 Actividades para la clase de idiomas  (Colección Cambridge de didáctica de lenguas)
Kapittel 15 På litteraturgruppe
Språktrekk i fagtekster LUT, Setningsstruktur  Enklere oppbygning  Ny informasjon presenteres til høyre i setningen  Presenteringer med ”Det..”
A1A, : Grammatikk: Litt mer om feltanalyse til A1A
SÆRTREKK VED NORSK OG ANDRE SPRÅK
Norsk som andrespråk LUB
Grunnleggende grammatikk- og språkkunnskap LUB
Norsk som andrespråk Kontrastiv grammatikk LUB
S TILLER TØFFERE KRAV TIL SKOLEELEVENE Side
PREPOSISJONER.
Norsk, svensk, dansk, islandsk og færøysk
Verbal kommunikasjon Nina Bell Rui Aadna,
1 Tema Vg1, kap 9 Olav Christopher Jenssen: Edition Biographie, 1997 Galleri Ris © Olav Christopher Jensen/BONO 2009.
Bli kjent med ordboka - en oversikt over innholdet i en tospråklig ordbok.
Hvilket ord skal ut? synge tegne malepensel. Hvilket ord skal ut? liten mus raskgrå.
Infinitiv: er den UBESTEMTE tiden. Vi kan sette Å foran verb som står i infinitiv. Å si Det var en vakker vårdag, at lærer`n sa til klassen: Å jobbe Nå.
| Norsk og andre språk Det norske språket har mange likheter med andre språk, spesielt med andre nordiske språk. Vi skal se både på likheter og forskjeller.
NORDISKE SPRÅK Norsk, svensk, dansk, islandsk og færøysk.
Tentamen i nynorsk Førebuing. Organisering Del 1: Grammatikk – Substantiv – Verb – Pronomen – Adjektiv – Genitiv (eigedomsord) Del 2: Tekstforståing –
SUBSTANTIV Mål: Kunne forklare hva et substantiv er.
Grammatikk. Ordklassene 1.Verb 2.Substantiv 3.Adjektiver 4.Pronomen 5.Determinativ 6.Preposisjoner 7.Konjunksjoner 8.Subjunksjoner 9.Interjeksjoner 10.Adverb.
A1C, : Grammatikk: Feltanalyse. Kilder Iversen, Harald Morten, Hildegunn Otnes og Marit Skarbø Solem (2004): Grammatikken i bruk – i tekst og.
Grammatikk. Ordklassane 1.Verb 2.Substantiv 3.Adjektiv 4.Pronomen 5.Determinativ 6.Preposisjonar 7.Konjunksjonar 8.Subjunksjonar 9.Interjeksjonar 10.Adverb.
Panorama Vg1 Kapittel 5: Språket før og no De nordiske språkene Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -gjøre greie for likheter.
Important to remember - Some grammar. The Noen steder har norsk bestemt artikkel mens engelsk ikke har the: – Abstrakte ord med generell betydning (love,
Språkhistorie – Norrøn tid (ca ) Litteratur: Otnes og Aamotsbakken 2006.
Repetisjon av norrønt: språk, litteratur og kilder
Gjør-det-selv-mødrene
Grammatikk.
Kun karakterer skal telle
Kapittel 2- Tid og tall I dette kapittelet skal du lære
Norsk som fremmedspråk Side 131
Vurdering for læring -erfaringsdeling
Kapittel 31 Melissas utdanning og ønsker for framtiden
Bli kjent med ordboka - en oversikt over innholdet
Kapittel 7 oppgave b b. Sett inn riktig form av substantivene og adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Norsk Grammatikk .
Kapittel 12 Melissa og Petter gifter seg
Språkhistorie Ivar Aasen: liv og virke.
Kapittel 29 Melissa på norskkurs
Si substantivene, verbene og adjektivene. 
Sett inn substantivene og adjektivene i riktig form
Ord som beskriver En stor hatt Ei skummel rotte
Utskrift av presentasjonen:

Moderne undervisning i Nord-norsk dialekt Grammatikk

Har du vansker med å skille mellom substantiver, verb og adjektiver?

Skolen har nå endret undervisningsmetodene

Substantiv er et ord som du setter ”faen” eller ”jævel” etter: • Klokkefaen, • gubbjævel, • hammerjævel etc.. jævel

Adjektiv er ord som du setter ”drit” foran :  Dritbra, dritpen, dritsterkt…..  Drit…

Verb er ord som du setter ”utav ville helvete” etter:  drakk utav ville helvete…  Dansa utav ville helvete…  Kjørte utav ville helvete…

Så nå er det DRITLETT for ungejævlene til å lære seg grammatikk utav ville helvete