Slide by: Jack A. Naglieri, Ph.D. 1- 97 2 PASS Theory & Application •Human cognitive functioning includes: –Planning - The how to, cognitive control,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kunnskapsbasert praksis – rød tråd i bachelorutdanningen Institutt for fysioterapi, Høgskolen i Bergen Liv Heide Magnussen Institutt for fysioterapi Avdeling.
Advertisements

TURNING VISIONS INTO REALITY TURNING VISIONS INTO REALITY FORSYNER VI SAMFUNNET MED DEN KOMPETANSEN VI TRENGER?
The EuroPEER SME Project
Organization and board
Gruppemedlemmer Gruppa består av: Magnus Strand Nekstad – s156159
Bruk av MS Project 2003 Server til Målrettet prosjekt styring Ulrika Johansson, Project Manager -DNV IT Solution.
The Trondheim Toll Ring System
”Hvis vi får tid!” Naturfaglig allmenndanning som lærerens utfordring Stein Dankert Kolstø Institutt for praktisk pedagogikk Universitetet i Bergen.
Ledelsesinformasjonsystem
Pareto presentation 29. August
Chris Kraus I Love Dick (1997) Stewart Home Slow Death (1997) Bernadette Corporation (John Kelsey m.fl.) Reena Spaulings Mara Lee Ladies (2007) Maria Sveland.
Gitte Holten Ingerslev - DPU Tekst Forskerens og didaktikerens blik på mødet mellem tekst og læser.
Policy related questions •What is the relationship between school performance and policy variations? •How is reading literacy taught in Nordic classrooms,
‘The High North’ A Geographical-Political Concept, with Emphasis on Marine Resources Management Odd Gunnar Skagestad Deputy Director General Bergen, 28.
Noen milepæler : Regjeringens informasjonskontor i London
After analysis… Den postanalytiske prosess
(1) Viability performance – reporting The Hydro Way Presented by Kirsten Margrethe Hovi 2008 June 3 rd.
ICYS – Nettlärarutbildningen SOSIALE MEDIER Nina Tvenge Nettpedagog.
Konsortiet. Health and Social Education - Unlimited  Kunnskapsoversettelse  Vertikalt og horisontalt  Teori til praksis til teori  Tverrprofesjonelt.
Amanuensis Sidsel Tveiten, Høgskolen i Akershus
Konseptuell modell Hvordan skal dette se ut ifra brukeren?
Men hva mener de som har klart det? Børge Haugset (NTNU&SINTEF)
Hva er Interaksjon Design?
Legal abort Provosert abort
Publikasjonsprosessen Frode Svartdal UiTø Publikasjonsprosessen Kvalitetssikring ”Peer review” – 2-4 eksperter innen faget vurderer Hva er bidraget?
Publikasjonsprosessen Frode Svartdal UiTø Publikasjonsprosessen Kvalitetssikring ”Peer review” – 2-4 eksperter innen faget vurderer Hva er bidraget?
1 Information search for the research protocol in IIC/IID Medical Library, 2013.
Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk og læringsmål i forskerutdanningen
Forbedringsverktøy Pareto A B C D E F.
FARGIS - Fra Visjon til Verktøy Nettverk Brukere Visjon Gode ideer Hardt arbeid Inspirasjon Verktøy.
Council of Europe Common European Framework of Reference: learning, Teaching, Assessment Inger Langseth
Ytre miljø Q4 CAKE. Information for OIM/section leaders; The presentation is to be presented in the General safety meeting together with the film on the.
Nordisk statistikerkonferanse København 13. august 2010 Jan Byfuglien
Bruk av makt og overtalelse for å få tilgang på informasjon i intervjusituasjoner Premiering av informanter. Tabu eller normalitet? Bergen Radisson.
Datakom høsten Datakommunikasjon høsten 2002 Forelesning nr 8, mandag 7. oktober TCP flytkontroll.
EU-program Gjennom EØS-avtalen, bilaterale avtaler og nasjonale tiltak er Norge en aktiv partner i flere samarbeids- og utvekslingsprogrammer innen EU-området.
RM – Online Thon Hotels Director of Revenue Management - Jorunn Svidal
– Norsk identitet og fremtidige utfordringer
Norsk akvarieforbunds oppdrettskampanje gjennom 25 år - en presentasjon av NAF oppdrettskampanjen gjennom 25 år, og resultater fra 2007.
John Carlin The Real Comic Book Heroes To bøker av Morten Harper Rutenes hemmelighet: 9 genrer,
R OTARYS UTDANNINGSPROGRAM FOR UNGDOMSLEDERE. TEMA.
Publisering i åpne kanaler Anne Storset Institutt for mattrygghet og Infeksjonsbiologi.
“Skipper på egen skute" Pasienters erfaringer med bruk av metaforen ”Skipper på egen skute” i løsningsfokusert tilnærming. En kvalitativ studie. (Upublisert)
Kunstledelse Større og modigere enn noen gang Dr. oecon Grete Wennes Førsteamanuensis TØH/HiST.
Open access Tor A. Benjaminsen Noragric. Publiseringslandskap i endring De store forlagene tjener store penger på publisering. Fortjenesten økt kraftig.
Problem set 2 By Thomas and Lars PS: Choose the environment, choose many pages per sheet. Problem set 2 Exercise 11/29 Laget av: Thomas Aanensen og Lars.
Planning and controlling a project Content: Results from Reflection for action The project settings and objectives Project Management Project Planning.
 A fjord is a small bit of water between two mountains or cliffs and they are very famous in Norway.
Ved prosjektleder Gjertrud W. Kamstrup Norsk Regnesentral Presentasjon av prosjektet: Multifunk – Lesestøtte.
Project Vindskip™ Project Vindskip™ on Seminars. Project Vindskip™ presented for the first time at NorShipping 2013.
A PROJECT WEEK 45: INTRO+ RESEARCH AND PLANNING WEEK 46: RESEARCH AND WIKI WRITING WEEK 47: NO ENGLISH WEEK 48: FINISHING TOUCHES WEEK 49: ORAL PRESENTATIONS.
What is a good text? And how do we get pupils to write them?
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
SoMe – dei nye privatarkiva?
CAMPAIGNING From vision to action.
Using nursery rhymes and songs
Citations and citation databases
Design driven Innovation Programme (DIP)
Course PEF3006 Process Control Fall 2017 Sequential control
LO2 – Understand Computer Software
Oslo Teknopol IKS Knut Halvorsen Manager
ALL vectors have two components (x and y)
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
Getting to Genuine Collaboration
Interpreting the Meaning in Queries and Target Content (SWT-3) Speakers: > Bruce Molloy, CEO, Connotate Technologies, > Sean Martin, CTO, Cambridge Semantics.
Advising Freshmen in the Second Semester
Your Name MKT 113 Marketing Channels Analysis
Sequences Example This is a sequence of tile patterns.
Figure 1. (A) The synthesis protocol (18) that AptaBlocks relies on
Utskrift av presentasjonen:

Slide by: Jack A. Naglieri, Ph.D PASS Theory & Application •Human cognitive functioning includes: –Planning - The how to, cognitive control, use of processes and knowledge, intentionality (Luria’s Third functional unit)‏ –Attention - focused cognitive activity (Luria’s First functional unit)‏ –Simultaneous & Successive - two forms of processing information (Luria’s Second functional unit)‏ Jack Naglieri 1997

Litterature: Das, J. P. (1972). Patterns of Cognitive Ability in nonretarded and retarded children. American Journal of Mental Deficiency, 77, Das, J. P., Kirby, J. R. & Jarman, R. F. (1975). Simultaneuos and successive synthesis: An alternative model. Psychological Bulletin, 82, Das, J. P., Kirby, J. R. & Jarman, R. F. (1979). Simultaneuos and successive cognitive processes. New York: Academic Press. Hansen, A. (1998) A report from the field: Concept teaching and the application of a Concept Teaching model as a strategy to prevent and reduce learning disorders. The thinking teacher. Ajournal og Cognitive Approaches in Education. Vol. XIII Number 1, August Hansen, A. (2001). A study of the effects of concept teaching for children with learning difficulties (undertaken ). Paper to the 8th International IACE Conference Finland Tuesday 12 June Hansen, A.; Hem, M. og Sønnesyn, G (2002). A strategy of concept teaching and a Concept Teaching Model. Project INSIDE/ Down Syndrome Educational Trust, South Sea, UK. Luria, A.R. (1973) The Working Brain. An Introduction to Neuropsychology. Penguin Books Ltd.

Maritain, J. (1979). Education at the Crossroads. Yale University Press, London. McNamara, R (1994). Knowledge representation. I Sternberg (ed): Thinking and Problem Solving. Handbook of Perception and Cognition (p ). Academic Press, San Diego. Nyborg, M. (1985). Læringspsykologi i oppdragelses- og undervisninsglære. Nordisk Spesialpedagogisk forlag, Haugesund. Nyborg, M. (1989). Barn og unge med generelle lære- og språkvansker. Norsk Spesialpedagogisk forlag, Haugesund. Nyborg, M. (1994 I). Pedagogikk. INAP-forlaget, Asker/ Kvam Nyborg, M. (1994 II). BU-modellen. INAP-forlaget, Asker/ Kvam Nyborg, M. ( Red.) (1994 III). Økt frihet til å lære. INAP-forlaget, Asker/ Kvam. Nyborg, R.H. (1983). Frihet til å lære ved å lære: Barns læreforutsetninger endret ved bruk av en begrepsundervisningsmodell. Statens Spesiallærer-høgskole, Hosle. O’Callaghan, J.P. (2003). Thomist Realism and the Linguistic Turn. Toward a More Perfect Form of Existence. University of Notre Dame Press, Notre Dame, Indiana. Peirce, C. S. (2003) On a new list of categories. Proceedings of the American Academy of Arts and Sciences 7 (1868), s

Sønnesyn, G. (2007) Ressursperm. Mattis og Mattea Matematikk 1. Tell forlag, Asker. Sønnesyn, G. (2007) Mattis og Mattea Matematikk 2B. Tell forlag, Asker. Sønnesyn, G. (2006) Mattis og Mattea Matematikk 2A. Tell forlag, Asker. Sønnesyn, G. (2006) Mattis og Mattea Matematikk 1. Tell forlag, Asker. Sønnesyn, G. (2003) ADDIS, SUB og MULTI, matematikkspel. Be-Ma forlag, Pedverket, Voss Sønnesyn, G. (2001). Matematikkvanskane i klasserommet. Spesialpedagogikk 3/2001 s Lærerforbundet, Oslo. Sønnesyn, G. (2000). Ti delt på atten; korleis blir det, og kvifor blir det slik? Tangenten 3/2000 s Caspar forlag, Bergen. Sønnesyn, G. (1999). ANNA begrepslotto. Be-Ma forlag, Pedverket, Voss Sønnesyn, G. og Hem, M. (1996). Grunnlaget. Undervisningsperm for begrepsundervisning. Be-Ma Pedverket, Voss. The University of Alberta’s Cognitive Science Dictionary, g_vi g_vi Vygotskij, L.S. (2001). Tenkning og tale. Oslo, Gyldendal Akademisk. Vygotsky L.S. (1962). Thought and language. Cambridge, Massachusetts, The M.I.T. Press