Fagopplæring som grunnlag for høyere utdanning Rådgiversamling Rauland, 20. September 2002 Trond Clausen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Nettverksamling i matematikk
Litt mer om PRIMTALL.
Risløkka kompetansesenter
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
TIP Teknikk og industriell produksjon.
Videregående opplæring Veien til fagbrev v/avdelingssjef for fag- og yrkesopplæring Turid Borud Vg1 Vg kontrakter (Lærekontrakter og opplæringskontrakter)
Karrieresenteret i Nord-Trøndelag
1 Etterutdanningstilbud ved PLU Organisering av arbeidet •Prosjektgruppen for elev- og lærlingevurdering ved PLU •Planen ble utarbeidet av fagansvarlig/i.
Pressekonferanse Kunnskapsminister Kristin Halvorsen 23.august 2012 Økt gjennomføring i videregående opplæring.
UTDANNINGSPROGRAM Ytre Namdal fagskole RØRVIK
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Forkurs og Tresemesterordning (TRES) Fakultet for teknologiske fag Høgskolen i Telemark Høgskolelektor Jens Harald Aarnes Førstekonsulent Anne M. Blichfeldt.
Om undersøkelsen ■Nullpunktsundersøkelsen 2009 ■Webundersøkelse mot TNS Gallups panel ■Uttrekk basert på forhåndsinnsamlede bakgrunnsvariabler + screening.
Y-vegen !.
Evaluering Kurs i utdanningsprogram våren 2013 Karriereenhetene i Oslo 4-5. juni 2013.
TAF (tekniske allmenne fag) - nytt tilbud i oslo
Kapittel 14 Simulering.
Oppgave Se på 3BI eksamen V-1999 Gå igjennom punktene og plasser dem i gruppe etter ”produkt”, ”prosess”, ”samfunnsinstitusjon” Er det noen av spørsmålene.
Presentasjon av Høgskolen i Østfold
Fagskoleutdanning for å sikre relevant arbeidskraft i virksomheten.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Student ved UiAs lærerutdanninger 14. november 2013 Rådgiver Connie Goul.
Rolf V. Olsen (EKVA/ILS/UiO) Sluttkonferanse for evalueringen av Kunnskapsløftet 31. oktober.
Y-VEI(en) erfaringer og bakgrunn Tekna - etatsforeningen for høgskolenes fagmøte M/S Kronprins Harald 28. – 30. mars 2006 Trond Clausen.
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
Veien videre etter ungdomsskolen
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
Fagmøte – Alternative opptaksveier Undervisningsopplegg og vurderingsordninger ved Høgskolen i Ålesund.
Høgskolen i Gjøvik Prodekan for studier – Liv Torjussen Ny rammeplan innført fra august 2011 Fire ingeniørutdanninger: Avdeling for teknologi, økonomi.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
FNs barnekonvensjon artikkel 29 (1) og det samiske folk: en rettsosiologisk studie Hadi Khosravi Lile.
Ulike veier frem til et fag-/svennebrev
har vi gleden av å invitere til
1 Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler 2008 Nasjonale planer, hvorfor det ? v/fylkesopplæringssjef i Oppland, Jørgen Skaug.
Hvordan løse rekrutteringsproblemene i sektoren? Og hvordan få studentene til å bli?
Knut Ole Lysø, FFL Kriterier for ansettelse som høgskolelektor Innlegg februar 2013 kunnskap gir vekst
Utdanningsvalg 10.klasse
Godkjenning av fag til fag-/svenneprøve Styremøte NOOS-nettverk
1 Gruppe 5: Hvor detaljert bør beskrivelsen av det norske rammeverket for kvalifikasjoner være? Innledning ved Eirik Lien seniorrådgiver Studieavdelingen.
Informasjon om søknad til videregående opplæring Torsdag 13.september 2012 Nina Hågensen Venås rådgiver Mail: Informasjon.
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Idrettens kvinner og kvinners idrett: fakta og visjoner Ørnulf Seippel Institutt for samfunnsforskning Munthesgt. 31, 0260 Oslo, Norge
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Forkurs, TRES og Y-veien
Veiledning av nyutdannede i videregående skole Noen tanker med utgangspunkt i gruppeveiledning.
Litt historie om Y-veien
Utdanningshistorie  Berit Bratholm:
Utdanningsreformer i et historisk perspektiv
Om forsøk med praksisbrevet - et toårig tilbud for «skolesvake» ved seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Valg av programområde og fag til Vg2 Et viktig valg for tiden din her på Nadderud, og for veien videre.
Meld. St. 20 (2012–2013) På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
FYLKENES INFORMASJONSTJENESTE FOR SØKERE TIL VIDEREGÅENDE OPPLÆRING Videregående opplæring i Follo Ås ungdomsskole – 14. september 2016.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet ( LUT ) Mattias Øhra 2009.
Videregående opplæring i Follo
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Innføringstilbud i Aust-Agder
Norsk skole.
Utdanningsvalg 10.klasse
Fagforbundet Vest-Agder
Fagskolen Karrierevei for yrkesfagene
Studiespesialisering
Læreplanarbeid yrkesfag
Utskrift av presentasjonen:

Fagopplæring som grunnlag for høyere utdanning Rådgiversamling Rauland, 20. September 2002 Trond Clausen

Bakgrunn •Generelle strømninger i den internasjonale faglige debatt •Mangeårig erfaring med ”yrkesfaglige” studenter •Resultater fra systematiske undersøkelser i kombinert videregående skole •Resultater av undersøkelser i telemarksbedrifter •Resultater fra intern ”matte”-undersøkelse •Lovens § 2 •Praktiske resultater av LVO •Foreløpige erfaringer fra y-veisforsøket

”...a Key to Success”? (Average grades, 1.0 is best; lowest passing grade is 4.0) CourseTest classOrdinary class Programmable electronics stud stud Chemistry/Physics stud stud Informatics technlogy stud stud Business economics stud stud Theory of electricity stud stud

Generelle strømninger i den internasjonale faglige debatt •Teknologi og samfunn endres i globalt perspektiv •Teknologien ”modnes”, og inngår som et viktig element i alle nasjoners kulturgrunnlag •”Kvalitet” og ”nivå” blir derfor mer interessant i et pedagogisk enn faglig perspektiv, især på det grunnleggende bachelornivået • Samarbeid opp- og nedover i utdanningssystemet prioriteres •Utviklingen skjer via internasjonale konferanser om ”engineering education” •Eksempel på slike er ICEE 2001 arrangert av HiT og andre i Oslo for ca. 400 deltakere fra 48 land i august ifjor

Mangeårig erfaring med ”yrkesfaglige” studenter •Forlengelse av ”Porsgrunnstekniker’n” fra 1972/73 •Påbyggingsår for fagskoleteknikere fra 1973 •4-årig fellesskap med yrkesfaglige studieretninger •Mottakere av studenter med fagbrev via den ”tunge vei” som for eksempel forkurs, tres-ordning og teknisk fagskole •Lærere med erfaring fra alle nevnte skoleslag

Resultater fra systematiske undersøkelser i kombinert videregående skole •Allmennfag- og yrkesfaglige elever (elektro) ble sammenlignet i det nøytrale fellesfag samfunns-lære •Det var klare indikasjoner på at elektroelevene oppnådde tydelig bedre resultater enn de som hadde valgt allmennfag

Resultater av undersøkelser i telemarksbedrifter •Teknisk utdanning i dag er noe teknologi, noe organisasjon/ledelse og noe om menneskekunnskap •På det grunnleggende nivå (BSc) er de krav UoH stiller i matematikk og fysikk urealistisk strenge og virkelighetsfjerne •Man ønsker seg ingeniører med fagbrev

Resultater fra intern ”matte”-undersøkelse •Innhold og form i 1. klasses matematikk ble sam-menlignet med den matematikk som faktisk ble brukt på elektroavdelingen: •Ofte urealistiske problemstillinger •Ofte irrelevante problemstillinger •For høyt taksonomisk nivå (bevis at, utled, etc.) •For få ”snille” oppgaver, dvs. en ”silingskultur” i forhold elektro’s holdning til å lage oppgaver på flere abstraksjonsnivåer •Kort og godt: En kulturforskjell kan ha blitt påvist

Lovens § 2 •”…fremme vitenskapelig tenkemåte og arbeidsmåte…” •Forekommer i lov om videregående opplæring (LVO) av 1974 •Forekommer i opplæringsloven av nyere dato •Loven gjelder alle studieretninger i den videregående skolen

Praktisk resultat av LVO •Faglig integrasjon •Flere spesialister som for eksempel faglærere, realister, cand. polit, cand. Real, ingeniører og sivilingeniører i lærerstaben •Intimt samarbeid med industri og arbeidslivs- organisasjoner •Læreplaner vris fra håndverk/industri til elementær- teknisk utdanning med fagbrev

Erfaringer fra y- veisforsøket •Arbeidslivets organisasjoner er i ryggen i stedet for å falle HiT i ryggen •Skolens største klasse med ca. 40 studenter; alle med fagbrev fra 17 fylker •Y-veisstudentene oppnådde bedre resultater enn forkurselevene i matematikk, og bedre enn HiT’s 2.- klassestudenter i elektrisitetslære ved test gitt før skolestart

Veien videre… •Elektro ble valgt som forsøk pga. struktur og innhold i fagplanen sammen med aktiv støtte fra arbeidslivsorganisasjoner •Det fastslås at prosesskjemi og lignende fag har samme struktur og arbeidsform, og bør komme i neste runde – forutsatt vellykket forsøk •Også andre fag kan ha utviklet seg i tilsvarende retning, og HiT vil følge også disse