Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Studier i Tyskland.
Advertisements

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Reaksjoner på og tilpasninger til resultatbasert finansiering av universiteter.
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Høgskolen i Sør-Trøndelag Evalueringen sett fra de evaluertes side.
FOU-arbeid ved Høgskulen i Sogn og Fjordane Sølvi Lillejord Professor II Sølvi Lillejord Professor II.
Page 1 Hvilke faktorer påvirker tid til forskning? Bjørn Stensaker.
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
9-k samarbeidet i Vestfold Harmo9, felles IKT struktur Oppstartsmøte 23. august 2005 
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Vurdering av statistiske analysemetoder brukt i Læringslabens undersøkelser i videregående skole i Rogaland.
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Inga Bostad / Viserektor Arbeid med kvalitet i undervisning og utdanning ved UiO Seminar: Evaluering av kvalitet i undervisning og utdanning, 23. april.
Phd-utdanning etter etterspørsel ? Viserektor for utdanning Berit Rokne Hanestad 23. og 24. oktober 2006, Geilo Vert: Forskingsutvalet ved UiB.
INTERNASJONALT JAN PETTER MYKLEBUST internasjonalt kontor
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Rune Nilsen prorektor.
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Elever som forskere i naturfag – med wiki
Hvordan utdanne PhD-er til norske virksomheter? Leiv K. Sydnes Professor i kjemi Universitetet i Bergen Tekna-seminar i Oslo
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Nærings-ph.d Lise V. Sund ” Vilje til forskning ” …Samspillet mellom bedrifter og forskningsinstitusjoner skal styrkes gjennom etableringen.
Evaluering av 2- og 3-årige ingeniørutdanninger ( 30. mai 2007: Om evalueringsprosjektet Rådgiver Astrid Børsheim, NOKUT.
Høgskolen i Vestfold Muligheter og utfordringer innen rekruttering Rektor Halvor Austenå Høgskolen i Vestfold VESTFOLD
1. 2 Innføringssplan Skoleåret 2005/2006: alle skoler med årstrinn Skoleåret 2006/2007: alle skoler med årstrinn Høst 2007: alle videregående.
Studentenes medvirkning i kvalitetssikringsarbeidet. Stine Hjerpbakk (PS) og Emilie Bjerke Melbye (StL) NOKUT-konferansen Oslo 2010.
Strategier og prinsipper for implementering
Strategisk planarbeid og rapportering i private høyskoler
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: 16. mars 2007.
NVHs kvalitetssystem Master NVH: Januar Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: Januar Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Ulikheter og variasjoner
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Forskning på fagskole. NUFHS møte Arne Roar Lier Høgskolen i Oslo og Akershus
Oppfølging av studenter ved HF: Hvor står vi og hvor går vi? Gro Bjørnerud Mo, studiedekan Studiekomiteen
1 Struktur og kvalitet i norsk forsker- utdanning sammenliknet med andre land. Hva er et godt doktorgradsmiljø? Rektor Torbjørn Digernes, NTNU Leder av.
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
PhD- utdanningen ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet. Halvdagsseminar 7 mars - 06 Prodekanus Anne Marit Blokhus.
Evaluering av UiOs kvalitetssystem 2013 Status og utfordringer i kvalitetsarbeidet Studiekomiteen
Det historisk- filosofiske fakultet Dekan Gunnstein Akselberg Voss 24. oktober 2005.
1 Forskerutdanning HF-fakultetet Professor Leiv Egil Breivik Engelsk institutt.
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
Teknologiutdanning – Høgskolen i Gjøvik Høgskolen i Gjøvik Teknologiutdanning Institutt for ingeniør og allmennfag Institutt for informatikk og.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
Læringsmål for PECOS Prosessen og innholdet Anne Julie Semb Programleder PECOS.
Praksisseminar 31.oktober Henvendelse til praksisstedet. Taushetsløfte Praksisperioden Målsetting Formelle krav - roller Forventninger Veiledning Evaluering.
Utfordringer knyttet til feltarbeid Ragnhild Muriaas Stipendiat, Institutt for sammenliknende politikk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter.
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Noen erfaringer fra NTNU ?
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
1 NTNU Skole- og læringsforskning Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her.
Utdanningsledelse - En rapport fra felten…. Bjørn Stensaker.
1 Pedagogisk institutt Bachelorprogram og Årstudium i pedagogikk.
UHRs arbeid med forskerskoler Seminar Norges forskningsråd 1. april 2008 Ingvild Broch og Berit Hyllseth.
Organisering for utdanningskvalitet: Problemer og fremtidige utfordringer Bjørn Stensaker.
Meiningsfull læring skjer gjennom:
30 år med tidsbruksundersøkelser – finner vi svarene
Senter for læring og utdanning
Forskerutdanning og gjennomføringstid ved MN-fakultetet
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
Overordnet strategi SV-fakultetet
Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result)
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
SV-fakultetets arbeid med internasjonalisering
Ny episode av gjennomføring og frafall
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning? Professor Morten Levin, Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse, NTNU Foredrag ved ”Forskarutdanning – utfordringar og muligheter, Geilo 2006-10-23/24

Diskusjonslinjer Et riss av den Danske PhD evalueringen Forskerskolene i Dansk PhD evaluering Forskerskolene som læringsmiljø og forskningsmiljø Forskerskoler noe å satse på?

Min bakgrunn Siv. ing maskin, sosiolog Ansvar for 3 større PhD programmer finansiert av NFR Veiledet 30 PhD studenter Industriell økonomi, sosiologi, statsvitenskap, samfunnsgeografi, pedagogikk Dansk PhD evaluering NOKUT PhD programevaluering Div PhD kommisjoner ved andre læresteder

Dansk PhD evaluering Høsten 2005 – januar 2006 Folketinget skulle bruke 762 mill DKK mer til PhD utdanningen Tittel på rapport: A Public Good – PhD education in Denmark

A Public Good – PhD education in Denmark De store trekkene; struktur deltakelse /gjennomføring.PhD i internasjonalt perspektiv etc Organisering: Opptak/finansiering etc Produksjonsverkstedet: Forskerskolene

Forskerskoler Forskerskole er en kulturell import fra USA Begrepet er faktisk er bygget på en grunnleggende misforståelse/feil oversetting Graduate school ; Administrative overbygning på PhD utdanning Forskerskole; faglig og pedagogisk organisatorisk enhet hvor arbeidet i en PhD gjennomføres Forskerskolen er kjerneinstitusjonen i PhD utdanningen i Danmark

Omfang av forskerskoler i Danmark Første forskerskole etablert 1996 140 forskerskoler i Danmark i dag Ca . 30 (20%) skoler meget bra ( ref. formannen i forskerutdanningsutvalget.) Noen skoler er forskerskoler og noen er bare det de har vært før Hver skole mottar i gjennomsnitt 2 mill DKK/år

Hva er en forskerskole? Organisatorisk enhet med avklart lederskap Gir strukturert, koordinert og integrert PhD utdanning Sampille med akademisk og ikke akademisk miljøer Stort nok miljø til å muliggjøre læring og refleksjon Mangfold i tilnærminger

Hvilke effekter har forskerskolene? Ved å ”måle på alle skolene”, så finner vi ingen betydelige eller signifikante forskjeller Spørsmål: Plan for studiet Halvårsevaluering Kontakt med veileder når nødvendig Kvalitet av veiledning Hvordan kan vi så forklare dette? Spredning mellom forskjellige forskerskoler er like stor som hele populasjonen

Hvordan kan vi tolke disse data? Datakilder Survey blant PhD studenter Selvevaluering på Institusjonsnivå Intervjuer gjort av evalueringsutvalget Survey 58% var ved forskerskoler, 8 % visste ikke Problemet er at vi ikke kan skille ut de forskerskolene som er forskerskoler og de som er det de var tidligere

Hva vi vet fra andre intervjudata: Leder i forskerutdanningsutvalget: 30 % av forskerskolene er meget gode Studenter: De gode skolene er klart å foretrekke. Ansvarlige for forskerskoler: Presenterte menge spennende tiltak og gode resultater slik de selv har målt

Forskerskolene som utviklingsverktøty PhD utdanning finner sted i en ”skole” Bort fra forståelsen av PhD som ”livsverket” Mangfold av skoler – tilpasset forskjellige utfordringer Muligheten er å strukturer en systematisk læring Evaluere de eksisterende skolene Bruke dette materialet som grunnlag for at ”skolene” selv kan utvikle seg.

Forskerskolene og universitetene I selvevaluering – Hva vurderte danske universiteter som den viktigste strategiske utfordringen for PhD utdanningen?

Svaret Nesten ingen selvstendige perspektiver Tilpassning til statens krav og forventninger Mer passivt kan det vel neppe bli

Skal norske universiteter følge i det samme kjølvannet?

Forskerskoler og fremtiden Forskerskoler kan være kimen til utvikling av PhD utdanningen Struktur på: Veiledning Kursvirksomhet Større felles læringsmiljø; studenter og vitenskapelig personale Den ideelle generaliserte forskerskoler eksisterer ikke Systematisk eksperimentering og utvikling uilke forskerskoler Måle resultater for å kunne forbedre seg