Mønstre og tekniske applikasjoner

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Objektorientert systemutvikling og UML  OOSU er den mest anvendte metoden på både store og små prosjekter  UML er det mest anvendte beskrivelsesspråk.
Advertisements

Sekvensdiagram En sekvens viser hvordan objekter samarbeider om en oppgave Diagrammet viser hvem som har kontrollen til enhver tid Det spesifiserer nøyaktig.
Realisering av Software Patterns Software Design Patterns Realisering med kode Refaktorering Gjenkjenning av mønstre.
Mediator i prosjektet easyhtml Mediator. Widgets og signaler  Systemet inneholder mange signalgivere  Mange til mange er erstattet med en til mange.
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
Java Teknologi Teknikker Økosystem Johannes Brodwall
Objektorientert systemutvikling og UML
IMT OOSU 28.sept Dagens tema : forts. DESIGN PATTERNS ObjektOrientert Design = Bevissthet i tildeling/fordeling av ansvar til softwareklasser for.
Beslektede algoritmer. Isolere klient fra algoritme  Klienter trenger av og til helt forskjellige måter å gjøre det samme på  Men klienten selv kan.
Hva gjør en Bachelor i ingeniørfag Elektro / Kommunikasjonssystemer?
Chain of Responsibility GoF mønster Operasjonelt (behavioral)
Variasjoner i subklasser.  Prinsippskissen er meget enkel  En abstrakt klasse har en konkret metode og en abstrakt metode  Hver subklasse realiserer.
E-Site Intro for utviklere. Innhold Info Funksjoner Aktører og tilgang Arkitektur, egne utvidelser (.Net 3.5) Objekter og user controls.
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Java Server Faces (JSF) en introduksjon Frode Eika Sandnes.
Siste forelesning ER/EER-modellering
OOSU PATTERNS (mønstre) Hva er et Pattern – opprinnelsen Mal for en Patternbeskrivelse Typer Pattern vi anvender innen systemutvikling Noen eksempler.
Patterns (mønstre) Patterns er erfaringer Patterns er best-practices Patterns er how-to Patterns er velkjent design Larman: ” ’new Pattern’ is an Oxymoron”
Læring og tenkning Systemutvikling er læring Gjensidig respekt og samarbeid Følge en konkret oppskrift Velge blant flere oppskrifter Nå målet uten oppskrift,
Sekvensdiagram En sekvens viser hvordan objekter samarbeider om en oppgave Diagrammet spesifiserer hvem som har kontrollen til enhver tid Det vises nokså.
Prosjektet transparente lag Composite og tegnende objekter Decorator og gui-kontrollere Factory Method Iterator.
Sammensatt struktur Visning av intern struktur i et samarbeid mellom objekter Fokuserer på ett av en klasses flere mulige ansvar.
GRASP General Responsibility Assignment SP GRASP er et hjelpemiddel for å lære om OD GRASP er retningslinjer for å fordele og tildele ansvar mellom klasser.
En kort innføring i Design Patterns
GoF GoF er fire systemutviklere, Gang of Four GoF fikk utgitt boken Design Patterns høsten 1994 Boken Design Patterns er en klassiker Design Patterns beskriver.
21.Januar 2003 Design Patterns 1.Kort repetisjon av viktige patterns 2.Oppgave 3.Felles gjennomgang Bendik Bygstad Høgskolen i Vestfold.
Hovedprinsipper i Rational Unified Process
Bendik Bygstad Høgskolen i Vestfold RUP-prosjekt Sammenhengen med UML 1.Hovedstruktur i RUP-prosjekter 2.Faser og iterasjoner 3.Sammenhengen med.
Domeneklasser En applikasjon kan ha domenesvake og domenesterke klasser.
Mediator Mediator i prosjektet easyhtml. Widgets og signaler Systemet inneholder mange signalgivere Mange til mange er erstattet med en til mange Hvert.
Strukturerende elementer i UML
Patterns (mønstre) Patterns er erfaringer Patterns er best-practices Patterns er how-to Patterns er velkjent design Larman: ” ’new Pattern’ is an Oxymoron”
Abstraksjon av gui.  Cooper (ajax) bruker uttrykkene transient og sovereign applications.  Tradisjonelle web-sider var tidligere alltid transiente applikasjoner.
Kirsten Ribu HiO Ansvarsdrevet design og bruk av design-mønstre Kirsten Ribu.
A UML-based Design Environment for Interactive Applications Paulo Pinheiro Da Silva og Norman W Paton IEEE, Second International Workshop on User Interfaces.
Combining Compound Conceptual User Interface Components with Modelling Patterns - a Promising Direction for Model-based Cross-platform User Interface Development.
Design Patterns Iterator & Mediator. Gruppe 8 Presentasjonsgruppe:Resten av gruppen: Marianne AtesAndrè Johansen Tom Vidar LundeHege-Kristin Johansen.
Singleton & Adapter Pattern Gruppe 3. Singleton Pattern Sørger for at en klasse kun kan ha en instans Vanligvis implementert med globale variabler –Singleton.
Composite & Decorator Patterns Patterns Composite Spørsmål? Introduksjon Decorator Resymé Gruppe 4 Ivar Bonsaksen Remi Karlsen Jonas Lepsøy Stian Rostad.
Copyright © 2003 Systek J2EE Teknologier Java Workshop CBA Johannes Brodwall, Systek as.
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
Information Expert GRASP Grunnleggende prinsipp i programdesign.
Innkapsling av request. Køing, logging, angre Command tilhører gruppen av ”behavioral patterns” Instanser av mønsteret leder til instanser av forespørsler.
Composite GoF Structural Pattern. Alle kjenner Composite Alle som har brukt lister organisert som trær i brukermiljøer, kjenner Composite Pattern.
XML og Composite Pattern Mønstre og bygging av xml-tre.
Username anonym Password s1mpletransport Host hve3920.hive.no Path /home/transport.
Verktøy i faget ”Objektorientert systemutvikling og UML” Eclipse Together for Eclipse
Brukervennlighet er død– leve brukeropplevelsen. Trend 1: Produkter er blitt for komplekse. 2Agile UX.
HUR iBalance – aktiv aldring. HUR iBalance Tre løsninger HUR iBalance, test/treningsprodukter: -HUR iBalance Plus: -mobil enhet for test og trening -
PUG-NORWAY OKTOBER 2008 THOMAS SKJØRTEN, HILDE ANDREASSEN UML og OpenEdge OOABL.
Objektorientert utforming
NIJOS-foredrag1 Veiledningstjeneste: ”Lett tilgjengelig faginformasjon for webtjenester.” En rapport med vurderinger og et eksempel på løsning, NIJOS og.
- A Graph Editing Framework. Oppgaven Vurdere Qt Lage et bibliotek for editering av diagrammer Visuell manipulasjon av data.
Utvikling av tegneverktøy for Generalized Sketches Student: Ørjan Hatland Veiledere: Yngve Lamo, Høgskolen i Bergen Uwe Wolter, Universitetet i Bergen.
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
J2ME- og Web-basert Instant Messaging System. Oppgavebeskrivelse Selvstendig system J2ME- og Web-basert Internasjonalisering.
LAVA - hvordan stimulerer teknologi ? Anders Kluge Stipendiat og forsker Institutt for Informatikk og Norsk Regnesentral.
Helseinformatikk Øving 2. Studie av modeller GLIF –Protégé GEM – GEM Cutter.
VirusLab Utvikling av en profesjonell applikasjon.
Copyright © 2003 Systek Java Safari Java Workshop CBA Johannes Brodwall, Systek as.
Byggeklosser i UML klassediagram
1 Ansvarsdrevet design og bruk av design-mønstre Utforming av klassediagrammer
Arv Gjenbruk. Begreper Super Overriding – Samme signatur Polymorfi – «en ting kan bety mange ting»
Strukturerende elementer i UML
RUP-prosjekt Sammenhengen med UML
Diagramtyper og formål
Kontrakt - Iterasjon 0 F.o.m , demo Oppgave
Objektorientert programmering i Java
Utskrift av presentasjonen:

Mønstre og tekniske applikasjoner Metodikk og erfaringer i et fagområde

Målgruppe og virkemidler Studenter med grunnlag i OOP og UML enkel programdesign Etablering av metodikk for gui-apps 12 ferdige prosjekter med variert innhold Konkrete eksempler på design patterns Diskusjoner om ”hva er hva” og ”hva er best”

Kilder til mønstre Studiet konsentrer seg om GRASP GoF Kilde Larman:”Applying UML & Patterns” GoF Kilde Gamma m.fl.:”Design Patterns” Enkelte kjente mekanismer og prinsipper som MVC og varianter Layers prinsipp LoD og betraktninger om innkapsling Liskovs substitusjonsprinsipp

Noen tekniske temaer XML JDBC Utskrift Nettverk SVG Trevisning JDBC Utskrift Nettverk IO, tråder og ”gobbler”-teknologi Synkronisering og RC-håndtering J2ME Graphics, transparens, skalering

Noen mønstre http://oo.hive.no/pat/patterns.html Chain-of-Responsibility Command Composite Factory Method Strategy Template Method Information Expert Creator Coupling og Cohesion

Eksempel Etablering av metodikk for gui-apps Etablering av CoR Den første diskusjonen: static Controller Hvilket mønster (f. Eks. Mediator eller Adapter) Nytteverdi av argumenttilførsler langs CoR Abstraksjon, Kohesjon og isolering i gui-lagene

Standard gui Standard gui for desktop er ofte delt inn i fem deler. Enkelte ganger brukes kanskje bare senter-delen

Gradvis abstrahering Standard gui kan gradvis omgjøres til et klassediagram Først lages et mindre konkret domenediagram

Klassediagram Fra gradvis abstrahering kan det lages et mer konkret klassediagram Klassene i dette diagrammet kan nå programmeres

Detaljer og kontroll For å formidle signaler i applikasjonen kan man bruke en kontroller Den kan bygges slik at den kan refereres overalt

Signaler og penetrering Signalveien bygges slik at meldingen penetrer hele applikasjonen Signalet kan terminere hos den siste som vil behandle det.

Isolering av gui-lag

Prinsipp for CoR i gui-metodikk

Etablering av CoR

Abstraksjoner og bibliotek

Bibliotek og struktur Abstraksjoner gir anledning til å etablere klassebibliotek