Seniorforsker Dagfinn Moe

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Når matematikk blir magisk
Litt mer om PRIMTALL.
Ti måter å ødelegge en CT-undersøkelse av halsen på
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Egenskaper til stoff og tidsbegrep: En modell for aspekt i russisk Laura A. Janda UNC-Chapel Hill/University of Tromsø
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Sentrum og byutvikling: balansens dilemma
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
:50 Evaluering Lysvåken i Bergen domkirke menighet 1 Svarlogg.
2. Planter. Del 1 (1–4). Nivå 2. Side 19–24
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
LÆRING Grunnleggende prosesser
Presentasjon Fylkesbiblioteket i Akershus. Spørreundersøkelse blant bibliotekansatte i Akershus. 1.
Kapittel 14 Simulering.
Foreløpige tall pr Randi Sæther
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
R ESULTATER M UNKERUD SKOLE 2012 Nasjonale prøver 5.-8.trinn 2012 Brukerundersøkelsen 2012.
Kap 06 Diskrete stokastiske variable
Avdeling for mikrobiologi og smittevern
Vokabular barneoppdragelse (m) bleie (f/m) blikk (n) bortskjemt (adj.)
Kapittel 4 oppgave j Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 4 oppgave i Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
11 IKT-baserte læremidler Arne Ketil Eidsvik Avd. for lærerutdanning.
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
Malverk intern produktopplæring
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Anvendt statistisk dataanalyse i samfunnsvitenskap
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Oktober 2010
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Juni 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Andre funksjoner. Her kommer en beskrivelse av søkefunksjoner, knapper og annen funksjonalitet. 2.
Velkommen! 4/4/2017.
En retrospektiv journalstudie
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Gap mellom intensjon og handling?
Kostratall for tjenester Overhalla kommune Av seniorrådgiver Helge Holthe Kristiansund
LEDIGE LOKALER TIL LEIE PÅ VÆRSTE-OMRÅDET
Samdata 2012 Somatikk.
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Avlevering i praksis KDRS-samling
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer
Spørreundersøkelse om IA Hva slags type virksomhet arbeider du i? 1 Privat 36,4 % 2 Stat 26,6 % 3 Kommune 28,9 % 4 Organisasjon 7,2 % -1 Vet ikke.
Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Skrive- kompetanser Handlinger og formål Kunn- skaps- lagring.
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
VOLDSUTVIKLING I OSLO Seksjonsoverlege Knut Melhuus.
Virksomhetsrapport August Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig
1 Trivsel Utvalg Trives svært godt Trives godt Trives litt Trives ikke noe særlig Trives ikke i det hele tatt Snitt Trivsel Brannfjell skole (Høst 2014)
:39 Medlemsundersøkelse Norsk Fysioterapeutforbund 1 Svarlogg.
Økoprofil - en miljøvurderingsmetode
Veivalgsanalyse etter Sørlandsmesterskapet i lang (klassisk) distanse 2004.
Bø hotell, Anders Stang Lund Senior kommunikasjonsrådgiver
Side 156 – 158 Hvilke pronomen mangler?
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Blir velene hørt? Medvirkning i planprosessen i Oslo kommune NIBR-rapport 2011:1 Sosiolog Lillin Knudtzon.
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
Utskrift av presentasjonen:

Seniorforsker Dagfinn Moe SINTEF Teknologi og samfunn Seniorforsker Dagfinn Moe

"Ungdom, natur og risiko"

ULYKKER ?

Aktivering av muskler Emosjonell kontroll Vurdere-valg Konsekvenser Oppfattelse av avstand, rom og tid Syns- inntrykk Hørsels- inntrykk Lillehjernen

UTFORKJØRING HØYRESVING I 50-SONE En drept og tre alvorlig skadd Fart ca 130-135 km/t

To 18 år gamle jenter på veg til skolen ca 0815 i en Golf 1990 modell

To sentrale ”emosjonelle dimensjoner” Høy ”risikovillighet” - kjøreglede, spenning, frihet, mestring, samspill med bil Lav ”risikovillighet” - fryktfølelse, ubehag, opplevelse av fare

HVA ER Å KJØRE ”VELDIG FORT” I EN 80/90-sone?

HVA ER Å KJØRE ”VELDIG FORT” I EN 80/90-sone?

HVOR FORT HAR DU KJØRT I 80/90-sone ?

HVOR FORT HAR DU KJØRT I 80/90-sone ?

MENNESKETS FORHOLD TIL: FRYKT – OVERLEVELSE - SPENNING - MAKT – FERDIGHET

UNGDOMS EMOSJONELLE RISIKOBALANSE

DYKTIGHET ERFARING MODENHET

Virkelig sjakkparti Tilfeldig sjakkparti

”Alle hadde maksimalt 10 sekunder på å vurdere sjakkpartiet” Uerfaren Mer erfaren Mester Stormester

Erfaring blir til ”mentale modeller”

Risikooppfattelse Høy R i s k o Lav Evne til å forutse Tidlig Sent

SITUASJONS- OG AVVIKSANALYSE Ulykke Aktuell situasjon Forvente Avvik Avverge

Uttynning – ”bruk og kast”

Den prefrontale barken når først et voksennivå ved 25-årsalderen Prof. dr. Jay Giedd; UCLA (2003) Spesialist innen barne- og ungdomspsykiatri og det biologiske grunnlaget for atferd og atferdsutvikling. Driver forskning med billedgenerering av hjernens anatomi og funksjon (fMRI) I puberteten har man en voksens lidenskaper, seksualdrift, energi og følelser, men kontrollen kommer først senere. Det er ikke så rart at tenåringer synes å mangle dømmekraft og evnen til å beherske impulser. Det siste området som modnes, er den prefrontale barken, der vi foretar sosiale vurderinger, overveier alternativer, planlegger framtiden og holder atferden i sjakk. Den prefrontale barken når først et voksennivå ved 25-årsalderen

UNGDOMS FORHOLD TIL RISIKO ”dårlige sjakkspillere”- de ser godt, men forstår mindre ”risikooptimister”- prioriterer belønningen ”konsekvensblinde” – mangelfull kognitiv kapasitet ”sensation seekers”, har sterkt ”novelty-gen” ”unge menn preges mer av dette enn unge kvinner”

DET ”LIMBISKE SYSTEMET”

Cingulate gyrus-emosjoner Hippocampus læring-hukommelse Thalamus Relèstasjon sanser Cingulate gyrus-emosjoner Amygdala frykt-hukommelse

Ungdom Voksne

Spilte videospill i 30 minutter, så inn i fMRI. Bilspill (actionspill) og krigsspill (voldelig spill)

Spilte videospill i 30 minutter, så inn i fMRI. ”Krigsspillet ” førte til større aktivitet i ”amygdala” (høyre bilde). Bilspillet hadde en mer helhetlig aktiverende effekt

Normal faktisk situasjon Avvik Avverge Forvente Ulykke

KAN KJØRESIMULATOR VÆRE NYTTIG? Frykt følelser Emosjonell kontroll

SINTEF 2006 OPPLÆRING TIL FØRERKORT KLASSE B - TRINN 2 En sammenligning av opplæring i kjøresimulator, på trafikkskole og privat øvelseskjøring

Risiko i trafikken – ”learning by doing” Betydelig risikoreduksjon blant uerfarne førere

Hørsels- inntrykk Syns- Oppfattelse av avstand, rom og tid Aktivering av muskler Indre plan Vurdere-valg Konsekvenser