Eksportuvalgets strategi for å møte markedsutfordringene

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Konkurransearena for fersk torsk i Europa NCE partnerskapskonferanse 16. juni 2009 Markedsanalytiker Ove Johansen, Eksportutvalget for fisk.
Advertisements

Kommunikasjonsdirektør FHL
Norwegian Ministry of Labour and Government Administration Omstilling og inkluderende arbeidsliv Eirik Lae Solberg statssekretær Sørmarka
Universitetet i Oslo Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi Kina i Afrika: Slutten på verden slik vi kjenner den? Heidi Østbø Haugen Kurs i internasjonal.
Markedsmuligheter Russland Presentasjon Skalldyrkonferansen Stavanger 3. november 2009 Svein Ruud, adm. dir Troika Seafood.
HVILKE KONSEKVENSER KAN FINANSUROEN FÅ FOR NORGES EKSPORT AV VILLFISK? Terje E. Martinussen Norges sjømatråd Oslo, 1.februar 2012.
Catfish in the European whitefish market - trends and prospects Catfish07 by Torbjorn Trondsen.
Undersøkelse om bærekraft Gjennomført av Innovasjon Norge
Fhl Vestnorsk 0311 Kjell Bjordal EWOS-GRUPPEN
Fiskebåtredernes representantskap Krise og muligheter Finn Bergesen jr.
Hvem var Ellen White? • Født i USA i 1827 • Et av 8 barn • Vokste opp som metodist • Ble kristen da hun var 12 • Ble Adventist etter hvert • Fikk drømmer.
”Tilgjengelighet for alle”
COAST GROUP 2013 Reliable – Profitable Growth Coast Structure (Family) Coast Seafood Sales / Marketing Coast USA Import / Wholesale Coast Australia.
MarinPack - FOU- program for sjømatemelballasje Hvordan kan emballasjeindustrien bidra til å firdoble verdiskapningen innenfor marin sektor i Norge innen.
Norsk eksport av laks til Japan: Et marked i endring - ”Et kulturmøte”
Tallenes tale Tallenes tale 2008 Eksporten i 2008 Norsk sjømateksport var i 2008 på 39,1 milliarder kroner og for fjerde år på rad settes det.
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
Verdens beste sjømatnæring Geir Ove Ystmark direktør industri, FHL.
NCE Aquaculture - partnerskapskonferanse Bodø, juni 2009 Noen resultater fra EuroCod Frode Alfnes og Kyrre Rickertsen.
Hva ligger i begrepet om ansvarlig nanoteknologiutvikling? Roger Strand (Senter for vitenskapsteori, UiB)
Morten Hyldborg Jensen Aker Seafoods ASA
Bedrifters samfunnsansvar Norge - sinke eller foregangsland NIF – Faggruppe for etikk og lederskap 10. november, 2003 Eli Bleie Munkelien & Ingebjørg Gravlien.
Felles profilering av ”Det marine Hordaland” Tanja K. Hoel Fiskeriforum Vest og Norsk Sjømatsenter
NORSK EKSPORTBAROMETER Nasjonal konkurranseevne: mer enn kroner og øre! Foredrag av Carl Arthur Solberg Handelshøyskolen BI Trondheim 6. Februar 2003 SINTEF’s.
Nordkapp 12.oktober 2009 Endringer i grunnlaget for fiskerier og kultur Knut Bjørn Lindkvist Høgskolen i Finnmark.
Det spanske saltfiskmarkedet og mulighetene for norske bedrifter.
EFF Omdømme Havbruksnæringen © TNS Gallup – September 2006/Anett Kalleland Devold.
Norwegian Salmon Et hav av muligheter Høstkonferansen Møre og Romsdal Havbrukslag Therese Log Bergjord Pan Fish ASA.
NN / DATO - © Fiskeriforskning - Kan kopieres/videreformidles når kilde oppgis KLIPPFISK I PORTUGAL APRIL 2007 Betydningen av produktinformasjon Hvilken.
Produksjon - status og utsikter for Midt-Norge
Jan Trollvik Eksportutvalget for fisk
Yara – kunnskap for et bærekraftig landbruk. Date: Page: 2 Yara business struktur Nedstrøms OppstrømsIndustriell.
Produktivitetsutvikling i oppdrett og dens innvirkning på sjømatsmarkedet Frank Asche
Hovedstyremøte 21. september 2005
1 Hvitfisk – hva skjer? Kolbjørn Giskeødegård SUROFI 9. mai 2008 Kolbjørn Giskeødegård.
Representantskapsmøte Fiskebåtredernes Forbund
”Brukerstyrte forskningskvoter”
MARKEDSUTVIKLING FOR KRABBER Ove Johansen Norges Sjømatråd.
Norwegian Ministry of Fisheries and Coastal Affairs Rammebetingelser for skalldyrnæringen seniorrådgiver Martin Bryde Skalldyrkonferansen november.
Vi får Norge til å gro! Næringsfiske - Fisketurisme Hanen General Hotel, Helgelandsmoen, 22. sept 2012 Finn Erlend Ødegård – seniorrådgiver,
Virkningen av statlige tiltakspakker for næringslivet – kapitaltilgang og konkurranseforhold Administrerende direktør i Eksportfinans ASA, Gisèle Marchand.
Fiskeindustrien i Lofoten
Tove Sleipnes Norges Sjømatråd Markedssjef 12. februar 2015
Representantskapsmøte Norges Sildesalgslag Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Bergen 2. juni 2005.
”Markedsadgang” SJØMAT FOR ALLE - BERGEN 2.SEPTEMBER 2004 Statssekretær Janne Johnsen ”Verdier fra havet – Norges fremtid”
"Verdier fra havet - Norges framtid"
EU - nye markeder - Aquacity/Innovasjon Høstkonferansen i Stavanger 12. oktober 2004 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
A PROJECT WEEK 45: INTRO+ RESEARCH AND PLANNING WEEK 46: RESEARCH AND WIKI WRITING WEEK 47: NO ENGLISH WEEK 48: FINISHING TOUCHES WEEK 49: ORAL PRESENTATIONS.
Økonomiske utsikter - med lavere oljepris
Regjeringens havbrukspolitikk Årsmøte i FHL havbruk 14. april 2005, Tromsø Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
Visjoner for norsk sjømatnæring – hva kan fiskerimyndighetene bidra med? FISK 2004,Tromsø, november 2004 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
Norwegian Ministry of Fisheries ”Tromsø–regionens marine fremtid” Fredag 23 mai 2003 Fiskeriminister Svein Ludvigsen.
Norwegian Ministry of Fisheries Lokal og regional næringsutvikling – fiskeriforvaltningens rolle Fylkesmannsmøtet i Florø 2. – 4. juni 2004 Fiskeriminister.
The Lindorff European Credit Outlook 2015
Årsmøte Fiskarlaget Vest Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Bergen 12. mai 2005.
Representantskapsmøte Norges Råfisklag Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Tromsø 26. mai 2005.
Nye Ramoen – Nye muligheter
AQUACULTURE in Norway. SEAFOOD The largest seafood suppliers, wild catch and aquaculture - quantity (FAO, 2006)
Bergensregionens innstilling til Hav 21, hotell Neptun 20/2.
Nordnes Group Nordnes AS, Nordnes Industri og Mekaniske AS, Nordnes Eiendom AS Beliggenhet: Giske kommune nær Ålesund.
North Sea Commission Culture & Tourism Frederikke Stensrød.
Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet Havet som blå resept, kilde til sunne og næringsrike proteiner Dag Rune Olsen dekan.
Radio listening in Norway
Margrethe Helgebostad
Fra innovasjonsstrategiens ordbok
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
Altevatn-reguleringenTest: Changes in the flow of water: Effects on watercover and water velocity
Your Life Cycle Partner in air compressor system solution
The Gains from International Trade
Norway. A unique student experience
Utskrift av presentasjonen:

Eksportuvalgets strategi for å møte markedsutfordringene Foredrag på representantskapsmøte i Fiskebåtredernes Forbund, 4.-5.februar 2009 Terje E. Martinussen, EFF

Gull til Geir Skeie og norsk sjømat! Bocuse d’Or is the world’s leading culinary championship, attracting chefs and press from all over the world. A victory here can be compared to winning an Olympic medal

The unique taste of Norway The people Tradition & knowledge The nature The combination between clear - cold waters and natural advantages from our coastline, craftsmanship and long traditions, and focus on sustainability gives us unique and great seafood.

Preferred Country of Origin when buying Seafood (Consumer surveys made for NSEC by TNS Gallup during 2006-2008)

Russland 2007 Preferanse for Norge = økt konsum av laks Kilde: TNS Gallup/EFF 6

Norsk eksport av sjømat 1990 – 2008 Norsk eksport av sjømat fra havbruk økte med 1,2 milliarder kroner til en samlet verdi av 20,2 milliarder kroner. Av dette utgjør laks 18 milliarder kroner mens ørret utgjør 1,9 milliarder kroner. Dette er ny eksportrekord for laks og ørret. Villfanget sjømat økte med 1 milliard til en samlet verdi av 18,9 milliarder kroner. Av dette hadde sild og makrell størst vekst, og endte på en henholdsvis 3,8 milliarder og 2,3 milliarder kroner. Sei satte eksportrekord med en samlet verdi på 2 milliarder kroner, som er en økning på 253 millioner kroner. Volumveksten er på 167 000 tonn produktvekt. Det er formidabelt når vi veit at den samla kjøttproduksjonen i Norge er på ca 300 000 tonn. Havbruk 20,2 mrd NOK Fangst 18,9 mrd NOK

Norsk eksport 2008 39 Mrd.Nok Andel av totaleksport

Havbruk investerer mye mer i markedsføring

Budsjett 2009 241 mill. krOK Norsk eksport 2008 Andel av EFF budsjett Markedsavgift 2009 Laks 0,75 160 mill Konvensjonell 43 mill Hvitfisk 0,30 16 mill Pelagisk 18 mill Reker 2 mill Budsjett 2009 241 mill. krOK Norsk eksport 2008 Andel av EFF budsjett

is this safe for me and my family? heavy metals ect, ect……. But what we know, doesn’t the consumer know …..and that has consequences I’m confused What about: wild vs. farmed fish? diseases? antibiotics? sustainability? is this safe for me and my family? heavy metals ect, ect…….

Det er ofte lurt å samarbeide Markedsavgift 2009 Laks 0,75 160 mill Hvitfisk 0,30 16 mill Styrkeforhold hvitfisk vs laks Det er ofte lurt å samarbeide

Norwegian export of fresh cod to France per month in 2008 Volume in tones

Red meat is our biggest competitor in Europe Hvis vi sammenligner ulike råvarer (proteiner), så kommer sjømat ut som andrevalget i Europa. I Tyskland, Frankrike og Sverige spiser man flere ganger så mye rødt kjøtt som sjømat. I Spania hvor det spises mye sjømat spiser de fortsatt mer enn dobbelt så mye rødt kjøtt som sjømat. I Asia er det imidlertid flere land hvor man spiser mer sjømat enn andre proteiner, blant annet i Japan og Korea er sjømat førstevalget. Japan er også kjent for å være det land med høyest levealder på befolkningen, og dette har blant annet vært relatert til kostholdet. Vi vet at laks i mange marked fungerer som en substitutt til kylling og svin, fordi det også er kjent som ”lette” råvarer, og hvis vi da ser på konsumet av laks er det forsvinnende lite i forhold til fjærkre. I Frankrike spiser de om lag 2 kg laks, mens Tyskland ligger de på om lag 1 kg laks per år. Sverige er et av markedene som har høyest konsum av laks med 3,5 kg per capita. Dette tilsier at det er fortsatt et stort potensial for å få folk til å bytte ut noe av kyllingen og svinekjøttet med laks i stedet. Men da handler det om å være tilgjengelig der forbrukerne kjøper maten sin, og der er det fortsatt en del ugjort i forhold til laks og andre sjømatprodukter. Det er bare å gå i en hvilken som helst butikk så ser man at både rødt kjøtt og fjærkre har mye større plass en sjømaten. Dette er det imidlertid flere kjeder som nå er i ferd med å endre på – fordi de ser en endring i folks holdninger og etterspørsel etter både laks og andre sjømatprodukter. Source: FAO (2004), NSEC

The taste of Norway The main story. The 4 different types of Norwegan Fresh Cod Wild Caught in the cold, clear waters of Norway Farmed Farmed in the cold, clear fjords of Norway Sea-Ranched Sea-ranched in the cold, clear waters of Norway SKREI ordinary cod returns to Norway and becomes The Miracle fish

Markedsendringer Eksportverdi januar 2008/2009 Laks/ørret + 330 mill kr Sild /makrell +212 mill kr Torsk ,sei og hyse - 147 mill kr Totalt 3,432 Mrd NOK +317 mill kr

Kampanjer gir økt salg +7.7% +13% +4.7% 2006 2007 2008 Konsum av laks & Ørret hjemme: Juni-juli hvert år 2006 2007 2008 +4.7% +7.7% +13%

Spleiselag for ekstra markedsføring FKD 11,5 mill kr Norges Råfisklag 2,0 mill kr SUROFI 0,5 mill kr EFF 6,0 mill kr Totalt 20,0 mill kr Kan i tillegg gjennomføre spleiselag med bedrifter 50/50

Hva gjør vi kortsiktig? Forsterker allerede planlagte kampanjer: Markedsbudsjett hvitfisk/konvensjonell 38,7 mill Ekstraordinær innsats 20,0 mill Portugal/Spania Norge/Sverige Frankrike/UK/Tyskland Totalt markedsbudsjett 58,7 mill

Royal Visit to Portugal (May 2008) Continente hypermarket decoration

Norsk hjemmekonsum av torsk og sei 23 Norsk husholdningskonsum av torsk og sei Torsk er den mest populære fisken blant norske konsumenter og torsk spises på mange forskjellige måter, ikke bare som fersk og fryst filet, skiver eller panerte produkter, men også som lutefisk og klippfisk. Sei selges hovedsakelig som filet og panerte produkter. Kjøpt husholdningskonsum av torsk og sei har vært rimelig konstant fra 1999 til 2007 og ligger i 2007 på 39 tusen tonn rund vekt til en verdi av 1,2 milliarder kroner. 23 Domestic consumption of Norwegian cod and saithe   The most popular fish among Norwegian consumers is cod, eaten not only as fresh or frozen fillets, sliced or breaded products, but also as lutefish (dried cod treated with lye) and clipfish. Saithe is sold primarily as fillets or breaded products. Domestic sales of Norwegian cod and saithe from 1999 to 2007 have remained reasonably constant and in 2007 totalled 39,000 tonnes in round weight, valued at NOK 1.2 billion. Kjøpt norsk husholdningskonsum Kilde: Gfk-Norge/EFF Eksportutvalget for fisk ©

Norsk hjemmekonsum av laks og ørret Konsumet av laks og ørret har økt jevnt i mange år og det har vært en overgang fra hel fisk til røkt fisk og både fersk og fryst filet i tidsperioden fra 1999 til 2007. Det ble i 2007 kjøpt laks og ørret av norske husholdninger tilsvarende omtrent 32 tusen tonn rund vekt til en verdi av nesten 1,2 milliard kroner, dette er en klar økning fra året før. 16 Domestic consumption of salmon and Norwegian Fjord Trout Domestic consumption of salmon and Norwegian Fjord Trout has been steadily increasing for many years, and between 1999 and 2007 there was a trend away from whole fish to smoked fish and fresh and frozen fillets. In 2007, domestic consumption of salmon and Norwegian Fjord Trout amounted to approximately 32,000 tonnes in round weight, valued at almost NOK 1.2 billion. This represents a marked increase compared to the previous year.   Kjøpt norsk husholdningskonsum Kilde: Gfk-Norge/EFF Eksportutvalget for fisk ©

2009: Hva bør sjømatnæringen gjøre for å lykkes? Utvikle nye produkter/pakninger som gjør sjømaten mer tilgjengelig – i alle salgskanaler – innovasjon! Skap alliansepartnere i markedene – kjeder, lokale produsenter Synliggjøre verdi ved norsk opprinnelse - sterk preferanse, mattrygghet, bærekraft, markedsføring Kommunisere sjømatens helsefortrinn – ”omega-3 med på kjøpet” Dokumentere bærekraft og miljø

terje.martinussen@seafood.no

2009: Nedgangskonjunktur skaper utfordringer for sjømatnæringen Press på leverandørene om prisreduksjoner – fra detaljisthandel og restauranter Hurtigmatkjeder har i liten grad sjømat Lavprisbutikker har i liten grad ferskfiskdisker Sterkere konkurranse fra rimeligere fryste produkter Mindre forhandlingsmakt ved ”private label”

MEN HUSK… Vareutvalg og kvalitet fortsatt viktig differensieringskriterium for hyper- og supermarkeder Ferskhet viktig valgkriterium for kjøp av sjømat Sammenheng mellom helse og ernæring viktig driver for etterspørsel etter sjømat - fokusområde for myndigheter og forbruker Restauranter vil ha bredde i sitt produktutvalg - både eksklusive og rimeligere alternativer Sterke merkevarer vil fortsatt være etterspurt hos forbruker - preferanse – og hos dagligvarekjedene, fordi markedsføring driver kategoriutviklingen Helse Tilgjengelighet Kvalitet/nytelse Miljø