Innføring i IT-tjenester ved Det juridiske fakultet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VEILEDNING FOR OPPMELDING TIL ORDINÆR EKSAMEN
Advertisements

VELKOMMEN TIL INSTITUTT FOR SPESIALPEDAGOGIKK
Pressekonferanse Pressekonferanse 25.august 2010 Storsatsing PC - er til elevene i vgs i Telemark fylkeskommune Hva betyr dette for læringsarbeidet.
Informasjonsmøte for TYSK
Lynkursdagene 2011 Webdrive Tilgang til UiO-disker utenfor UiO-nettet Mads Lomholt usit/sas/lipk.
Lynkursdagene høsten 2011 Ansvar for egen PC ved UiO Hva bør jeg som bruker vite og gjøre..?
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på Diakonhjemmet •E-post •PPS •NEL •Studentweb •Its learning.
Smart bruk av Vortex til møter, samhandling/samarbeid mm
IT informasjon nye studenter
Innføring i IT-tjenester ved Det juridiske fakultet
Informasjonsmøte for spansk
Studiestart 2013 Lektorprogrammet Mandag 12. august :30 – 14:00.
Informasjonsmøte BACHELORSTUDENTER HØSTEN Studieadministrasjon Studiekonsulenter på Fysisk institutt: –Christine Sundtveten, rom V137 –Katrine Langvad,
Duo- en liten innføring
IT – Tjenester ved HELSAM Morten Ariansen. Brukerkonto Gir tilgang alle UiOs elektronisk resurser –E-post, brukerområder, elektronisk klasserom, programvare,
Innføringskurs IT- tjenester for AFIN Ole Christian Rynning
Sikker oktober UiOs sikkerhet – vårt felles ansvar Espen Grøndahl
Universitetsbiblioteket i Oslo e-ressurser Studenter og ansatte med uio brukernavn og passord kan søke UBO’s e-ressurser også fra Roma Denne presentasjonen.
Oda O. Egeberg Veileder Juriteket
Høgskolen i Oslo Informasjon fra studieadministrasjonen 1. studieår Torsdag 21. August 2003.
Velkommen til masterprogrammet for arkeologi og konservering, studieretning arkeologi Tor Egil Førland.
Velkommen til informasjonsmøte for studenter på profesjonsstudiet i psykologi – 6-årig løp.
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE Lærevansker og særskilte behov i et system- og individperspektiv - påbygningsenhet Høsten 2010.
Institutt for spesialpedagogikk Velkommen til Informasjonsmøte SPED1010 Vår 2011.
Inneholder din applikasjon personopplysninger?
Informasjonsmøte onsdag 24. november 04 Bachelorprogrammet i utviklingsstudier.
2005 Velkommen til Bachelorprogrammet i Utviklingsstudier!
Bachelorprogrammet i Utviklingsstudier
Hva skal dere få vite i dag ? Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk og vi som er her : Om studieprogrammet.
Steinar Hafto Myre 23. januar 2007 VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN I PRAKSIS En gjennomgang av –Opplegget –Frister –Informasjonskilder.
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
BACHELORSTUDENTER ELEKTRONIKK OG DATATEKNOLOGI HØSTEN 2014
Huawei B593 Brukerveiledning
IT – språk, logikk, psykologi Høst StudentWeb   StudentWeb brukes til utdannings-
Innføringskurs – Student-IT ved det Juridiske Fakultet
Orienteringsmøte for TOOL bachelor 13/ Velkommen ved programrådsleder Jens Kaasbøll Presentasjon av emner i første semester Praktiske opplysninger.
Mads Lomholt, USIT Trådløst nett ved UiO Muligheter og begrensninger Lynkursdagene 2009.
VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN En gjennomgang av –Opplegget –Frister –Informasjonskilder.
© SYSTEM- OG DRIFTSSEKSJONEN, USIT UNIVERSITETET I OSLO Studenter og IT Semesterstart høsten 1999.
For studieinformatører og –veiledere Tirsdag 30. juli 2013 Studiestarten 2013.
VELKOMMEN TIL PROGRAM FOR EUROPEISKE OG AMERIKANSKE STUDIER (EAS)
Student IT ved UiO Morten Ariansen. Institutt for sykepleievitenskap og helsefag IT-ansvarlig for ISH og IASAM: It ansvarlige: –Morten Ariansen.
ved Universitetet i Oslo
Institutt for spesialpedagogikk VELKOMMEN TIL INSTITUTT FOR SPESIALPEDAGOGIKK INFORMASJONSMØTE FOR NYE MASTERSTUDENTER 12. AUGUST KL. 10:15 -12:00, AUD.
Velkommen til bachelorprogrammet i Europastudier (EU)
2005 Velkommen til Bachelorprogrammet i Europastudier (EU)
IT-tjenester for studenter ved UiO Gruppe for IT-support og driftssenter 16. juli 2015.
Lisa Utnem, Lektorprogrammets administrasjon Praktisk informasjon om uken.
Innføring i IT-tjenester ved Det juridiske fakultet Mangler du brukernavn og passord? Si i fra! (NB! Ikke det samme som PIN-kode og fødselsnummer) (NBNB:
Informasjonsmøte for SPED3000 Høst Kontakt Administrativ ansvarlig Andrey Belovodskiy Kontor: 440 Faglig.
Informasjonsmøte for studenter på Årsenhet i spesialpedagogikk (Lærevansker og særskilte behov i et system- og individperspektiv) Høsten 2015.
Informasjonsmøte ENGELSK ÅRSENHET. Velkommen til: Universitetet i Oslo (UiO) Humanistisk Fakultet (HF) Institutt for litteratur, områdestudier og europeiske.
IT-tjenester for studenter ved UiO Gruppe for IT-support og driftssenter 16. juli 2015.
IT-tjenester for studenter ved UiO Gruppe for IT-support og driftssenter 19. juli 2016.
Lisa Utnem, Lektorprogrammets administrasjon Praktisk informasjon om uken.
Informasjonsmøte for bachelor i portugisisk. Å studere ved UiO Ansvar Still forberedt, jobb jevnt Heltid = 37,5 timer.
Informasjonsmøte for FRANSK
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Lisa Utnem, Lektorprogrammets administrasjon
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Lovdata Pro som studie- og eksamensverktøy
Presentasjon av våre IT-tjenester
VELKOMMEN TIL JAPANSK MED JAPAN-STUDIER
Informasjonsmøte for italiensk (bachelor og årsenhet)
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Bienvenido.
Koordinering og gjennomføring av flytteprosesser
Brukernavn for internasjonale studenter (UTV)
Presentasjon av våre IT-tjenester
Informasjonsmøte for italiensk (bachelor og årsenhet)
Utskrift av presentasjonen:

Innføring i IT-tjenester ved Det juridiske fakultet Mangler du brukernavn og passord? Ta med legitimasjon og kom opp til kursholder. (NB! Ikke det samme som PIN-kode og fødselsnummer)

Innføring i IT-tjenester for nye studenter ved Det juridiske fakultet Kursholdere våren 2012: . Oda Egeberg Leder, Juriteket Håkon Danielsen Veileder, Juriteket

Agenda Juriteket PC-plasser Trådløse soner Regler for bruk av fakultetets IT-ressurser Informasjon om brukerkonto Nyttige nettsider og tjenester

Juriteket Kontaktpunkt for IT-tjenester på juridisk fakultet Nettside: jus.uio.no/juritek Veilederkontoret Domus Nova, 3. etasje Betjent hverdager 08:00-19.45 Kontakt Kontaktskjema på våre nettsider Telefon 22 85 00 31 Personlig oppmøte

Juriteket Brukernavn og passord Trådløst nettverk Printere PC-hjelp Masteroppgavemal Kurs Annet IT-teknisk

Infosenteret http://www.jus.uio.no/studier/tjenester/infosenteret/ Studierelaterte tjenester Eksamensreglement Kurs- og eksamensoppmelding Karakterutskrift Annet studierelatert

PC-er på Det juridiske fakultet Domus Nova Tre PC-stuer i 3. etasje Læringssenteret i 2. etasje Domus Academica PC- stue i kjelleren

Trådløst nettverk Oppkobling fra privat bærbar PC Krever trådløst nettverkskort (WI-FI) Gyldig brukernavn og passord Veiledning: http://www.jus.uio.no/tjenester/it/hjelp/tradlost.html

Trådløse soner Domus Media (DM) Fredrik Stangs sal (130) Francis Hagerups sal (129) Anton Martin Schweigaards sal (366)  Biblioteket Domus Bibliotheca (DB) Fakultetsbiblioteket Oasen (336) Auditorium 14 Møterom (234) Hjørnerommet Møterom (325) St. Olavs gt. 23 Lesesal (227) 3 etasje 4 etasje 5 etasje Gymnastikkbygningen Frokostkjelleren Domus Nova (DN) Lesesal 1 etasje (182) Læringssenteret 2 etasje 3 etasje (IT-seksjonen) Kursrom (352) 4 etasje 5 etasje Master lesesal (681) Master lesesal (781) Domus Academica (DA) Seminarrom (113) Rotunden (152) PC-stue 1 (002B) PC-stue 2 (011) Kollegieværelset (144) Grupperom (030) Grupperom (034) Fakultetsværelse (203) Cort Adelersgate 30 2 etasje 3 etasje

Regler for bruk av universitetets IT-ressurser Utgangspunkt: Full handlefrihet Begrensninger: Norsk lov: Åndsverkloven, personvernloven, straffeloven UIO’s IT-reglement Alminnelig skikk og bruk

Norsk lov Åndsverksloven Personvernloven Straffeloven

IT- reglementet http://www.uio.no/tjenester/it/brukernavn-passord/reglement/ Avtale mellom deg og UiO som anses akseptert ved første gangs bruk av universitetets PC-er og IT- tjenester

IT-reglementet Plikter ved bruk av IT-tjenestene Lese reglementet og holde deg oppdatert på dette Identifisere deg med eget brukernavn og passord Holde passordet skjult for andre Sikre deg mot tap av egne data Lagre på hjemmeområdet (M:) Hindre spredning av virus

IT- reglementet Dine plikter forts. Bruke utstyret ressursbevisst Du skal være ”meget tilbakeholden med bruk av IT-tjenestene til virksomhet som ikke har direkte tilknytning til faglig virksomhet” Vis hensyn ved stor pågang Behandle utstyret pent

Konsekvenser av overtredelse Sanksjoner (fra IT-reglementet): 9.1 Overtredelse av dette reglementet kan føre til at bruker nektes tilgang til universitetets IT-tjenester, hertil kommer sanksjoner som universitetet etter andre regler kan gjøre gjeldende. 9.2 Brudd på regler om personvern, taushetsplikt m.m. kan føre til erstatningsplikt og/eller straff. De vanlige regler om oppsigelse eller avskjed av arbeidstaker eller disiplinærforføyning mot studenter vil kunne ramme misbruker av IT-tjenestene.

Skikk og bruk ved PC- plassene Ikke tillatt å spise eller drikke Lesesalsregler gjelder! Vær stille Mobil i lydløs modus Ikke tillatt å reservere plassen

Brukerkonto Brukernavn og passord Gir tilgang til alle IT-tjenester ved Universitetet i Oslo

Kriterier for tilgang Opptak til ordinært studieprogram Betalt semesteravgift Bekreftet utdanningsplan Eksamensmelding Frist ca. 1. februar

Universitetes PC-er Operativsystem: Windows 7 Enterprise Programvare Microsoft Office 2010 Thunderbird Adobe Reader X Internet Explorer Antivirus: F-Secure CD/DVD-brenner Komplett oversikt: https://app.uio.no/programvare/ Skannere PC-stue 2, 3. etasje Læringssenteret, 2. etasje

Utskrift Tosidig utskrift (standard) Kvote på 250 sider inkludert i semesteravgift Flere utskrifter kan kjøpes i StudentWeb

Personlig hjemmeområde (M:) Personlig lagringsområde på universitetets servere Lagringskapasitet 200 MB Backup 8 ganger per døgn Viktig: Lagre data på (M:), ikke på lokal disk (C:)

Hjemmeområde

Tilgang til brukerkonto Automatisk fra fakultets PC-er Fra egen PC, for eksempel hjemmefra: Eksternt skrivebord http://kiosk.uio.no VPN http://vpn.uio.no

Brukerkonto Logg alltid av

Nyttige nettsider Semestersidene Fronter Webmail Studentweb Brukerinfo

Semestersidene http://www.uio.no/studier/emner/jus/jus/JUS1111/

Nyttige nettsider Webmail http://webmail.uio.no E- post m.kirkerud@student.jus.uio.no

Nyttige nettsider Webmail Informasjon fra Universitetet sendes på e- post Studieinformasjon Gjeldende frister Varslinger

Nyttige nettsider Fronter http://fronter.uio.no Innlevering av oppgaver Emnerom Kommunisering med lærer E- post

Nyttige nettsider Brukerinfo http://brukerinfo.uio.no Brukernavn og passord Bytte passord Krever ikke innlogging: Se brukernavn Nytt passord på SMS

Nyttige nettsider

Nyttige nettsider Brukerinfo forts. Videresende e- post Utskriftshistorikk Status utskriftskvote Tilknytninger til fakultetet

Nyttige nettsider Studentweb http://studweb.uio.no Undervisningsplan Eksamensoppmelding Betaling av semesteravgift Betaling av utskrifter Eksamensresultater

Nyttige nettsider Lovdata www.lovdata.no Gyldendal Rettsdata www.rettsdata.no Alternative innloggingsmåter: IP- tilgang Opprette egen brukerkonto

Informasjon www.jus.uio.no/juritek

Oppgaver