”En enslig svale gjør ingen sommer”

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
I.
Advertisements

Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Bli en bedre fisker ! Av Ulf Skauli
Informasjonssjef Christian Fossen
Trebåt for alle.
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Hvordan tar vi dette videre? Markeds- og logistikksjef Rolf Aarland, Trondheim Havn 5. juni 2012 Velg sjøveien.
Organisasjoner for en grønnere fremtid !
Innbydelse til grillfest I fritidshuset mitt. For enkelhetskyld ordner jeg med festen og drikke.
Grav i all hast Siri Gedde-Dahl.
12. Oppsummering.
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Medietrening Tid: 1 time For mer info om foredraget kontakt: Martin Ødegaard Andre relevante foredrag.
MEDIEARBEID I IOGT Innspill til seminar om lokale tiltak Lørdag 6. oktober Oslo.
KOMMUNIKASJONS- STRATEGI
Synlighet - Bruk av web og sosiale medier
STORE ER DE OG UTE STÅR DE En undersøkelse om oppbevaring av store løse gjenstander ved SIKA-museene.
Velg sjøveien - medieomtale og annonsering Informasjonssjef Anne Kristin Hjukse Oslo Havn KF.
Påsan Påsan var fisker. Hver dag rodde han ut på sjøen og tok opp garnet sitt. Det hadde stått i vannet hele natten. Garn står like over bunnen. Garn står.
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Frontlinjeserivce
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år
Oslo Skogn/Trondheim Moss Brevik Kristiansand Bergen SHORT SEA KAN OVERTA MYE AV VEITRAFIKKEN, MEN HVA ER SUKSESS KRITERIENE? GARDERMOEN 12 JANUAR 2012.
Seminar januar 2012 Geir Berg
Hvordan lykkes med et prosjekt?
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Priviligerte mennesker, lever livet uten grenser, graver og pumper opp
Gode historier til media - tilretteleggernes rolle AB-konferanse Drammen 2007 Informasjonssjef Per Christian Langset.
OM UHO og påvirkning av omgivelsene Temakurs om markedsføring for NFF, 9. juni 2005 Ingeborg Dybvig,informasjonssjef UHO.
Informasjonsarbeid i NFF Introduksjon til EZ publish Ved informasjonsleder Harald Nyquist IT-ansvarlig Kaare Øystein Trædal og avdelingsleder Oslo, Henrietta.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Medieanalyser Helse Midt- Norge Oppsummering
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Skriveprosessen – …fra tanke i hodet til tekst i skriveboka…
Oljefondskampanjen i Fasteaksjonen 2015: Jobber og utvikling Sundvolden 25. januar 2014.
Uthengt og utskjelt - når fylkeskommunen blir førstesidestoff.
Definere og velge hovedmål og delmål
Årets store mønstring for sjøtransporten
LOBBYVIRKSOMHET Hvordan få gjennomslag for våre meninger og standpunkter hos politikere? Jon G. Olsen Styreleder VOFO-Akershus Daglig leder Akershus musikkråd.
ROTARYS OMDØMME MØTER MEDIA
Vorspiel En vakker vårdag ringer rådmannen i Hamar til en av sine sjefer, og de begynner å diskutere status i kommunen…
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
AVSKJEDSFEST Søndagskveld hadde vi ”åpen” havn, der slekt og venner kunne ta med grill/grillmat for å komme og kose seg litt sammen med oss, slik at vi.
Rotary lys langs kanalen. Hva skal til for å lykkes?
10 regler for å skrive for web
Foreldreutvalget for grunnskolen i Levanger ( FGIL ) * FGIL er valgt for å være et koordinerende og felles ledd for alle Foreldre arbeidsutvalgene (FAU`ene)
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Målgruppen definerte vi som “den kulturinteresserte humanisten” -Universiteter og høyskoler har i dag ca elever til sammen i Oslo området. -De.
Telefonmanus når du ringer fra din egen liste nr 1
PERMITTERING OG OPPSIGELSE – hvordan håndterer vi det?
Samarbeide for å overleve? Mulighetene er der…og MÅ tas 5 September 2014 Grafisk bransjeforenings landsmøte 2014.
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
2+2= 5 Felles markedsføring av sjøtransport Anne Kristin Hjukse, informasjonssjef Oslo Havn.
Velg sjøveien Erfaringer så langt – veien videre.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Godt lokalvalg hva må til? -erfaringer
Å bygge en profesjonsgerilja på sosiale medier
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
Copyright © 2010 TotalConsult Diagnose: Omdømmeschizofreni. Finnes det kur?
Presseskrivet. presseskrivet Til hvem Når sende Innhold Oppfølging.
Mellom skremsler og beroligelse Kommunikasjon med publikum om fugleinfluensa Gunhild Wøien Kommunikasjonsdirektør Folkehelseinstituttet
Politisk påvirkning.
Kapittel 5 oppgave i Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Media og kommunikasjon - Noen refleksjoner Eirik Løkke,
Medietrening Slik får vi suksess. Mediearbeid for deg som tillitsvalgt ●Bruk av media for å få gjennomslag ●Hvordan håndtere de dårlige sakene ●Hvordan.
Stemmer teller – ressurser avgjør Arbeid med politisk påvirkning.
Redningsvest Gjennomført 19. august 2010 InFact AS.
Markedsføring.
Ulvejakt og media.
MEDIA.
Viktige spørsmål om kjønn, samliv og barn
Utskrift av presentasjonen:

”En enslig svale gjør ingen sommer” - noen tanker om hvordan vi kan bruke massemedia og kommunikasjon for å styrke sjøtransporten Informasjonssjef Anne Kristin Hjukse i Oslo Havn KF

For et utgangspunkt! For en gjeng! Kystverket Rederiforbindet Maritimt forum LTL KS Bedrift Havn Norsk Havneforening 40 havner Norge rundt

Det gjøres mye bra allerede Rapporten ”Hvordan styrke sjøtransporten” er et godt eksempel på hva vi kan få til sammen. God dekning i media Påvirkning både i Storting og Regjering Sjøtransporten dominerte på Transport og Logistikk både i fjor og året før. Mange gode tiltak lokalt – og det skal vi fortsatt ha Men vi har mye å gå på… Rolf deler ut logistikkpris i Trøndelag, Beate har spennende samarbeid med sine kunder i Larvik og Ivar godt i Næringslivsforeningen i Drammen.

Kommunikasjon = ”gjøre sammen”

Sammen kan vi virkelig vise muskler De som bestemmer hvor godset skal ta veien (Vareeierne, speditørene og logistikksjefene) Myndighetene som setter rammebetingelsene

Vi har samme mål, men…. Vi snakker alle med hver vår spede røst Hver for oss har vi ikke ressurser til å analysere hvor vi har størst potensial og hvordan vi best kan nå de vi ønsker å oppnå Vi har ikke ressurser til å ”bryte lydmuren” med betalt kommunikasjon – reklame Vi kunne ha fått mer gjennomslag i media hvis vi hadde samarbeidet bedre.

Vi taper markedsandeler Sjøtransportens andel av utført transportarbeid innenriks (transportarbeid = tonnkilometer) har sunket fra 48 % i 1990 og 2000, til 46 % i 2005 og 42 % i 2010.

Jernbanens andel på 11,2 % inkluderer tømmertransport mellom Norge og Sverige og vognlast til/fra utlandet. Private havner og de minste offentlige havnene er ikke inkludert i oversikten.

Det er her konkurransen egentlig står

Det er først etter at vi har fått vareeieren til å tenke at godset kanskje kan sendes på sjøen, at konkurransen mellom aktørene innen sjøtransport starter…

Legg markedsføringspenga fra alle som heier på sjøtransporten i en pott

Neida, ikke alle penga…

Men ganske mye av pengene Gå sammen om en kampanje for å nå de som bestemmer hvor godset skal ta veien

Veien til adferdsendring er lang - har du god erfaring med trailer skal det mye til for å teste ut skip 1. Eksponering 2.Oppmerksomhet 3.Aksept 4.Kunnskap 5. Holdning 6. Intensjon 7.Adferd ”The information processing model”, McGuire

Om det vi sier får effekt, avhenger dessverre av hvordan det ser ut inne i hodet til mottakeren Sentral rute: Her vurderer du argumentene godt, og tenker nøye etter Motivasjon Evne og mulighet Budskap Perifer rute: Her er det mye enklere beslutningsmekanismer som dominerer - eksponering, eksponering - samme budskap, mange avsendere

Analysefasen Analysefasen Samle informasjon om mottakerne for å kunne lage gode budskap som har effekt. Analysefasen

Hvem er det vi vil snakke til? Speditørene? Vareeierne? Logistikksjefene? Segmentere målgruppene i håndterbare grupper.

Hva er viktig for dem? Hva slags kvaliteter er viktig for dem ved valg av logistikk-tjenester? Tid? Penger? Punktlighet? Miljø? Hva mener de er barrierer for å velge sjøtransport? Hva kan få dem til å overstige disse barrierene?

Hvor kan vi treffe disse menneskene? Hva er ”må ha med meg”-arrangementet for logistikksjefene? Hvilke aviser og magasiner leser de? Hvilke digitale duppedingser kan vi nå dem med? Hvor kan vi treffe disse menneskene?

Og når vi vet alt dette, da kan vi begynne produksjon av argumenter Hvilke argumenter vil bransjen kunne stå samlet bak? Pris Miljø Enkelt Hvordan skal vi pakke dem for å treffe målgruppen best mulig? Materiell og kommunikasjon til messer Annonsemateriell til nett og papir Sosiale medier Logistikksjefens drømme-app Alle skal med, alle skal kunne tilpasse materiellet til sitt behov - Samme budskap, bytte av logo Tenk så tøft hvis vi neste Transport og Logistikk-messen klarte å lage en helhetlig standområde for alle som drev med sjøtransport. I stedet for en masse havner med roll upser og hvert sitt flyfoto, kunne vi framstå som en samlet bransje med samlet budskap tilpasset de vi ønsker å treffe. Da hadde vi klart å få folk til virkelig å legge merke til sjøtransporten – et felles budskap fra en mengde aktører.

Kommunikasjonsstrategi for innsalg i media Landsomfattende undersøkelser som kan tas ut lokalt Kan vi spleise på å hyre inn en ”guru” som gjør at alle vare-eierne i regionen må komme på konferansen vår? Eksklusive forhånds-intervjuer med ”guruen” til sentrale medier i forkant Kommunikasjons-strategi for messer Hvilke messer skal sjøtransporten dominere i 2012? med reklame med presse-dekning med foredrags-holdere … Kommunikasjonsstrategi for innsalg i media

Journalister elsker tall …selv om de ofte ikke kan regne Veldig mye lettere å selge inn saker dersom vi har nye tall, en ny rapport, ny forskning… Det nye er kanskje ikke alltid nytt for oss – men det hjelper oss å få ut budskapet nok en gang. Ofte billigere enn betalt reklame – og mye mer troverdig. Journalister kan kanskje ikke regne, men de elsker tall. Det er helt utrolig mye lettere å selge inn en sak dersom du har tall, forskning, en rapport..På Transport og Logistikkmessen i fjor la vi fram en en undersøkelse om miljøfordelene ved å sende gods sjøveien til Oslo. Vi fikk god uttelling media, både i radio, papir og nett-aviser og fagtidskrifter.

Skal saken få god oppslag, må leseren få svar på ”What’s in it for me Eksempel: En godsstrøm-analyse for de store byene Gods-saker er vanskelig å få på trykk. Men i en slik analyse vil du også kunne finne ut av: Hvor mye kø ”tar” tar havna unna i dag? Hvor mye mindre kø kunne det ha blitt dersom man klarte å overføre 10 prosent av godset fra vei til sjø? Og hvordan får vi det til? Svarene på disse spørsmålene vil få politikerne på banen og skape debatt om havnenes og sjøtransportens rolle i samfunnet Gods er usexy – men en undersøkelse som fokuserer på alle de som irriterer seg over å sitte i kø, det er godt stoff. Går vi sammen om en slik undersøkelse, kan vi få oppslag i både nasjonale, regionale og lokale medier. Billigere blir det og!

2. mars har Logistikkforeningen på Østlandet sin årskonferanse på denne båten - men sjøtransport står ikke på programmet Da har vi som jobber med sjøtransport i denne regionen sovet i timen. Kanskje det var her vi skulle ha lansert logistikksjefens drømme-app som gjorde det enklere for logistikksjefene å finne ut om sjøtransport kunne være et alternativ for dem? Denne har de færreste av oss råd til å utvikle alene. Men sammen kan vi gjøre det – og tilby den gratis til alle som vil ha den.

Har du hørt at… Logistikkforeningens gruppe på LinkedIn har 1400 medlemmer. Lager vi gode kampanjer for sosiale medier, vil folk dele dem videre til sine venner… Får du budskapet fra noen du kjenner, virker det mer troverdig og få større effekt.

Integrert kommunikasjon Alle må padle samme vei for å komme fram

Huff, dette ble litt mye. Hvor skal vi egentlig starte?

Hvor skal vi begynne? Utrolig bra markedsføringskampanje som gjør at sjøtransporten vil dominere Transport og Logistikk 2012 - både på standene, i media og på podiet Da skal du komme inn det området hvor havnene holder til og tenke – jøss her har det virkelig skjedd noe.

Gjess flyr 70 prosent fortere i flokk en hver for seg

Og nå: Tid for kollekt