Teknologi for et bedre samfunn 1 Uninett konferansen 2013: "Fra skyen og rett i lomma" Trondheim onsdag 2013.10.02 Sesjon: "Samordnet kommunikasjon"

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Pleie- og omsorgsmeldinger i Helse Sør-Øst i 2011 Evalueringskonferanse ELIN-k Gardermoen 15. februar 2011 Kjell Arne Grøtting.
Advertisements

Teknologi i klasserommet
Prosjekt samordnet kommunikasjon
Prosjekt samordnet kommunikasjon
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Samordnet kommunikasjon ved
Felles samarbeidsverktøy UHNett Vest Svein Bjarne Brandtsgård Høgskolen Stord/Haugesund.
Alfhild - leder Østlandet
Business Intelligence og Big Data i FINN.no
Det er ikke lenger størrelsen det kommer an på!
© Olav Skundberg Innføring i datakommunikasjon 1 Kap 1: Introduksjon  Datakommunikasjon omgir oss over alt: – Flere mobilabonnement enn antall nordmenn.
Av oss kan du forvente service og kvalitet Morgendagens løsning i nettskyen.
Synlighet - Bruk av web og sosiale medier
Det nye mobilmarkedet John Olve Andersen
IKT Orkide Ledelse og Skole
Verdikjeder - hva kjennetegner de beste og hva vil framtiden bringe?
VI VET HVA DU TRENGER I MORGEN.
Strategi -og system workshop HiL Tor Holmen, Gunnar Bøe HiL,
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
Steinkjer, Frosta, Levanger, Verdal, Stjørdal, Malvik og Trondheim, STFK, NTFK Det Digitale Trøndelag –II (DDT-II)
Strategi og politikk for utvikling av det digitale fag- og forskningsbibliotek ved egen institusjon av Lars Egeland, Høgskolen i Vestfold Innledning på.
ITU-konferansen 2006www.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G LMS som pådriver for digital.
Norm for informasjonssikkerhet Helse-, omsorgs- og sosialsektoren.
Strategikart 2011 med noen gjennomgående mål
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Gruppe 8E Martin Olsen og Geir Nakken
MARSIKT PROSJEKTET Jo Tankers MÅLSTYRING OG IKT 18 NOV 2003.
Systemintegrasjon og strategi bak valgene hos UiA
Oppsumering Avayasamling 9. og 10 februar 2011 Roald Torbergsen
Uninett telefonisystemer. © 2010 Avaya Inc. All rights reserved. Dagens løsning  Uninett sfærens telefoniløsninger fra Avaya er per i dag preget av mange.
Samordnet kommunikasjon (UC) i HiNT Vårt valg basert på: Brukerbehov Totalkost (Langsiktig) Krystallkula – Hvordan utvikler verden seg…. Strategi: Ønsker.
Human Factors (HF) i kontrollrom - En revisjonsmetode 2003
Agenda 1.Alta Kraftlag SA – Modell 2.Ishavslink AS – Modell 3.Erfaringer.
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
Endringer i KAPAKS grensesnitt fra 9.nov 2009
Selskap og Produkter Kontor i Stockholm, Oslo og København
Dette er SINTEF Vår standard presentasjon om SINTEF.
SharePoint Server 2007 Office Communications Server 2007 Exchange Server 2007 Windows Server 2003 Office 2007 Hovedprosjekt 17E Installasjon, konfigurasjon.
DND Quo Vadis? Landsmøtet 2014 Alfhild - leder Østlandet.
E-demokrati muligheter og realiteter Paneldebatt mellom nordiske IT ministere Reykjavik 26. august 2004 Morten Øgård Institutt for statsvitenskap Høgskolen.
Det umulige ble mulig Felles IT-løsning for HiST og NTNU i Bibliotek for medisin og helse (BMH) Karen J. Buset, BMH NTNU Astrid Kilvik, BMH HiST Brynjulf.
SIPOK - SINTEFs kunnskapsforvaltning
NTE Allianse ADCom as Etablert 1987 Eid 100% av NTE 30 ansatte
Fra IP telefoni til IT telefoni…
9. Product information Produktinformasjon. Online kjøp Som vi har sett har vi ikke noe produkt å se på, holde i, prøve ut, … Da må vi ta igjen på andre.
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
X10 webservices/IM -> mobilklient. Oppdragsgiver:
Dynamic Capabilities William Lazonick and Andrea Prencipe The Innovative Firm William Lazonick.
Norsk Regnesentral Norwegian Computing Center Hvilke krav stilles til effektive læringsverktøy - Erfaringer med Agora Knut Holmqvist Norsk Regnesentral.
OrensteinR.Vaagan JBI/HiO1 Orenstein, D. I. "Being in the Library Business. An Entrepreneurship Primer for Library Administrators", Library Administration.
Hva er gevinsten av dette?
Å skape noe helhetlig og helt nytt ----sammen Norgesuniversitetet Mike Moulton: Grete Jamissen:
Moscito2 Guro, Tone, Mari og Elna. Om prosjektet Tilstedeværelsesinformasjon i organisasjoner Tilstedeværelsesinformasjon i organisasjoner - systemer.
KUNNE InterPrax Internationalization in Praxis Bærende ide: Kunnskpapsdeling og utvikling innen nettverket av internasjonale aktørerer er helt avgjørende.
Myter – organisasjon og ledelse i barnehagen
Innrapportering via mobil enhet Hovedprosjekt 2004.
Mobilitet Frank-Stener Andersen Business Development Manager
Hvorfor ha en plan? Virksomhetsplan = tydelighet og fokus Tydelighet
Gjennomgang av anbudsprosess for innkjøp av ny mottakssentral for trygghetsalarm i Kristiansund kommune P rosess og vurderinger Atle Betten, Rådgiver/Prosjektleder.
Per-Christian Døhl Oslo, Telefonitjenester i SSB - Dialogkonferanse.
Går digitaliseringen av offentlig sektor raskt nok? - fordeler ved å ligge langt framme i utviklingen av en moderne og brukervennlig offentlig sektor Paul.
Strategiplan
Dette er Altibox.
Bygg 21 Digitalisering av byggebransjen Rapport
Universitetsdirektørens ledergruppe 10. januar 2017
Ketil Melhus Datatjenesten AS
utfordringer i en ny region
VERDENS BESTE VERTSKAP
Camilla Hall-Henriksen
Utskrift av presentasjonen:

Teknologi for et bedre samfunn 1 Uninett konferansen 2013: "Fra skyen og rett i lomma" Trondheim onsdag Sesjon: "Samordnet kommunikasjon" Leder IT leveransestyring, IT-avdelingen i SINTEF Konsernstab Lync som strategisk verktøy

Teknologi for et bedre samfunn 2 • Forventes det da et top-down resonnement der det er konsistent mapping mellom SINTEFs visjon, hovedmål, hovedstrategi, delstrategier osv – altså i forretningsstrategien til SINTEF - og ikke minst hvordan Lync som verktøy er forankret og understøttet i SINTEFs IT-strategi? • Eller - forventes det at SINTEFs skal fortelle om sin relativt lange erfaring med samhandlingsverktøyet Lync, litt om integrasjonene med andre verktøy, hvorfor vi valgte det og hva som vi ser som nytten og fordelene med det? Jeg har valgt den siste tilnærmingen, den er enklest å beskrive, og vil nok ha størst nytteverdi for dere i salen. Refleksjoner rundt "oppdraget": "Lync som strategisk verktøy"

Teknologi for et bedre samfunn 3 • UC er ikke strengt definert, kan ha flere ulike betydninger • Integrasjon av ulike real-time kommunikasjonstjenester - og ikke-real-time tjenester • UC er ikke ett produkt, men kan være flere som integreres • UC-tjenestene benyttes via ulike devicer og via flere "kanaler" / "media" • UC-tjenestene kan integreres med "hylle-vare" som Outlook osv. • Måten integrasjonen gjøres på og graden av "sømløshet" avgjør hvor bra det blir Samordnet kommunikasjon = Unified communication (UC), Wikipedia (US):

Teknologi for et bedre samfunn 4 UC-tjenester / egenskaper • Call control and multimodal communication • Presence • Instant messaging • Unified messaging • Speech accsess and personal assistant • Conferencing (audio, web, video) • Collaboration tools • Mobility • Business process integration (BPI) • Software to enable business process integration Figur og elementer fra UCIF.org (Unified Communication Interoperability Forum)

Teknologi for et bedre samfunn 5 SINTEF • har hovedsete i Trondheim og er Skandinavias største uavhengige forskningsselskap • SINTEF har eksistert i vel 60 år og består av 8 faginndelte institutter organisert som en non-profit stiftelse og fire AS'er • Vel 2000 ansatte fra 70 ulike nasjoner med 73% forskere og der 51% av disse har doktorgrad, 1/3 er kvinnelig ansatte. • SINTEF har kunder i mer enn 60 land og kjører vel 7000 prosjekter for 3000 kunder årlig. Dette gir en brutto årlig omsetning på ca 3 milliarder, overskuddet benyttes til investeringer i laboratorier og vitenskapelig utstyr, 600 mill er investert de siste 5 år. • SINTEFs visjon er: "Teknologi for et bedre samfunn" • SINTEFs hovedmål de siste år er intet mindre enn: "SINTEF skal bli Europas mest anerkjente konsern for oppdragsforskning" • SINTEF har en hovedstrategi brutt ned på de tre fokusområdene: "Kunder, Fag og Folk" med delmål og de fire grunnverdiene: Ærlighet, Raushet, Mot og Samhold.

Teknologi for et bedre samfunn 6 Utvikling krever endring på "alle" områder • Mennesket er et vanedyr - som tenker for analogt og lineært, og ofte motsetter seg adferdsendring • Teknologi utvikles raskere – og den tas raskere i bruk (forventningene og mulighetene øker) • Kunnskapsevnen går opp – holdbarheten på kunnskap går ned (just-in-time) • Det digitale nettverkssamfunnet – samarbeid på tvers (tverrfaglighet, på tvers av org.) • SINTEFs mål om å bli mest anerkjent – setter krav til omstillingsevnen • SINTEF som organisasjonsstruktur må utfordres • Forskerkultur, stabskultur og ledelseskultur må utfordres • Organisasjonen og menneskene må bli smartere først – nye smarte arbeidsprosesser må understøttes • De nye samhandlingsmåtene internt og med samarbeidspartnerne må skape forenkling og være mer effektive • Roller og spilleregler må være tydelige slik at nødvendig kommunikasjon og samhandling understøttes, resten fjernes ("cut the crap")

Teknologi for et bedre samfunn 7 SINTEF's ståsted før valg av Microsoft OCS / Lync • SINTEF hadde mye Microsoft-sw fra før • SINTEF hadde "eldre" ulike videokonferanseløsninger som ikke var enkle å benytte og manglet god interoperabilitet • Hadde både tradisjonell fast-telefoni og høy mobiltelefon-tetthet • Alle hadde stort sett bærbare PC'er og gjerne med kamera integrert • Hadde en eldre nettverksinfrastruktur som ikke var homogen og ikke kunne understøtte nye nettverkstjenester

Teknologi for et bedre samfunn 8 SINTEF ønsket å oppnå med ny løsning: • Integrering av videokonferanse, mobiltelefoni og PC-løsninger (AD / Exchange / Outlook og Lync) i "kjernen" slik at kommunikasjon og møter kan avholdes mer fleksibelt (uavhengig av møterom / lokasjon og device) • Online meetings er en stor fordel (Outlook-innkalling til virtuelle møter) samt sømløs integrasjon mobiltelefon (og nummer) samt Lync-telefoni (ip-telefoni via AD-brukeren). Frigjør deg fra lokasjon. • Robust (virker likt "hver gang") og redundant løsning ("non stop") der uavhengige komponenter virker dersom en del av løsningen stopper • Prinsippiell forskjell mellom Cisco / Tandberg den gang og MS / Polycom på hvor "kjernenært" denne integrasjonen kunne gjøres – samt hvordan skalerbarheten var understøttet av lisensieringsmodeller og utbyggbarhet av løsningen • Vi hadde Netcom som mobiloperatør, og vi var blant de første kundene deres som realiserte Lync-integrasjon med SIP-trunc, presence og sømløs ringing (Lync<-mobilnr). Vi kan legge igjen selve mobiltelefonen hjemme og få inn mobilsamtalene via Lync på jobb, ringer vi fra Lync til mobil vises vårt mobilnummer hos mottageren

Teknologi for et bedre samfunn 9 Hva kan en oppnå med UC? • Forenklet brukerterskel gjør at en kan innføre UC uten mye opplæring (e-læring, korte bruksanvisninger og demo på lunsjmøter) • Når "early adopters" tar det i bruk og begynner å Lync-ringe andre eller kalle inn de øvrige til "online meetings", sprer bruken seg raskt • Deling av applikasjoner (word, PP osv.) eller hele desktop'en kan understøtte godt online samarbeid uten at en sitter i samme fysiske rom • Dynamisk organisasjon, ha fleksibel kalender for raskt å kunne avklare / beslutte. Eks. vil en kunne oppnå at ting en tidligere ikke fikk avklart før alle impliserte hadde felles ledig kalendertid og kunne møtes fysisk, nå kan avklares mer smidig og tidligere. • En sparer altså både medgått tid for en avgjørelse samt at denne avgjørelsen kan tas mye tidligere i kalendertid • Obs: Lyd-devicene (USB, jackplugg, Bluetooth osv.) må "temmes"

Teknologi for et bedre samfunn 10 Online meeting

Teknologi for et bedre samfunn 11 • Typisk "nattmøte" • 08:00 fredag morgen • Hjemme i eget bosted • Iført slåbrok / morgenkåpe • Og masse kaffe tilgjengelig • Etter frokost - før tannpussen