Mardi 6 novembre 2007IKT og læring – Huin102 - H07 v/ Myriam Coco1 IKT og Læring og Undervisning 1/2.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Konstruktivistisk veiledning
Advertisements

JUDITH MOLKA-DANIELSEN NETTVERKSMØTE, ÅLESUND MAI 2011 Exploring the possibilities for learning and patient based communication.
Everyone Print Kalle Snarheim.
Ordspr./ proverbs 4,18 Rettferdiges sti er som morgenens lysskjær, det vokser til det blir høylys dag. The way of the righteous is like the first gleam.
DESEMBERKONFERANSEN Kristian Siem SS7 New Vessels
Régis Laurent Director of Operations, Global Knowledge Competencies include: Gold Learning Silver System Management Touch, flip and fold Håvard Haukeberg.
Gruppemedlemmer Gruppa består av: Magnus Strand Nekstad – s156159
Ledelsesinformasjonsystem
Pareto presentation 29. August
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Key takes from the CXPA breakfast meeting 19th of march 2013 Summarized by KOBRA – Full text from Post It notes available in notes 1.
Gitte Holten Ingerslev - DPU Tekst Forskerens og didaktikerens blik på mødet mellem tekst og læser.
Det er ganske underlig med disse sentrale salmene. Selv om du ikke er religiøs burde du lese dette.
Diploma Supplement Ting å huske Ingenting skal fjernes fra standard oppsett Informasjon om DS skal være med på institusjonens.
3D-structure of bacterial ribsoomes. Components required for protein-synthesis in E. coli.
International MSc in Chemical Engineering? Background –Continuing crisis in student recruitment –Desire to provide an international option, more international.
Nytte og relevans av IT-studiene: Nyansattes erfaringer 30. november 2012 Tormod Fjeldberg.
FORMATIV VURDERING.
Konsortiet. Health and Social Education - Unlimited  Kunnskapsoversettelse  Vertikalt og horisontalt  Teori til praksis til teori  Tverrprofesjonelt.
SINTEF Fiskeri og havbruk AS 1 Yngelfôr til torsk Kan vi erstatte levendefôr med nytt formulert fôr nå? Jose Rainuzzo Seniorforsker SINTEF Fiskeri og Havbruk.
Forum Produktutvikling og Design Temadag om Mekatronikk og produktutvikling Johan Rusaanes FMC Kongsberg Subsea.
Men hva mener de som har klart det? Børge Haugset (NTNU&SINTEF)
1 Information search for the research protocol in IIC/IID Medical Library, 2013.
Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk og læringsmål i forskerutdanningen
WHY WE’RE STRENGTHENING ROTARY. OBJECTIVES  Clarify what Rotary stands for, how it’s different and why people should care  Elevate awareness and understanding.
Council of Europe Common European Framework of Reference: learning, Teaching, Assessment Inger Langseth
Å skrive for nettet Anne Bjørklund Leikny Øgrim. Bjørklund og Øgrim, Å skrive for nettet, mai 2007 TIMSIS Teacher In-service Traning Material Concerning.
WAI 2.0 Flere akronymer.. WCAG 2.0 Working Draft: Fire prinsipper Content must be perceivable Innholdet skal presenteres slik at det kan bli oppfattet.
Ytre miljø Q4 CAKE. Information for OIM/section leaders; The presentation is to be presented in the General safety meeting together with the film on the.
Skriverammer FORSLAG TIL SKRIVERAMME ENGLISH AS A WORLD LANGUAGE
Forskningsetikk og premiering av deltakere i forskning: Hva sier NESHs retningslinjer og hvilke forskningsetiske spørsmål reises? Bergen, 27, februar 2009.
1 Teleøkonomi Infomøte 3.komtek, Harald Øverby, ITEM.
1 Infomøte 4.KomTek Hovedprofil TØ: Teleøkonomi 20.april 2010 Harald Øverby (Steinar Andresen)
Økonomiske forutsetninger Gullfaks landsbyen 2007.
EU-program Gjennom EØS-avtalen, bilaterale avtaler og nasjonale tiltak er Norge en aktiv partner i flere samarbeids- og utvekslingsprogrammer innen EU-området.
Faktorer som innvirker på interne prosesser og ”effektivitet” i internasjonalt spredte team Hvilken innvirkning har følgende forhold på interne prosesser.
fra nachspiel ide til eksport vare
Mardi 9 octobre 2007IKT og læring – Huin102 - H07 v/ Myriam Coco1 IKT og Læring – Time 1.
Lundi 29 octobre 2007IKT og læring – Huin102 - H07 v/ Myriam Coco1 Web 2.0. Blog, Wiki: Wiki -1/3.
Publisering i åpne kanaler Anne Storset Institutt for mattrygghet og Infeksjonsbiologi.
Problem set 2 By Thomas and Lars PS: Choose the environment, choose many pages per sheet. Problem set 2 Exercise 11/29 Laget av: Thomas Aanensen og Lars.
Gründerskolen. What is Gründerskolen? Award winning study programme which aims to develop students’ theoretical and practical knowledge of entrepreneurship,
Planning and controlling a project Content: Results from Reflection for action The project settings and objectives Project Management Project Planning.
Engelsk mal: Startside The Ageing Society – current situation, challenges and opportunities Steinar Barstad Warszawa 25th November 2014 Specialist Director.
What is Signed English (SE)? Patricia Pritchard cand polit Audiopedagog Statped vest.
Using To Teach English?. Background The value of authentic communication Practice, 2013: – Exchange – Present themselves – Get information about.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Find Fraud B4 it Finds You!
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
Eksempel fra Nevrologisk avdeling
Økonomiske forutsetninger
Using nursery rhymes and songs
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
The Gains from International Trade
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Responsibility The purpose of the tutor reflections are to
MEDLEMSKAP OG KLUBBUTVIKLING
A review of exploration activity and results on the NCS
LO2 – Understand Computer Software
The Campaign October 16th, 2014.
English /22/18 What kind of relationship to the children have with Miss Maudie? What does she say about the Boo Radley stories? Why did the banker.
Kaveet Patel – Education Officer
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
Getting to Genuine Collaboration
The Norwegian Centre for ICT in education
Developing an Educational Web Application for Student Training in Geographical Information Systems (GIS) Derek Morris Jr. , Edsel Norwood , Disaiah Bennett.
Jakub Kocvara, Dr. Martin Hlosta, Prof. Zdenek Zdrahal
Prompt: Do you believe that culture contributes or detracts from an individual’s success? Write five sentences in which you state your opinion. Support.
Utskrift av presentasjonen:

mardi 6 novembre 2007IKT og læring – Huin102 - H07 v/ Myriam Coco1 IKT og Læring og Undervisning 1/2

mardi 6 novembre 2007IKT og læring – Huin102 - H07 v/ Myriam Coco2 Overview for idag Første time:  Oppgaven fra I går (web 2.0.: blog)  Tekniske aspekter med wiki & blog Andre time:  Noen begreper med Laurillards artikkel  Oppgave i grupper

mardi 6 novembre 2007IKT og læring – Huin102 - H07 v/ Myriam Coco3 Oppgaver fra i går… Del 1 (kan fulføres i grupper)  Finn blogs laget av/for studenter/elever  Les Edublog Insights (på min blog, under Om Læring) og lag en list av vår aktiviteter, aktiviteter du kunne gjerne ha fullført.  Knytt bruk av blog med læringsteori med konkrete utdrager fra pensumlisten Del 2 Skriv et innlegg som samler oppgavene. Les hverandres innlegg, la kommentarer, traceback, pingback.

mardi 6 novembre 2007IKT og læring – Huin102 - H07 v/ Myriam Coco4 Tekniske aspekter… …. med wiki & blog Bruker Wiki hele tiden, tar vi blog i morgen

mardi 6 novembre 2007IKT og læring – Huin102 - H07 v/ Myriam Coco5 Laurillards artikkel Gruppe input…

mardi 6 novembre 2007IKT og læring – Huin102 - H07 v/ Myriam Coco6 Laurillards artikkel  A partial exploitation of the article  A value in providing one possible methodology to:  Design learning material and/or environments  Analyse existing learning material and/or environments

mardi 6 novembre 2007IKT og læring – Huin102 - H07 v/ Myriam Coco7 Laurillards artikkel Terminology in the didactical field (ex. Learner autonomy theoretical field):  Acquisition: process vs result of process (side 33)  Traditionnal

mardi 6 novembre 2007IKT og læring – Huin102 - H07 v/ Myriam Coco8 (s )  Discursive: Mening forhandling, samhandling  Adaptive: Bruk av tidligere erfaringer, kunskapp / forforestillinger for laerings- omgivelse tilpassing  Interactive/kommunicative: Support, feedback, problems/oppgaveløsning  Reflective: Knytte sammen teori og praksis, bearbad av forforestillinger, generalisering av erfaringer/kunnskapp Classification of educational media

mardi 6 novembre 2007IKT og læring – Huin102 - H07 v/ Myriam Coco9 Oversikt over medier for læring (se på High Five)  The different learning activities that are important for higher education are elicited through different kinds of media form. We can characterise these as ‘narrative’, which support activities such as attending or apprehending, as students are exposed to the ideas and range of knowledge in a subject area.  Interactive forms will support more active learning through investigating, communicative forms support debate and discussion.  For activities such as experimentation, or practise of skills, the medium has to be adaptive, providing information in some way about the result of the student’s action.  Finally, the student must have the opportunity to express their own ideas, reflecting their personal synthesis of what they have studied, for which they need some kind of productive medium.  Students need opportunities for active learning; the various activities must be well matched to the medium; and they need feedback on what they do, both to motivate them, and to enable them to improve their performance. (C. Jopp)

mardi 6 novembre 2007IKT og læring – Huin102 - H07 v/ Myriam Coco 10 Kolb’s Experiential Learning Cycle

mardi 6 novembre 2007IKT og læring – Huin102 - H07 v/ Myriam Coco11  Supports a constructivist approach to learning but… It does not take into account:  The relationship with the learning object/field at hand  The collaborative aspect of learning among peers and the rest of the world  The fact that the learning goals may change over time, throught the process  It focuses too much on the relationship with the teacher  And therefore is probably a bit contradictory as it shows a focus on TEACHING rather than LEARNING The conversational framework

mardi 6 novembre 2007IKT og læring – Huin102 - H07 v/ Myriam Coco12 gruppeoppgave… Velg mellom: Oppgave A: Dere har fått et stort busjett for å lage et nytt IKT læringsverktøy for å undervise engelsk og spansk på videregående skoler i Hordaland. Dere kan velge å starte noe ’from scratch’ eller bruke en gammel design (noe dere husker fra deres tid på skole) og oppdatere den med digitale media. Legg frem en opplegg med en vel argumentert grunnlag inspirert av Laurillards artikkel (og andre kilder fra pensum listen om det viser seg nyttig)

mardi 6 novembre 2007IKT og læring – Huin102 - H07 v/ Myriam Coco13 Gruppeoppgave… Velg mellom: Oppgave B: For et par år/måneder siden fikk dere bruke et IKT- baserte fremmed språk læaringsverktøy som imponerte dere (eller absolutt ikke!) Oppgaven er å presentere verktøyet og vurdere den med argumenter inspirerte av Laurillards artikkel (og andre kilder fra pensum listen om det viser seg nyttig)