Klubbledermøte BRMN 8. juni 2010. Agenda  Styrets mål og strategier - Nora  Hvordan bidrar klubbene?  Neste års serie og avvikling (2M, 3M og dameserier)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
MIF Toppfotball Elitelag 2014
Advertisements

Klubbutvikling NBBF Torunn Ytrehus 2012.
Stavanger basket ønsker å inviterer alle klubbene i Region Vest (Sør) til årets All-Star kamp. Kampen spilles på ISS (International School in Stavanger)
”Stag er topp å være med i”
Rekruttering og utvikling av klubben som nettverksarena.
Velkommen til BM Wulfsberg Cup
Hovedtrener Utdanningsnivå: • Intern opplæring innen Readys ledelsesfilosofi, spilleforståelse, coaching, samtaleteknikk mm • NB utdannelse? Arbeidsoppgaver:
Foreldre og trenermøte
Program: Registrering - kaffe Innledning De ulike typene «daglige ledere» IPD og klubbutvikling.
Alkohol | fotball.
VELKOMMEN TIL ÅRSMØTET I VAULEN IL 2012
Klubbintern utdanning av dommere til barne- og ungdomsavdeling Hinna Fotball har i dag: Sportslig Utvalg uten interesse for dommere. Spillerutvikler og.
Agenda 12 år •Valg av referent •Info om klubben •Hva er nytt som 12 åring •Valg av foreldrekontakt •Andre foreldreoppgaver •Sportslig.
Velkommen til foreldremøte Håndball Jenter 2005
Strindheim håndball Elite
LAGLEDER- OG TRENERMØTE
Tennistrener – en karrierevei
MIF Toppfotball Elitelag 2013 Presentasjon. Grupper og lag • Lag: G16 elite, G19 elite og rekrutt(3 divisjon) • Treningsgrupper: G16 og G19\rekrutt.
Fotball for ungdommen Høyreklikk for “full screen”. Bruk entertasten for å komme videre.
3 års rullerende verveplan Skøyen Rotaryklubb 2009/ /2012.
Referat Klubbseminar IL Trio
Planleggingsmøte Tiller Fotball Sesongen mars 2012.
DIF FOTBALLSTYRE Sportslig møte for lagledere og trenere i DIF, 5 juni 2008 Agenda Presentasjon av styre og lagledere/trenere Status økonomi Styrets ønske.
Arrangement sesongen 2006/2007 Nettsiden Arrangementsmal Tidtaker/sekretær Viktig informasjon.
Stormøte i Bødalen.
Vårmøte 2012 VELKOMMEN TIL VÅRMØTE PÅ HOTEL ARENA, LILLESTRØM TORSDAG 26. MARS, KL 1800.
VALGKOMITEENS ARBEID i KLUBB - KRETS
Juniororganisering 2007/2008. Agenda Velkommen og bakgrunn for møtet Arbeidsgruppen Juniororganisering 2007/2008 Junioropplegget for sesongen 2007/08.
Agenda 14 år Valg av referent Info om klubben 14 åringer Valg av foreldrekontakt Andre foreldreoppgaver Sportslig.
Agenda 15 år Valg av referent Info om klubben 15 åringer Valg av foreldrekontakt Andre foreldreoppgaver Sportslig.
Agenda 8 år Valg av referent Info om klubben Foreldrekontaktens rolle Valg av foreldrekontakt Andre foreldreoppgaver Sportslig.
Mini- og småbasket arrangement Nora Hindar
Mikro, mini- og småbasket cup
Mini (U12)og småbasket (U14) cup i BRMN sesongen
Notodden FK Jenter 12 år Foreldremøte – VÅR 2013.
Ansvarsfordeling side 1
Bli medlem i ”Nordstrand Håndball”
Spiller-/foreldremøte høst -14 Med blikk for de beste og rom for alle.
Foreldremøte Firebirds
Foreldremøte Gutter ’99 Mandag Agenda / Saker: Spillere og foreldre Kort oppsummering fra trenermøte / sesongen ’08 Spiller / foreldres feedback.
Velkommen til foreldremøte Håndball Jenter 2005
Et samarbeidsprosjekt mellom: Norges Basketballforbund Norges Svømmeforbund Norges Rugbyforbund.
SPILLER- OG FORELDREMØTE
Langhus håndball Leder Nestleder Økonomi KassererDugnader/loddUllmax Informasjon Sekretær WEB-ansvarlig Event/arrangement JulecupArrangementEvent SPTKMarkedInnkjøp’matrialforvalter.
Foreldremøte 2/3 -09 kl Klubbhuset, Aurskoghallen.
Der alle har glede av å være Referat Trenerforum 3. november November 2012.
Styreseminar.
HK Trøgstad 97 Strategiplan.
BARNEFOTBALLKVELDEN BARNEFOTBALLKVELDEN Norges Fotballforbund | Barnefotballkvelden - NFFs nysatsing for 2010 Barnefotballkvelden.
- Region Midt-Norge Aksla IL tilbyr håndball og fotball trening.
Løper og trener utviklingsplan for Agder og Rogaland Skikrets Alpin komiteen 2010/2011.
Vårt hundreårsjubileum Der det er behov er det Lions.
Startmøte Veilederutdanning Hva er et startmøte? Et møte der det gjennomføres en prosess med styret og mange ressurspersoner i klubben.
Arbeidsbeskrivelse for roller i Hasle Løren Håndballgruppe Basert på forslag lagt ut på Norges Håndballforbund Region Øst sin hjemmeside Pr 21. mai 2014.
Dommerkontaktmøte 22 mai Status påmelding Per 18 mai er det påmeldt 455 dommere. fortsatt mangler det påmelding fra flere klubber, anslagsvis 50.
FLØY IL Fløy IL Struktur og Ansvarsforhold. FLØY IL Fløy trenger retningslinjer som beskriver ansvarsforholdene til de enkelte styrer  Mange mennesker,
Klubbledermøte NBBF Region Vest Sone Rogaland 2016.
Strategiplan
Felles jubileumsdag for Lions Norge
Skedsmo FK Jentesamling 1. juni
Laglederforum
Klubbutvikling 3. SAMLING (KVINNEPROSJEKTET).
Forslag ny organisering årsmøte 2017
Velkommen til foreldremøte U8
HORDALAND RYTTERKRETS
LANGHUS IL FOTBALL Trenerforum 26. oktober 2017
Karate seksjonen Visjon: Verdier: Vi skaper vinnere/mestring!
Barneleder Lede barneseksjonen med lag opp til og med 12 år
Spiller-/foreldremøte høst
Langhus IL Håndball inviterer til håndballfest i romjulen 26. – 30
Utskrift av presentasjonen:

Klubbledermøte BRMN 8. juni 2010

Agenda  Styrets mål og strategier - Nora  Hvordan bidrar klubbene?  Neste års serie og avvikling (2M, 3M og dameserier) - Morten  Mini- og småcupene - Nora  "Starthjelp til klubbene" - Mathias  BMBS – Hjard  Kursing - Hjard  Eventuelt

Mål for styret i BRMN Nora Hindar

Mål for regionen  Styret i BRMN ønsker å bidra til å utvikle et sterkt basketballmiljø i Midt-Norge som er godt representert med spillere av begge kjønn i alle serier, med gode trenere, kompetente dommere og solide klubbstrukturer  Et langsiktig mål er å få så gode lag i regionen at vi kan hevde oss nasjonalt.

Styrets strategi for å oppnå målet  ”Sterkt basketballmiljø i Midt-Norge”:  Utvikle en fast struktur og arbeidsform for styret som gir effektiv og oversiktlig drift.  Rask saksbehandling og overholding av regler og frister.  Skape gode arbeidsforhold for engasjerte personer i regionen.  ”Godt representert av spillere av begge kjønn i alle serier”:  Rekruttering må skje blant de yngre spillerne. Man må unngå ’hull’ i årsklassene.  Økt fokus på rekruttering av jenter og understøttelse av rekrutteringsinitiativ.  Satsing på yngre spillere i dag vil generere en sterk basketballregion i fremtiden. Det er også her man rekrutterer støtteapparatet (foreldrene).  ”Gode trenere”  Støtte arrangering av trenerkurs.  Støtte arrangering av trenersamlinger.  ”Kompetente dommere”  Støtte arrangering av dommerkurs.  Støtte arrangering av dommersamlinger.  ”Solid klubbstruktur”  Støtte og bidra til å utvikle klubbene slik at disse kan generere vekst og utvikling.  Hjelpe klubbene til å rekruttere støtteapparat i klubbene.

Effekt av rekruttering av yngre spillere  Flere medlemmer og større inntekter på sikt.  Større grunnlag for å satse på regionslag på sikt.  Mindre ’hull’ i de høyere seriene.  Større mulighet til å rekruttere foreldre til klubbarbeid og videre satsing i regionen.

Tallfestede effekter  Antall minilag våren 2011: +3  Antall smålag våren 2011: +3  Antall medlemmer i kretsen våren 2011: +5%  Antall aktive dommere våren 2011: +5%  Mål for trenere: 10% gjennomført kurs/utdanning  Mål for kvinnesatsingen: Avvikle 1K serie. 50% kvinneandel i basketskole. Kvinneligalag innen 2 år (i tillegg til NTNUI)  Mål for klubbutvikling: Avholde 3 klubbledersamlinger  Mål for styrearbeidet: Få på plass struktur for styrearbeid i BRMN. Få på plass 8 styremedlemmer.

Hvordan bidrar klubbene?  Diskusjon  Kurs  Sverresborg inviterer til møte med rekrutterende lag på høsten.

Neste års serie og avvikling (2M, 3M og dameserier) Morten Tøfte

Påmelding serie 2010/11 Klubb1M1K2M2K3M 3M (M&R) JrM Trøndelag JrK Trøndelag JrM M&RGutterSmågutter Sverresborg TBK11 1 Volda Ørstad (1) Olderlaget IF 1 Innherred BBK (1) Stjørdal 11 (1) 1 Ålesund (1) Sintef/NTNU-BIL 1 Ulstein BK 1 1 Byåsen (1) 1 Rauma Ranheim (1)1 Singsaker 11 (2) 1 NTNUI 22 1 Luftkrigsskolen (1) Sum

Mini- og småbasket arrangement Nora Hindar

Ansvarsfordeling  Arrangørklubb skal:  Sende ut invitasjon  Sette opp og sende ut kampoppsettet  Arrangere cupen  Sette opp dommere til kampene  Sørge for sekretariat til kampene  Sikre premier eller medaljer – enten en premie til kr 25 pr stk eller medalje fra regionen  Sende inn rapport og regnskap  Regionen skal:  Sørge for halltid  Fakturere deltagende lag  Sørge for medaljer  Betale dommere etter rapport (se s 10)  Betale arrangørklubb  (Evt hjelpe til med å sette opp dommere til kampene)

Arrangering av mini/småcup Retningslinjer  Arrangørens ansvar  Kampoppsett  Spilletider  Påmelding av lag  Dommeroppsett  Sekretariat  Arrangement

Kampoppsett  Minilag: man bør unngå to kamper pr lag etter hverandre  Det må være et mål å sette opp jevnbyrdes lag mot hverandre.  Alle lag bør få tre kamper på en kampdag. Det må være gode grunner hvis dette ikke blir overholdt  Langveisfarende lag bør man unngå å sette opp med for spredte tider på kampene  Langveisfarende lag bør man unngå å sette opp for tidlig om morgenen hvis cupen arrangeres fra morgenen av.

Spilletid  Mikro basket: 4x8 min inneffektiv tid  Minibasket: 4x10 min inneffektiv tid  Småbasket: 4x10 min inneffektiv tid  Fem minutter pause etter 2. omgang.  Evt ekstraomgang er 5 min etter 2 min pause  To minutter pause mellom 1. og 2. omgang og mellom 3. og 4. omgang.  Det må settes av minst 1 time til hver kamp  Det er viktig for alle parter at man holder tidsskjema som er satt opp!

Påmelding av lag  Påmeldingsfrist for mini/småcup er fredag to uke før kamphelg. Etter fristen koster påmeldingen + kr 500 pr lag.  Påmeldte lag som ikke stiller, må betale påmeldingsgebyr + kr 500 i tillegg

Dommeroppsett  Det er ønskelig å bruke nyrekrutterte dommere til mini/små arrangement.  Det skal være to dommere i hver kamp. En kretsdommer evt. erfaren aspirant, og en ny aspirant.  Arrangørklubben kan selv stille med dommere gitt at de fyller kravene over.  Klubben må selv finne dommere til kampene. Vi har en liste over aktuelle dommere. Hvis det byr på problemer, kan man i nøden søke hjelp av regionen. Regionen må ha melding om dette minst 10 dager før første kampdag.

Sekretariat  Sekretariatet må ha hatt opplæring og erfaring fra tidligere basketballkamper.  Det anbefales at man bruker disse kampene som opplæring av sekretariat, slik at man er to stk på hver kamp  Det skal sitte minst en erfaren sekretær ved hvert bord.  Det skal ligge en liste over sekretærene til hver kamp på alle bordene  Arrangørklubb skal ha satt opp en sekretariatsplan som ligger tilgjengelig på hvert bord.  Hvis klubben ønsker sekretariatskurs i forkant av arrangementet, kan dette avtales med region styret. NB dette behovet må meldes inn tidlig!  Arrangørklubben står ansvarlig for å kvalitetssikre sine sekretærer

Arrangement  Invitasjon til cupen skal ut til klubbledere minst tre uker før arrangementet.  Kampoppsett skal ut til lagene søndag før kamphelg.  Arrangørklubben forplikter å henge opp regionens sponsorer under arrangementet. Listen over sponsorer sendes arrangørklubb seks uker før arrangement.  Klubbene kan ikke ha sponsorer som konkurrerer med regionen sine.  Regionen har ansvar for utstyr til regionens sponsore er i hallen i god tid.  Det er viktig at all rigging er klar en halv time før første kamp, slik at vi får en profesjonell presentasjon av vår idrett for nye og gamle gjester. De første ’gjestene’ kommer tidlig for oppvarming.  Etter avsluttet helg skal arrangørklubben:  Sende rapport (se egen mal)  Sende regnskap (se egen mal)  Rapportere mangler i cup-bag etter liste i bag  Alt rapporteres til  Cup bag skal leveres til neste arrangør etter avsluttet cup-helg

Økonomi  Arrangørklubb får kr 1000 per cupdag  I tillegg får man kioskinntekter og evt. sponsorinntekter  Dommerutgifter dekkes av regionen etter oppsatte satser og i følge innmeldt skjema

Fordeling av oppgaver  Det kan være fornuftig å dele på oppgavene med å arrangere en cup for at jobben ikke skal bli for stor og for å bidra til ansvarliggjøring i klubben. Dette er ypperlige oppgaver for de som ikke kan så mye om basket.  Arbeidsoppgaver:  Kiosk – kan deles opp i:  Ansvar innkjøp  Ansvar arbeidslister  Ansvar lørdag  Ansvar søndag  Kampoppsett og kommunikasjon med lag og styre  Ansvarlig for sekretariat og evt. dommere

Organisering av Basketballregion Midt-Norge 2010 Et forslag til organisering Mathias Aarskog

Basketballregion Midt-Norge Forslag organisering  Regionstyret  Leder (Administrasjon)  Nestleder (Klubbutvikling)  Styremedlem (sekretær)  Styremedlem (kasserer)  Styremedlem (Seriesekretær/dommere)  Styremedlem (Rekruttering)  Varamedlem (Sportslig)  Varamedlem (WEB-ansvarlig)  Klubbene  Klubblederne  Kassererne  Lagsansvarlig  Utdanningskontaktene  Trenerne

Organisering av styrer i klubbene Forslag til nødvendige antall funksjoner mot Basketregionen  Leder  Kasserer  Lagsansvarlig  Utdanningskontakt (rekruttering)

Organisering av lagene  Lagleder  Økonomikontakt/sosialkontakt  Trener

Rett verktøy halve jobben  Årshjulet  Klubbhåndbok  Laglederperm  Trenerperm  Sosialkontaktperm (på min ønskeliste)  God hjemmeside  Hvordan planlegge årsmøte?

Hvordan rekruttere og beholde frivillige i styre og stell?  La foreldrene delta tidlig  Flere folk - færre arbeidsoppgaver på hver  Få arbeidsoppgaver - lettere å si ja  God organisering fra toppen  Ordnet økonomi  Styremedlemmer skal delegere - ikke jobbe  Rett person på rett plass

Hvem vil være med?

Basketmesterskapet for barneskolene (BMBS) Hjard Rune Jensen

Status BMBS  Status fra NBBF  Status fra klubbene – 5 min  Veien videre

Kursing i BRMN Hjard Rune Jensen

Kursbehov  Aspirantdommerkurs  Kretsdommerkurs  Aktivitetslederkurs  Trener 1 kurs  Sekretariatskurs – klubbenes ansvar

Eventuelt  Årshjulet  Hvem gjør hva i BRMN?  Oppdatere adresselistene på BRMN  Oppdatere og  Sende styremøtereferat, årsmelding og budsjett  Barne- og ungdomsmidler  BRMN på Facebook?  Streetbasket Rosenborg?