GodsFergen - Fremtidens kystlogistikk

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Harstad Havn KF Utfordringer og planer
Advertisements

Fremtidens kysttransport Organisering Skipstyper Rammebetingelser
Shortsea Promotion • Harde fakta: • Store miljøbesparelser med sjø Feb 2011.
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Del 2: Personlig økonomi.
Havneutvikling i Skagerak og Kattegat Workshop 18. april 2013 i Borg havn Varför så mycket gods på E6:an? Geir Berg Den nye Svinesundbrua.
Illustrasjonstegninger Losse- og lasteoperasjonene i Oslo Havn
Nordiske logistikkløsninger
Hvordan tar vi dette videre? Markeds- og logistikksjef Rolf Aarland, Trondheim Havn 5. juni 2012 Velg sjøveien.
Øyfergesambandet i Oslo Dialogkonferanse 7. januar 2013 Rolf Michael Odland Leder for Innovasjon & HMSK Boreal Transport Norge 1.
Tid: fredag Vi holder dørene åpne fra Sted: Making Waves, Kristian IVs gate 13, Oslo Påmelding:
Arbeidsmøte: Effektiv havnelogistikk og flere kunder Oslo Havn, 3. desember 2013.
Teknologiledelse 1 Hvordan utvikle produkter med høy designfokus Kristine Holbø SINTEF Teknologiledelse.
2013. Kart- legging Arrange- ment Over- føring Deltagere • Havner • Rederi • Speditører.
9-k samarbeidet i Vestfold Harmo9, felles IKT struktur Oppstartsmøte 23. august 2005 
Abc | group as | trygg mat | ren energi | effektig logistikk.
INNOVASJON I FORRETNINGSMODELLER
Logistikk  Billigst mulig  Uten tap av service  Miljø er ekstra bonus.
Nor Lines – det unike transportsystem.
Arctic Sea and Rail Express
Innspill DFDS Seaways Dagens og fremtidens aktiviteter !
Strategier og drivkrefter (slide fra kap. 3)
KRITISKE SUKSESS FAKTORER I VALG AV TRANSPORTØR
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
Oslo Skogn/Trondheim Moss Brevik Kristiansand Bergen SHORT SEA KAN OVERTA MYE AV VEITRAFIKKEN, MEN HVA ER SUKSESS KRITERIENE? GARDERMOEN 12 JANUAR 2012.
GodsFergen Konseptbeskrivelse versjon 1
Seminar januar 2012 Geir Berg
Godsfergen Fremtidens kystskip Miljøskipet (WP 3) WS II
Konsekvenser ved samlokalisering av IKT-systemer
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Transport fra lager til kunder. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Lager 1 Lager 1 Lager 2 Lager 2 Lager 3 Lager 3 Kunde 1 Kunde 1 Kunde 2 Kunde 2 Kunde.
Miljønytten ved fjernvarmesystemene i Trondheim
The Transport Chain Management System - TCMS
Logistikknettverk Buskerud15 februar Logistikknettverk Buskerud Presentation by: Christian Amundrød.
Trender innen sjøtransport kontra landtransport
1 Washington Mills AS 1 Logistikkonferansen Velg sjøveien i Trondheim Velger Washington Mills også sjøveien i fremtiden? Hvorfor bruker vi sjøtransport.
Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.
Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.
Årets store mønstring for sjøtransporten
Hva skal til for at mer gods i dagligvarebransjen
Norge AS, logistikk avd. Narvik
Base til Base Initiativet, realisering av Vei til Sjøambisjonen, i ett bredt partnerskap som inkluderer myndighetene Velg Sjøveien! Konferanse Tromsø,
REMA Distribusjon Norge AS Distribunal Narvik Hjalmar Larssen Daglig Leder .
Oslo Skogn/Trondheim Moss Brevik Kristiansand Bergen VELG SJØVEIEN 2012 Bergen SJØVEIEN – NOE MER ENN OVERSJØ VIDAR KARLSEN ADM. DIREKTØR DFDS LOGISTICS.
Skogforum 6. og 7.november 2013 Godstransport langs jernbane – historikk og fremtid.
Foto: Jo Michael Godsfergen Tom Rune Nilsen,
GodsFergenkonseptet Eivind Dale, DNV GL
Godsfergen Fremtidens kystskip Introduksjonsmøte
Framtidsretta godstransport (med fokus på nærskipsfart) Innlegg på MAFOSS-seminar om rammevilkår for samferdsel Ulsteinvik, 30. august 2007.
Dr.ing. Jan Tore Pedersen
Hans Kristian Haram, Shortsea Promotion Center Norway
Akvakultur og ny teknologi Florø 24 og
Strategi for biltrafikkreduserende tiltak i Buskerudbyen
2+2= 5 Felles markedsføring av sjøtransport Anne Kristin Hjukse, informasjonssjef Oslo Havn.
Eller: hvem skal bygge landet? Gode valg i utdanningssystemet.
Velg sjøveien Erfaringer så langt – veien videre.
Plansamarbeidet torsdag 5. desember 2013 Gro Martnes Leder, Spikkestadbanen Pendlerforening.
Samfunnsnytten av Moss Havn Mosseregionkonferansen 28. januar 2015 Geir Berg.
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
1 Kap. 61 – Case: An Adaptive System How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
UFLP modeller. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes p fasiliteter (lager) for å betjene en gitt mengde kunder. Kundenodene er også potensielle.
Klimavennlig areal- og transportutvikling i Buskerudbyen Bård Norheim.
Nasjonal transportplan Terminalstruktur KS Fredag 30. oktober 2015 Toril Presttun Vegdirektoratet.
Velg sjøveien Larvik Forutsigbar sjøtransport = samarbeid mellom aktørene.
Punktlighetsseminar Lars Lislott, Plansjef CargoNet.
Mindre utslipp og smarte logistikkløsninger.
چارچوب EFQM برای مدیریت خطر
Kan laksen endelig ta båten til markedet
Tilpasning til klimaendringer
Utskrift av presentasjonen:

GodsFergen - Fremtidens kystlogistikk 4. april 2017 GodsFergen - Fremtidens kystlogistikk Introduksjonsmøte, Norges Rederiforbund, Oslo

Agenda Transportbehovet Hovedelementene som inngår i Kystlogistikk 4. april 2017 Agenda Transportbehovet Hovedelementene som inngår i Kystlogistikk Alternative løsninger Bruk av simulering for å finne de beste løsningene Gjennomføringsplan Oppsummering

4. april 2017

Godsfergen i 2020 – visjonen realisert 4. april 2017 Godsfergen i 2020 – visjonen realisert GodsFergen 2013-15 har lykkes Dekker Sør-Norge, betydelige lastmengder Populært blant speditørene Inngår i mange dør-til-dør-kjeder Daglige avganger Ruten går kontinuerlig, lasting/lossing også om natten Tiden i havn er meget kort Høy pålitelighet og rutetidene holdes Løsningen er miljøvennlig Kostnadene er redusert for kundene

Transportbehovet – i dag 4. april 2017 Transportbehovet – i dag På bil i dag: 13-15 million tonn/år Transportert mer enn 200 km Mindre enn 25 km til havn Kan 30% gå sjøveien i 2020? Prosjektet skal gjøre nærmere analyser “GodsFergen” kan i tillegg ta deler av dagens gods på sjøveien

Transportbehovet – fremtid 4. april 2017 Transportbehovet – fremtid Fremtid Økonomisk utvikling Befolkningsvekst Sentralisering/regional utvikling I 2020-25 30% av eksisterende varestrøm på vei flyttet til sjø? færre

Hovedelementer i kystlogistikk (1) 4. april 2017 Hovedelementer i kystlogistikk (1) Rutemønster «Bussrute» «Godstaxi» Nettverk m/feeder Frekvens Ledetid Skip Container Roro + container Roro Kjøle/frys Størrelse fart Havneoperasjon Snutid/kapasitet Kostnad Åpningstid Laste- og losseutstyr Kran på båt eller kai Rampe på båt eller kai

Hovedelementer i kystlogistikk (2) 4. april 2017 Hovedelementer i kystlogistikk (2) Lastbærer Container Eurotralle m/ u/ trekkvogn Palle Storsekker Prosjekt- /industrilast Returlast/tomgods Verdiøkning/dør-til-dør Havneterminal Lager Crossdocking Henting/leveranse til sluttkunde Flåte Antall skip Reservekapasitet Vær & vind IKT-løsninger/sporing Miljømål Antall av hver i systemet

Alternative løsninger (1) 4. april 2017 Alternative løsninger (1) «Bussrute» langs kysten Attraktivt for matgrossistene (fremføring til etablert lagerstruktur) Felles knutepunkt med utenriks sjøruter Kobling mot hurtigruten/innenriks ruter? Økt lastgrunnlag for utenriks sjøruter? Andre muligheter?

Alternative løsninger (2) 4. april 2017 Alternative løsninger (2) «Godstaxi» og «bussrute» i kombinasjon? Attraktivt for matgrossistene (fremføring til etablert lagerstruktur) Felles knutepunkt med utenriks sjøruter Kobling mot hurtigruten/innenriks ruter? Økt lastgrunnlag for utenriks sjøruter? Andre muligheter?

Simulering for sammensatte logistikknettverk 4. april 2017 Simulering for sammensatte logistikknettverk Varestrømmer (avhengig variabel) Alternative ruteplaner Rutemønster og skipskonsept Sammenligninger for å se effekten av endret hastighet, frekvens, ledetid og lasttilgang Operasjonsprofil for skipene

Simulering for sammensatte logistikknettverk (forts.) 4. april 2017 Simulering for sammensatte logistikknettverk (forts.) Systemgrenser hvor kommer varer inn i systemet og hvor forlater varene dette Inndata rutemønster varestrømmer Valg av KPI’er systemets break-even kostnadssiden D2D eller P2P pålitelighet ledetid etc Eksisterende modeller MetOcean Ship geometry Ship Parameters ShipX Ship resistance / power Transport requirements Geography Design adjustments hydro representation Tow test data Mission profile Performance reports Transport performance Policies (speed, …) Transport case Data / GUI (Excel) Simulation model hydro preprocessing Logistics visualization Analysis / Animation Post simulation analysis GRIB-reader Route generator Logistics Ship Weather Policy Simulation Decision support Excel tables Implementation work Simulation model

For nerdene: Detaljert simuleringsmodell MetOcean Ship geometry Ship Parameters ShipX Ship resistance / power Transport requirements Geography Design adjustments hydro representation Tow test data Mission profile Performance reports Transport performance Policies (speed, …) Transport case Data / GUI (Excel) Simulation model hydro preprocessing Logistics visualization Analysis / Animation Post simulation analysis GRIB-reader Route generator

Hvordan skape den beste logistikkløsningen? God kunnskap om varestrømmene i dag og de neste 20-30 årene Analyser og simulering Hvilke løsninger tar mest last? Hvilke løsninger møter hvilke kundekrav? Økonomi og kostnadseffektivitet? Kreativ og aktiv deltagelse fra aktørene Havnene Logistikkselskapene/speditørene Vareeierne Vilje til å tenke nytt!

Aktiv medvirkning fra aktørene – spesielt havnene! 4. april 2017 Gjennomføringsplan Informasjonsinnhenting, krav til logistikk- systemet Utvikling av simuleringsmodell for analyser Konseptutvikling Evaluering og rangering av konsepter Brukerbehov Leveranser: Rapport: Brukerbehov Metode- og modellutvikling Leveranser: Rapport: Metode for sammensatte logistikk- nettverk Simuleringsmodell Generere alternative logistikkonsepter Leveranser: Alternative konsepter i simuleringsmodell Evalueringskriterier Scenarier i dag/2020/2025 Finne beste konsept(er) Leveranser: Rangerte logistikk- konsepter - modeller Rapport: Log.konsepter Rapport: Realiseringsplan Aktiv medvirkning fra aktørene – spesielt havnene!

4. april 2017 Oppsummering Mange tidligere studier og prosjekter viser at sjøbaserte løsninger er konkurransedyktige Lite er realisert Godsfergen kan være katalysatoren På bil i dag: 13-15 million tonn/år Transportert mer enn 200 km Mindre enn 25 km til havn Kan 30% gå sjøveien i 2020? Kystlogistikk Miljøskip Forretnings-modell

Safeguarding life, property and the environment 4. april 2017 Safeguarding life, property and the environment www.dnv.com