GodsFergen - Fremtidens kystlogistikk 4. april 2017 GodsFergen - Fremtidens kystlogistikk Introduksjonsmøte, Norges Rederiforbund, Oslo
Agenda Transportbehovet Hovedelementene som inngår i Kystlogistikk 4. april 2017 Agenda Transportbehovet Hovedelementene som inngår i Kystlogistikk Alternative løsninger Bruk av simulering for å finne de beste løsningene Gjennomføringsplan Oppsummering
4. april 2017
Godsfergen i 2020 – visjonen realisert 4. april 2017 Godsfergen i 2020 – visjonen realisert GodsFergen 2013-15 har lykkes Dekker Sør-Norge, betydelige lastmengder Populært blant speditørene Inngår i mange dør-til-dør-kjeder Daglige avganger Ruten går kontinuerlig, lasting/lossing også om natten Tiden i havn er meget kort Høy pålitelighet og rutetidene holdes Løsningen er miljøvennlig Kostnadene er redusert for kundene
Transportbehovet – i dag 4. april 2017 Transportbehovet – i dag På bil i dag: 13-15 million tonn/år Transportert mer enn 200 km Mindre enn 25 km til havn Kan 30% gå sjøveien i 2020? Prosjektet skal gjøre nærmere analyser “GodsFergen” kan i tillegg ta deler av dagens gods på sjøveien
Transportbehovet – fremtid 4. april 2017 Transportbehovet – fremtid Fremtid Økonomisk utvikling Befolkningsvekst Sentralisering/regional utvikling I 2020-25 30% av eksisterende varestrøm på vei flyttet til sjø? færre
Hovedelementer i kystlogistikk (1) 4. april 2017 Hovedelementer i kystlogistikk (1) Rutemønster «Bussrute» «Godstaxi» Nettverk m/feeder Frekvens Ledetid Skip Container Roro + container Roro Kjøle/frys Størrelse fart Havneoperasjon Snutid/kapasitet Kostnad Åpningstid Laste- og losseutstyr Kran på båt eller kai Rampe på båt eller kai
Hovedelementer i kystlogistikk (2) 4. april 2017 Hovedelementer i kystlogistikk (2) Lastbærer Container Eurotralle m/ u/ trekkvogn Palle Storsekker Prosjekt- /industrilast Returlast/tomgods Verdiøkning/dør-til-dør Havneterminal Lager Crossdocking Henting/leveranse til sluttkunde Flåte Antall skip Reservekapasitet Vær & vind IKT-løsninger/sporing Miljømål Antall av hver i systemet
Alternative løsninger (1) 4. april 2017 Alternative løsninger (1) «Bussrute» langs kysten Attraktivt for matgrossistene (fremføring til etablert lagerstruktur) Felles knutepunkt med utenriks sjøruter Kobling mot hurtigruten/innenriks ruter? Økt lastgrunnlag for utenriks sjøruter? Andre muligheter?
Alternative løsninger (2) 4. april 2017 Alternative løsninger (2) «Godstaxi» og «bussrute» i kombinasjon? Attraktivt for matgrossistene (fremføring til etablert lagerstruktur) Felles knutepunkt med utenriks sjøruter Kobling mot hurtigruten/innenriks ruter? Økt lastgrunnlag for utenriks sjøruter? Andre muligheter?
Simulering for sammensatte logistikknettverk 4. april 2017 Simulering for sammensatte logistikknettverk Varestrømmer (avhengig variabel) Alternative ruteplaner Rutemønster og skipskonsept Sammenligninger for å se effekten av endret hastighet, frekvens, ledetid og lasttilgang Operasjonsprofil for skipene
Simulering for sammensatte logistikknettverk (forts.) 4. april 2017 Simulering for sammensatte logistikknettverk (forts.) Systemgrenser hvor kommer varer inn i systemet og hvor forlater varene dette Inndata rutemønster varestrømmer Valg av KPI’er systemets break-even kostnadssiden D2D eller P2P pålitelighet ledetid etc Eksisterende modeller MetOcean Ship geometry Ship Parameters ShipX Ship resistance / power Transport requirements Geography Design adjustments hydro representation Tow test data Mission profile Performance reports Transport performance Policies (speed, …) Transport case Data / GUI (Excel) Simulation model hydro preprocessing Logistics visualization Analysis / Animation Post simulation analysis GRIB-reader Route generator Logistics Ship Weather Policy Simulation Decision support Excel tables Implementation work Simulation model
For nerdene: Detaljert simuleringsmodell MetOcean Ship geometry Ship Parameters ShipX Ship resistance / power Transport requirements Geography Design adjustments hydro representation Tow test data Mission profile Performance reports Transport performance Policies (speed, …) Transport case Data / GUI (Excel) Simulation model hydro preprocessing Logistics visualization Analysis / Animation Post simulation analysis GRIB-reader Route generator
Hvordan skape den beste logistikkløsningen? God kunnskap om varestrømmene i dag og de neste 20-30 årene Analyser og simulering Hvilke løsninger tar mest last? Hvilke løsninger møter hvilke kundekrav? Økonomi og kostnadseffektivitet? Kreativ og aktiv deltagelse fra aktørene Havnene Logistikkselskapene/speditørene Vareeierne Vilje til å tenke nytt!
Aktiv medvirkning fra aktørene – spesielt havnene! 4. april 2017 Gjennomføringsplan Informasjonsinnhenting, krav til logistikk- systemet Utvikling av simuleringsmodell for analyser Konseptutvikling Evaluering og rangering av konsepter Brukerbehov Leveranser: Rapport: Brukerbehov Metode- og modellutvikling Leveranser: Rapport: Metode for sammensatte logistikk- nettverk Simuleringsmodell Generere alternative logistikkonsepter Leveranser: Alternative konsepter i simuleringsmodell Evalueringskriterier Scenarier i dag/2020/2025 Finne beste konsept(er) Leveranser: Rangerte logistikk- konsepter - modeller Rapport: Log.konsepter Rapport: Realiseringsplan Aktiv medvirkning fra aktørene – spesielt havnene!
4. april 2017 Oppsummering Mange tidligere studier og prosjekter viser at sjøbaserte løsninger er konkurransedyktige Lite er realisert Godsfergen kan være katalysatoren På bil i dag: 13-15 million tonn/år Transportert mer enn 200 km Mindre enn 25 km til havn Kan 30% gå sjøveien i 2020? Kystlogistikk Miljøskip Forretnings-modell
Safeguarding life, property and the environment 4. april 2017 Safeguarding life, property and the environment www.dnv.com