Elektronisk henvisning og epikrise Heidi Jacobsen heidi.jacobsen@telemed.no
Disposisjon Strategier og føringer Beskrivelse av samhandlingskjeden Innføringsprosesser Utfordringer og erfaringer Aktører NSTs rolle
Nasjonale satsninger på elektronisk samarbeid Nasjonale strategier og tiltak siden 1997 Nå: S@mspill 2007 med visjonen ”helhetlige pasient- og brukerforløp gjennom elektronisk samarbeid”
Elektronisk samarbeid for det helhetlige pasientforløp God informasjonsflyt informasjonsgrunnlag norsk helsenett informasjonssikkerhet elektronisk pasientjournal elektronisk meldingsutveksling fagstøtte og kunnskapskilder Elektronisk samarbeid med nye aktører pasienter, brukere og pårørende eResept og forskrivningsstøtte kommuneprogram
Elektronisk meldingsutveksling Mål Alle helseforetak skal tilby epikrise og henvisning Standard konvolutt (ebXML) skal brukes rutinemessig PLO-melding skal brukes mellom helseforetak og kommunale helse- og omsorgstjenester Status Krav fra HOD i styremøter med RHF’ene om å tilby henvisning og epikrise fra 2006/2007 Brukerstyrt utvikling av meldinger på alle nivåer (ELIN og ELIN-k prosjektene) Test- og godkjenning av meldinger (iht standard) settes i drift hos KITH Utfordringer Mange ”varianter” av meldinger implementert Avhengig av funksjonalitet i EPJ
Status
Papirbasert henvisning og epikrise Legekontor Sykehus Henvisning EPJ EPJ PAS Epikrise Beskriv papirbasert både på sykehus og legekontor Vi gjør oppmerksom på at dette ikke viser alle leddene i prosessen og at arbeidsmåtene varierer noe mellom de ulike instansene som tar i mot og behandler henvisninger på sykehus.
Elektronisk utveksling Legekontor Sykehus EPJ EPJ PAS Helsenettet Meldings utveksler Meldings utveksler EDI EDI 2-3 g pr dag Hvert 10. min.
Ansvarlige aktører Legekontor Sykehus EPJ Lege Lege Kontorpersonell Sykepleiere EPJ PAS Meldings utveksler Kontorpersonell IT-avdeling Meldings utveksler Arbeidsprosessen rundt produksjon, utveksling og behandling av henvisninger: Hvem gjør hva og hvordan? Hvordan passer teknologien inn i løpende arbeidsprosesser og hvilke endringer i disse prosessene må gjøres? EDI Kontorpersonell IT-avdeling EDI
Innføre elektronisk henvisning Tekniske tilpasninger Arbeidsrutiner Opplæring Samarbeid med legekontorene
Prosjekt Forankret i ledelsen Etablere prosjektgruppe Planlegge og organisere tiltak Bestå av: Leger Kontorpersonell IT-personell Sykepleiere Administrasjon
Kartlegge dagens rutiner Hvordan er rutinene for papirbasert henvisning? Hvem gjør hva?
Utarbeide nye rutiner Hvem skal ha tilgang til innkomne henvisninger? Hvem og hvordan håndteres den videre? Et felles mottak eller mottak på hver avdeling/seksjon? Må det ryddes i andre registrer/lister?
Opplæring/Support Opplæring fra leverandør Intern opplæring Intern support Superbrukere Interesserte brukere
Legekontor Installasjon/oppgradering av programvare Opplæring Adresseliste Hvem gjør dette? Hva kan sykehuset tilby?
Kontakt med legekontor Det anbefales å etablere god kontakt mellom sykehus og allmennpraksis. Kontaktperson på alle legekontorene Telefonnummer til legekontoret som ikke er det pasienten bruker Telefonnummer og kontaktperson på sykehuset for legekontorene
Rutiner for elektronisk og papirbasert Motta/sende både papir og elektronisk Scanne papirhenvisninger
Ø-hjelp Rutiner for ø-hjelp henvisninger Pasienten kommer før elektronisk ø-hjelp henvisning
Manglende fødselsnummer Nyfødte, asylsøkere, turister… Rutiner for mottak av elektroniske henvisninger uten fullstendig fødselsnummer
Bruk av henvisning til forespørsel Primærlegene benytter henvisningsfunksjonen til å sende forespørsler Rutiner for håndtering av forespørsler
Vedlegg til henvisninger Spirometri, ultralyd, ekg, bilder, video Behov for å sende tilleggsinformasjon elektronisk med meldingene Prosjekt Meldinger med vedlegg
Tilhørende meldinger Brev om vurdert henvisning Røntgenrekvisisjon Applikasjonskvittering
Applikasjonskvitteringer Kvittering ut fra epj på sykehuset Kvittering fra epj på legekontor Rutiner for applikasjonskvittering på sykehus Hvem sjekker? Hva gjøres når det er feil?
Adresseregister Helsenettet Legekontor Sykehus HER EPJ EPJ PAS EDI EDI Meldings utveksler Meldings utveksler EDI EDI
Når feil oppstår Hvor er feilen? Hva er årsaken? Hvilke rutiner skal det være for avvikshåndtering? Hvem melder man feilen til? Helsenettet, leverandørene, meldingshjelp@kith.no
Aktørene Sykehus Legekontor Helsenett Journalleverandørene Kommunikasjonsleverandørene KITH ELIN-prosjektet
Leverandører Legekontor Sykehus EPJ EPJ PAS TietoEnator – IMX/Infomedics DIPS – DIPS Siemens - Doculive Meldings utveksler Meldings utveksler EDI Visma Unique – Visma Link Well Diagnostics – Well Communicator Communicate Norge – AmTrix/IMB EDI
Leverandører Legekontor Sykehus EPJ EPJ PAS Infodoc - Infodoc Profdoc – Winmed Profdoc - Vision Hove Medical Systems – SystemX Meldings utveksler Meldings utveksler Visma Unique – Visma Link Well Diagnostics – Well Communicator MediLink - Medilink EDI EDI
KITH, ELIN-prosjektet Legekontor Sykehus EPJ EPJ PAS ELIN-prosjektet funksjonskrav, innholdskrav Meldings utveksler Meldings utveksler KITH Standarder på melding, samhandlingsarkitektur EDI EDI
NSTs rolle Nasjonalt kompetansesenter som bidrar med: Rådgivning Forskning Prosjektledelse/ koordinator Bindeledd mellom industri, leverandører og helsetjeneste
Forskningsprosjekter Organisasjons- og arbeidsmessige erfaringer Erfaringer med bruk av elektronisk henvisning Doktorgrad om Samhandling mellom sykehus og legekontor Evaluering av test og piloteringsfasen i prosjektet Elektronisk Samhandling Lønnsomhetsanalyse
Hva NST kan bidra med. Rådgiving, veiledning Deltakelse i møter/seminarer/workshop Svare på henvendelser på telefon eller epost Formidle kunnskaper og resultater om elektronisk samhandling på www.telemed.no