Elektronisk henvisning og epikrise

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Pleie- og omsorgsmeldinger i Helse Sør-Øst i 2011 Evalueringskonferanse ELIN-k Gardermoen 15. februar 2011 Kjell Arne Grøtting.
Advertisements

Ragnar Husum Vestre region Lisbet Guttormsen NHN
Elektronisk samhandling
Gardermoen, 24. september 2013 Ståle Tunang-Nybakk Utbredelse av pleie- og omsorgsmeldinger v1.6.
SSP – status 2009 og planer 2010 Brukerforum Programleder Bjarte Aksnes.
FUNNKe Teknisk.
Elektronisk samhandling Ahus - primærhelsetjenesten
Anders Stubban Prosjektleder, NHN
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk.
E-melding HALD-kommunene
E-meldinger Hva innebærer det ? Ulf K. Rønneberg 2011.
ELIN-k ELIN-k prosjektet og Samspillkommune-prosjektet
Erfaringskonferanse Veien Videre: Erfaringsutveksling, utfordringer og muligheter knyttet til utbredelse av PLO-meldingene.
Samhandling Mye av informasjonsoverføringen i helsevesenet har hittil foregått på papir eller via telefon. Det har tidligere ikke eksistert noen nasjonale.
Prosjekt FUNNKe Bardu, 5 januar 2011 Gunn-Hilde Rotvold, Prosjektleder NST Gerd Ersdal, Medisinsk rådgiver, NST.
Elektronisk meldingsutveksling Hvordan sikre drift og organisere meldingsovervåkningen FUNNKe Sandnessjøen Guri Selnes, rådgiver Helse- og Omsorg.
FUNNKe Meldingsutveksling, utfordringer og løsninger ved Lars-Andreas Wikbo Fauske – 28/
FUNNKe Regionalt kompetanseløft innen elektronisk samhandling ALF – drift og rutiner ved Lars-Andreas Wikbo Line Nordgård.
Hvordan nå rett mottaker i kommunen
Brukerforum 21. april 2005  Annebeth Askevold HelsIT, Metodikk for utvikling av nye standarder Av Annebeth Askevold Brukerforum Oslo 21. April.
Brukerforum vår 2006 Annebeth Askevold Orienteringssaker Av Annebeth Askevold, KITH Brukerforum, 8. mai 2006.
ELIN-k-prosjektet Elektronisk informasjonsutveksling med utgangspunkt i pleie- og omsorgstjenesten i kommunene Om forholdet til standardiseringsarbeidet.
SSP møte 10. oktober 2006 Ståle Leitvoll.
PLO-meldingen er klar – hva nå? SSP Brukerforum Egil Rasmussen.
Synliggjøring og deling av kunnskap om elektronisk samhandling Rådgiver Kjersti Engeseth, avdeling IT-strategi.
28. Oktober 2008Øvre og Nedre Eiker kommuner 1 Jeg elsker Elin. Hvorfor har hun ikke flere elskere??
Samordnet utbredelse 28. mai, 2013 Sverre Fossen Status Meldingsutbredelse.
Strategi for elektronisk samhandling i kommunene
FUNNKe Tekniske forhold ved Lars-Andreas Wikbo
Hvordan sikrer vi drift og hvordan organiserer vi meldingsovervåking?
Hovedsamarbeidskommune Line Nordgård, rådgiver IKT helse og omsorg Meldingsløftet i kommunen Prosjektleder ELIN-k Tromsø kommune Prosjektleder Meldingsløftet.
Nettverksmøte FUNNKe 18.juni 2012 Elektronisk meldingsutveksling Forberedelser.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Hilde Gaard, prosjektleder.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk.
FUNNKe Tekniske forhold ved Lars-Andreas Wikbo
FUNNKe Regionalt kompetanseløft innen elektronisk samhandling
Hovedsamarbeidskommune
Prosjekt FUNNKe Nord-Troms Regionråd 10 januar 2011 Gunn-Hilde Rotvold, Prosjektleder, NST Gerd Ersdal, Medisinsk rådgiver, NST.
FUNNKe Tekniske forhold ved Lars-Andreas Wikbo
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Hilde Gaard, prosjektleder, Harstad.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk.
FUNNKe Meldingsutveksling PLO - HF ved Lars-Andreas Wikbo Svolvær– 15. mai 2012.
Storskala utbredelse av elektronisk utveksling av helseopplysninger Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, prosjektleder.
Meldingsløftet/ FUNNKe prosjekt. IKT –samarbeid i Lofoten
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk rådgiver,
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk.
Hvordan sikrer vi drift og hvordan organiserer vi meldingsovervåking?
Prosjekt FUNNKe Bodø kommune 25. januar 2011 Gerd Ersdal, Medisinsk rådgiver, NST Lars Andreas Wikbo, HN-IKT.
Nasjonalt meldingsløft – status pr november -08
Elektronisk meldingsutveksling
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk rådgiver,
Nøtterøy kommune ”Veien til elektronisk samhandling i pleie og omsorg, -fase 1” Erfaringer etter avsluttet forprosjekt Mål for videre fremdrift av prosjektet.
ELIN-k ELIN-k prosjektet og Samspillkommune-prosjektet Erfaringer fra Samspillkommuneprosjektet Gjøvik kommune, Heidi Vifladt : »Hvordan starte med "blanke.
Overvåking Feilhåndtering
Regionale E-helseseminar 2008 Synliggjøring og deling av kunnskap om elektronisk samhandling Rådgiver Kjersti Engeseth, avdeling IT-strategi.
Om KITH Kompetansesenter for IT i helse- og sosialsektoren
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Hilde Gaard, prosjektleder, Indre.
Nasjonalt meldingsløft Seniorrådgiver Ellen Strålberg.
Meldingsløftet i Helse Nord Strategiske grep for å tilrettelegge meldingsutveksling med pleie- og omsorgssektoren.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gunn-Hilde Rotvold, Prosjektleder,
Meldingsløftet i kommunene  Formålet med Meldingsløftet i kommunene er utbredelse av effektiv, helhetlig og fungerende informasjonsutveksling.
Prosjekt FUNNKe VK møte med Skånland, 24 januar 2011 Gunn-Hilde Rotvold, Prosjektleder NST Gerd Ersdal, Medisinsk rådgiver, NST.
Superbrukerforum 23.april 2013 Seksjon Samhandling Anne Fiskaa Spes.rådgiver, stab samhandling.
FUNNKe Tekniske forhold
Synliggjøring og deling av kunnskap om elektronisk samhandling
Minstekrav til elektronisk meldingsutveksling
ELIN-k ELIN-k prosjektet og Samspillkommune-prosjektet
Elektronisk henvisning
Utskrift av presentasjonen:

Elektronisk henvisning og epikrise Heidi Jacobsen heidi.jacobsen@telemed.no

Disposisjon Strategier og føringer Beskrivelse av samhandlingskjeden Innføringsprosesser Utfordringer og erfaringer Aktører NSTs rolle

Nasjonale satsninger på elektronisk samarbeid Nasjonale strategier og tiltak siden 1997 Nå: S@mspill 2007 med visjonen ”helhetlige pasient- og brukerforløp gjennom elektronisk samarbeid”

Elektronisk samarbeid for det helhetlige pasientforløp God informasjonsflyt informasjonsgrunnlag norsk helsenett informasjonssikkerhet elektronisk pasientjournal elektronisk meldingsutveksling fagstøtte og kunnskapskilder Elektronisk samarbeid med nye aktører pasienter, brukere og pårørende eResept og forskrivningsstøtte kommuneprogram

Elektronisk meldingsutveksling Mål Alle helseforetak skal tilby epikrise og henvisning Standard konvolutt (ebXML) skal brukes rutinemessig PLO-melding skal brukes mellom helseforetak og kommunale helse- og omsorgstjenester Status Krav fra HOD i styremøter med RHF’ene om å tilby henvisning og epikrise fra 2006/2007 Brukerstyrt utvikling av meldinger på alle nivåer (ELIN og ELIN-k prosjektene) Test- og godkjenning av meldinger (iht standard) settes i drift hos KITH Utfordringer Mange ”varianter” av meldinger implementert Avhengig av funksjonalitet i EPJ

Status

Papirbasert henvisning og epikrise Legekontor Sykehus Henvisning EPJ EPJ PAS Epikrise Beskriv papirbasert både på sykehus og legekontor Vi gjør oppmerksom på at dette ikke viser alle leddene i prosessen og at arbeidsmåtene varierer noe mellom de ulike instansene som tar i mot og behandler henvisninger på sykehus.

Elektronisk utveksling Legekontor Sykehus EPJ EPJ PAS Helsenettet Meldings utveksler Meldings utveksler EDI EDI 2-3 g pr dag Hvert 10. min.

Ansvarlige aktører Legekontor Sykehus EPJ Lege Lege Kontorpersonell Sykepleiere EPJ PAS Meldings utveksler Kontorpersonell IT-avdeling Meldings utveksler Arbeidsprosessen rundt produksjon, utveksling og behandling av henvisninger: Hvem gjør hva og hvordan? Hvordan passer teknologien inn i løpende arbeidsprosesser og hvilke endringer i disse prosessene må gjøres? EDI Kontorpersonell IT-avdeling EDI

Innføre elektronisk henvisning Tekniske tilpasninger Arbeidsrutiner Opplæring Samarbeid med legekontorene

Prosjekt Forankret i ledelsen Etablere prosjektgruppe Planlegge og organisere tiltak Bestå av: Leger Kontorpersonell IT-personell Sykepleiere Administrasjon

Kartlegge dagens rutiner Hvordan er rutinene for papirbasert henvisning? Hvem gjør hva?

Utarbeide nye rutiner Hvem skal ha tilgang til innkomne henvisninger? Hvem og hvordan håndteres den videre? Et felles mottak eller mottak på hver avdeling/seksjon? Må det ryddes i andre registrer/lister?

Opplæring/Support Opplæring fra leverandør Intern opplæring Intern support Superbrukere Interesserte brukere

Legekontor Installasjon/oppgradering av programvare Opplæring Adresseliste Hvem gjør dette? Hva kan sykehuset tilby?

Kontakt med legekontor Det anbefales å etablere god kontakt mellom sykehus og allmennpraksis. Kontaktperson på alle legekontorene Telefonnummer til legekontoret som ikke er det pasienten bruker Telefonnummer og kontaktperson på sykehuset for legekontorene

Rutiner for elektronisk og papirbasert Motta/sende både papir og elektronisk Scanne papirhenvisninger

Ø-hjelp Rutiner for ø-hjelp henvisninger Pasienten kommer før elektronisk ø-hjelp henvisning

Manglende fødselsnummer Nyfødte, asylsøkere, turister… Rutiner for mottak av elektroniske henvisninger uten fullstendig fødselsnummer

Bruk av henvisning til forespørsel Primærlegene benytter henvisningsfunksjonen til å sende forespørsler Rutiner for håndtering av forespørsler

Vedlegg til henvisninger Spirometri, ultralyd, ekg, bilder, video Behov for å sende tilleggsinformasjon elektronisk med meldingene Prosjekt Meldinger med vedlegg

Tilhørende meldinger Brev om vurdert henvisning Røntgenrekvisisjon Applikasjonskvittering

Applikasjonskvitteringer Kvittering ut fra epj på sykehuset Kvittering fra epj på legekontor Rutiner for applikasjonskvittering på sykehus Hvem sjekker? Hva gjøres når det er feil?

Adresseregister Helsenettet Legekontor Sykehus HER EPJ EPJ PAS EDI EDI Meldings utveksler Meldings utveksler EDI EDI

Når feil oppstår Hvor er feilen? Hva er årsaken? Hvilke rutiner skal det være for avvikshåndtering? Hvem melder man feilen til? Helsenettet, leverandørene, meldingshjelp@kith.no

Aktørene Sykehus Legekontor Helsenett Journalleverandørene Kommunikasjonsleverandørene KITH ELIN-prosjektet

Leverandører Legekontor Sykehus EPJ EPJ PAS TietoEnator – IMX/Infomedics DIPS – DIPS Siemens - Doculive Meldings utveksler Meldings utveksler EDI Visma Unique – Visma Link Well Diagnostics – Well Communicator Communicate Norge – AmTrix/IMB EDI

Leverandører Legekontor Sykehus EPJ EPJ PAS Infodoc - Infodoc Profdoc – Winmed Profdoc - Vision Hove Medical Systems – SystemX Meldings utveksler Meldings utveksler Visma Unique – Visma Link Well Diagnostics – Well Communicator MediLink - Medilink EDI EDI

KITH, ELIN-prosjektet Legekontor Sykehus EPJ EPJ PAS ELIN-prosjektet funksjonskrav, innholdskrav Meldings utveksler Meldings utveksler KITH Standarder på melding, samhandlingsarkitektur EDI EDI

NSTs rolle Nasjonalt kompetansesenter som bidrar med: Rådgivning Forskning Prosjektledelse/ koordinator Bindeledd mellom industri, leverandører og helsetjeneste

Forskningsprosjekter Organisasjons- og arbeidsmessige erfaringer Erfaringer med bruk av elektronisk henvisning Doktorgrad om Samhandling mellom sykehus og legekontor Evaluering av test og piloteringsfasen i prosjektet Elektronisk Samhandling Lønnsomhetsanalyse

Hva NST kan bidra med. Rådgiving, veiledning Deltakelse i møter/seminarer/workshop Svare på henvendelser på telefon eller epost Formidle kunnskaper og resultater om elektronisk samhandling på www.telemed.no