Smidig 2010 - 17. november 2010 Jan Sandtrø.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Mye som før virket OK er i dag uakseptabelt
Advertisements

Norm for informasjonssikkerhet Modul 1 – Normen – en oversikt
Tjenestekatalog Ovf-nett Dan Cato Fagernes.
ESMA retningslinjer egnethetstest
BIT-avtalene Statens nærings- og distriktsutviklingsfond Versjon 6.0, november 2003 BIT-programmet – Elektronisk forretningsdrift i verdikjeder.
Vi rekrutterer markedets fremste talenter.
Ledelse i smidige prosjekter Noen erfaringer fra Capgemini DnD fagmøte i prosjektledelse 17. juni 2009 En lyntale av Jon Øgar.
Nærhet, Kunnskap, Engasjement Smidige prosjekter... halleluja! …men hvor blir det av kunden? Erik Mong, Know IT Objectnet AS.
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
Hanne Harlem Kommuneadvokat Oslo kommune
Smidighet vs ansvarsprosjekt Software 2012 Johannes Brodwall, Sjefsarkitekt Steria
Kontrakter i Smidig systemutvikling
Smidig 2011, 14. november 2011, advokat Ståle L Hagen
<PROSJEKT NAVN OG NR.> <DATO>
Velkommen til Scrum-kurs
Omlasting, direkteleveranser og kundekrav. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi gjeninnfører muligheter for direkteleveranser, og går tilbake til data.
Jakten på kvaliteten.
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Årets nyhet – prisstatistikk for fjernvarme!!! Jon Tveiten Norsk Energi 1.
IT-kontrakter Mislighold.
Universitetet i Oslo Det juridiske fakultet IT-kontrakter Innledning.
Fra virksomhetsmål til prioritert produktkø
Stykkpriskontrakt Oslo XP meetup Johannes Brodwall, Bare en Programmerer Steria Norway.
Bransje – og kontaktmøte Vegdirektoratet 4. mars 2005 Åpning, forholdet til bransjen Olav Søfteland.
Bransjemøte i Vegdirektoratet 2. mai 2007 Bransjemøte i Vegdirektoratet 2. mai 2007 Samarbeide Statens vegvesen / AEF ? Erfaringer fra arbeidet med konkurransegrunnlag.
NYTT FRA POLICY GRUPPA SAMHANDLINGSSEMINAR 15. JUNI 2010 BJØRN ERIK SELNES.
Egne ansatte eller innleie?
BEDRIFTSHELSETJENESTEN (1)
Dagens virksomhetsmodell: Den strategiske kjernen…
Semesteroppgave i pers. data Gruppearbeid Plannlegging av gruppearbeid Prosjektoppgaven.
BIT-avtalene Versjon 6.2, juni 2004 BIT-programmet – Elektronisk forretningsdrift i verdikjeder.
Versjon 7.0 verdikjede, juni 2005
BIT-avtalene Versjon 7.0 bransje, juni 2005 BIT-programmet – Elektronisk forretningsdrift i verdikjeder.
Velkommen! 4/4/2017.
Er det registrert Avvik til planen? Er det identifisert Risiko?
Instruktørkurs for kommuner Ansvar og avtaler (45 min)
Dag 10 Partenes plikter etter en kjøpsavtale. Selgers plikter:
© Olav Torvund - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK UNIVERSITETET I OSLO IT-kontrakter Mangler.
Universitetet i Oslo Det juridiske fakultet IT-kontrakter Levering.
Grensesnittet infrastruktur/ombordutrustning. Systemeieransvaret. Morgenmøte Statens jernbanetilsyn 11. september 2014 Prosjektsjef Eivind Skorstad ERTMS.
Risikoelementer i leverandørkontrakter
Veileder for energisparingskontrakter Marianne H. Dragsten Mobil
Sykkel og varelevering i by
Bruk av avtaler i samhandlingsreformen v/ advokat Øyvind Renslo KS Advokatene Oslo kommune 19. april 2013.
Hva skal økonomis rolle være ? 1.Utfordrerroller/djevelens advokat 2.Rådgivende rolle, Sparringspartner 3.Pådriver rollen 4.Kontrollerende rolle.
Veiledning prosjektroller
Mulighetenes Oppland «Kontrakt, hva er viktig og hvorfor» v. Ola Selvaag.
Rammeverk for risikovurdering og revisjon av IT-systemer
| 1 Instruktørkurs for kommuner Ansvar og avtaler (45 min)
Innspill til strategi Visjon: NTNU IT bidrar til et innovativt universitet -- Kunnskap for en bedre verden Drift: tilrettelegge for brukerens.
Lasse Simonsen Dag 11b) Bestilte endringer. 1 Innledning.
Prosjekt: Bedre forskerstøtte Styringsgruppemøte
1 Innsida 2.0 – Sandkassa NTNUs IT-konferanse Rica Hell 21. til 22. oktober 2010 Per Hovde Prosjektleder Innsida 2.0.
Databehandleravtaler ifm. HMN LØ RBU HMN LØ 1.
Konfliktberedskap Geir Waage Aurdal – forhandlingssjef Virke.
Suksess og fiasko i offentlige IKT-prosjekter Magne Jørgensen Simula Research Laboratory Universitetet i Oslo Scienta TRESS 90.
Ingen flere store offentlige IT- prosjekter? Magne Jørgensen Simula, UiO og Scienta.
Stor, større, smidigere … Magne Jørgensen Simula Research Laboratory Universitetet i Oslo Scienta TRESS 90.
Rekommunalisering eller en entreprise?
Bygg 21 Digitalisering av byggebransjen Rapport
Arnhild Dordi Gjønnes, Advokat NHO
Dag 11a) Endringer Lasse Simonsen.
Industriell veiing ?kg ?kg ?kg ?kg
Anne-Lise Lande | UiO Digital eksamen.
Anskaffelser med fokus på Innovasjon Strategisk forankring
Stilling som advokatfullmektig i Kristiansand
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Rammer og føringer Det offentlige i Norge kjøper inn varer.
Utskrift av presentasjonen:

Smidig 2010 - 17. november 2010 Jan Sandtrø

Foredragsholderen Fra SIMONSEN Advokatfirma – det største fagmiljøet for juridisk rådgivning til it-bransjen Jan Sandtrø, advokat og partner Spesialist i it-rett, herunder it-kontrakter og tilhørende områder som immaterielle rettigheter og personvern 14 års erfaring som rådgiver for private og offentlige kunder og leverandører i it-bransjen

Hensikten med kontrakt Regulere leveransen Regulere risiko Hindre og løse konflikter

Hensikten med smidig Fleksibilitet Leverings- og resultatorientert Tett samarbeid

Motsetninger? Regulere leveransen  Fleksibilitet Regulere risiko  Leverings- og resultatorientert / tett samarbeid Hindre og løse konflikter  Tett samarbeid

Fleksibilitet Regulere leveransen Mangelsvurderingen Endringshåndtering – innenfor/utenfor Hva er ”låst” ved smidig?

Hva er ”låst”? Antall elementer i produktkøen ordnet etter prioritet Mangel? Leveransestopp Tid (fremdrift i leveransen)

Fleksibilitet Regulere leveransen Mangelsvurderingen Endringshåndtering – innenfor/utenfor Hva er ”låst” ved smidig? Ansvar for resultatet Løsning?

Regulere risiko Risiko = mislighold Kravene til kunden Kravene til leverandøren Mislighold i løpet av leveransen Hevning som følge av mislighold Løsning?

Hindre og løse konflikter Tett samarbeid: Smidig kan virke konfliktavvergende

Hvis alt gå bra…

…men hva hvis…

Hindre og løse konflikter Tett samarbeid: Smidig kan virke konfliktavvergende Løsning av tvist i leveransen Den ultimate konflikt: Hevning Hvem avgjør konflikten?

Hvem skal avgjør konflikten?

Hindre og løse konflikter Tett samarbeid: Smidig kan virke konfliktavvergende Løsning av tvist i leveransen Den ultimate konflikt: Hevning Hvem avgjør konflikten? Hva avgjøres konflikten på bakgrunn av? Løsning?

Oppsummering Klarhet i hva som skal leveres (til enhver tid) Klarhet i hva som godkjennes og når Regulere hvem som har resultatansvaret (totalansvaret) Klare roller og ansvar mellom leverandør og kunde Avtalen må støtte prosjektgjennomføringen og regulere ansvar ved feilslått leveranse God nyhet: Dette kan gjennomføres!

Advokat / Partner SIMONSEN Advokatfirma 9973 1934 / js@simonsenlaw.no Jan Sandtrø Advokat / Partner SIMONSEN Advokatfirma 9973 1934 / js@simonsenlaw.no