Nærhet, Kunnskap, Engasjement Smidige prosjekter... halleluja! …men hvor blir det av kunden? Erik Mong, Know IT Objectnet AS.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Noen tanker om samhandling
Advertisements

Hvordan innholdsstrategi fikk hamsteren ut av buret
Tjenestekatalog Ovf-nett Dan Cato Fagernes.
HVOR/ HVEM ER VI ? HVOR SKAL VI ? HVORDAN KOMME DIT ?
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
«Korleis skape felleskunnskap ut av individuell kunnskap»
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Pilotarbeid, NHO/KS Nasjonalt program for leverandørutvikling
Ledelse i smidige prosjekter Noen erfaringer fra Capgemini DnD fagmøte i prosjektledelse 17. juni 2009 En lyntale av Jon Øgar.
Know IT •Etablert i 1990 •1300 konsulenter •Ca. 1,1 mrd. i omsetning •Børsnotert (OMX, Small Cap ) •Ønsker å vokse på Sørlandet •(Estland, Kina og USA)
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
Smidig november 2010 Jan Sandtrø.
Smidighet vs ansvarsprosjekt Software 2012 Johannes Brodwall, Sjefsarkitekt Steria
Kontrakter i Smidig systemutvikling
Serviceerklæringer i Oslo kommune
Om smidig brukerkommunikasjon Smidig 2011 Johannes Brodwall Steria Norway.
Mesteparten av ketsjupen er fremdeles i flasken Geir Amsjø agile42.
Klaus Stafto Unified Consulting AS Objectnet AS Deling av kildekode er god økonomi! Fri programvare-utvikling i praksis Prosjekt: Fri KompetansePortal.
© PROGRAM UTVIKLING as Vellykkede prosjekter leverer hyppig Johannes Brodwall, Steria Chief Scientist, Utvikler, Arkitekt, Sertifisert ScrumMaster.
Evaluering av B for bibliotek Thon hotel, Halden 25. september 2013.
Smidige Metoder Praktisk erfaring med bruk av smidige metoder (EVO)
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
The Torvald Klaveness Group
Hvem Drepte den Digitale Nomaden? Kjetil Moløkken-Østvold – Conceptos Consulting Smidig2010, November, Oslo.
Iterate.no The Lean Software Development Consultancy Prolog: Case 2 ‣ Et prosjekt fra gamledager ‣ Prosjektleder sa “Godt nok!” ‣ Kunden sa “Hva?? Skal.
Skjønner du ikke hva jeg sier sa du?
HVORFOR FORRETNING BØR BRY SEG OM KONTINUERLIGE LEVERANSER Smidig 2012 Sveinung Dalatun.
Kodegjennomgang Thommy Bommen & Jarle Søberg Computas AS.
Hva har Karl Marx, Henry Ford og Smidig til felles?
Software Requirements Elicitation
Tema: Test First Positivist: Det som ikke kan måles, eksisterer ikke! Reduserer sjanser for defekter Gir en oppdatert ”TODO-liste” Gir trygghet til å gjøre.
1. Vår høyeste prioritet er å tilfredsstille kunden gjennom tidlige og kontinuerlige leveranser av programvare som har verdi.
1. Vår høyeste prioritet er å tilfredsstille kunden gjennom å levere et verdifullt, kjørende system tidlig og kontinuerlig.
E-samhandling 1-2 linje i Vestfold - en ny start Kommuneoverlege Ole Henrik Augestad Sandefjord kommune ehelseseminar, Sandefjord,
Prosjektbase for Vox – et fleksibelt IT-prosjekt (case fra virkeligheten) NSP Temadag 18.februar 2004 Ola Grumstad, PMP, Daglig leder HolteProsjekt Solutions.
Den digitale leken -bare utenfor eller også innenfor barnehagen?
Dagens virksomhetsmodell: Den strategiske kjernen…
Tjenestestedets navn ARBEIDSLAGSMODELLEN BÆRUMS VERK ARBEIDSLAG.
Hvordan jobbe smidig i prosjekter med fast- eller målpris
Forretningssiden må med! Hvordan vi innfører Scrum i BBS Smidig Oktober 2009.
Smidig overtakelse - eller som å åpne en Pandoras krukke?
Trender innen sjøtransport kontra landtransport
Teknisk gjeld i smidige prosjekter Synliggjøre: Fremgang Hindringer
TEKO - bransjen IT som strategisk virkemiddel
Daglige stand-up møter er destruktive
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Vi utvikler SW og HW for kunder
Introduksjon til Lean og Lean ledelse
Smidig vedlikehold gir gevinst – men koster blod, svette og tårer
Hva skjer med klienten i brukerens tidsalder? Ingerid Aamodt
Teknisk utstyr database
JIRA dreper smidigheten din
Brukermedvirkning In 140 Forelesning. Historie Skandinaviske tradisjon Sosio-teknisk metode NJMF-prosjektet( ) –Dataavtalen LO-NAF(i dag NHO) –Arbeidsmiljøloven.
Presentasjon av erfaringer fra Fellesprosjekt Gruppe nn:,
Modellkommunene Hva er unikt?
Norsk Regnesentral Norwegian Computing Center Hvilke krav stilles til effektive læringsverktøy - Erfaringer med Agora Knut Holmqvist Norsk Regnesentral.
OrensteinR.Vaagan JBI/HiO1 Orenstein, D. I. "Being in the Library Business. An Entrepreneurship Primer for Library Administrators", Library Administration.
1 Innsida 2.0 – Sandkassa NTNUs IT-konferanse Rica Hell 21. til 22. oktober 2010 Per Hovde Prosjektleder Innsida 2.0.
(0) Sammen redder vi liv.
Suksess og fiasko i offentlige IKT-prosjekter Magne Jørgensen Simula Research Laboratory Universitetet i Oslo Scienta TRESS 90.
Stor, større, smidigere … Magne Jørgensen Simula Research Laboratory Universitetet i Oslo Scienta TRESS 90.
Enhetsfylke i Møre og Romsdal
AtBs verdier - Overføring av verdiene i møtet med kunden ved billettkontroll. Tilbudskonferanse
Asker - mulighetenes kommune
Eksamen i INF5261: Utvikling av mobile systemer og tjenester
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Rammer og føringer Det offentlige i Norge kjøper inn varer.
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning? - Åpen kravspesifikasjon - Nåsituasjonen og målbildet.
Utskrift av presentasjonen:

Nærhet, Kunnskap, Engasjement Smidige prosjekter... halleluja! …men hvor blir det av kunden? Erik Mong, Know IT Objectnet AS

2 Mange suksesshistorier! Konsulentbransjen og noen av de store it-brukerne har ofte vært pådrivere •Høyere kvalitet på leveransene •Funksjonell match med behovene •Teknisk? •Økt synlighet i prosjektene •Kontinuerlig læring og forbedring •Økt motivasjon •Bedre dialog mellom kunde og leverandør

3 men, vi bommer noen ganger... •smidig er trendy! •vi er flinke til å argumentere for hvorfor smidig! men... •er kunden i stand til å motta et smidig prosjekt? •dekker de smidige prosessene alle behov i et prosjekt? Prosjektleder utenfor den smidige prosessen?

4 Individuals and interactions over processes and tools Working software over comprehensive documentation SAMHANDLING er grunnmuren i smidige prosesser •Vi innser at vi ikke vet nok om løsningen før vi lager den. Vi må derfor sammen lære av løsningen for å lage den best mulig! Customer collaboration over contract negotioations Responding to change over following a plan

5 Kunden må sitte i førersetet •Forretnings- og domenekunnskap •Innholdet i leveransen  Prioritering  Avklart beslutningskjede •Validering av leveranse •Stille krav til synlighet

6 Utfordringer for den smidige bevegelsen! •Mer fokus på samhandling med kunde, brukere og leverandør!  Mindre fokus på teknikker •Leverandørene av smidige prosjekter må ta ansvar for at kunden forstår hva som leveres i et smidig prosjekt og hva som er kundens forpliktelser inn mot dette smidige prosjektet! •Klarer vi å få kundene mer på banen i den “Smidige bevegelsen”? •Prosjektet i sin helhet!