Kursmøte 3 På-vei-mot f(x) setninger.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag 1 TEMA Voksne snakker om Barnet, barnets behov og følelser Kursmøte 2.
Advertisements

Ordklasser i norsk Oversikt Leksjon II.
– tidlig kommunikasjon
De dårige følelsene. Veiene ut..
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Fra prøving og feiling til
– det tidlige ordforrådet og den primitive grammatikken
- Hovedrolle eller birolle
Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 1 Kursmøte 5Verb Verb.
Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 1 På-vei-mot treordssetning På-vei-mot treordssetning Kursmøte 7.
Kursmøte 4 TEMA Voksne snakker om Det barnet gjør.
Kursmøte 2 Kursmøte 2 Substantiv.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 6 Den gode samtalen Kursmøte 6 Den gode samtalen Kursmøte 6.
LEDDSETNINGER Vedlejší věty.
Moderne undervisning i Nord-norsk dialekt Grammatikk.
Kursmøte 1-4 Metoden TN Tegnsatt norsk.
Hvordan vi jobber på Bestum skole.
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Velkommen til Technorama Det Sveitsiske vitenskapssenteret.
PRONOMEN.
Kapittel 47 Å gjøre lekser.
Kapittel 37 Hectors ønske om arbeid i Norge.
12 Reflekterende lesing.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 3 System i samtalen Kursmøte 3 System i samtalen Kursmøte 3.
Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 1 Kursmøte 6Adverb Adverb.
Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag 1 Kursmöte 3 TEMA Voksne snakker om Barnets kropp Kursmøte 3.
Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag 1 TEMA Voksne snakker om Det barnet er oppmerksom på Kursmøte 5.
1 Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson Kursmøte 4Adjektiv Adjektiv.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 2 Samtalen Kursmøte 2 Samtalen Kursmøte 2.
Kursmøte 3 Kursmøte 3 Konjunksjoner.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 5 Språklige handlinger Kursmøte 5 Språklige handlinger Kursmøte 5.
1 Ett skritt foran 3 © Irène Johansson Kursmøte 4 Samtaleemne Kursmøte 4 Samtaleemne Kursmøte 4.
Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 1 Ett skritt foran 4 Velkommen! Kursmøte 1-1.
Kursmøte 1-5 Kursmøte 1 Preposisjoner.
1 Ett skritt foran 3 © Irène Johansson Metoden TSS Tegn som støtte Metoden TSS Tegn som støtte Kursmøte 1-4.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Metoden Ett skritt foran Kursmøte 1-2.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Om barnet som aktivt lærende Om barnet som aktivt lærende Kursmøte 1-3.
Kursmøte 1-2 Hvor er barnet på vei? – mot 3- 4åringens språklige nivå.
1 Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson Metoden Ett skritt foran Kursmøte 1-3.
det første ordforrådet
Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 1 På-vei-mot setninger der handlingen er det sentrale På-vei-mot setninger der handlingen er det sentrale Kursmøte.
Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 1 På-vei-mot Kursmøte 5 setninger der stedet er det sentrale.
Tegnenes artikulasjon
Programmering sif8005. Praktisk informasjon  Innleveringsfrist øvinger: mandag kl  Alle øvinger er obligatoriske  Studass tilgjengelig 6 timer.
ADVERB Han går inn. hvor=sted Tor skriver pent. hvordan=måte
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Ett skritt foran 3 © Iréne Johansson 1 Ett skritt foran 3 Velkommen! Kursmøte 1-1 – den enkle setningen og samtalen.
mennesket mennesket Utviklingssone for hva mennesket kan klare å lære med hjelp/sammen mennesket.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Vedlegg 1 kompetanseveileder
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Bakgrunn for kloke valg Kjenne sine sterke og svake sider
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
Har du et problem – har du også kunnskap.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
God morgen! Tanker etter i går?
Info om barn og begreper
Problemløsning.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Lekseplan for 5.trinn uke 18 Mandag 27. april– torsdag 30. april.
Grammatikk. Ordklassene 1.Verb 2.Substantiv 3.Adjektiver 4.Pronomen 5.Determinativ 6.Preposisjoner 7.Konjunksjoner 8.Subjunksjoner 9.Interjeksjoner 10.Adverb.
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Kun karakterer skal telle
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Kapittel 2- Tid og tall I dette kapittelet skal du lære
En gang skal det bli min tur
Kapittel 1: Hei!.
Emilios jobb som assistent
Lær mer – vis din støtte til alle som er berørt av demens
Osloskolen Oslo VO Rosenhof Kurs 2
Utskrift av presentasjonen:

Kursmøte 3 På-vei-mot f(x) setninger

F(x) setning Ofte kombinerer barnet ett tegnsatt ord og ett talt ord Barnet forstår at to ord kan kombineres. Ingen bestemt ordrekkefølge f(x) går like bra som (x)f Hva skal vi gjøre for å øke bevisstheten om kombinasjoner av tale og tegn?

Ordforrådets ene klasse: f-ord F-ord kan kombineres med mange ulike x-ord der borte mer se ingen igjen den slutt tilbake nei en gang til Hva betyr f-ordene? Hvilke tegn velger vi?

Ordforrådets andre klasse: x-ord x-ordene peker ut det spesielle Handlinger, ting, personer, steder, egenskaper og annet som senere kommer til å hete substantiv, verb og adjektiv. Hvordan vet man hvilke x-ord barnet har bruk for?

Forutsetninger for f(x) setninger Barnet forstår at objektet ikke er avhengig av at man ser, hører eller kjenner på dem men at de har en egen eksistens. Ved å ville peke ut og kommentere objekter, dyr, personer og handlinger driver barnet sin egen utvikling av f(x)setninger Hvordan kan man hjelpe barnet å forstå at objekter har egen eksistens?

Enkel lek for å trene f(x) setninger Se fugl (fugl der) Fugl borte Der fugl (fugl tillbake)

Hvorfor er det bra kunne f(x) setninger? Fordi det er interessant for barnet å snakke om Tingenes nærvær der kake ” fravær kake borte ” retur mer kake

Tegn som pedagogisk verktøy Voksne er bevisste modeller Vis barnet toordssetningen f(x) håndled tegn med barnet