Byromundersøkelsen 2006 Norsk Sentrumsforum Molde, 26.september 2006.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Undersøkelse om Skolefrukt Gjennomført for høsten 2007 med Questback Kortversjon.
Impulssenteret Et dynamisk veiledningssenter i Vaskerelven, Bergen.
BU31.4: Kostnader ved universell utforming i eksisterende bygg og uteområder. Prosjekt for universell utforming av eksisterende bygg og uteområder på kommunenivå.
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Sentrumskonferansen 26. September 2007 Levende Oslo v/byråd Merete Agerbak-Jensen.
Fasilitetsundersøkelsen– BI Oslo 2010 Sammendrag.
Litt mer om PRIMTALL.
Nye internettsider for Høgskolen i Østfold Resultat fra brukerundersøkelse.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Unge & Rus.
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
STORE ER DE OG UTE STÅR DE En undersøkelse om oppbevaring av store løse gjenstander ved SIKA-museene.
Kapittel 28 Norgeskartet
”Jeg reiser smart”-kampanjen 26. april – 12. juni 2010
Flertallet av norske journalister har aldri brukt våre to mest sentrale innsynslover.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Norske museers omdømme
Helseforum – 27. Januar 2004 Allan Andreassen Februar 2004.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år
Det Blomst- rende Norge 2009 I år: For 7gang 20 deltakende byer Samarbeidspartner: • NORSK SENTRUMSFORUM.
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Utarbeidet av Synovate MMI v/ Kathrine Steen Andersen Februar 2008 Rapport for Postbanken Parforhold og økonomi 2008.
Evaluering av B for bibliotek Thon hotel, Halden 25. september 2013.
Evaluering Kurs i utdanningsprogram våren 2013 Karriereenhetene i Oslo 4-5. juni 2013.
Kapittel 14 Simulering.
Undersøkelse om studiegjennomføring og faglig og sosial tilhørighet ved UiB Torunn Valen Mikalsen, 6. november 2009 Torunn Valen Mikalsen.
Resultatene av Spørreundersøkelsen i Langesund Rotaryklubb.
Klepp Kvinner Elite m arkedsføringshuset 1 Rapport på merkevareundersøkelse for Klepp Kvinner Elite Januar 2008.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Sunnmøre 06. feb 2008.
Resultater fra en undersøkelse i 7 kommuner med vekt på uteområder Rapport august Kostnader ved universell utforming i kommunene.
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Legevakt Legevakt Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
Vedlegg 2 Fjorårets budsjettsprosess - alle komiteer ® (rev:2.0.58) Fjorårets budsjettsprosess - alle komiteer
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
HVORFOR er jeg Rotarianer ? Distriktssamling 20. mars 2010
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Bakgrunn Det er tredje gangen MMI har gjennomført undersøkelsen i Hamar kommune. Undersøkelsen er nå noe forkortet. I hovedsak lik tidligere års. MMI.
KLIKK SAMLIV Brukerundersøkelse gjennomført av Innsikt v/ Marta Holstein-Beck Mars 2009.
KLIKK REISE Brukerundersøkelse gjennomført av Innsikt v/ Marta Holstein-Beck Mars 2009.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Analyse av Tromsø kommunes omdømme
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
BAKGRUNN På oppdrag for Boligbrygg Oslo KF har Synovate MMI gjennomført en kundeundersøkelse for å kartlegge holdningene til Boligbyggs omdømme og servicekvalitet.
Hvordan mener du fordelingen av pensjonsfondet ideelt sett burde vært?
NM i prototyping - Yggdrasil 2014
Evaluering av ”Jeg reiser smart”-kampanjen Spørreundersøkelse blant deltakere i kampanjen 5. desember januar 2009.
”Jeg reiser smart”-kampanjen 16. september – 30. oktober 2010.
Bankenes sikringsfond Revisjonskontoret
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Trivselsundersøkelse - 08 Trivselsundersøkelse utført 8. desember leverte For alle utsagnene betyr score 1 at personen er totalt uenig og score.
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Bedre med en dårlig fungerende farmasøyt enn ingen farmasøyt?
Elevundersøkelsen ( ) UtvalgGjennomføringInviterteBesvarteSvarprosentPrikketData oppdatert 7. trinnVår , Symbolet (-) betyr.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Hilde Holen / Svein Liane sept -07
Hva kan gjøres for å styrke sentrums attraktivitet som etableringsarena for handel og service? Sentrumskonferansen - VITALISERING AV SENTRUM Sandefjord.
Er det godt for barn å vokse opp i Sigdal? Hva kan kommunen bidra med for at det skal bli enda bedre?
Veiledningsprosjektet Anne Eilen Temte rådgiver Helse- og sosialavdelingen Fylkesmannen i Østfold.
1 © 2016 Ipsos Mobilitet for synshemmede april/ mai © 2015 Ipsos.
SENTRUMSKONFERANSEN 15. SEPTEMBER 2016 BO i – ARBEIDE i – HANDLE i – og OPPLEVE BYEN.
Prosjekter som jeg har fått lov å bidra til
Emilios jobb som assistent
Utskrift av presentasjonen:

Byromundersøkelsen 2006 Norsk Sentrumsforum Molde, 26.september 2006

Byromundersøkelsen 2006  25 byer av 39 mulige svarte på undersøkelsen.  Undersøkelsen hadde 92 spørsmål.  2300 spørsmål har blitt behandlet, analysert og laget i presentasjonsform.  Undersøkelsen er ikke løsningsorientert, men kan brukes som underlag til andre ting.

Stortorv/hovedtorv  76 % av byene har parkering og offentlig kommunikasjon i nærheten av Stortorvet.

Stortorv/hovedtorv  De fleste har Stortorvet som handelstorv og paradetorv, men noen bruker også storstua si til parkering.

Stortorv/hovedtorv  Omtrent 90 % som leier bodplass har med egne boder.

Stortorv/hovedtorv  Dekke på Stortorvet er som regel i brostein eller granitt, men mange har også kombinasjoner av asfalt, brostein og granitt.

Stortorv/hovedtorv  Beplantning: Sentrumslederne er egentlig ikke så fornøyd med beplantningen på sine hovedtorv.

Stortorv/hovedtorv  60 % av byene har ikke investert i belysning ut over vanlig gatebelysning. Allikevel er det positivt at 40 % har gjort det, eller holder på med dette. Her er noen eksempler på mer belysning:

Stortorv/hovedtorv  72 % svarte at det er lagt opp til både vann og strøm på Stortorvet.  96 % har i alle fall lagt opp til strøm.

Stortorv/hovedtorv  De fleste foreninger betaler ingenting ved leie av torvet.

Stortorv/hovedtorv  Ca 60 % er fornøyde med det estetiske og kunstneriske uttrykket på Stortorvet.

Andre torv  De fleste byer har flere torv enn bare et torv.  Disse brukes stort sett til åpne byrom, barneaktiviteter og kafeer.

Andre torv  Eksempler på bruk av andre torv:

Andre torv  Dekke på de andre torvene er som regel også en kombinasjon av asfalt, brostein og granitt.

Andre torv  Ca 60 % er fornøyd med de andre torvene i byene siden.

Andre torv  83 % av byene sier de har uformelle samlingsplasser.  Årsaken til dette nevnes med: sittemuligheter, stor menneskelig trafikk, beliggenhet og atmosfære.

Nyhavn, København, 2006  Det holder med en bryggekant. Her ferdes folk, nok å se på, på solsiden.

Nyhavn, København, 2006  Når bryggekanten er full, setter man seg rett ned på asfalten.

Gågate/miløgate  Ca halvparten er fornøyd med gågata si. For å si det på en annen måte; ca halvparten er misfornøyd med gågata si. (Er gågata en suksess?)

Gågate/miljøgate  Hva gjør gågata til en suksess:

Gågate/miljøgate  De som ikke har en suksess med sin gågate, nevner at de er altfor få butikker i gågata. Noen gågater har satses på bank og kontorvirksomhet, og ikke på butikker.

Gågate/miljøgate  Hos de som synes at gågata fungerer ”passe”, er det en undertone at de er litt misfornøyd: gågata innbyr ikke til aktivitet, lite aktivitet i området, få spennende butikker (inndragerbutikker), ”jalla-, juggel- og rølaboder”, gammelt og slitt, lite blomster og sittemuligheter. Noen nevner også at kjøpesentrene har endret gågatas posisjon.

Gågate/miljøgate  Selv om det er litt misnøye med suksessen, sier de fleste allikevel at de er fornøyde med utformingen av selve gågata.

Gågate/miljøgate  De aller fleste har belegningsstein i gågata si, eller en kombinasjon av belegningsstein og andre elementer.

Gågate/miljøgate  De fleste er fornøyde med kvaliteten på materialvalget på dekke i gågata

Gågate/miljøgate  Over 61 % er fornøyde med beplantningen i gågata. 30 % er mindre fornøyd med beplantningen. 

Gågate/miljøgate  Stort sett er det et spleiselag mellom kommune, gårdeiere og forretninger når det skal beplantes i gågata, men i noen byer er det også kommunen alene som tar denne kostnaden.

Smau/passasjer  68 % av byene har smau eller passasjer.

Smau/passasjer

Smau/passasje  I noen byer er det næringsvirksomhet i disse smauene.

Smau/passasjer

Smau/passasje  Dersom det er oppholdssted i smauet, er dette fordi det er kafédrift, konserter, kunstutstillinger eller pissoar på nattestid.  Smauet gir en hyggelig atmosfære, nærhet til folk, beplantningen kommer til sin rett, trangt, særpreg.  Når smauet ikke fungere er dette fordi det er liten kommersiell aktivitet, lite trivelige smau, mørkt, ingen god standard på smau og bakgårder.

Elv, sjø eller vann  Her er følgende tabell og oversikt over hvor byer ligger i.f.t. elv, sjø eller vann:

Elv, sjø eller vann  Mange mente at kaiområdene er ikke spesielt godt tilrettelagt for ferdsel og oppholdssted.

Elv, sjø eller vann  Det er stort sett betong på kaiområdene, eller en kombinasjon hvor betong er en av bestanddelene.

Elv, sjø eller vann  For øvrig er kvaliteten på dekke på kaiområdet i svært god stad.

Elv, sjø eller vann

 Omtrent halvparten er fornøyd med utformingen av kaiområdene sine.

Elv, sjø eller vann

 Vann bruker å trekke til seg publikum. Slik ser det også ut i undersøkelsen. 59 % svarte at denne delen er et naturlig samlingssted.  Havneområdene har blitt populære pga kafé, restauranter, butikker, promenade, sitteplasser, se på båt eller ferjetrafikk.

Elv, sjø eller vann

 De som ikke er fornøyd, forklarer dette med lite tilrettelegging for sitteplasser, få kafeer og restauranter, lite publikumsvennlig uterom, få investeringer for publikum generelt.

Elv, sjø eller vann  79 % av byene som svarte har gjestebrygger.  Gjestebryggene er tilrettelagt med følgende:

Elv, sjø eller vann  Mange byer greier seg med den kapasiteten som er tilrettelagt, mens noen byer kan oppleve at det kan bli i det trangeste laget i høysesongen.

Elv, sjø eller vann

Kunst og utemøbler  Det er stor variasjon fra by til by for hvordan byene er godt eller dårlig representert med kunst og utemøbler.

Kunst og utemøbler  Mange byer synes kommune kjøper inn altfor lite kunst og utemøbler.

Kunst og utemøbler  I de fleste tilfeller er det spleiselag når det kjøpes inn kunst og utemøbler. Kommunen er stort sett en hovedaktør.  I ”other” på 33 % er det også spleiselag mellom ulike aktører.

Kunst og utemøbler  Noen har masseproduserte møbler, andre byer har både masseproduserte møbler og design.

Kunst og utemøbler

 76 % synes at utemøblene passer til omgivelsene. (”other” er ”til dels” fornøyd. Da er det ca. 88 % som mener utemøblene passer til omgivelsene.)

Kunst og utemøbler

 71 % mener de mangler flere utemøbler  De fleste som manglet ”noe”, så ut til å mangle det meste; søppelkasser, sneipekasser, lekeapparater, toaletter, ”grønt” og kunst.  Noen byer manglet ”alt”.

Kunst og utemøbler  72 % har offentlig toaletter i sentrum.  7 byer svarte at de ikke hadde offentlige toaletter i byen!  En by hadde offentlig toalett; et pissoar!!!  44 % hadde ettersyn med toaletter mer enn en gang om dagen. 11 % hadde flere ganger daglig, 22 % hadde sjelden ettersyn.

Narkotika  Ikke uventet var det 88 % narkotrafikk i de fleste byer.  Dette var synlig på følgende steder:

Narkotika

 Årsaken til narkotrafikk på disse områdene var: dagsenter for narkomane er i sentrum, mye folk, lite kontroll med ”gjengen”, de trekkes mot sentrum, de henger rundt apoteket.

Narkotika  Mange synes politiet er lite synlig blant denne gruppen.

Ungdom  57 % av byene mente at kommunen ikke har tilrettelagt for ungdom.

Ungdom  De som hadde tilrettelagt for ungdom, hadde gjort det stort sett på et eget torv eller i en park. Noen hadde lagt dette til litt utenfor sentrumsområdet.

Ungdom  I 56 % av byene hadde ungdommene selv tatt affære og inntatt et byrom. Stort sett var dette på et eller annet torv, men også i en park.

Ungdom  Underlaget varierer der ungdommene oppholder seg. ”other” har kombinasjoner av ulike typer. Dekke er av stort sett god kvalitet.

Ungdom  Kun 6 byer svarte at dette torvet/parken er tilrettelagt med ramper til scate board og sykler, bord og benker. Som hovedregel er det ikke tilrettelagt for ungdomsaktiviteter i byene.  Også utemøblene var stort sett av god kvalitet (der hvor dette var tilrettelagt.)

Ungdom  Det var ulike meninger om byrommet fungerte etter intensjonen og tilrettelegging for ungdommen. Stort sett var sentrumslederne litt lunkne med tilretteleggingen.

Ungdom  I de byer hvor møteplasser for ungdom ikke fungerer: er dette fordi det ikke er tilrettelagt noen andre steder, vrimleplass for ungdom.  I analysen så det ut til at det var vanskelig å bestemme hvorfor det ikke fungerer med ungdom i byene. Kjenner vi de for lite?

Barn  Det var 50 % som svarte av det ikke var tilrettelagt for barn i sentrum. De som svarte ”other” hadde en ”delvis” tilrettelegging.

Barn  Stort sett var det tilrettelagt for barn i parken.  Noen få byer hadde både i park og på torv.

Barn  Underlaget hvor barn hadde tilrettelagt aktiviteter var stort sett en kombinasjon mellom gress og grus. Noen få hadde også gummi.  Kvaliteten på dekke var stort sett bra.

Barn  Kun 5 byer svarte at det var tilrettelagt med klatrestativ, sandkasser samt bord og benker i små høyder.  5 byer svarte at det var tilrettelagt med bord og benker i normal størrelse.  Gledelig var det at det utstyret som sto der var stort sett av grei kvalitet.

Barn

 De fleste synes det er lite tilrettelagt for barn i sentrum.

Barn  Årsaken til at byrom for barn ikke fungerer er fordi: dårlig vedlikeholdt, ikke tilrettelagt i riktig høyder, har ikke vært prioritert av utbygger og arkitekter.

Barn og ungdom  De fleste byene har ikke vinterrelaterte aktiviteter i sentrum. Oslo, Kr.Sand, Drammen og Askim har skøytebane.

Parker  92 % av byene har parker i sentrum.  Parkene er stort sett til glede for alle.  Ca 71 % er fornøyde med utformingen, og de fleste var også fornøyde med tilrettelegging.  Hamar og Kragerø har ”park til pynt”.  En park fungerer fordi: fungerer som rekreasjonsområde, beliggenheten til sentrum, opplevelser, nær andre friområder/grøntområder, nær vann eller elv.

Parker  67 % av byene synes at parkene fungerer etter intensjonen. Dvs 1/3 synes de ikke gjør det. Fordi: innbyr ikke til aktivitet, dårlig vedlikehold, mørke lamper, mye innsyn, lite interessant å tilbringe tid der, for lite barnevennlig.

Tagging  Litt over halvparten (58 %) av norske byer har ikke problem med tagging.  Til dels klarer man å holde dette på avstand fordi: man fjerner tagging raskt, nulltoleranse i enkelte byer, få taggere i noen av de mindre byene.

Skilt  60 % av byene har en bevisst holdning til fasadeskilt i sentrum.  Motsatt betyr dette at 40 % av byene ikke har en bevisst holdning til fasadeskilt  Men, ca 53 % sier det ikke er evne til å gjennomføre en endring på fasadeskilt som ikke er i tråd med eventuelle skiltvedtekter/planer.  Årsaken til dette er: for mye krangling, gamle skiltvedtekter, gammel vane er vond å vende, vilje og økonomi fra drivere, tror det må en stor happening til som for eksempel OL for å tenke helhetlig, reglene håndheves dårlig.

Skilt  68 % sier det er både gode og dårlig skilt i sentrum, men at det jobbes med saken.

Belysning  60 % sier at fasade- og flombelysning ikke er et tema i byene deres.  32 % sier dette er et satsningsområde.  Haugesund: fasadebelysning i hele gågata.  Kr.Sand: prøveprosjekt på Torvet og parken.  Bergen: Vågsallmenningen og festplassen.  Halden: Flombelysning på Fredriksten festning.  Skien: ”Morild” – lysprosjekt hvor landemerker ble lyssett. Fontener i havnebassenget belyst.  Drammen: Belysning av tårnbygningene, Rådhuset og andre sentrale bygårder. Fasadebelysning av bybrua vil komme.  Grimstad: Felles belysning på ulike områder.

Belysning  32 % svarte at de hadde ekstra belysning av elv, sjø eller vann.  Haugesund: Broene.  Oslo: Punktvis i elva, bryggekanter som for eksempel møbel med design.  Kongsberg: Broen. (planlegger belysning av elven)  Drammen: En vannskulptur er lyssett.  Kr.Sund: Byfoss  Bryne: Indirekte belysning av skulpturer i Fritz Røed skulpturpark m.m.

Belysning  46 % er passe fornøyd med vanlig gatebelysning i sentrum.