Diskusjonsforum www.abc-forum.no.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
14:00 Erfaringsutveksling
Advertisements

Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Vesentlige kapasitetsendringer i basisperioden 15. august 2011 George Nicholas Nelson.
Av Reidar Kvalvaag Beerenberg
Behov for forskning og utvikling knyttet til brukerinvolvering i offentlige IT-prosjekter Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004.
ABC Forum Hva er D? 15. september 2009 Hva er D? 15. september 2009.
Er standarder en betingelse for godt evalueringsarbeid? Foredrag på EVA-seminar 8 Hurdalsjøen 5-6 september 2002 Hans Torvatn, SINTEF Teknologiledelse.
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Prosesstyring som styringsverktøy
#ksindeks Header: Relation 1 Internal/Identier/File name
Hva er Fretex ?.
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Treningsleir på Stiklestad Hotell - Forbedringsarbeid i egen bedrift
Johannes Skaar, Innovasjon Norge
ABC-REGNSKAP HOS TELENOR NORDIC ABCFORUM 18 SEPTEMBER 2008
<PROSJEKT NAVN OG NR.> <DATO>
Produktvalg Læringsmål:
Grunnleggende prinsipper for ABC-kalkyler
Mal: Risikoanalyse med veiledning
Presentasjon av forskningsprosjektet Styring mot gevinst -
Human Factors (HF) i kontrollrom - En revisjonsmetode 2003
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Kittil Skogen - Prosjektkontoret i Telenor Nordic
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Evaluering av fagbibliotek Torill Redse seniorrådgiver ABM-utvikling.
ABC Forum Hva er D? 18. september 2007 Hva er D? 18. september 2007.
1 Diskusjonsforum 2008 sept18 1a.Hva bør være styrende for å gjennomføre ABC/M – prosjekt Hva lå bak etableringen av ABC hos deg? –Lovpålagt krav for Posten.
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
TEKO - bransjen IT som strategisk virkemiddel
SLT Samordning av lokale kriminalitetsforebyggende tiltak blant barn og unge.
Forskning på fagskole. NUFHS møte Arne Roar Lier Høgskolen i Oslo og Akershus
ETABLERING AV LOKALT SN-FORUM/GRUPPE. Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening Mål for første møte Bli enig om: Å sammen ta initiativ til lokal SN-forum.
Veiviseren HÅNDBOK FOR TILLITSVALGTE I KLUBBENE
Prosjektavslutning og sluttrapport
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
KOMPETANSE FOR INNOVASJON En universitetspilot ved UMB Forskningsdirektør Odd Jarle Skjelhaugen.
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
Veileder for risikovurdering
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
Veiledning prosjektroller
Idrettsrådets ansvar og rolle
Brukermedvirkning In 140 Forelesning. Historie Skandinaviske tradisjon Sosio-teknisk metode NJMF-prosjektet( ) –Dataavtalen LO-NAF(i dag NHO) –Arbeidsmiljøloven.
Fokusgrupper Komité Helse og omsorg 25. februar 2015.
Personvern og Informasjonssikkerhet I en stadig mer kompleks hverdag Tor Ottersen.
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Hovedoppgaveforberedende seminar
Neste samling. Dag 6 – regionvis (3) uke 41, 2014 Fra datastyrt til datainformert Mål: –Kompetanse i å bruke ulike data til å definere hvor det er behov.
Veiledning Beslutningsprosess
Kalkulering Formål med kalkyle Kostnadsstruktur Kalkulasjonsmetode.
Hvorfor skal vi lage den og hva skal den inneholde?
Hva vet vi om Lærende Nettverk til nå? IKT-basert skoleutvikling gjennom lærende nettverk.
Arbeidsmiljøet angår alle. Bra for både deg og din bedrift. Samarbeid, ledelse og medvirkning Hva kan ESENER fortelle om om arbeidsgivers ledelse og arbeidstakers.
ROS-analyse.
Lederdialog 8. – 10. juni. Samlingens innhold Status: Hvor er vi? Hvor langt er vi kommet? Hva er særlig viktige utfordringer fremover? Refleksjon: Hvordan.
Forsideslide med bilde Dette bildet kan ikke endres. Ønsker du et annet bilde, bruk forsideslide. Sidsel Skappel ERFARINGSDATABASEN 1.
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
Innovasjon Norges Evalueringsstrategi
Hvordan skrive egne dilemma
Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004
I den prosessorienterte organisasjon spør man
RIS-metoden for prosessforbedring
Forum for natur og friluftsliv - bakgrunn for etablering - kort om utviklingen - litt om miljøutfordringer Introkurs september 2016.
Bygg 21 Digitalisering av byggebransjen Rapport
Forretningsprosjektplan
Kapittel 14 Produktvalg Læringsmål:
I 2016 leverte vi sluttrapporten fra Foranalyse dokumentasjonsforvaltning og arkiv. Med vi, mener jeg en gruppe bestående av representanter fra en rekke.
Oslo Havn Risikokartlegging Ytre Miljø
Utskrift av presentasjonen:

Diskusjonsforum www.abc-forum.no

Formål En arena for å utveksle faglige problemstillinger og erfaringer vedrørende kalkyleutfordringer, kostnadsdrivere og anvendelse av ABC-modeller Bidra til å øke medlemmenes kompetanse på anvendelse av ABC-metoden (aktivitetsbasert kostnadsallokering) Bidra til at ABC-metoden blir en ledende metode i lønnsomhetsstyring og forbedring av arbeidsprosesser i både privat og offentlig sektor

For hvem er forumet? Forumet tar sikte på å være bredt sammensatt med medlemmer fra følgende miljøer: Brukere i private og offentlige virksomheter Konsulenter Akademikere Leverandører Alle bør være opptatt av å tilegne seg og å formidle kunnskap/erfaring

Organisering Representanter fra DnB NOR, Telenor og Posten utgjør nåværende styret Styret har for tiden ingen leder, oppgavene løses løpende av styremedlemmene Affecto har sekretariatsfunksjonen Det er et mål å holde organiseringen av forumet på et lavt nivå Aktivitetene og antall medlemmer i forumet vil være førende for organiseringen

Finansiering Vi er en ikke-kommersiell nettverksorganisasjon, vi skal gå i null. Vi har ingen administrative honorarer. Det er et mål å unngå medlemsavgift evt. at medlemsavgiften er av symbolsk karakter. Videre er det et mål at aktivitetene har fokus på det faglige innholdet og blir gjennomført under enkle rammer for å unngå unødvendige kostnader. Prinsippet er at aktivitetene skal være selvfinansierende.

Aktiviteter Aktuelle aktiviteter i forumets regi vil være: Seminarer Foredrag Medlemsmøter Månedens tema Diskusjonsforum Cases og White Papers Annet?

Annen nøkkelinformasjon Hjemmeside: www.abc-forum.no Sekretariat Postadresse: ABC kompetanseforum co/ Affecto Grev Wedels Plass 5 P.O. Box 324, Sentrum 0103 Oslo Mailadresse: tore.levinsen@affecto.com Telefon: 2240 2000 eller 9511 5365 (Tore Levinsen)

Diskusjonsforum Forumets hensikt: Dette er er forsøk på nettopp dette Ta opp og utveksle faglige problemstillinger og erfaringer med hverandre Dette er er forsøk på nettopp dette Vi har erfaring med denne typen erfaringsutveksling fra forrige samling: Vi fikk noen gode tilbakemeldinger, og vi har gjort noen endringer Gjennomføring: Vi har valgt noen tema Introduksjon til temaene ved Nils Kristian Felles diskusjon/erfaringer/innspill fra salen Ordstyrer Jarle Borgen Denne delen krever aktiv deltakelse

Diskusjonsforum - temaer Hva er styrende for å gjennomføre ABC/M-prosjekter? ”Best Praksis” ved gjennomføring av ABC-prosjekter Hva gjør vi når aktiviteter drives av flere kostnadsdrivere? Praktisk håndtering av ledig kapasitet i ABM-kalkyler

Hva er styrende for å gjennomføre ABC/M-prosjekter ABC arbeid trigges av behov for mer presis informasjon i relasjon til en gitt beslutningssituasjon ”Risikoen” ved å ikke ha ABC-data, vil da være styrende for hvorvidt et ABC-prosjekt skal initieres eller ikke Denne risikoen er en funksjon av flere faktorer vi helst bør mene noe om: Vurdere sannsynligheten for feil beslutning uten ABC – skala: stor-middel-liten Kalkulere kostnaden ved å ta feil beslutning – grove estimater – over/under XX NOK Kalkulere kostnadene ved å gjennomføre et ABC-prosjekt – kalkulere ressursbruk/kostnad Hvordan kan slike risikovurderinger/kost nytte beregninger i praksis gjennomføres? Hvilke erfaringer har salen med slike vurderinger/beregninger? Hva var styrende for å gjennomføre ABC i din bedrift?

”Best Praksis” ved gjennomføring av ABC-prosjekter Fase 1 Fase 2 Fase 3 Utvikle løsningsforslag Løsningsforslag Detaljert implementeringsplan Implementering Quick hits Prototype Evaluere 1. leveranse 2. leveranse 3. leveranse 4. leveranse System for forbedringer Mobilisere Designe Bygge Implementere Hva er de tre viktigst faktorene for å oppnå suksess? Hvorfor er disse faktorene så viktig? Hva er kritisk i de ulike fasene? Hvorfor er det kritisk?

Hva gjør vi når aktiviteter drives av flere kostnadsdrivere? Det er kun unntaksvis at det kun er 1 årsak til ressursbruken på en aktivitet Ikke sjelden er det flere vesentlige drivere som forårsaker/ bestemmer ressursbruken Typisk utfordring i produkt- og kundekalkyler er forholdet mellom ”Produksjonsrelaterte” og ”Servicerelaterte” drivere Produksjonsrelatert – eks. volum/antall, format/kubikk, vekt/kg, tid/minutter, areal/kvm, strekning/km Servicerelaterte – eks. generelle kunde-/markedskrav – tilgjengelighet/åpningstider/landsdekkende/beredskap, fremsendingshastighet/tidsfrister/garantiordninger Det som er sikkert er at det blir feil å bare hensynta en driver, men hvordan løser vi utfordringen i praksis? Hvilke erfaringer har dere?

Praktisk håndtering av ledig kapasitet i ABM-kalkyler I ABC-teorien kan vi lese at: ”Ubenyttet kapasitet” = ”Praktisk kapasitet” – ”Benyttet kapasitet” ”Praktisk kapasitet” er ikke lik ”Teoretisk kapasitet” ”Praktisk kapasitet” defineres også som ”Tilgjengelig kapasitet” Ubenyttet kapasitet må identifiseres Ubenyttet kapasitet fordeles ikke til kalkyleobjektet Sentrale tanker er: Ledig kapasitet kan benyttes til alternativ produksjon eller produksjon av større volumer av eksisterende produkter/tjenester eller bygges ned

Praktisk håndtering av ledig kapasitet i ABM-kalkyler Men vi har fortsatt 4 utfordringer: Hvordan definerer vi ”Praktisk kapasitet”? Hvordan måler vi ”Benyttet kapasitet”? Hvordan håndterer vi ledig kapasitet i kalkylen? Hvordan kan vi være sikker på at ”Ubenyttet kapasitet” faktisk er ”Ledig kapasitet” og ikke noe annet? Har vi stilt spørsmålet: Hvorfor har vi den tilsynelatende ”ledige” kapasiteten? Årsakssammenhengene må klarlegges/synliggjøres!

www.abc-forum.no