På hvilke områder og hvordan er norsk medieregulering prisgitt EU?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kringkasting i en digital framtid
Advertisements

Påvirkningsparadokser
EØS-avtalen – og noen alternativer
Indre markedsseminar 5. mai 2010 Seniorrådgiver Margrethe Gams Steine Asserson Varepakken – Nye regler for enklere og tryggere handel med varer.
Vesentlige kapasitetsendringer i basisperioden 15. august 2011 George Nicholas Nelson.
Politisk streik mot Vikarbyrådirektivet den 18. januar 2012.
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
EUs kvotesystem og ’windfall profits’ Et problem i ferd med å løses? Jørgen Wettestad CANES-møte på Polhøgda, 20/
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Befolkningsundersøkelse – energimerking av boliger Juni 2011.
Eksamen med tilgang til Internett. Forsøk våren 2012
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
En innføring i spillet: Dobbeltkrig – Grønn
© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMAIKK UNIVERSITETET I OSLO Kringkastingsregulering.
Kampen mot sosial dumping Hva vil EUs Håndhevingsdirektiv bety? Trondheimskonferansen Trondheim, 2. februar 2014 Roar Eilertsen De Facto – Kunnskapssenter.
FACULTY OF LAW, UNIVERSITY OF OSLO EØS og det politiske handlingsrom til å drive tjenesteyting med egne offentlige ansatte Sørmarka 13. januar 2011 Hans.
Leif Erik Nohr Juridiske rammer for utveksling av helseinformasjon - et nordisk overblikk Leif Erik Nohr
Tilgang på langs: Informasjonsdeling og sammenhengende pasientforløp - En introduksjon - Ellen K. Christiansen,seniorrådgiver, Nasjonalt senter for.
Mads Lomholt (usit/sas/lipk) Nytt i Windows 7 Åpne dokumentformat.
Personopplysningslovens formål, grunnbegreper og virkeområde
Personopplysningslovens formål og grunnleggende begreper
FYLKESMANNEN I NORD-TRØNDELAG Kommunal- og familieavdelingen.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Økt satsing på felles markedstiltak? Trond Davidsen, 2. mars 2006.
Et arbeidsliv for alle! Jon Valestrand - tillitsvalgt for Fellesforbundet ved Åstvedt AS.
1 Kommentar til statsbudsjettet: Et sykere Norge Kjetil Bjorvatn Institutt for samfunnsøkonomi NHH 10. oktober, 2006.
Ny konkurranselov og tilsynets strategi overfor dagligvare- og finansmarkedet SIFO, forskergruppa 17. September 2004 Avdelingsdirektør Lasse Ekeberg.
ISA-ene kan bli forskrifter - hva er utfordringene? ISA-ene kan bli forskrifter - hva er utfordringene? v/ avdelingsdirektør Anne Merethe Bellamy DnR-dagen.
Livet i havet – vårt felles ansvar Rømmings- kommisjonen.
13 En verden uten grenser.
14 Samarbeid over grenser
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
1 Det internasjonale helsereglemetet Synne Sandbu, overlege Avd. for vaksinasjon og immunitet Divisjon for smittevern Nasjonalt folkehelseinstitutt.
ROTARYS OMDØMME MØTER MEDIA
EUs statsstøtte-regler for miljø Hvordan virker disse inn på nordiske energi- og industriaktører? Karoline Hægstad Flåm CANES-MØTE PÅ FNI November 2007.
EUs kvotesystem og energi- intensiv industri Blir ’taperne’ vinnere? Jørgen Wettestad CANES møte, Stockholm, 21/
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Erik Oddvar Eriksen ARENA Senter for europaforskning, UiO Er post-nasjonalt demokrati mulig?
SINTEF-undersøkelsen om salting og trafikksikkerhet
STØY OG HØRSEL: Noen råd for å bevare god hørsel – hele livet! 1.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
OECD Reviews of Migrant Education: Norway OECD DIAGNOSIS AND POLICY RECOMMENDATIONS.
FNS og miljø Hege Merete Knutsen sgo Hege M. Knutsen, UiO, sgo 2300 Innhold Begrepsavklaring: FNS, EAC, miljøteknologi Teoretiske argumenter for.
INTERNASJONAL PRIVATRETT Lovvalg i kontrakt
Oslo og Omegn Bilbransjeforening
Ministry of Culture and Church Affairs 1 Mediepolitikk En presentasjon av Kultur- og kirkedepartementets arbeid.
IFRS- sporet Regulering innen EU og internasjonalt.
EU Den europeiske union.
INTERNASJONAL PRIVATRETT Internasjonalt preseptoriske regler
De seks viktigste organene i EU Det europeiske råd Ministerrådet (Unionsrådet) EU-kommisjonen Europaparlamentet EF-domstolen Den europeiske sentralbanken.
Offentlige anskaffelser 4 Leverandørkrav, dokumentasjon og utvelgelseskriterier (av leverandør) Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning.
Lokal og sentral statsforvaltning Statsforvaltningen består av to hoveddeler: Den sentrale statsforvaltningen (statsadministrasjonen). Her finner vi departementene.
Frihandel og proteksjonisme Proteksjonisme er det motstykket til frihandel. Proteksjonisme er bruk av toll, importkvoter og andre handelshindringer for.
En forskningsstudie utført av SINTEF og advokatfirma Schjødt
Om forvaltningens kommunikasjon med innbyggerne
HMS-kort i Byggenæringen
IFRS- sporet Regulering innen EU og internasjonalt.
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
En forskningsstudie utført av SINTEF og advokatfirma Schjødt
Klepp kommune Brussel | Wera Helstrøm.
Miljøperspektivet i FNs bærekraftsmål
Grunnlovens grenseland Energiunionen og grunnloven
Menneskerettigheter og
Nytt regelverk for offentlige anskaffelser
INTERNASJONAL PRIVATRETT Internasjonalt preseptoriske regler
Utskrift av presentasjonen:

På hvilke områder og hvordan er norsk medieregulering prisgitt EU? EUs mediepolitikk På hvilke områder og hvordan er norsk medieregulering prisgitt EU? Therese Haslerud

EU – et indre marked Opprinnelig en økonomisk union De 4 friheter: Varer Tjenester Personer Kapital

EØS og Norge Norge har ved to folkeavstemninger valgt å stå utenfor EU. Norges bånd til EU er alikevel tette: EU er norges viktigste handelspartner. Norge er med i forarbeidet og blir alltid spurt om uttalelser, MEN har ingen faktisk bestemmelsesrett i sluttforhandlingene. ”EFTA-landene får høyere score enn tidligere på å innføre direktiver i nasjonal lovgivning. Norge ligger best an med innføring av 99,6 prosent av alle relevante direktiver (…) Landene i EFTA har i gjennomsnitt 0,7 prosent gjennomførings-underskudd, og er dermed flinkere til å innføre direktiver i nasjonalt lovverk enn EU-landene som helhet, der én prosent av direktivene ikke er innført”(EU-delegasjonen 25.08.2009)

EUs mediepolitikk: 1989 1997 2007 MEDIA Programmet EUs audiovisuelle medietjenestedirektiv 1989 1997 2007 MEDIA Programmet Finansiell støtte til medieproduksjoner Tekniske standarder Standarder for HD-TV

EUs handelsunderskudd

Regulering av mediene på forskjellige nivåer:

AMT-direktivet Hva regulerer AMT-direktivet? Reklame og reklamepauser Jurisdiksjon Innhold Minimumsdirektiv – gir medlemslandene frihet til å regulere innenfor rammene gitt av EU Medlemslandene kan ha strengere regler for sine medieaktører

Har EU betydning for Norge?

Konservative Norge Norge har strengere regler enn det EU-direktivet tilsier på flere områder: Reklame rettet mot barn er forbudt (§ 3-1, Kringkastingsloven) Reklame for alkoholholdig drikke er forbudt (§ 9-2, Alkoholloven) Strenge avbruddsregler for reklame (§ 3-1, Kringkastingsloven) Dette har ført til konflikter med EU-land

Summegrupper: TV 3 sender reklame rettet mot barn. Reklame rettet mot barn er forbudt i Norge. TV 3 sender fra Storbritannia. TV 3 følger britiske regler. TV 3 har kun et norsk publikum. Bør norske myndigheter kunne regulere TV 3?

Jurisdiksjon Prinsipper som ligger til grunnlag for TV/AMT-direktivet: En virksomhet som tilbyr medietjenester skal være underlagt reglene i det landet tilbyderen er etablert. En tilbyder skal aldri være underlagt mer enn én medlemsstats regler. En medlemsstat kan ikke motsette seg sendinger fra tilbydere som er etablert i en annen medlemsstat.

3 typer sendinger Nasjonale sendinger er sendinger som er rettet mot et publikum i samme land det sendes fra. Urettede sendinger er sendinger sendt fra ett medlemsland til et ikke spesifikt nasjonalt publikum. Rettede sendinger er sendinger fra ett medlemsland som er spesifikt rettet mot et publikum i ett annet medlemsland.

Race to the bottom Liberale regler i ett land  Utflagging av TV-kanaler Andre land må liberalisere for å få tilbake medieindustrien Alle land får like liberale regler

Hvordan løse problemer Konsultasjonsprosedyren Kan settes i gang når en kanal bryter mottakerstatens regler. Senderstaten skal anmode kringkasteren om å følge mottakerstatens regler. Omgåelsesprosedyren Kan settes i gang kun etter at konsultasjonsprosedyren ikke har lykkes. Forutsetter at mottakerlandet kan bevise at kringkasteren bevisst har etablert seg i et annet land for å unngå reglene til mottakerstaten.

Reklame Liberalisering av reklame- reglene: Mer fleksible avbruddsregler. Åpning for nye typer reklame. Teknologiske endringer.

En ny reklamehverdag http://www.spokesmanreview.com/blogs/ontheair/archive/?postID=6433

Produktplassering Produktplassering har ikke tidligere blitt regulert i TV-direktivene. Innført en paragraf som tillater produktplassering i visse typer program, med mindre medlemsstaten forbyr dette. Separasjonsprinsippet: Kommersielle budskap skal skilles fra redaksjonelt innhold (Kringkastingsloven §3-2). Storbritannia har bestemt at produktplassering ikke skal tillates foreløpig.

Mykere reklameregler: ”Kulturdepartementet foreslår at Medietilsynet i tilsynet med reklameavbrudd i fjernsyn etter kringkastingsforskriften § 3-7 går over fra å beregne programmers varighet ut fra netto lengde (nettoprinsippet) til å beregne varighet med utgangspunkt i programmets lengde tillagt reklame (bruttoprinsippet).   Departementet legger her til grunn at begrepet ”programsatt periode” i kringkastingsforskriften § 3-7 tredje ledd skal forstås som sendingens reelle varighet, inklusive reklameavbrudd og egenreklame som forekommer i selve programmet og eventuelle sponsorplakater før og etter programmet.” (medietilsynet.no)

Alkoholreklame: ”I det opprinnelige TV-direktivet fra -89 fikk EFTA-landene ett unntak om at man kunne begrense alkoholreklame i utenlandske TV-sendinger som ble videresendt i kabelnett . Det har sammenheng med at Norge har en noe strengere alkoholpolitikk enn de fleste andre land. Da endringsdirektivet kom i -97, fikk vi et nytt unntak som bare omfattet alkoholreklame i en rettet sending.” ”Forhandlingene blir nok vanskelige. Ingen andre EU-land som har tilsvarende unntak, så hvorfor skal EU tillate det ovenfor EFTA/EØS-landene?” ”For oss er det viktig å prøve det. Og dette er et politisk sensitivt område som det kanskje er lettere å få aksept for enn rene handelsmessige unntak.” Kommisjonen var, i følge Guntvedt, ikke spesielt positive til unntaket som ble forhandlet frem ved forrige revisjon. Det er EFTA som forhandler med EU-kommisjonen om dette og ”[…] De sa i realiteten at dette var siste gang. Så vi tror det vil bli tøft å få et fortsatt unntak” (Intervju 06.05.2008).

Kulturelle virkemidler Reservasjonsretten Retten til korte nyhetsklipp Kvotereglene Bare unntaksvis tatt i bruk Nytt av AMT-direktivet 2007 Sterkt omdiskutert Hvilke forutsetninger har EU for å regulere kultur? ”The Community shall contribute to the flowering of the cultures of the Member States, while respecting their national and regional diversity and at the same time bringing the common cultural heritage to the fore” (Artikkel 151, Maastricht-traktaten).

Kvotereglene Reserverer minst halvparten av sendetiden til europeiske produksjoner Reserverer minst 20% av sendetiden til verk produsert av uavhengige produsenter Anklaget for å være proteksjonistiske. Anklaget for å være vage. ”Member States shall ensure where practicable and by appropriate means, that broadcasters reserve for European works a majority proportion of their transmission time (…) This proportion, having regard to the broadcaster’s informational, educational, cultural and entertainment responsibilities to its viewing public, should be achieved progressively, on the basis of suitable criteria” (AMT art. 4(1)).

Virker kvotereglene? Andelen europeiske programmer i de store kanalene har økt, men dette kan like gjerne ha andre grunner enn EUs kvoteregler. Importen av amerikansk medieinnhold er stadig økende. Utveksling mellom de europeiske landene er ikke betydelig større, men er økende. Kvotereglene blir i dag ansett for å ha en symbolfunksjon.

Anbefalinger og gode råd Rådgivende anbefalinger som belyser aktuelle problemer. Gir sterke signaler til medlemslandene om at de bør ta saken på alvor. Sier lite om hva som er forventet. Usunn mat Tilpassing til syns- og hørsels-hemmede ”Member States (…) shall encourage media service providers to develop codes of conduct regarding inappropriate audiovisual commercial communication (…) in children’s programmes, of foods and beverages containing nutrients and substances with a nutritional or physiological effect (…) of which in the overall diet are not recommended” (AMT art. 3e(2)).

Indirekte påvirkning ”- De engelske reklamereglene er mer liberale enn de norske, og de har jammen meg liberalisert de ytterligere. Dette er et økende problem for TV 2 og TVNorge. Det viktige er å få endret reglene, men det er liten politisk vilje til dette, sier Hildrum” (Kampanje.com: ”Åpner for utenlandsk TV 2”, 25.08.2008). ”TVNorge-sjef Morten Aass har vurdert opptil flere nye nisjekanaler, men at det i første omgang kun blir snakk om én ny tilleggskanal, som altså kommer til å sende fra London. Aass begrunner avgjørelsen i at TVNorges eier SBS, som har en stor playout-divisjon i den britiske hovedstaden, ønsker å samle flest mulig kanaler på et sted for å skape stordriftsfordeler. Dessuten erkjenner TVNorge-sjefen at mer liberale britiske reklameregler også er av betydning” (Kampanje.com: ”TVNorge tar en TV3” 22.05.2007).

AMT-direktivet i Norge Nye regler er fremdeles til høring har blitt vedtatt, og noen er fremdeles oppe til diskusjon og foreløpig uten avklaring. De fleste endringene vil være av språklig art, at begreper endres i kringkastingsloven. I flere tilfeller vil det sannsynligvis ikke være vilje til endring hos norske myndigheter. Reklamereglene blir mer fleksible. Produktplassering blir ikke tillatt i Norge foreløpig. Alkoholreklame kan bli ”påtvunget” oss.

Internasjonal medieregulering

Tilslutt: EU legger rammene for norsk medielovgivning, men gir oss stor frihet til å utforme reglene slik vi selv ønsker innenfor disse rammene. Påvirkning på norsk medielovgivning skjer både direkte og indirekte gjennom EUs medieregulering.