Introduksjon til objektorientert programmering i PHP

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Repetisjon innkapsling static tabell av primitiv datatype LC191D Videregående programmering Høgskolen i Sør-Trøndelag, Avdeling for informatikk og e-læring.
Advertisements

Høgskolen i Sør-Trøndelag, Avdeling for informatikk og e-læring
Høgskolen i Oslo Webprogrammering SQL og databaser del 1.
Webprogrammering SQL og databaser del 2.
1 Litt om OO og programmering Arne Maus. 2 OO og Java (og C++, C#)  Arven fra Simula  Programstruktur i Java  Generering av objekter  Beskyttelse.
Programmering i Java versjon januar 2005 Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else.
Programmering i Java versjon januar 2005 Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else.
Høgskolen i Oslo Webprogrammering Introduksjon til Java-scripting.
Objekt, Instanser og referanser + litt til. Objekter  Instanser  En instans er et objekt av en bestemt klasse  Instanser blir laget ved å kalle klassens.
Objektorientert programmering Objektorientert systemutvikling
Objektorientert programmering i PHP del 2
ObjektOrientert Systemutvikling del I
Variasjoner i subklasser.  Prinsippskissen er meget enkel  En abstrakt klasse har en konkret metode og en abstrakt metode  Hver subklasse realiserer.
Tema: Introduksjon Hvorfor Velocity? Installasjon Velocity VS. JSF / JSP Eksempler Oppsumering.
Den autentiske læringsdialogen
En gang til!? .
Operativsystemer.  Tilstandsmaskiner kalles på engelsk Finite State Machines.  Tilstandsmaskiner er en metode til å beskrive systemer med logisk og.
Feilhåndtering. Feil er uunngåelige! Erfaring viser at feil i dataprogrammer som består av mer enn noen få linjer ikke er til å unngå. For å få et godt.
Veiledersystem på Web Oppdragsgiver: HIST, AITeL på vegne av TISIP.
Fag LO189D - Objektorientert programmering Objektorientert programmering© Else Lervik, TISIP - HiST/IDB vår-99Leksjon 11 Applet’s Hva karakteriserer applet’sside.
Å lage sikre klasser Unntaksklassene i Java-API-et Unntakshåndtering i databasesammenheng try-catch-finally-setningen Trelagsarkitektur; egen databaseklasse.
Objekt Orientert Programmering (OOP). Objektorientering (OO)1/6 Objektorientering er en grunnleggende måte å organisere komplekse fenomener på.
Læring og tenkning Systemutvikling er læring Gjensidig respekt og samarbeid Følge en konkret oppskrift Velge blant flere oppskrifter Nå målet uten oppskrift,
Hovedprinsipper i Rational Unified Process
Strukturerende elementer i UML
Apache POI.
PayEx Logistics Hovedprosjekt - Gruppe 16 Thomas Siavash Glenn Viktorija.
«Det er ikke bare Java-koden som skal i produksjon» André Heie Vik.
Kodegjennomgang Thommy Bommen & Jarle Søberg Computas AS.
Object Oriented Measurement
Programmering i Java versjon desember 2002 Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else.
Programmering i Java versjon desember 2002 Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else.
Objektorientert programmering
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
Hjelp! Jeg skal undervise i IT 2!
Høgskolen i Oslo Web-programmering Feilhåndtering i PHP.
Intro til php - Uke3.2 - Ronny Mandal Introduksjon til PHP.
Høgskolen i Oslo Webprogrammering Ajax og PHP. I dag l Hvordan få en bedre brukeropplevelse via Ajax- script l Gjennomgang av kode l Oppgaveløsning på.
Høgskolen i Oslo Webprogrammering Java-scripting 2 Klientvalidering.
Webprogrammering MySQL og PHP Sikkerhet.
Implementering av caching ved hjelp av Spring Christian Vestøl
VI LAGER EN PLATEBUTIKK
Programmering sif8005. Praktisk informasjon  Innleveringsfrist øvinger: mandag kl  Alle øvinger er obligatoriske  Studass tilgjengelig 6 timer.
Klasser og NetBeans At lave nye klasser i NetBeans.
PUG-NORWAY OKTOBER 2008 THOMAS SKJØRTEN, HILDE ANDREASSEN UML og OpenEdge OOABL.
Tabeller Dette er en tabell, eller array. Den kan defineres sånn som dette: public int[] heltallsTabell = new int[11]; //Her er 11 tabellens lengde for.
Typer i programmering. Simple typer var a = 13;
Objekt, Instanser og referanser + litt til. Objekter  Instanser  Kan sees på som det samme. Personen Per kan være både et objekt og en instans av klassen.
Objektorientert utforming In 140 Sommerville kap. 12.
Interaksjonsteknikker (dialogformer)
Main metoden n public static void main(String[] args){ } n Inni denne metoden skjer alt! n Det kan bare finnes en main metode per program. n Den kan ligge.
INF Objektorientert programmering
INF-1400 Obligatorisk Oppgave 2
Object  Klassen i java  Alle klasser arver fra denne om ikke noe annet blir spesifisert  ArrayList.add(Object instans)  Alle elementer formes til Object.
Ekstra mange tips til Oblig 3! 12. mars 2007 Are Magnus Bruaset og Arild Waaler Inst. for informatikk, UiO.
JavaFX i kodeklubben Apps i Java. Programmering og programmeringsspråk Alle programmeringsspråk er egentlig like... men alt som følger med språket (verktøy,
INF160 Videregående Programmering Hausten Om kurset Lærebok: Lewis & Loftus: Java software solutions, 4.utgåve utgåve inneheld nye, viktige.
Byggeklosser i java  Klassedefinisjon  Variabel deklarasjon  Metodedeklarasjoner  En ordentlig klasse  Spesielle/kryptiske skrivemåter  løkker og.
Hovedprosjektpresentasjon for gruppe 57 FAGNETT.ORG Kim Erik Oppheim & Trond Iversen.
Objektorientert design
Objektorientert utforming In 140 Forelesning Nr 11 Sommerville kap 12 – del 1.
INF1000 (Uke 11) Programmering
Objektorientert design In 140 Sommerville kap 12 – del 1.
Klassevariabler- og metoder Funktionalitet på klasseniveau.
INF-1400 Obligatorisk Oppgave 3 Mayhem Clone
Strukturerende elementer i UML
Triks Avslutt alle klasser, metoder og løkker samtidig som du lager dem. Deklarer alle variablene/referansene på begynnelsen av klassen. Hvis du definerer.
BILDEANALYSE Marie Moen Liane.
INF-1400 Obligatorisk Oppgave 1
Objektorientert programmering i Java
Utskrift av presentasjonen:

Introduksjon til objektorientert programmering i PHP Web-programmering Introduksjon til objektorientert programmering i PHP

I dag Introduksjon til objektorientert programmering Bruke dette videre i faget Gjennomgang av kode. Oppgaveløsning Oblig 1 leveres 6. mars

Objektorientert programmering En måte å få bedre kontroll på kode Innkapsle og strukturere Helt nødvendig i store programsystemer PHP var ikke laget for dette Men tilbyr bra dekning i versjon 5 En del spesielle ting som er løst litt mer elegant i andre språk (C, Java)

Klasser og objekter En klasse / objekt bør være noe konkret Person, Bil, Hus, Billett, Rom En klasse er en mal for et objekt Flere objekter kan lages (instansieres) av en klasse Bil-klasse (mal) Bil1(objekt) Bil2 (objekt) Bil3(objekt)

Klasser og objekter En klasse defineres (er mal for objekter) Objekter instansieres (opprettes) Class Bil { public $farge; } Bil-klasse (mal) $Bil1 = new Bil(); $Bil1->farge=”Rød”; $Bil2 = new Bil(); $Bil2->farge=”Blå; Bil2 (objekt) Bil1 (objekt)

Klasser og objekter $Bil3 $farge er en egenskap ved bilen <?php Class Bil { public $farge; } $Bil1 = new Bil(); $Bil2 = new Bil(); $Bil1->farge=”rød”; $Bil2->farge=”grønn”; $Bil3 = new Bil(); $Bil3->farge=”blå”; echo ”Fargen til bil 3 er ”.$Bil3->farge ?> $Bil1 $Bil2 $Bil3 Fargen til bil 3 er blå $farge er en egenskap ved bilen

Objekter og metoder/funksjoner <?php Class bil { public $tank; function rekkevidde($forbruk) $rekkevidde = $this->tank/$forbruk; return $rekkevidde; } $volvo = new bil(); $volvo->tank = 80; $literPerMil = 0.7; $rekkeviddeImil = $volvo->rekkevidde($literPerMil); echo "Rekkevidden til bilen er ”; echo number_format($rekkeviddeImil,0)." mil"; ?> Rekkevidden til bilen er 114 mil

Objekter og metoder/funksjoner <?php Class bil { public $tank; public $forbruk; function rekkevidde() $rekkevidde = $this->tank/$this->forbruk; return $rekkevidde; } $volvo = new bil(); $volvo->tank = 80; $volvo->forbruk = 0.7; $rekkeviddeImil = $volvo->rekkevidde(); echo "Rekkevidden til bilen er "; echo number_format($rekkeviddeImil,0)." mil"; ?> Rekkevidden til bilen er 114 mil

Constructor <?php Class bil { public $tank; public $forbruk; function __construct($forbrukInn) $this->forbruk=$forbrukInn; } function rekkevidde() $rekkevidde = $this->tank/$this->forbruk; return $rekkevidde; $volvo = new bil(0.7); $volvo->tank = 80; $rekkeviddeImil = $volvo->rekkevidde(); echo "Rekkevidden til bilen er "; echo number_format($rekkeviddeImil,0)." mil"; ?> Constructor Rekkevidden til bilen er 114 mil

Constructor <?php Class bil { public $tank; public $forbruk; function __construct($forbrukInn, $tankInn) $this->forbruk=$forbrukInn; $this->tank=$tankInn; } function rekkevidde() $rekkevidde = $this->tank/$this->forbruk; return $rekkevidde; $volvo = new bil(0.7,80); $rekkeviddeImil = $volvo->rekkevidde(); echo "Rekkevidden til bilen er "; echo number_format($rekkeviddeImil,0)." mil"; ?> Constructor Må ha 2 parametere inn ved opprettelse! Rekkevidden til bilen er 114 mil

UML*-klassediagram Bil $tank $forbruk __construct(forbruk,tankInn) <?php Class bil { public $tank; public $forbruk; function __construct($forbrukInn, $tankInn) $this->forbruk=$forbrukInn; $this->tank=$tankInn; } function rekkevidde() $rekkevidde = $this->tank/$this->forbruk; return $rekkevidde; UML*-klassediagram Bil $tank $forbruk __construct(forbruk,tankInn) rekkevidde():float * Unified Modeling Language