… når klasserommene fylles med PCer NDLA, Bergen 21.09.09 Kjell Atle Halvorsen Program for lærerutdanning, NTNU.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Forskning og utvikling
SARPSBORG.  Ligger mellom Sarpsborg og Fredrikstad  Ca.950 elever Skoleåret følgende programområder:  Bygg- og anleggsteknikk  Design og håndverk.
Mappevurdering Et redskap for dokumentasjon, vurdering og læring Kurset IKT og læring Høgskolen i Lillehammer, 3. mai 2010.
Øvelse i utdanningsvalg for foresatte i grunnskolen
NDLA I EN SKOLEKONTEKST
Naturfag Nasjonal digital læringsarena, Naturfag
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Pilotprosjektet så langt
Det digitale læringsmiljø – for alle?
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Nasjonal digital læringsarena
• Teknikk og industriell produksjon • Elektrofag • Bygg- og anleggsteknikk • Restaurant- og næringsmiddelfag • Helse- og sosialfag • Design, medier og.
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
Digitale læringsressurser i skolen
Det vanskelige valget En orientering om muligheter.
Ndla.no - versjon 2.0Nasjonal digital læringsarenaNorwegian digital learning arena Eksempel: Hudens oppbygningHudens oppbygning Eksempel: Hudens oppbygningHudens.
1 Etterutdanningstilbud ved PLU Organisering av arbeidet •Prosjektgruppen for elev- og lærlingevurdering ved PLU •Planen ble utarbeidet av fagansvarlig/i.
Foreldremøte 9. trinn 01. April 2014.
VIDEREGÅENDE SKOLE Du er elev i videregående opplæring i 3 eller 4 år, avhengig av om du velger et STUDIEFORBEREDENDE eller YRKESFAGLIG UTDANNINGSPROGRAM.
Informasjon til minoritetsspråklige elever og foresatte
Gratis digitale læremidler for videregående skole
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Oslo kommune Utdanningsetaten Stovner videregående skole BRUK AV IKT I LÆRINGSARBEIDET Hvordan fungerer IKT som pedagogisk verktøy/hjelpemiddel ved Stovner.
Digitale læremidler for videregående opplæring Gratis digitale læremidler for videregående skole Noen smakebiter Klikk på lysbildene, så kommer du rett.
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Kompetansebygging 2.0, / Bibliotekmøtet på Hamar 2010 Karen J. Buset, UBiT Kompetansebygging 2.0.
Høgskolen i Oslo Litt om LMS. Hva er et LMS? l Et internettbasert, brukeravgrenset system for elektronisk kommunikasjon, publisering av elektroniske filer.
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
En beskrivelse av IKT i skolen Sett fra en lærers ståsted
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
Videregående opplæring -NYE VEGER -NYE MULIGHETER NYE UTFORDRINGER.
Berit Bratholm BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
har vi gleden av å invitere til
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Faglige råd Partssamarbeidet i fag- og yrkesopplæringen ______________________________________________________________________________.
Karriereveiledning for 8. klasse på Holtan ungdomsskole aase
Karriereveiledning for 9. klasse på Holtan ungdomsskole aase
Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Digital tilstand 2014 på vei mot kvalitet…
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid
Videregående opplæring. Hva er videregående opplæring? Inngangsporten til videre studier og til yrkeslivet:  Studieforberedende opplæring legger vekt.
Informasjon om søknad til videregående opplæring Torsdag 13.september 2012 Nina Hågensen Venås rådgiver Mail: Informasjon.
FORELDREMØTE 1. KLASSE 11. MARS 2015.
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
-Ein tydeleg medspelar Ny i videregående opplæring Skoleåret 2014/2015.
Høgskolen i Oslo IKT-revolusjonen i mitt lærerliv! Digitale presentasjoner i eget arbeid Forelesning for A05 Hanne Christensen Monica Johannesen.
Høgskolen i Oslo IKT i ny grunnskolelærerutdanning ved LUI, HiO Seminar i regi av Ballast Hovedfunn fra Ballast-prosjektet. 2.Hva er digital.
Hva vet vi om Lærende Nettverk til nå? IKT-basert skoleutvikling gjennom lærende nettverk.
Polarsirkelen videregående skole. Utdanningsprogram Studieforberedende Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Medier og kommunikasjon Kunst,
Varhaug ungdomsskule Korleis er skulen organisert?
Foto: Helén Eliassen Arbeidsuke på 9.trinn Elevene skal ut i arbeidspraksis i uke 3, (13. til 17.januar) PRYO Sverresborg skole.
Velkommen til foreldremøte 10. trinn. Hvem er jeg - hvor vil jeg – hvilket valg skal jeg ta?
Foto: Helén Eliassen Arbeidsuke på 9.trinn Elevene skal ut i arbeidspraksis i løpet av 9.skoleår. PRYO Sverresborg skole.
Arbeidet med ny tilbudsstruktur for yrkesfag
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE - Videregående opplæring
Fra styringsdialog til lederdialog
Charlottenlund videregående skole Universitetsskole
Inntaket til skoleåret
Fag / tema Digital kompetanse som støtte og verktøy i ulike fag på ulike trinn Trinn 3.trinn og oppover Elever skal få trening i å se mulighetene ved å.
Rådgiver Marianne Stray Aas
Inntaket til skoleåret
NY STRUKTUR.
Forside/oversikt Fag / tema Kunst og Håndverk Trinn Ungdomstrinnet
Inntaket til skoleåret
Utskrift av presentasjonen:

… når klasserommene fylles med PCer NDLA, Bergen Kjell Atle Halvorsen Program for lærerutdanning, NTNU

Hvilke praksiser må vi utvikle?

De tre klasserommene • Det tradisjonelle klasserommet • Det konstruktivistiske klasserommet • Klasserommet som arbeidsfellesskap (Sten Ludvigsen)

Hva slags læremidler trenger vi?

Hvordan skal vi bruke teknologien slik at elevene utvikler kunnskap og ferdigheter for det 21. århundret?

•Kreativitet •Kommunikasjon •Samarbeid

Lærerundersøkelsen • 550 av 900 lærere på 11 skoler i NT • Svarprosent: 60 • Elektronisk undersøkelse våren 2009

Litt om hverdagen Hvordan opplever lærerne • Sentrale systemiske faktorer (helhetstenkning, støttekultur, deling og kollegalæring lederforankring, kompetanse) • Endringer i lærernes arbeidssituasjon • Forholdet til elevene • Virkninger for elevenes læring

Andel av undervisningstiden hvor digitale hjelpemidler blir brukt • Over 60%(1:5) • 40-60%(1:4) • 10-40%(1:2) • Sjelden eller aldri: 2,1%

Helhetstenkning • Systematisk arbeid (1:2) • Felles pedagogisk plattform (2:5) • Kjent plan (1:4) Verken/eller (1 av 3)

Støttekultur • Vi har god teknisk brukerstøtte (2:3) • Det finnes ressurspersoner jeg kan henvende meg til (2:3) • Får hjelp av kolleger til pedagogisk bruk av IKT (1:2) • Får hjelp av kolleger når jeg har problemer (2:3) Verken/eller: (1:5)

Deling og kollegalæring • Deler erfaringer (1:2) • Diskuterer hvordan bruke digitale hjelpemidler (1:2) • Samarbeider om å løse utfordringer…(1:2) • Lærer av hverandre (1:2) • Setter av tid til erfaringsutveksling (1:5)

Lederforankring • Ledelsen oppfordrer til å bruker digitale hjelpemidler… (3:5) • Ledelsen motiverer… (1:4) • Ledelsen har god forståelse (1:5) • Ledelsen prioriterer integrering av digitale hjelpemidler (2:5)

Kompetanse • Jeg har den kunnskapen som skal til… (1:2) • Lærerne ved vår skole vet hvordan de skal bruke dh… (1:4) • Jeg er positiv til å bruke dh i undervisningen (3:4) • Lærerne er positive til bruk av dh…(2:5)

Lærernes ferdigheter Tekstbehandling Finne og vurdere ressurser på nett

Opprette og bruke blogg, wiki etc Lage sammensatte tekster Regneark

Hvilke digitale hjelpemidler har du eller elevene dine brukt? • Læringsplattform (93,5%) • Standard programvare (93%) • Oppslagsverk (80%) • Digitale læringsressurser som er fritt tilgjengelig (f. eks. NDLA) (72%) • Digitale hjelpemidler som skolen har kjøpt (58,5%) • Asynkron kommunikasjon (55%) • Programvare som er særlig egnet i programfag (54)

Lærer- kompe- tanse

Skillelinjene •I liten grad mellom institusjoner •I betydelig grad mellom utdanningsprogram •I stor grad mellom individer

• mer krevende klasseromsledelse (3:4)

Elevene bruker mer tid på ikke-faglige aktiviteter (4:5)

Elevenes digitale kompetanse er overvurdert i skolesammenheng (1:2)

elevene har verdifull digital kompetanse som de ikke får brukt i skolearbeidet (1:4)

Konsekvenser for læring og undervisning • Elevene blir mer motivert (1 av 4) • Elevene blir IKKE mer motivert (1 av 3) • Mer variert undervisning (1 av 3) • IKKE mer variert undervisning (1 av 4) • Utvikler kreativitet (1 av 3) • Utvikler NEPPE kreativitet (1 av 4)

• Lettere å tilegne seg vanskelig stoff (1:3) • IKKE lettere å tilegne seg vanskelig stoff (1:5) • Gir nyttig kommunikasjonstrening(2:5) • Ikke nyttig kommunikasjonstrening (1:4)

Elevundersøkelsen • 880 av 1850 elever på VGII i NT • Svarprosent: 47 • Elektronisk undersøkelse våren 2008

Brukshyppighet • Lavfrekvente (-5 t/u): 1 av 4 • Mellomgruppe (6-15 t/u): 2 av 4 • Høyfrekvente (16+ t/u): 1 av 4

Flest høyfrekvente brukere Design og håndverk

Flest lavfrekvente brukere

Skolearbeidet blir morsommere, mer spennende og motiverende • Naturbruk • Medier og kommunikasjon • Studiespesialisering/Formgiving • Restaurant- og matfag • Teknikk og industriell produksjon

Mest nytte i fag • Norsk • Programfag • Samfunnsfag • Språkfag • Alle (28) • Ingen (4)

Mest nytte av IKT i programfag • Medier og kommunikasjon (67) • Helse- og sosialfag (65) • Service og samferdsel (64) • Studiespesialisering (39) • Gjennomsnitt for hele utvalget: 43

IKT og læring • Lærer mer med datamaskin og Internett (2:5) • Mer motivert for skolearbeid (2:5)

Positive holdninger • Bruk digitale hjelpemidler oftere (1:3) • Ikke flere datamaskinfrie timer (2:5) • Datamaskinene forstyrrer ikke meg (2:5) • Skoledagen er morsommere, mer spennende, mer motiverende (2:5)

Negative holdninger • Ikke bruk digitale hjelpemidler oftere (1:4) • Ja til flere datamaskinfrie timer (1:4) • Datamaskinene forstyrrer meg(1:4) • Jeg forstyrres av chatting og spill (1:4)

Negativt om IKT og læring • Lærer ikke mer med IKT og Internett (1:5) • Blir ikke mer motivert med datamaskin og Internett (1:4) • Skoledagen ikke mer interessant (1:6)

Fordeler med datamaskiner • Lettere å skrive tekst • Få/levere oppgaver på nett • Oppdatert fagstoff • Morsommere, mer spennende, mer motiverende • Mer orden på skoledagen • Ingen fordeler (5)

Organisering av undervisningen • Mye tavle/forelesning • Mindre tema/prosjekt • Store forskjeller mellom utdanningsprogrammene

Mest tema/ prosjekt

IKT i fritida (ukentlig eller oftere): • ”Alle” surfer, spiller, chatter, laster ned musikk, og deltar i nettsamfunn • 2 av 5 blogger, skriver i wiki eller liknende • 2 av 5 lager tekster som kombinerer lyd, bilde og skrift

Bruk av Web 2.0 i forbindelse med skolearbeidet Hva har du brukt i forbindelse med skolearbeidet ditt dette skoleåret? chat48.6 Blogg eller wiki (ikke Wikipedia) 31.1 Diskusjonsforum27.2 Spill26.4 Nettsamfunn36.6 YouTube, Flickr el.46.9

Hva har du brukt i forbindelse med skolearbeidet ditt dette skoleåret? ChatBlogg wiki SpillNettsamf.YouTube/ Flickr Gjennomsnitt for hele undersøkelsen Studiespes Helse og sosialfag Medier og kommunikasjon Service og samferdsel Musikk, dans og drama

Konklusjoner? En skole i bevegelse •Erfarer betydelige fordeler og ulemper •Sterkt varierende praksis mellom •individer og utdanningsprogram •i liten grad mellom skoler

Hva må gjøres? •Sterkere lederforankring •Engasjement •Pedagogisk forankring •”Kulturarbeid” •Nysgjerrig •Utforskende •Støttende

Hva må gjøres II •Pedagogisk plattform •Kunnskapssyn •Undervisning •Klasserom som praksisfellesskap •Allianser •Kolleger •Elever •Kompetanseutvikling