Frykt og angst Frykt har adaptiv rolle i barns oppvekst – leder til handling og beskyttelse. Fremmedangst, frykt for dyr, -mørke, -blødende sår, -høye.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bjørkelangen videregående skole
Advertisements

Introduksjonsgruppe kognitiv terapi
Hvorfor rødmer man når man blir flau?
Når småbarnsfammiliar blir ramma av alvorleg sjukdom
Program for foreldre, barn og lærere Carolyn Webster-Stratton, Ph.D.
Blagg og Yule (1984) – Bruk av makt i tilbakeføring. •3 grupper barn til ulik behandling: A) 30 ”forced flooding”, B) 20 hjemundervisning og terapi, C)
”Upassende” seksuell atferd hos barn i førpubertet
Hva er psykisk utviklingshemming?
Mestring og forebygging av depresjon
Björk Thorarinsdóttir
trine lise bakken Cand.san / psyk.sykepleier / forsker UUS / PPU
Introduksjonsgruppe kognitiv terapi
Mestring og forebygging av depresjon
SKOLEVEGRING Veileder i skolevegringsproblematikk
Psykiatri på tre timer Nils Håvard Dahl avdelingsoverlege
Avoidance Frode Svartdal Okt
Barn og unges helse Levanger kommune
Et økende problem i skolen?
Å leve med alvorlig eller dyp utviklingshemming
Nils Håvard Dahl avdelingsoverlege
Å leve med ADHD i familien
Store helsegevinster ved forebygging av sosial fobi blant ungdom
Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol - for foreldre med tenåringer
Diagnostiseringskriterier i DC-LD.
Teknologisk påvirkning av barns oppvekst
DagavdelingsNettverk Data fra før til nå. I det store og hele Data fra i alt 9 avdelinger Data fra i alt 9 avdelinger Ikke fra Haugesund, Skien, Furuset,
Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 1 På-vei-mot setninger der handlingen er det sentrale På-vei-mot setninger der handlingen er det sentrale Kursmøte.
Psykiatri på reisen Foredrag for FIRM
En retrospektiv journalstudie
Foreldregruppe på Fillan barnehage
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
Forekomst, årsak og forløp - personer med ROP-lidelser
Traumatisk stress og selvmordsatferd – hva vet vi om sammenhengen?
VELKOMMEN TIL TEMAKVELD PÅ 1. TRINN
Fysiologiske tilnærminger
Ungdom og helse Berit Bratholm:
Aggresjon.
Regional seksjon psykiatri, utviklingshemning/autisme
Beskytte hvem? Ser du det lille barnet? Vil du se? Orker du å se?
Kognitiv terapi ved angstlidelser Psykolog Torkil Berge Harstad oktober 2010.
STILL ELLER VILL - angst hos barn Kirsten Flaten Dosent
FORELDREKURS FOR FORELDRE TIL BARN OG UNGE SOM SPILLER DATASPILL Andre møte Foto og ill.: dreamstime.com istockphoto.com...et samarbeid mellom Blå Kors,
Foreldremøte for foreldre som har 5-åringer i barnehagen
1 Marit S. Indredavik Oppsummering barnepsykiatri Mai 2015.
PUA-seminaret 2016: ”Kliniske eksempler” v/ ledende vernepleier Jane M.A. Hellerud Regional seksjon psykiatri utviklingshemning/autisme.
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
Psykologiske aspekter ved kroniske smerter hos eldre Psykolog Pål Dåstøl Alderspsykiatrisk poliklinikk Sykehuset Asker og Bærum HF.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
Psykologspesialist Jarle Eknes Stiftelsen SOR Psykisk helse hos mennesker med utviklingshemming.
Følelser Følelsene er en sterk drivkraft i oss og styrer mange av handlingene våre Eksempler på følelser: Glede Sinne Frykt Tilfredshet Skyld Skam Lykke.
Medikamentell behandling av angst hos personer med UH
Utredning av autismespekterforstyrrelser (ASF)
ANGST I SKOLEN Hvilke uttrykk har angst i skolen?
FORELDREKURS FOR FORELDRE TIL BARN OG UNGE SOM SPILLER DATASPILL
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
INNSAMLING TIL REDD BARNAS ARBEID
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Alta.
FORELDREKURS FOR FORELDRE TIL BARN OG UNGE SOM SPILLER DATASPILL
iPsyk.no MoodGym-hjelp til selvhjelp
ADHD er egentlig tre diagnoser:
Roller og forventninger
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Tittel Å være redd Eliessa Rivas Oslo
Norsk Forening for Kognitiv Terapi
Autismespekter Barn med autisme og asperger syndrom
Utskrift av presentasjonen:

Frykt og angst Frykt har adaptiv rolle i barns oppvekst – leder til handling og beskyttelse. Fremmedangst, frykt for dyr, -mørke, -blødende sår, -høye lyder, -monstre under senga, er vanlig. På alle alderstrinn kan angst bli symptomatisk – hindre adaptiv problemløsning.

Mekanismer - fysiologi Forhøyet fysiologisk reaktivitet på aversive stimuli. ( Amplitude og lengde ) Sensitive for høyt nivå av Co2 i blodet. Raskere betinget fysiologisk reaksjon – angst for angsten.

Mekanismer kognisjon / atferd ”Værer” fare – tolker fare i en situasjon på bekostning av andre fortolkinger. Bekymring – ”Hvordan skal dette gå ?” Pessimisme. ”Det vil helst gå galt” Unngåelsesatferd eller flukt.

Genetikk Forskjeller i temperament hos barn, ”the inhibited child” – ca 15 %. Genetiske forhold ved angst / depresjon hos voksne forklarer 50 – 60 % av variansen. Genetiske forhold ved angst hos barn, ikke så markert som ved schizofreni, autisme og ADHD.

Angst diagnoser : DSM IV / ICD 10 Fobisk angstforstyrrelse 3 – 4 % Separasjons-angstforstyrrelse 2 – 5 % Sosial angstforstyrrelse 1 % Generalisert angstlidelse 2 – 3 % Panikkangst 0,5 % Høy komorbiditet mellom ulike former, noe forskjellig debutalder.

Angst hos 63 skolevegrere 7 – 17 år / poliklinikk 38 % med separasjonsangst 30 % med sosial angst og 22 % med fobier. < 5 % PTSD og / eller panikkangst. Flere har mer enn en diagnose

Separasjonsangst Redd for å skilles fra sine foreldre. Redd for hva som skjer hjemme når de er skolen. Separasjonsangst også ellers ? hos kamerater ? Natt ? Ligge borte ? fritidsaktiviteter? I butikk ? På ferie ? Case eksempel, jente 11 år.

Sosial fobi Gjerne debut ve skifte av skole eller klasse Oppmerksomhetsfokus innover. Frykt for å bli devaluert foran andre, bli spurt i klassen, lese høyt, på tavla, få kjeft, prøver, snakke i gruppesammenheng. Frykt for fysiske reaksjoner foran andre, besvime, kaste opp, rødme e.t.c.

Fobier, vanlige symptomer : Skolevei og transporten til skolen. Gymtimer, toalett - besøk, brann, og innestengning på skolen. Spising og spisefriminutt Ekskusjoner eller andre spesielle aktiviteter Insekter og dyr.

Separasjon Sosial fobi / fobi Tidlig debut (8,7 år) Mødre oftere skolevegrere selv. Foreldre med øket forekomst av agorafobi og / eller panikkangst Senere debut (12,6 år) Redd den sosiale eksponering på skolen. Foreldre med forekomst av sosial angst, fobi og depresjon.