IDRETTENS SANKSJONSSYSTEM -

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
Fra lovutvalgets praksis V/Niels R. Kiær
Litt mer om PRIMTALL.
Nye internettsider for Høgskolen i Østfold Resultat fra brukerundersøkelse.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Ruskonsulent Psykiatrisk senter Helgelandssykehuset Mosjøen
Andel reinnleggelser ved St. Olav per måned, Reinnleggelse definert som ø-hjelp innleggelse innen 30 dager etter forrige utskrivning Andel reinnleggelser.
Grafisk design Visuell kommunikasjon
INTEGRERINGSBAROMETERET Holdninger til integrering og mangfold GRAFIKKRAPPORT.
Bygningsdelstabellen
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
AKUTTSAKER FOR FYLKESNEMNDA
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
:50 Evaluering Lysvåken i Bergen domkirke menighet 1 Svarlogg.
Kristiansand Frikirke
Konflikter i klubber Arild Groven / Stjørdal.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Tollvesenet Tollvesenet Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
2. Planter. Del 1 (1–4). Nivå 2. Side 19–24
Fôr til oppdrettstorsk – bruk av vegetabilsk feitt Odd Leknes Forskningsdagene 2007 Alta.
Kap 05 Betinget sannsynlighet
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Drammen kommune, 7. trinn Opplevd mobbing Ikke i det heletatt2-3 ggr/mnd eller mer Er du blitt mobbet på skolen de siste månedene? Elever% % Drammen 7.
Kapittel 14 Simulering.
Foreløpige tall pr Randi Sæther
Seniorene – morgendagens arbeidskraft! 5. desember 2006 Senter for Seniorpolitikk NAV Arbeidslivssenter Akershus NAV Arbeidslivssenter Oslo.
P-CP modeller. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes p fasiliteter for å betjene en gitt mengde kunder. Kundenodene er også potensielle.
Kap 06 Diskrete stokastiske variable
© Synovate Gjennomført av Synovate 21.august 2008 Catibus uke 33 Norsk Fysioterapeutforbund.
Innherred samkommune 1 Årsrapport og Regnskap 2007 Samkommunestyret 10. april 2008 Administrasjonssjef Ola Stene.
Oppland Arbeiderblad Kjønn i kildebruk - Utviklingstrekk over en to års periode.
Endringer i NIFs lovnorm for klubber Fallskjermseksjonen/NLFs ledermøte 25. februar 2012 Arne Mathisen.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Fastlege Fastlege Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Skolefritidsordning Skolefritidsordning Innbyggerundersøkelsen.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Legevakt Legevakt Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Lånekassen Lånekassen Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
Klinisk skjema nyrebiopsiregisteret
Kulturundersøkelsen i Sandnes Sandnes kommune 2004.
Hvordan komme i gang med treningskontakt 1:
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Oktober 2010
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Juni 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
NM i prototyping - Yggdrasil 2014
Bankenes sikringsfond Revisjonskontoret
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.
En oversikt over personopplysningsloven Dag Wiese Schartum, AFIN.
To accompany Quantitative Analysis for Management, 8e by Render/Stair/Hanna 15-1 © 2003 by Prentice Hall, Inc. Upper Saddle River, NJ Kapittel 15.
Elevundersøkelsen ( ) UtvalgGjennomføringInviterteBesvarteSvarprosentPrikketData oppdatert 7. trinnVår , Symbolet (-) betyr.
Idrettens lovverk og styrets ansvar
Kjønn?Spørsmål 1: SvaralternativAntall% 1. Kvinne Mann7875 Antall svar:104 Snitt:1.75.
Hva er riktig utvikling av kollektivtrafikken i Oppland. Historikk
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Barnehage Barnehage Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
 Udgangspunkt Hovedkonto 0-6 Fratrukket -Forsyning -Tjenestemands- pension forsyning -Overførsler -Forsyning -Tjenestemands-
Lovrevisjonen – Idrettstinget 2015
1 Trivsel Utvalg Trives svært godt Trives godt Trives litt Trives ikke noe særlig Trives ikke i det hele tatt Snitt Trivsel Brannfjell skole (Høst 2014)
JUS102 Advokat Lars Baklund.
INTERNKURS I OFFENTLIGE ANSKAFFELSER
Tidsregistrering v/HiST DATAGRUNNLAG: Evaluering av HiST; en spørreskjemaundersøkelse blant Forskerforbundets medlemmer høsten 2009 v/HiST.
Idrettens kvinner og kvinners idrett: fakta og visjoner Ørnulf Seippel Institutt for samfunnsforskning Munthesgt. 31, 0260 Oslo, Norge
© DET JURIDISKE FAKULTET UNIVERSITETET I OSLO § 14 – Inngrep gjennom forskrift Kongen kan ved forskrift gripe inn mot konkurransebegrensende atferd –Er.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Seksuell trakassering og overgrep – litt juss. Strakstiltak Ber vedkommende tre til side, men vedkommende nekter – hva da? Suspensjon Ulemper: – Grunn.
Utskrift av presentasjonen:

IDRETTENS SANKSJONSSYSTEM - STRAFF, SANKSJONER, FORFØYNINGER - HVORDAN HENGER DET SAMMEN ? v/Steinar Birkeland, NIF’s lovutvalg.  

1.1. Idrettens disiplinærsystem i et samfunnsmessig perspektiv. 1. INNLEDNING. 1.1. Idrettens disiplinærsystem i et samfunnsmessig perspektiv.

1. INNLEDNING. 1.1. Idrettens disiplinærsystem i et samfunnsmessig perspektiv. Behov for regler. Overtrer man disse, så risikerer man straff.

1. INNLEDNING. 1.1. Idrettens disiplinærsystem i et samfunnsmessig perspektiv. Behov for regler. Overtrer man disse, så risikerer man straff. En del av regelverket er utformet av idrettsorganisasjonene selv, og er en nødvendig del av idretten. Idrett uten spilleregler er meningsløst.  

1. INNLEDNING. Brudd på spillereglene kan medføre straff. 1.1. Idrettens disiplinærsystem i et samfunnsmessig perspektiv. Behov for regler. Overtrer man disse, så risikerer man straff. En del av regelverket er utformet av idrettsorganisasjonene selv, og er en nødvendig del av idretten. Idrett uten spilleregler er meningsløst.   Brudd på spillereglene kan medføre straff.

1. INNLEDNING. Brudd på spillereglene kan medføre straff. 1.1. Idrettens disiplinærsystem i et samfunnsmessig perspektiv. Behov for regler. Overtrer man disse, så risikerer man straff. En del av regelverket er utformet av idrettsorganisasjonene selv, og er en nødvendig del av idretten. Idrett uten spilleregler er meningsløst.   Brudd på spillereglene kan medføre straff. Hensikten med å ilegge straff - å begrense den «uønskede adferd».

  Men: Idretten lever imidlertid ikke noe eget liv adskilt fra samfunnet for øvrig.

  Men: Idretten lever imidlertid ikke noe eget liv adskilt fra samfunnet for øvrig. Dersom en idrettsleder begår en straffbar handling mot en utøver, kan det ha skjedd noe som ikke bare vedrører idretten, men samfunnet for øvrig. Man risikerer da straff både fra idrettens disiplinærorganer og våre vanlige straffedomstoler.

1.2. Fire hovedvilkår for straff. 1.21. Det må finnes en straffebestemmelse som passer på handlingen. 1.22. Det må ikke foreligge noen straffrihetsgrunn.   1.23. Gjerningsmannen må ha utvist skyld. 1.24. Handlingen må være foretatt av en tilregnelig person. Gjelder ikke ved brudd på kamp- og konkurransereglementet. Ved brudd på spillereglene skal alle behandles likt. Doper man seg, spiller det ingen rolle om man er over eller under 15 år.

2. NIF’S DISIPLINÆRSYSTEM. 2.1. Rettskildesituasjonen.

2. NIF’S DISIPLINÆRSYSTEM. 2.1. Rettskildesituasjonen. 2.11. Utg.pkt.: NIF’s lov og lovnormer.

2. NIF’S DISIPLINÆRSYSTEM. 2.1. Rettskildesituasjonen. 2.11. Utg.pkt.: NIF’s lov og lovnormer. 2.12. Alle vedtekter (lover) utarbeidet i.h.t. lovnormene, jf. NIF § 1-1 fjerde ledd.

2. NIF’S DISIPLINÆRSYSTEM. 2.1. Rettskildesituasjonen. 2.11. Utg.pkt.: NIF’s lov og lovnormer. 2.12. Alle vedtekter (lover) utarbeidet i.h.t. lovnormene, jf. NIF § 1-1 fjerde ledd. 2.13. Kamp- og konkurransereglementet (hvis dette er gjort kjent på forhånd).

2. NIF’S DISIPLINÆRSYSTEM. 2.1. Rettskildesituasjonen. 2.11. Utg.pkt.: NIF’s lov og lovnormer. 2.12. Alle vedtekter (lover) utarbeidet i.h.t. lovnormene, jf. NIF § 1-1 fjerde ledd. 2.13. Kamp- og konkurransereglementet (hvis dette er gjort kjent på forhånd). 2.14. Alminnelige foreningsrettslige prinsipper (sedvane).

2.2. De forskjellige typer disiplinærsaker.  

2.2. De forskjellige typer disiplinærsaker. 2.21. Dopingsakene - NIF’s lov kapittel 12.  

2.2. De forskjellige typer disiplinærsaker. 2.21. Dopingsakene - NIF’s lov kapittel 12. 2.22. De øvrige straffesakene - NIF’s lov § 11-3 flg.  

2.2. De forskjellige typer disiplinærsaker. 2.21. Dopingsakene - NIF’s lov kapittel 12. 2.22. De øvrige straffesakene - NIF’s lov § 11-3 flg. 2.23. Brudd på kamp- og konkurransereglementet, NIF’s lov § 11-2.  

2.2. De forskjellige typer disiplinærsaker. 2.21. Dopingsakene - NIF’s lov kapittel 12. 2.22. De øvrige straffesakene - NIF’s lov § 11-3 flg. 2.23. Brudd på kamp- og konkurransereglementet, NIF’s lov § 11-2. 2.24. Alminnelige disiplinærforføyninger, NIF’s lov § 11-1.  

3.1. I straffesakene, NIF’s lov § 11-11. 3. DISIPLINÆRORGANENE. 3.1. I straffesakene, NIF’s lov § 11-11.

3. DISIPLINÆRORGANENE. 3.1. I straffesakene, NIF’s lov § 11-11. Utg.pkt.: NIF’s doms- og appellutvalg (§ 11-11 første ledd).  

3. DISIPLINÆRORGANENE. 3.1. I straffesakene, NIF’s lov § 11-11. Utg.pkt.: NIF’s doms- og appellutvalg (§ 11-11 første ledd).   Velges på Idrettstinget, NIF’s lov § 3-4 første ledd bokstav q.

3. DISIPLINÆRORGANENE. 3.1. I straffesakene, NIF’s lov § 11-11. Utg.pkt.: NIF’s doms- og appellutvalg (§ 11-11 første ledd).   Velges på Idrettstinget, NIF’s lov § 3-4 første ledd bokstav q. Visse krav om juridisk kompetanse.

3. DISIPLINÆRORGANENE. 3.1. I straffesakene, NIF’s lov § 11-11. Utg.pkt.: NIF’s doms- og appellutvalg (§ 11-11 første ledd).   Velges på Idrettstinget, NIF’s lov § 3-4 første ledd bokstav q. Visse krav om juridisk kompetanse. Idrettsstyret har ingen instruksjonsmyndighet, jf. NIF’s lov § 4-6 fjerde ledd.

3. DISIPLINÆRORGANENE. 3.1. I straffesakene, NIF’s lov § 11-11. Utg.pkt.: NIF’s doms- og appellutvalg (§ 11-11 første ledd).   Velges på Idrettstinget, NIF’s lov § 3-4 første ledd bokstav q. Visse krav om juridisk kompetanse. Idrettsstyret har ingen instruksjonsmyndighet, jf. NIF’s lov § 4-6 fjerde ledd. Unntak: Særforbund kan i visse tilfeller ha egne domsorgan (§11-11 andre ledd).

3.2. Ved sanksjoner etter kamp- og konkurransereglene, NIF § 11-2.

3.2. Ved sanksjoner etter kamp- og konkurransereglene, NIF § 11-2. Utg. pkt.: Organisasjonsleddets styre.   3.2. Ved sanksjoner etter kamp- og konkurransereglene, NIF § 11-2.  

3.2. Ved sanksjoner etter kamp- og konkurransereglene, NIF § 11-2. Utg. pkt.: Organisasjonsleddets styre.   Styret kan opprette egne disiplinærutvalg, og gi retningslinjer for deres arbeid. 3.2. Ved sanksjoner etter kamp- og konkurransereglene, NIF § 11-2.  

3.2. Ved sanksjoner etter kamp- og konkurransereglene, NIF § 11-2. Utg. pkt.: Organisasjonsleddets styre.   Styret kan opprette egne disiplinærutvalg, og gi retningslinjer for deres arbeid. Ingen krav om juridisk kompetanse, men en klar fordel. 3.2. Ved sanksjoner etter kamp- og konkurransereglene, NIF § 11-2.  

3.2. Ved sanksjoner etter kamp- og konkurransereglene, NIF § 11-2. Utg. pkt.: Organisasjonsleddets styre.   Styret kan opprette egne disiplinærutvalg, og gi retningslinjer for deres arbeid. Ingen krav om juridisk kompetanse, men en klar fordel. Styret kan fritt begrense sanksjonsfriheten etter NIF’s lov § 11- 2. Det bør i så fall opplyses i reglementet hvilke sanksjoner utvalget kan benytte. 3.2. Ved sanksjoner etter kamp- og konkurransereglene, NIF § 11-2.  

3.2. Ved sanksjoner etter kamp- og konkurransereglene, NIF § 11-2. Utg. pkt.: Organisasjonsleddets styre.   Styret kan opprette egne disiplinærutvalg, og gi retningslinjer for deres arbeid. Ingen krav om juridisk kompetanse, men en klar fordel. Styret kan fritt begrense sanksjonsfriheten etter NIF’s lov § 11- 2. Det bør i så fall opplyses i reglementet hvilke sanksjoner utvalget kan benytte.   Styret oppnevner og entlediger medlemmene av utvalget. 3.2. Ved sanksjoner etter kamp- og konkurransereglene, NIF § 11-2.  

3.2. Ved sanksjoner etter kamp- og konkurransereglene, NIF § 11-2. Utg. pkt.: Organisasjonsleddets styre.   Styret kan opprette egne disiplinærutvalg, og gi retningslinjer for deres arbeid. Ingen krav om juridisk kompetanse, men en klar fordel. Styret kan fritt begrense sanksjonsfriheten etter NIF’s lov § 11- 2. Det bør i så fall opplyses i reglementet hvilke sanksjoner utvalget kan benytte.   Styret oppnevner og entlediger medlemmene av utvalget. Unntak: Dersom sanksjonsreglementet er vedtatt av ting eller årsmøte. 3.2. Ved sanksjoner etter kamp- og konkurransereglene, NIF § 11-2.  

3.2. Ved sanksjoner etter kamp- og konkurransereglene, NIF § 11-2. Utg. pkt.: Organisasjonsleddets styre.   Styret kan opprette egne disiplinærutvalg, og gi retningslinjer for deres arbeid. Ingen krav om juridisk kompetanse, men en klar fordel. Styret kan fritt begrense sanksjonsfriheten etter NIF’s lov § 11- 2. Det bør i så fall opplyses i reglementet hvilke sanksjoner utvalget kan benytte.   Styret oppnevner og entlediger medlemmene av utvalget. Unntak: Dersom sanksjonsreglementet er vedtatt av ting eller årsmøte. Dersom valg av domsorganets medlemmer har skjedd på årsmøtet. 3.2. Ved sanksjoner etter kamp- og konkurransereglene, NIF § 11-2.  

3.3. Ved alminnelige disiplinærforføyninger, NIF’s lov § 11-1.  

3.3. Ved alminnelige disiplinærforføyninger, NIF’s lov § 11-1. Utg. pkt.: Organisasjonsleddets styre.  

3.3. Ved alminnelige disiplinærforføyninger, NIF’s lov § 11-1. Utg. pkt.: Organisasjonsleddets styre. Styret kan beslutte å opprette egne disiplinærutvalg, og gi retningslinjer for deres arbeid. Ingen krav om juridisk kompetanse, men en klar fordel.  

3.3. Ved alminnelige disiplinærforføyninger, NIF’s lov § 11-1. Utg. pkt.: Organisasjonsleddets styre. Styret kan beslutte å opprette egne disiplinærutvalg, og gi retningslinjer for deres arbeid. Ingen krav om juridisk kompetanse, men en klar fordel.   Styret kan begrense sanksjonsfriheten etter NIF’s lov § 11-1. Bestemmelsen angir hvilke sanksjoner som er det maksimale som kan utmåles.

3.3. Ved alminnelige disiplinærforføyninger, NIF’s lov § 11-1. Utg. pkt.: Organisasjonsleddets styre. Styret kan beslutte å opprette egne disiplinærutvalg, og gi retningslinjer for deres arbeid. Ingen krav om juridisk kompetanse, men en klar fordel.   Styret kan begrense sanksjonsfriheten etter NIF’s lov § 11-1. Bestemmelsen angir hvilke sanksjoner som er det maksimale som kan utmåles. Styret oppnevner og entlediger medlemmene av utvalget.

3.3. Ved alminnelige disiplinærforføyninger, NIF’s lov § 11-1, forts. Visse sanksjonsmuligheter følger vervet, eks. trener/leder som bortviser utøver.  

3.3. Ved alminnelige disiplinærforføyninger, NIF’s lov § 11-1, forts. Visse sanksjonsmuligheter følger vervet, eks. trener/leder som bortviser utøver. Unntak: Dersom sanksjonsreglementet er vedtatt av ting eller årsmøte, kan det bare endres av tinget/årsmøtet.  

3.3. Ved alminnelige disiplinærforføyninger, NIF’s lov § 11-1, forts. Visse sanksjonsmuligheter følger vervet, eks. trener/leder som bortviser utøver. Unntak: Dersom sanksjonsreglementet er vedtatt av ting eller årsmøte, kan det bare endres av tinget/årsmøtet. Det samme gjelder dersom valg av disiplinærutvalgets medlemmer har skjedd på tinget/årsmøtet.  

3.3. Ved alminnelige disiplinærforføyninger, NIF’s lov § 11-1, forts. Visse sanksjonsmuligheter følger vervet, eks. trener/leder som bortviser utøver. Unntak: Dersom sanksjonsreglementet er vedtatt av ting eller årsmøte, kan det bare endres av tinget/årsmøtet. Det samme gjelder dersom valg av disiplinærutvalgets medlemmer har skjedd på tinget/årsmøtet.   Anbefaling: Styret bør ta initiativ til at det opprettes disiplinærutvalg i org.leddet.

4. KORT OM SAKSBEHANDLINGEN. 4.1. I straffesakene, NIF’s lov § 11-12.  

4. KORT OM SAKSBEHANDLINGEN. 4.1. I straffesakene, NIF’s lov § 11-12.   Ubetinget krav om skriftlighet.

4. KORT OM SAKSBEHANDLINGEN. 4.1. I straffesakene, NIF’s lov § 11-12.   Ubetinget krav om skriftlighet. Absolutt vilkår at begjæringen er inngitt av et påtaleberettiget org.ledd., og at den kommer som resultat av et vedtak i organisasjonsleddets styre.

4. KORT OM SAKSBEHANDLINGEN. 4.1. I straffesakene, NIF’s lov § 11-12.   Ubetinget krav om skriftlighet. Absolutt vilkår at begjæringen er inngitt av et påtaleberettiget org.ledd., og at den kommer som resultat av et vedtak i organisasjonsleddets styre. Påtaleberettigelsen gjelder både mot egne og andre org.ledds medlemmer.

4. KORT OM SAKSBEHANDLINGEN. 4.1. I straffesakene, NIF’s lov § 11-12.   Ubetinget krav om skriftlighet. Absolutt vilkår at begjæringen er inngitt av et påtaleberettiget org.ledd., og at den kommer som resultat av et vedtak i organisasjonsleddets styre. Påtaleberettigelsen gjelder både mot egne og andre org.ledds medlemmer. Et styrevedtak om påtale forplikter domsutvalget til å behandle saken.

4.2. Ved brudd på kamp- og konkurransereglene, NIF’s lov § 11-2 (4).

4.2. Ved brudd på kamp- og konkurransereglene, NIF’s lov § 11-2 (4). Intet absolutt krav om skriftlighet.

4.2. Ved brudd på kamp- og konkurransereglene, NIF’s lov § 11-2 (4). Intet absolutt krav om skriftlighet. Intet krav om anmeldelse fra et påtaleberettiget organisasjonsledd.

4.2. Ved brudd på kamp- og konkurransereglene, NIF’s lov § 11-2 (4). Intet absolutt krav om skriftlighet. Intet krav om anmeldelse fra et påtaleberettiget organisasjonsledd. Kun krav om en «forsvarlig saksbehandling, hensett til forseelsens art og alvorlighet, graden av skyld og sanksjonens strenghet».

4.2. Ved brudd på kamp- og konkurransereglene, NIF’s lov § 11-2 (4). Intet absolutt krav om skriftlighet. Intet krav om anmeldelse fra et påtaleberettiget organisasjonsledd. Kun krav om en «forsvarlig saksbehandling, hensett til forseelsens art og alvorlighet, graden av skyld og sanksjonens strenghet». Jo mer alvorlig – jo strengere krav

4.2. Ved brudd på kamp- og konkurransereglene, NIF’s lov § 11-2 (4). Intet absolutt krav om skriftlighet. Intet krav om anmeldelse fra et påtaleberettiget organisasjonsledd. Kun krav om en «forsvarlig saksbehandling, hensett til forseelsens art og alvorlighet, graden av skyld og sanksjonens strenghet». Jo mer alvorlig – jo strengere krav Jo mindre alvorlig – jo større krav til hurtighet.  

4.2. Ved brudd på kamp- og konkurransereglene, NIF’s lov § 11-2 (4). Intet absolutt krav om skriftlighet. Intet krav om anmeldelse fra et påtaleberettiget organisasjonsledd. Kun krav om en «forsvarlig saksbehandling, hensett til forseelsens art og alvorlighet, graden av skyld og sanksjonens strenghet». Jo mer alvorlig – jo strengere krav Jo mindre alvorlig – jo større krav til hurtighet.   NB: Saken må dreie seg om eg­ne medlemmer eller særforbundets egne organisasjonsledd.

4.3. Ved alminnelige disiplinærforføyninger, NIF’s lov § 11-1 (2).

4.3. Ved alminnelige disiplinærforføyninger, NIF’s lov § 11-1 (2). Krav om «forsvarlig saksbehandling, hensett til forseelsens art og alvorlighet, graden av skyld og reaksjonens strenghet».

4.3. Ved alminnelige disiplinærforføyninger, NIF’s lov § 11-1 (2). Krav om «forsvarlig saksbehandling, hensett til forseelsens art og alvorlighet, graden av skyld og reaksjonens strenghet». Lite behov for saksbehandling i bortvisningstilfellene. «Der og da» - avgjørelser.

4.3. Ved alminnelige disiplinærforføyninger, NIF’s lov § 11-1 (2). Krav om «forsvarlig saksbehandling, hensett til forseelsens art og alvorlighet, graden av skyld og reaksjonens strenghet». Lite behov for saksbehandling i bortvisningstilfellene. «Der og da» - avgjørelser. Samme hensyn ellers som i § 11-2 sakene.

4.3. Ved alminnelige disiplinærforføyninger, NIF’s lov § 11-1 (2). Krav om «forsvarlig saksbehandling, hensett til forseelsens art og alvorlighet, graden av skyld og reaksjonens strenghet». Lite behov for saksbehandling i bortvisningstilfellene. «Der og da» - avgjørelser. Samme hensyn ellers som i § 11-2 sakene. Men husk: Alm. disiplinærforføyninger gis bare overfor egne medlemmer og andre som nevnt i NIF’s lov § 11-3 første ledd.

4.4. Fellesregler for all saksbehandling i disiplinærsakene.

4.4. Fellesregler for all saksbehandling i disiplinærsakene. - Saksbehandlingen skal være betryggende for alle involverte.

4.4. Fellesregler for all saksbehandling i disiplinærsakene. - Saksbehandlingen skal være betryggende for alle involverte. - Rettssikkerheten må ivaretas.

4.4. Fellesregler for all saksbehandling i disiplinærsakene. - Saksbehandlingen skal være betryggende for alle involverte. - Rettssikkerheten må ivaretas. - Saksbehandlingen bør være rask, jo mindre alvorlig, desto raskere.

4.4. Fellesregler for all saksbehandling i disiplinærsakene. - Saksbehandlingen skal være betryggende for alle involverte. - Rettssikkerheten må ivaretas. - Saksbehandlingen bør være rask, jo mindre alvorlig, desto raskere. - Saksbehandlingen skal være hensynsfull overfor alle de involverte.

4.4. Fellesregler for all saksbehandling i disiplinærsakene. - Saksbehandlingen skal være betryggende for alle involverte. - Rettssikkerheten må ivaretas. - Saksbehandlingen bør være rask, jo mindre alvorlig, desto raskere. - Saksbehandlingen skal være hensynsfull overfor alle de involverte. - Saksomkostningene må stå i forhold til de interesser saken gjelder.

5. VALG AV SANKSJON.

5.1. Alternativene er uttømmende angitt i NIF’s lov Kap. 11. 5. VALG AV SANKSJON. 5.1. Alternativene er uttømmende angitt i NIF’s lov Kap. 11.

5. VALG AV SANKSJON. 5.1. Alternativene er uttømmende angitt i NIF’s lov Kap. 11. Det kan ikke gis andre sanksjoner en de som er positivt angitt.

Sanksjon Straff § 11-7 K/K § 11-2 ADF § 11-1 SANKSJONSSKJEMA. Sanksjon Straff § 11-7 K/K § 11-2 ADF § 11-1

SANKSJONSSKJEMA. Sanksjon Straff § 11-7 K/K § 11-2 ADF § 11-1 a) irettesettelse ja ja ja

SANKSJONSSKJEMA. skriftlig regelverk Sanksjon Straff § 11-7 K/K § 11-2 ADF § 11-1 a) irettesettelse ja ja ja b) bot ingen begrensning max 50.000 pers. max 5.000 pers. max 500.000 org.l. max 25.000 org.l. hvis bekjentgjort skriftlig regelverk

SANKSJONSSKJEMA Sanksjon Straff § 11-7 K/K § 11-2 ADF § 11-1 c) inndragning av fordel vunnet ved ja nei nei straffbar handling  

SANKSJONSSKJEMA Sanksjon Straff § 11-7 K/K § 11-2 ADF § 11-1 c) inndragning av fordel vunnet ved ja nei nei straffbar handling   d) tap av rett til å ha valgte eller oppnevnte ja nei nei tillitsverv (årsmøte/styre) (årsmøte/styre)

SANKSJONSSKJEMA Sanksjon Straff § 11-7 K/K § 11-2 ADF § 11-1 e) utelukkelse, helt ja max 3 mnd. eller max 1 mnd. eller delvis et antall kamper/ konkurranser

SANKSJONSSKJEMA Sanksjon Straff § 11-7 K/K § 11-2 ADF § 11-1 e) utelukkelse, helt ja max 3 mnd. eller max 1 mnd. eller delvis et antall kamper/ konkurranser f) eksklusjon ja nei nei

SANKSJONSSKJEMA Sanksjon Straff § 11-7 K/K § 11-2 ADF § 11-1   g) tap av arrangør- ja nei nei   rettigheter

SANKSJONSSKJEMA Sanksjon Straff § 11-7 K/K § 11-2 ADF § 11-1   g) tap av arrangør- ja nei nei   rettigheter h) tap av premier, ja, hvis handlingen ja, plassering/ nei mesterskap, poeng, har hatt betydning resultat/poeng plassering

SANKSJONSSKJEMA Sanksjon Straff § 11-7 K/K § 11-2 ADF § 11-1 i) tap av hedersbevisning ja nei nei  

SANKSJONSSKJEMA Sanksjon Straff § 11-7 K/K § 11-2 ADF § 11-1 i) tap av hedersbevisning ja nei nei j) bortvisning nei nei ja  

5.2. Kumulasjon.

5.2. Kumulasjon. Flere sanksjoner kan idømmes samtidig. Eks. eksklusjon + tap av hedersbevisning.

5.2. Kumulasjon. Flere sanksjoner kan idømmes samtidig. Eks. eksklusjon + tap av hedersbevisning. Utg.pkt.: Full anledning til kumulasjon.

5.2. Kumulasjon. Flere sanksjoner kan idømmes samtidig. Eks. eksklusjon + tap av hedersbevisning. Utg.pkt.: Full anledning til kumulasjon. Mulig unntak: Bøtetilfellene i straffesakene.

5.2. Kumulasjon. Flere sanksjoner kan idømmes samtidig. Eks. eksklusjon + tap av hedersbevisning. Utg.pkt.: Full anledning til kumulasjon. Mulig unntak: Bøtetilfellene i straffesakene. Vær varsom med kumulasjon av max-tilfellene i §§ 11-1 og 11-2.

5.2. Kumulasjon. Flere sanksjoner kan idømmes samtidig. Eks. eksklusjon + tap av hedersbevisning. Utg.pkt.: Full anledning til kumulasjon. Mulig unntak: Bøtetilfellene i straffesakene. Vær varsom med kumulasjon av max-tilfellene i §§ 11-1 og 11-2. Jo sterkere preg av straff, jo større grunn til å behandle saken som en straffesak.

5.3. Dobbeltstraff – synspunktet.

5.3. Dobbeltstraff – synspunktet. Gjør seg bare gjeldende i begrenset grad, evt. som straffutmålingsmoment.

5.3. Dobbeltstraff – synspunktet. Gjør seg bare gjeldende i begrenset grad, evt. som straffutmålingsmoment. Eksempel: Spiller slår ned dommer i kamp.  

5.3. Dobbeltstraff – synspunktet. Gjør seg bare gjeldende i begrenset grad, evt. som straffutmålingsmoment. Eksempel: Spiller slår ned dommer i kamp. Kan få: Sanksjon for brudd på kamp- og konkurransereglementet  

5.3. Dobbeltstraff – synspunktet. Gjør seg bare gjeldende i begrenset grad, evt. som straffutmålingsmoment. Eksempel: Spiller slår ned dommer i kamp. Kan få: Sanksjon for brudd på kamp- og konkurransereglementet   Straff etter påtalebegjæring til DU fra dommerens klubb

5.3. Dobbeltstraff – synspunktet. Gjør seg bare gjeldende i begrenset grad, evt. som straffutmålingsmoment. Eksempel: Spiller slår ned dommer i kamp. Kan få: Sanksjon for brudd på kamp- og konkurransereglementet   Straff etter påtalebegjæring til DU fra dommerens klubb Straffesak i sivil domstol etter anmeldelse fra fornærmede