PRESENTASJONSTEKNIKK. FORBEREDELSER PLANLEGG UT I FRA:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Norges Musikkhøgskole
Advertisements

Presentasjonsteknikk Av Øystein L. Pedersen. Forberedelser  Hvor lang tid har du til rådighet?  Definer hensikten med presentasjonen  Overbevise eller.
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Retorikk og tekstanalyse
Bokanmeldelser..
Hvordan intervjue en forsker?
Sommervikar i Blend.
Media håndtering og kommunikasjon
PRESENTASJONSTEKNIKK Oppsummering fra tidligere forelesning
Våre presentasjoner Jón Steinar Guðmundsson Institutt for petroleumsteknologi og anvendt geofysikk NTNU Februar 2009.
KURS I PRESENTASJONSTEKNIKK
Salgsteknikker & Sosial media
Kommunikasjon ”Møte med sinte og aggressive personer”
Presentasjonsteknikk
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
TIPS OG RÅD TIL MUNTLIGE FRAMFØRINGER
Nettvett.
Hvordan overbevise velgerne? Hvordan vinne de mange og små debattene? Kvinnenettverket Sogn og Fjordane juni 2007.
Kapittel 7 Johanne har ingen klær.
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
Aggression Replacement Training
Velkommen til lederkurs kveld 2 på BMB
Presentasjonsteknikk Kursledere: Ram Gupta og Gro Elin Hansen
Presentasjonsteknikk og oppgave
Tale- og debatteknikk av Lars-Henrik Paarup Michelsen
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Om å skrive om litterære tekster
Ord er ikke alt ! - Råd og tips om det å presentere et budskap Norsk Sykepleierforbund, medieseminar for tillitsvalgt 3 nov 2009 Erik Dale – sykepleier.
KOMMUNIKASJON Samling 3 Stabsutvikling.
Bokpresentasjon Oslo.
Anne Fængsrud1 Foredragets forberedelser Hvorfor? Hvem? Hva?
Muntlige presentasjoner
Kunsten å skrive pressemeldinger og pressenotat
OM UHO og påvirkning av omgivelsene Temakurs om markedsføring for NFF, 9. juni 2005 Ingeborg Dybvig,informasjonssjef UHO.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
LØFT ER TØFT særlig i SFO
Presentasjonsteknikk
Mandag 8. November Powerpoint..
12 Reflekterende lesing.
Muntlig framføring Tips til den som skal ha muntlig framføring:
Lokale medier Denne presentasjonen handler om lokal synlighet.
ABRAHAM MASLOW (BILDE).
KOMMUNIKASJON Grunnleggende kommunikasjonsteori
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
Litterære virkemidler
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Grunnleggende pedagogikk,
Du er en viktig del av ditt barns språkmiljø
Krise: fare & mulighet.
Dommerrollen Jørn Egelund / Svein Dahle. Dommerrollen Hvordan var det å komme inn hit? Hvem av oss kommer dere til å høre mest på? Og hvorfor?
Fest og følelser Om seksualitet.
Dette er oss Ram Gupta: Informasjonskonsulent ILN Salsafreak Halvt indisk Gro Elin Hansen: Avtroppende IMK Påtroppende SAS Braathens Helt haugesunder.
Presentasjonsteknikk Institutt for medier og kommunikasjon 27. & 29. mars 2007 Kursholder: Gro Elin Hansen Informasjonskonsulent, SAS Braathens Tidligere.
Politisk påvirkning.
Livsstilsending - uke 5 -
Utarbeidet av Sissel Vestre
Kunsten å overbevise Introduksjon til kapitlet om retorikk Barack Obama. Foto: Scanpix.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Retorikk og muntlig kommunikasjon
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Retorikk og muntlig kommunikasjon
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Fest & følelser Velkommen
Utskrift av presentasjonen:

PRESENTASJONSTEKNIKK

FORBEREDELSER

PLANLEGG UT I FRA:

HVA VIL DU EGENTLIG? HVA ER MÅLET DITT? •Hvorfor er det akkurat du som holder dette foredraget? •Hva vil du oppnå med foredraget? •Hva skal tilhørerne oppnå? •Hva skal de forstå? •Hva vil du at tilhørerne skal tenke og mene? •Skal det du sier føre til handling? •Kontrollspørsmål: er hovedtemaet noe publikum vil være interesserte i? •Hvorfor skal publikum prioritere å høre på deg i stedet for å sitte på iPhonen?

LITT ENKLERE….

Rett og slett Petter StordalenProfessoren Presidenten Konsernsjefen FINN DIN STIL

7 % på dine ord 38 % på din stemme 55% ditt kroppsspråk SLIK VURDERES DU

RETORIKK – NOEN EKSEMPLER •Identisk gjentakelse kan forsterke et budskap. –Eksempel: Martin Kolberg som hamret inn ”fagbevegelse, fagbevegelse, fagbevegelse”. •Valg av ord har avgjørende innflytelse på hvordan ordene virker og hvordan budskapet ditt tolkes. –Eksempel: ordene ”hevdet, sa, påsto, mente, påviste, stotre” virker på ulike måter.

Vi skal bygge om en sliten Mercedes fra 1982 til en 2012-modell, mens vi kjører - Informasjonssjef i Statoil SNAKK I BILDER

RETORIKK – TI TIPS 1.Bruk korte ord. 2.Bruk korte setninger. 3.Pålitelighet er like viktig som filosofi. 4.Vær konsekvent og konsistent. 5.Ha med noe nytt. 6.Hvordan ordet lyder, kan ha en virkning. 7.Snakk om dine ønsker og håp. 8.Visualiser. 9.Still spørsmål. 10.Gi sammenhengen og forklar relevansen.

PLANLEGG ETTER FORHOLDENE •Hvordan skal presentasjonen være? •Hvem er publikum? •Hvordan er det praktiske?

GJENNOMFØRING

KUN DU KAN HOLDE DIN PRESENTASJON •Du må øve deg og bli kjent med presentasjonen •Presentasjonen og lysbildene må være dine egne • Notater er helt greit •Tenk som en idrettsutøver: presentasjonen må trenes på og stemmen må varmes opp

ANSLAG- ANSLAG-ANSLAG •Anslaget og avslutningen er nøkkelen •Vær komfortabel, trygg og sikker •Tenk på språk – både innholdsmessig og stemmeleie •Bruk pauser •Vær bevist kroppsspråket

HVIS DAME EDNA HOLDER FOREDRAG – HVA FOKUSERER DU PÅ DA? Presentasjonen eller personen? Viktig å tenke gjennom klesbruk, siden det kan rokke ved publikums oppmerksomhet. Nøytral påkledning anbefales, både når det gjelder klær og pynt.

KOM I MÅL •Begrensningens kunst: kort og godt heller enn langt og kjedelig! •Oppsummer underveis, og si eller gjør gjerne noe spennende midt i for å bryte opp og vekke publikums oppmerksomhet. •Vær varsom med å snakke om: politikk, sex, humor og rase.

DIALOG •Bygg bro med salen for å få til diskusjon •Forklaringer knytter folk sammen, så ikke bruk stammespråk og sjargonger •Er salen stille som graven? Tørr å stille spørsmål, men behold styringen

FRU KROGHS BRYGGE 2, 0252 OSLO TEL: