Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nedlasting av Adobe Flash Player Adobe Flash Player brukes for å se video på Internett, YouTube, nett-TV osv. Åpne Internett og skriv, adobe.no i adressefeltet,
Advertisements

Ncg | group om |navigator™ xlforecast™
Publisering på internett
INFORMASJONSTEKNOLOGI
Nyhetsfôring med RSS ALEPH brukermøte 2006
Nettsteder og multimedia
Applikasjon Metoder Prosessen underveis Undervisningsopplegg Målsetting Egenevaluering.
Pilotprosjektet så langt
IT For medisinsk sekretær Fredrikstad Kai Hagali
Unix Amir Maqbool Ahmed
Etter forarbeidet og dagen i dag er målet at dere skal kunne:
med Microsoft PowerPoint
Webprogrammering SQL og databaser del 2.
Programmering i Java versjon januar 2005 Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else.
Objektorientert programmering Objektorientert systemutvikling
Sammensatte tekster. Oversikt over dagens økt • Basis ferdighetene vi skal jobbe med: – Lese, skrive, muntlig, digital • “Storytelling” – Focus on irregular.
Programmering av dynamiske websider i C# - hva er det, og hvordan undervise? Tom Heine Nätt.
IS-102 Klassedefinisjoner
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 Lasso ved UiO Erlend Garåsen, USIT 2003.
Hovedprosjekt Hos Julius Maske
LocMoc : Avatar 3D – Visualisering av menneskelige bevegelser ved bruk av Java og Coin3D. En presentasjon av: Øivind Hoff Johansen og Jon Kåre Sørensen.
I dag: Kort repetisjon om faget webprosjekt Om gruppearbeid
1 Multimedia Kirsten Ribu Hio Webpublisering LO130A
Sammensatte tekster.
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
Programmering i Java versjon Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else Lervik.
Programmering i Java versjon Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else Lervik.
Programmering i Java versjon desember 2002 Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else.
med Microsoft PowerPoint
med Microsoft PowerPoint
Mandag 8. November Powerpoint..
Flash og ActionScript - Nye muligheter Jostein Nordengen.
Flash og ActionScript - eksempler og oppgaver
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
Livet etter Frontpage og Access Tom Heine Nätt. Agenda Frontpage Hvorfor bytte? Krav til et webutviklingsverktøy Alternative webutviklingsverktøy Dreamweaver.
Hjelp! Jeg skal undervise i IT 2!
En enkel introduksjon Geir H. Hansen & Martin Setek SUAF-SO USIT jQuery.
Publisering på verdensveven Kursdag 2 VÅFF, våren 2002.
Publisering på verdensveven Kursdag 1 VÅFF, våren 2002.
Publisering på verdensveven Kursdag 3 VÅFF, våren 2002.
Dynamiske nettsider PHP Del 4 – Eksterne datakilder.
Dynamiske nettsider PHP Del 1 – variable. PHP  PHP (Personal Home Page)  Fritt tilgjengelig programmeringsspråk  åpen kildekode  Plattformuavhengig.
Grunnleggende tekstbehandling
VI LAGER EN PLATEBUTIKK
Programmering sif8005. Praktisk informasjon  Innleveringsfrist øvinger: mandag kl  Alle øvinger er obligatoriske  Studass tilgjengelig 6 timer.
PUG-NORWAY OKTOBER 2008 THOMAS SKJØRTEN, HILDE ANDREASSEN UML og OpenEdge OOABL.
Jæger: Robuste og sikre systemer INF150 Programmering Kapittel 2: Problemløsning Kapittel 3.1 og 3.2.
Sanntids værdata på mobiltelefon
Forretningsplan, Nettsted med Flash, Ajax, PHP, MySQL
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
Hva er en robot? Roboter er mer enn maskiner som ligner mennesker.
JavaFX i kodeklubben Apps i Java. Programmering og programmeringsspråk Alle programmeringsspråk er egentlig like... men alt som følger med språket (verktøy,
HPR 56 - Cross Platform Gaming Server Av Bjørn Haugen, og Hans Kristian Hovland.
Hovedprosjektpresentasjon for gruppe 57 FAGNETT.ORG Kim Erik Oppheim & Trond Iversen.
1 VervDb Web-basert system utviklet med PHP og MySQL, vervdatabase for Høgskolen i Sør-Trøndelag.
Nettsider som sjanger Vibeke Bjarnø, IT-seksjonenIT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A03 – våren 2004.
Operativsystem IKT for lærere 15. november Hvorfor lære om dette? Kanskje den mest brukte programvaren i løpet av en (arbeids)dag Forskjellige operativsystem.
Digitale hjelpemidler i matematikk Hva sier læreplanen – hva gjør vi?
Se side 8-9. Kapittel 1: HTML5 og CSS Hyper Text Markup Language 1990-årene: Tim Berners-Lee ville strukturere tekster og lage klikkbare henvisninger på.
Funksjoner i PowerPoint Fil-menyen Lagre Skriv ut Bytte språk Deling: Sende som vedlegg.
Professor Guttorm Sindre Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap Programmering i Python.
IS-208 Dynamic Web Page Development. Utvikle et web sted Studiehandboka IS-208 Læringsmål: Lære og forstå hvordan et web-sted kan være dynamisk, hvordan.
Kom i gang med Python Pål Hellesnes SYSTEMUTVIKLER
NY VRI Nina og Ingvild.
“IT i dag og i morgen”.
Program tirsdag 0900 Registrering 1115 Velkommen v/Øystein Falch
Hovedprosjekt E49 Student: Terje Valla Oppdragsgiver: Straumen skole
Objektorientert programmering i Java
PROTO.IO INTERAKTIV PROTOTYPING.
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise? Jostein Nordengen

Innhold Hva er Flash og ActionScript? Hvorfor bruke ActionScript i undervisningen? Hvordan bruke ActionScript i undervisningen. Eksempler. Spørsmål og diskusjon. Eventuelt: praktisk eksempel i Flash og ActionScript – eksamen høst 2009

Hva er Flash? Flash gir oss mulighet til å lage animasjoner som kan vises i nettsider Vi kan: Lage tekst og grafikk og animasjoner Hente inn og sette sammen andre multimedia-elementer (grafikk, lyd og video) Publisere til en nettside, CD, etc. -> Et verktøy for å sette sammen ulikt multimedieinnhold til en samlet presentasjon (forfatterverktøy)

Hva er Flash? Flash-begrepet består av flere deler Programmet der vi lager animasjonene. Siste versjon er Adobe Flash CS4 Programmet som spiller av animasjonene. Siste versjon er Flash Player 10 Fila som inneholder animasjonen og som spilles av i Flash playeren. Har etternavnet swf.

Hva er ActionScript? Vi kan også lage interaktive animasjoner For å lage interaktivitet må vi programmere ActionScript er programmerings-språket vi bruker i Flash. ActionScript har utviklet seg til et fullverdig programmeringsspråk. ActionScript er hendelsesorientert ActionScript er objektorientert ActionScript 2 og 3 er forskjellige

Hvorfor bruke ActionScript i undervisningen? Enkelt å komme i gang. Elevene kan lage noe fornuftig med få kodelinjer. Kan utnytte grafikk, animasjon etc. til å motivere elevene. Er et fullverdig programmeringsspråk. Er (i øyeblikket) veldig populært og brukes av mange Eksamen i IT-2 

Ulemper med Flash og ActionScript Ingen enkel oppkobling mot databaser, for eks. MySQL. Begrensninger på grunn av sikkerhet. Utviklingsverktøyet (Flash CS3/CS4) har noe mindre funksjonalitet sammenlignet med en del andre verktøy. Resultatet blir ikke en exe-fil –> dårligere hastighet

Rollen til Flash (i en web-applikasjon) Eks: Databaselaget MySQL, Oracle PHP, ASP, Pearl (c# - dynamiske websider) Businesslaget Presentasjonslaget Flash, HTML, JavaScript

Adobe AIR – ny i Flash CS4 Adobe Air gir oss mulighet til å lage vanlige desktop-programmer (exe-filer) i Flash og ActionScript. Adobe Air er egentlig et avspillerprogram som kjøres direkte på brukerens datamaskin, og ikke i nettleseren. Når vi publisererer til Adobe Air lages en installasjonsfil som inneholder flash-animasjonen. Når brukeren installerer fila blir den kombinert med Air-playeren - som brukeren må ha installert tidligere - og det lages en exe-fil.

Adobe Air Med Adobe Air kan vi blant annet: Lagre og åpne filer Lage vinduer og menyer Lage og kommunisere med en SQL-database (fil-basert) Unngå sikkerhetsbegrensninger i Flash playeren

Undervise i programmering Utfordring: Studentene er ikke motivert Avliv noen myter: "Du må være god i matte for å programmere" "Programmering er ikke kreativt"

Undervise i programmering Lag oppgaver som tar for seg noe de er interessert i fra før: TV eller internett Andre aktuelle temaer – miljø, sport og helse etc. Tegning/animasjon etc. Vi har en fordel: Vi kan lage oppgaver som omhandler nesten alle temaer – programutvikling er i seg selv veldig generelt og kan appliseres på mange forskjellige måter. Ta tak i temaer som de enten har hørt om – eller som de synes er morsomme. Vis yr.no

Undervise i programmering Lag oppgaver hvor studentene lager noe nyttig (prosjektarbeid) Der det er mulig: Praktiske oppgaver først – teori etterpå. Gi oppgaver i hvordan et program virker – inverse engineering Muntlig fremføring? Sparer arbeid Motiverer/presser studentene til å gjøre en innsats

Undervise i programmering Tidlig i kurset: Lær studentene å rette opp feil Lær dem å slå opp i hjelpen Lær studentene viktigheten av god orden og struktur Gi oppgaver i å formatere programmet – innrykk, små/store bokstaver, kommentarer. Gi oppgaver i å finne feil i et program, eller hvordan et program virker, i programmer som har god versus dårlig orden og struktur.

Spesielt for ActionScript Bli kjent med Flash CS3/CS4. Starte med praktiske emner Styre objekter Tegne grafikk Forklare prinsipper innen programmering Variabler Kontrollstrukturer Funksjoner Tabeller og strenger sum = 83

Hvordan undervise i Objektorientering? Objektorientering - prinsipper Fokusere på fordeler med objektorientering Forenkling når vi planlegger programmet Forenkling når vi programmerer Fordeler med gjenbruk

Hvordan undervise i ActionScript? Objektorientering - prinsipper Sammenligning med virkelige objekter. Stereoanlegg Forsterker Hente lydsignal ut fra forsterkeren Forandre volum Sende lydsignal inn i forsterkeren

Hvordan undervise i ActionScript? Objektorientering i praksis Klasser og klassefiler Metoder og datamedlemmer Arv Innkapsling Polymorfisme

Hvordan undervise i ActionScript? Valgfrie temaer Mer om grafikk og grafiske klasser Mer om hendelser Programmert animasjon Lyd og video Dynamisk innhold

Spørsmål og diskusjon Hvorfor velge ActionScript/Flash? Hvordan dekker ActionScript læreplanen? Hvordan undervise? Hvordan legge til rette for elever på ulikt nivå? Hvordan oppdatere seg på dette?