1 SAST Kvartalsmöte Q1 8 Februari 2007 Så testade vi Biltullarna Bjarne Tveit VV Testansvarig.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor stor er en fisk? Yggdrasil Hvor stor er en fisk?  Vanlige kundetyper og prosjekter  Faktorer som påvirker.
Advertisements

SMB Kollegium AS Gjennom vårt partnerskap med Xledger AS setter vi standard for regnskapsarbeide. Vi gir deg tilgang til et ekte web-basert økonomisystem.
Design av sikre web-applikasjoner
Fremtiden begynner hos BackerSkeie
Praktisk info til prosjektkunder
Hva er evaluering? Systematisk innhenting av data, for å si noe noe hvor vi er eller hvor vi vil, eller begge deler N.B. Vi vurderer og evaluerer kontinuerlig,
Universell utforming av IKT – hvor langt har Norge igjen? Funkas frokostseminar 20. november 2013.
Erstatning for ActiveX?
STATOIL VEDLIKEHOLDSSTYRING.
Styrearbeid i Norwegian
Dataflyt og forventninger
1 Klubbens lederplan Anbefalt administrativ struktur for rotaryklubber i D2260. Implementeres senest 1. juli 2007.
Information Technology Infrastructure Library
Mobilitet Fordeler / ulemper Maximo Høstmøte - Oslo 5-7 oktober 2010
Service Requests. 2 Service Requests - Henvendelser •I modulen Service Requests kan du registrere henvendelser og følge med på status på eksisterende.
Prosjektmedlem Lars-Erik Kindblad, s Prosjektmedlem Lars-Erik Kindblad, s
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
Felles kravspesifikasjon for Oslo kommune 2012 FDV leveransekrav
23. januar 2004TDT4285 Planl&drift IT-syst1 Tjeneroppgraderinger TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI.
1 Eiendom og drift Arbeidsmiljøundersøkelsen ved NTNU 2009 Drift og Eiendom Et verktøy for utvikling av arbeidsmiljø ved NTNU Utviklet internt i NTNU for.
1 Oppgave gjennomgang Kap Oppgaver -Kap 12: 1, 2, 3, 5, 7, 8, 11, 18, 19.
Hovedprosjekt ved HiO våren 2011 Kjetil Hårtveit, s
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 HOUSTON Planene fremover.
Livet i havet – vårt felles ansvar Muligheter for sporing av taretrålere Seniorrådgiver Jens Altern Wathne Trondheim 18.september 2013.
The Torvald Klaveness Group
MARSIKT PROSJEKTET Jo Tankers MÅLSTYRING OG IKT 18 NOV 2003.
1 19. januar 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her. Forelesning nr 6: Dynamisk dokumentasjon.
23. januar 2004TDT4285 Planl&drift IT-syst (M08)1 Dynamisk dokumentasjon TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI.
12k Harmoni Status, styringsgruppemøte 8. november 2005 
Løsning hos RSH Norge En gjennomgang av løsning hos Reitan Servicehandel Norge Edvard Gundersen – ProfitBase AS Løsningsarkitekt.
Kontroll og overvåking av integrasjonsløsninger App Platt Conference – SOA & Integration Track Martin Rauan Gisle Åsberg Communicate Norge.
”Virksomhetsportaler og rollestyrte arbeidsflater”
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Digitaliserer papirflyt
Malverk intern produktopplæring
IAM Infrastruktur, innføring og overlevering
SuperOffice CRM Visma Business
12,302,337,422,54 12,30 5,93 1,06 1,27 8,27 Hvordan ser infrastrukturleverandørene på sin fremtidige utvikling av TETRA Jan-Erik Hammerstad Siemens ICM.
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Sognsveien sør for John Collets Plass - Kirkeveien
Konfigurasjonsstyring Configuration Management
EDB BUSINESS PARTNER ASA
Leverandøraktivering
Status IPv6 IT-leder møte Gunnar Bøe (& Håvard Eidnes)
Teknologi for et bedre samfunn Norvegkonferansen Senior rådgiver Trond Foss SINTEF Transportforskning Rolle- og ansvarsmodell for bompengeinnkreving.
SINTEF-undersøkelsen om salting og trafikksikkerhet
Microsoft CRM Visma Business
LUB og nasjonale planer
Overvåking Feilhåndtering
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
1 Prosjektplan Work Packages Project Management WP1: Demand Assessment WP2: Supply Assessment WP3: Product Design & Comm. Definition WP4: Integration of.
1 Java Database Connectivity (JDBC) Norvald H. Ryeng
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
System Center Configuration Manager 2007 Bachelorprosjekt gruppe 18A
Presentasjon av Requirements Modelling Gruppe K3 – Alfa Romeo.
Enghouse Interactive - Kjetil Bakkeskaug
© GT/SAPP/USIT UNIVERSITETET I OSLO :44 Litt status og orienteringer rundt rare ting ved høsten 2004 v/Bård H.M. Jakobsen.
FRiidrett 01/ Tamil sangam i Norge.
Identifisere behov – og etablere krav
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Eiendomsforvaltning Kort introduksjon til modulen.
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Fra 0 til 100 Km/t på 2,4 sekunder
The future of Unik Property Management software
Databaser: dvs. data lagret i informasjonsteknologi
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Utskrift av presentasjonen:

1 SAST Kvartalsmöte Q1 8 Februari 2007 Så testade vi Biltullarna Bjarne Tveit VV Testansvarig

2SAST Kvartalsmöte Q1 - BTv /

3 Agenda 1.Hva er Biltullar og hvordan er et Biltull- system bygget opp? 2.Rammebetingelser for prosjektet 3.Rammebetingelser for testing 4.Testing og Validering 5.Resultat / Erfaring

4Vägverket Stockholm - Betalstasjoner

5SAST Kvartalsmöte Q1 - BTv / Systemoversikt Web Portal - Account stmt - Order OBU LVDB - Copy of NVDB Print Provider - Letters - Statements Pre-processor - Validate trx - Calculate trx cost - Exception mgt SAP - Book Tax decision - Receive payment - Manage accounts - Dunning - Reporting - CRM SKV - Receive tax - Manage complaints KFM - Payment enforcement RSE - Detect - Identify - Capture data Payment services - PG/BG Giro - Internet banks - Autogiro Retailer (Reitan) - Account balance - Payment - OBU distribution NVDB - LPN register Posten - OBU distribution - Manage contracts

6SAST Kvartalsmöte Q1 - BTv / Vägsidesutrustning VIDEO TRXTRX LA SE R

7SAST Kvartalsmöte Q1 - BTv / Rammebetingelser for Prosjektet 1.Politisk styrt, - Korte (urealistiske) tidsfrister. - Oppstartsdato var en styrende parameter. (Nödv med parallelle oppgaver) - Plassering av portaler bestemt i loven. - VV overtok prosjektet fra Stockholms Stad. 2.Sene beslutninger på viktige områder som - Skatt, og ikke avgift. (incitament, betaling, logistikk) - Kun foto som gyldig passeringsbevis.

8SAST Kvartalsmöte Q1 - BTv / Prosjekt-faser Implementering Akseptansetesting Pilot valideringer Kundtjänst (generell) Kundtjänst (spesifikk) Distribusjon av OBU

9SAST Kvartalsmöte Q1 - BTv / Rammebetingelser for testing 1.Testing på offentlig vei. 2.Trafikk-testing – begrensede muligheter 3.Registrere passasjer, lagring av informasjon (PUL) 4.Deler av systemet var ikke åpent for testing för man gikk i skarp drift

10SAST Kvartalsmöte Q1 - BTv / Live i Testfasen 1.Customer Service - Call Centre generell informasjon - Reg av Företaksbilar - IT infrastruktur

11SAST Kvartalsmöte Q1 - BTv / Live i Pilotfasen 1.Customer Service - Call Centre, spesifikk informasjon (håndt. av OBU) - CRM - Self service 2.Transponder-logistikk 3.Aktivering av Vägkantutrustning 4.Pre-prosessering av skattebeslut 5.Opprettelse av Kunde-konti 6.IT-management

12SAST Kvartalsmöte Q1 - BTv / Ikke testbart i Pilotfasen 1.Billing / financial settlement 2.Display av skattebelöp (vägsidesutrustning) 3.Påminnelser / Krav 4.Gallring 5.Business partners 6.Vägverket, Skatteverket og KFM

13SAST Kvartalsmöte Q1 - BTv / Testing eller Validering Testing 1.Dokumentasjon 2.Observasjon 3.Testing Validering 1.Observasjoner av normale hendelser (Vente eller framskynde)

14SAST Kvartalsmöte Q1 - BTv / Hva kunne testes? 1.Roadside: - Reelle tester på test-bane i Norge (Q_free) - Forsiktig testing på offentlige vägar i Shlm - Trafikk-observasjoner / videofilming og telling 2.Övrige moduler: - mot VTR: testmiljö - mot banker, posten, Reitan: testmiljö - betaling: til ’dummy account’ - Påminnelser / krav: til nivå 3 (för Kronofogden (KFM)).

15SAST Kvartalsmöte Q1 - BTv / Hva ble testet? 1.27 E2E scenarios (917 test activities) Enkelte av disse kunne ikke verifiseres pga - for lang tidskonstant - manglende grunndata 2.5 viktigste ’Customer Service’-prosessene (PDDer) 3.Monitoring (System, RSE) 4.Infrastructure tests 5.Performance tests (Grund-uttak VTR, ’24-hr cycle’) 6.Roadside tests

16SAST Kvartalsmöte Q1 - BTv / Hva måtte valideres under Pilot? -Overvåking av arbeidsflyt (spes OBU distr, MCR) -Overvåking av generell respons. -Analyse av innsamlede data (bildekval, charge, passeringer) -Kontroll av kvaliteten til Customer Service -Overvåking/oppfölging av pre-definerte scenarios

17SAST Kvartalsmöte Q1 - BTv / Hva ble validert etter Pilot? 1.Reelle skattebeslut. 2.Reelle betalinger. 3.Utsendelse av reelle påminnelser 4.Utsendelse av reelle ärend til SKV og KFM. 5.Reell distribusjon av transpondere. 6.Reell utsendelse av kontakter, transpondere, ulike brev/informasjon til Kunden. (Kundtjänst, Vägskyltar)

18SAST Kvartalsmöte Q1 - BTv / Resultat 1.Relativt fornöyd med test-utfallet. 2.Måtte kompromisse hele veien pga kort tid.

19SAST Kvartalsmöte Q1 - BTv / Erfaring 1.Offentlig styrte prosjekt av denne typen er vanskelige 2.Kontraktuelle föringer for testarbeidet – hvem skal teste og hvilken rolle har Kunden? 3.Test-faget settes på store pröver. Man må vurdere faglige ’best practise’ opp mot behovet for framdrift og konflikterende aktiviteter. 4.Hva er godt nok? 5.Konsekvensen av å gå i drift med kjente / ukjente feil