Opplæring av styrene Politikernes rolle v/ Jørgen H. Kristiansen, leder Oppvekststyret 4. og 7. okt 2004.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
FAU Berger Skole Barbro Nordland Johannessen, FAU leder
Advertisements

MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
FAU ved Sten-Tærud skole
Et fellesorgan for alle foreldre med barn i grunnskolen i Kristiansand
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Januar Juletrefest FAU møte Februar Foreldrekontaktmøte / FAU møte Mars FAU møte Foreldremøte 2 April FAU møte Brukerrådsmøte Loppemarked (partallsår)
Seminar om rundskriv F Forvaltning av statlig eierskap
Skolens styringsform Driftsstyre FAU Klassekontakter Alle foreldrene
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
FAU – Møte 8. januar 2013 Marienlyst skole
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Skolen – en kommunal virksomhet
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
Skolens styre Skoledirektøren i Kristiansand, januar 2004.
Rektor har fullt ansvar innen
1 Skoledirektøren i Kristiansand 2004 Skolens styre.
1 Velkommen!. 2 Agenda 1 - Åpning. Møteleder Marit Sanner. 3 min. 2 - Delegasjon til skolene. Skoleetatens hovedutfordringer. Skoledirektør Marie Føreland.
Velkommen!.
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
FAU - Lysarkene ligger på MEDLEM AV FAU - HVA NÅ? - Hva gjør FAU? - Hvordan jobber FAU? - Hvorfor har vi FAU? Alle foreldre som.
Lokale foreldreutvalg for barnehager
Foreldrenes og elevenes nettverk i Bergen kulturskole
Foreldreutvalget for grunnskolen i Levanger ( FGIL ) * FGIL er valgt for å være et koordinerende og felles ledd for alle Foreldre arbeidsutvalgene (FAU`ene)
MEDBESTEMMELSE OG ROLLEN SOM TILLITSVALGT PÅ ARBEIDSPLASSEN
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
– FGIL/FAU – Skolering - Lars Einar Karlsen FAU – skolering Det skal v æ re et FAU p å alle skoler å fremme fellesinteressene til foreldre.
Hva er lokalpolitikernes største utfordring for å styrke læringskulturen ? Utsiktspunktet er som lokal skolepolitiker i Ullensaker kommune. Atle Forbord.
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
SFO Kultur- og fritidsaktiviteter. Skal være tilpasset barna og foreldrenes behov.
Velkommen til førskoledag
FAU møte kl. 18:00 Årskalender Skolefester 2015 Sykkeldag for 4. klasse KFU Eventuelt Informasjon fra rektor.
Foreldreråd og elevråd i kulturskolen Foreldrekontakter og elevtillitsvalgte er rekruttert: Hva nå! Vi reflekterer over utfordringer og muligheter. organisering.
HARSTAD KOMMUNE Bergseng Skole 1 Nasjonal Erfaringskonferanse - BMS.
Førskoledag 15. juni Hordvik skole
Nedre Eiker Kristin Høibakk Lokallagsleder og HTV.
Å høre til – Et lag rundt eleven
Kroppsøvingsdidaktikk
Vi leker, vi lærer , vi trives!!
Foreldremøte for foreldre som har 5-åringer i barnehagen
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Foreldremøte Høsten STAVANGER KOMMUNE Jeg skal si litt om: ■ Skole-hjem-samarbeid ■ Gjensidige forventninger ■ Trivsel – læring – mestring – motivasjon.
Visjon for bergensskolen: «Kompetanse for alle i mulighetens skole»
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
Kommunalt foreldreutvalg KFU Et fellesorgan for alle foreldre med barn i grunnskolen i din kommune.
Skolenes styre Roy Wiken Seniorrådgiver Oppvekstdirektørens stab.
ETABLERING AV ET LOKALT FUB Østre Toten Kommune 1.
Driftsstyret Plass i organisasjonen, oppgaver og forventninger
Bli med! Barn.
SU – Mortenstua skole skoleåret
ER SINE BARNS FØRSTE OG VIKTIGSTE LÆRERE
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Velkommen til FAU-møte
Skole/hjem-samarbeid
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Velkommen til foreldremøte!
Roy Wiken Fagsjef utvikling og oppfølging Oppvekstdirektørens stab
ELEVENES ARBEIDSMILJØ
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Opplæring av rektorene
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Roy Wiken Fagsjef Oppvekstdirektørens stab
Utskrift av presentasjonen:

Opplæring av styrene Politikernes rolle v/ Jørgen H. Kristiansen, leder Oppvekststyret 4. og 7. okt 2004

Agenda – politikernes rolle  Politisk organisering  Oppvekststyret / mandat  Skolestyrenes mandat  Politikernes rolle i oppvekststyret og i skolestyrene  Rollefordeling - samspill  Politiske prioriteringer og føringer  Byen vår  Oppsummering

Politisk organisering i Kr.sand Bystyret Formannskapet OppvekststyretKulturstyret Helse- og sosial- styret Byutviklingstyret Kommunalutvalget Andre styrer: - Havnestyret, Kr.sand boligstiftelse, Valg og Honorarkomiteen Andre påvirkningsveier: Partienes gruppemøter

Oppvekststyret - medlemmer (politisk agenda) NavnPartiFunksjon Jørgen H. KristiansenKrFLeder Trond H. BlattmannApNestleder Lilli O. GuttormsenKrFMedlem Hedvig BennecheSVMedlem Daniel NordgaardSVMedlem Sissel Mosby NilsenSVMedlem Per Sigurd SørensenHMedlem Ellen Skeie HansenHMedlem Ida Elise ThraneFrpMedlem

Oppvekststyrets mandat  Oppvekststyret er opprettet i henhold til kl. § 10 nr 1  Oppvekststyret har som ansvarsområde de oppgaver innenfor undervisning og barnehage som kommunen har ansvar for. Dette gjelder oppgaver som bl.a fremgår av: -Kommuneloven, -Lov om grunnskolen, -Lov om voksenopplæring, -Lov om barnehager  Oppvekststyret har den løpende politiske ledelse og kontroll med de oppgaver og virksomheten som styret er tillagt ansvar for.

Skolestyrenes mandat Styret er delegert fullmakt innenfor følgende områder: Rektor skal legge følgende saker frem for styret til drøfting og orientering: 1. Vedta strategiplan 2. Vedta planer for samarbeid hjem/skole 3. Vedta skolens reglement 4. Vedta fritidstiltak 5. Trafikkforhold / skolevei 6. Verne og helsetiltak for elevene 7. Plan for skolens informasjonsvirksomhet 8. Vedta gjennomføring av brukerundersøkelser 9. Trivsel og mobbing 10. Salg av utrangert utstyr 11. Planer for tilbygg/ominnredning og vedlikehold 12. Reiser, leirskole og turer med overnatting 1. Skolens bemanningsplan 2. Opplæringsplan for ansatte 3. Skolens budsjett 4. Disponering av overskudd/ dekke underskudd 5. Virksomhets- og utviklingsplaner, handlingsprogram 6. Disponering av undervisningstimetallet 7. Omfanget av den sosialpedagogiske tjenesten 8. Skolens tilbud av valgfag 9. Opptak avbarn til SFO om begrenset plasser

Rollefordeling - politisk  Politikernes rolle i skolestyrene  Fortelle hvordan man kan ta opp en sak politisk  Lytte og få en føling med skolehverdagen  Komme med gode og konstruktive innspill  Bidra med kunnskap om de politiske sidene av sakene  Politikernes rolle i Oppvekststyret  Det er få saker etter at delegasjon ble innført  Vedta saker som kommer til politisk behandling  Være et lytterør for skolene  Politikernes rolle i Bystyret  Vedta skolesakene som må helt til bystyret

Rollefordeling – et puslespill? - avhengig av gjensidig tillit og respekt  Rektor  Administrasjon  Skoledirektør  Skolestyre  Foreldre  KOMFUG  FAU  Barn/elever  Elevråd  Politikere

Tillit til styrene, rektor og foreldrene  Subsidaritetsprinsippet – nærhet  Samspill med rektor: Legge frem meningsfulle saker  Viktig at gode ideer og tanker kan bli delt mellom styrene – ”best practice”

Mitt fokus – politiske føringer  Mobbing  Fysisk aktivitet  ”Vi har det godt, men det er alt vi har!” - Økonomi  Utvikle den lokale skolen

Mobbing  Barneombudets definisjoner på mobbing:  Å bli kalt navn Å bli ertet og trakassert over lang tid Å bli dyttet og dratt rundt omkring Å bli slått eller angrepet Å få sekken sin, eller noe annet en eier, kastet rundt Å få et rykte om seg spredt Å bli ignorert og satt utenfor Å bli tvunget til å gi fra seg penger eller noe annet en eier Å bli angrepet på grunn av rase eller religion

Fysisk aktivitet  Fysisk aktivitet hver dag!  Hva skjer med våre barn?  Akershus 1968 og 1997  Rekrutter i forsvaret  Eksempler – Vågsbygd Skole

Hvordan har andre land det? -økonomi  Analfabetisme i Bangladesh  (Definisjon: Personer over 15år som ikke kan lese og skrive)  Hele befolkningen: 56.9% Gutter: 46,1% Jenter: 60,2% Vår vennskapsby

Utvikle den lokale skolen  Jeg ønsker å gi skolene større pedagogisk handlingsrom til å utvikle sine egne prosjekter og ideer og ulike måter å organisere skolearbeidet på  Skolen må ta utgangspunkt i læreplanens generelle del, men få større frihet til å praktisere individuelle forsøksordninger slik at skolehverdagen utformes lokalt og den sentrale styringen begrenses

Byen vår •100% over 15 år kan lese og skrive per definisjon •Over 83% av elevene og foreldrene er tilfreds med skolen •94,8% av elevene svarer at de ikke blir mobbet

Oppsummering  Vi er mennesker med forskjellige roller i skolen, men vi har alle en felles interesse av at våre barn skal få en trygg oppvekst og at de skal lære å mestre livet  Så lenge det er mulig å gjøre ting bedre i Kristiansand, har vi som politikere en plikt til å gjøre det!