Forbrukerportalen.no Vannkonferansen 2007 Vann – en helt vanlig forbrukervare Lasse Billington Underdirektør i Forbrukerrådet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Se: Styrets ansvar Se: Holt.
Advertisements

Tillit til myndighetene og til vannet Laura Terragni SIFO Statens institutt for forbruksforskning OPPDRAGSRAPPORT 1/2008.
KJØPSLOVENES REGLER -på en folkelig måte
Oppsummering ved Professor Hans Petter Graver
Styring av bilskader (reparasjoner)
Kristin Aamodt Støylen, DK Søre Sunnmøre
1 Regulatørene kommer? direktør Willy Jensen PT-forum, 16. juni 2009 i Lillesand.
Forbrukerportalen.no - Erfaringer med emnekart Av Sveinung Nedregotten Informasjonsrådgiver – Forbrukerrådet
Tvisten Holm – Tak Tekk Partene: Byggherre Holm
Eksempel på å løse en rettstvist
Reklamasjonsplikt ved kontraktbrudd
Tvisten mellom Peder Ås (selger) og Lars Holm (kjøper)
Forelesninger i kjøpsrett V2014, 30. januar 2014
Forelesninger i kjøpsrett H2013, 9. september 2013 Mislighold og misligholdssanksjoner II Førsteamanuensis ph.d. Herman Bruserud.
3 Jeg og mitt.
Stiftelsen RNV - Rent Norsk Vann Paneldebatt - ledd 3+4 private/profesjonelle brukere Deltakere Anne Marit Muri, Ansv. Redaktør - Vi i Villa Egil Lingass,
VEFSN KOMMUNE § 41Dekning av utgifter og økonomisk tap. § Den som har et kommunalt eller fylkeskommunalt tillitsverv, har krav på skyss-, kost-
Hvorfor behandles avtale- og kjøpsrett samlet?
Dag 10 Partenes plikter etter en kjøpsavtale. Selgers plikter:
Herman Bruserud og Sondre Dyrland
Forelesninger i obligasjonsrett H2014, 29. august 2014 Prisavslag Førsteamanuensis ph.d. Herman Bruserud.
Reklamasjon Kjøper kan tape retten til å gjøre mangelskrav gjeldende, dersom han ikke reklamerer i tide. Han må reklamere innen både den relative og den.
Kåre Lilleholt Obligasjonsrett hausten Mishald – verknader for den andre partens yting (gjensidigverknader) Prisavslag Heving Tilbakehalding av.
Lasse Simonsen 8 Erstatningsutmålingen Lasse Simonsen.
Husleige- og eigarseksjonsrett Hausten Opplysningssvikt Urette opplysningar, § 2-3 Manglande opplysningar, § 2 ‑ 4.
Lasse Simonsen Dag 6 b) Prisavslag mv – økonomisk kompensasjon av mangel Lasse Simonsen.
Lasse Simonsen Dag 6 a) Retting Lasse Simonsen. 1 Innledning Rettssystematisk plassering av utbedringsplikten.
Lasse Simonsen Dag 7 a) Retting Lasse Simonsen. 1 Innledning Utbedring som sanksjon – rettingsplikten Utbedring som rettighet – den defensive utbedringsretten.
Lasse Simonsen V a) Retting Lasse Simonsen. Kontraktbrudd (mangel) Kontraktbrudd (mangel) Fastholdelses- sanksjoner Fastholdelses- sanksjoner Heving Kravene.
Naturaloppfyllelse – retting
Reklamasjonsplikt ved kontraktbrudd
Lasse Simonsen Dag 6 a Prisavslag mv – økonomisk kompensasjon for mangelen som sådan Lasse Simonsen.
Lasse Simonsen V b) Økonomisk kompensasjon av mangel Lasse Simonsen.
Lasse Simonsen V b) Økonomisk kompensasjon av mangel Lasse Simonsen.
Lasse Simonsen Dag 7 b) Prisavslag mv – økonomisk kompensasjon for mangelen som sådan Lasse Simonsen.
Lasse Simonsen Dag 7 b) Økonomisk kompensasjon av mangel Lasse Simonsen.
Lasse Simonsen III Reklamasjonsplikt ved kontraktbrudd Lasse Simonsen IV Heving.
Lasse Simonsen VII Kontrollansvaret Lasse Simonsen.
Tvisteløsning i Norge Ingeborg Flønes Direktør Forbrukerservice Forbrukerrådet.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Forbrukerrett Dine rettigheter som forbruker ved kjøp av varer og tjenester.
Utenomrettslig klagebehandling i de nordiske land Linda Olsen.
Lasse Simonsen Dag 7 a) Retting Lasse Simonsen. 1 Innledning Rettssystematisk plassering av utbedringsplikten.
Totalleverandør av juridiske tjenester. Forbrukerkjøp Frokostmøte HRNF
Forelesninger i kjøpsrett H2016, 6. september 2016 Mislighold og misligholdssanksjoner II Førsteamanuensis ph.d. Herman Bruserud.
Dag 7 a) Retting Lasse Simonsen Lasse Simonsen.
Obligasjonsrett I Misligholdsbeføyelser 1
7 Kontrollansvaret Lasse Simonsen Lasse Simonsen.
Obligasjonsrett I Misligholdsbeføyelser 1
Økonomisk kompensasjon av mangel
økonomisk kompensasjon for
Oppfyllelsesvanskeligheter
Metodekurs – kontraktsrett II
Obligasjonsrett I Misligholdsbeføyelser 1
Naturaloppfyllelse – retting
Obligasjonsrett I Misligholdsbeføyelser 1
Oppfyllelsesvanskeligheter
Obligasjonsrett I Misligholdsbeføyelser 1
Erstatning ved selgers kontraktsbrudd
Erstatning ved selgers kontraktsbrudd
Dag 7 a) Retting Lasse Simonsen Lasse Simonsen.
Metodekurs – kontraktsrett II
Økonomisk kompensasjon av mangel
Sammendrag av resultater fra FoU-prosjektet:
Oppgavegjennomgang – UiO Vår 2018
Sanksjonssystemet – generelt
Oppsummering ved Professor Hans Petter Graver
Tvisten mellom Peder Ås (selger) og Lars Holm (kjøper)
5 a) Retting Lasse Simonsen Lasse Simonsen.
Oppsummering ved Professor Hans Petter Graver
Utskrift av presentasjonen:

forbrukerportalen.no Vannkonferansen 2007 Vann – en helt vanlig forbrukervare Lasse Billington Underdirektør i Forbrukerrådet

forbrukerportalen.no Forbrukerrådet Vi er en frittstående og uavhengig interesseorganisasjon •Vedtekter v/kgl res. •Grunnbevilgning over statsbudsjettet •Styre som er ansvarlig faglig og økonomisk Vi skal: •Påvirke politikkutforming, myndighetsutøvelse og aktørene i markedet i forbrukervennlig retning •Dyktiggjøre forbrukerne slik at de mestrer sin rolle best mulig

forbrukerportalen.no Vann – en vare etter forbrukerkjøpsloven •Forbrukerne har krav på reparasjon/ny vare, prisavslag, heving av kjøp og/eller erstatning hvis det foreligger en mangel ved varen •Hva er en mangel? –Vannkvaliteten defineres i drikkevannsforskriften (direkte regulering av 58 parametere, samt andre stoffer som i stor nok mengde kan medføre fare for helseskade) –FR mener det må være en mangel når denne ikke er oppfylt –Har rimelig tid til å rette opp mangelen før krav kan gjøres gjeldende (desto større ulempe for forbruker, desto kortere utbedringstid)

forbrukerportalen.no Rettigheter etter forbrukerkjøpsloven •Reparasjon/ny vare – lite relevant for vannleveranser •Prisavslag kan kreves når avhjelp ikke lykkes/er mulig •Heving kan kreves når avhjelp ikke lykkes og mangelen ikke er uvesentlig •Selger har objektivt erstatningsansvar for økonomiske tap kjøper lider som følge av mangelen  Prisavslag og erstatning mest relevant ved vannleveranser

forbrukerportalen.no Koster det for lite å tilby dårlig vann? •Prisavslag skal tilsvare varens verdireduksjon –hvor mye er det? –selvkostprinsippet ”kompliserer” •Erstatning etter forbrukerkjøpsloven dekker kun direkte økonomiske tap –økonomiske utlegg (legebesøk etc.) som følger av mangelen

forbrukerportalen.no Koster det for lite å tilby dårlig vann? •Bør vannleverandøren få sterkere økonomiske motiver for å sikre tilstrekkelig vannkvalitet? –Skadeerstatningsloven; krever varig uførhetsgrad over 15% - FR vil ha denne senket –DK; 5% + ”dagpenger” ved legeordinert sengeleie –FIN/ISL; ingen nedre grense •Den enkeltes tapte arbeidsfortjeneste o.l. dekkes, men av arbeidsgiver/stat, ikke av den som har forvoldt skaden