Makt, interesser og legitimitet i prosessen fram mot nye regnskapsstandarder Bent Sofus Tranøy Velferdskonferansen 2010
Spørsmål: Hvilke legitimitetsproblemer, om noen, hefter ved systemet som skaper nye regnskapsregler • Fokusert på det internasjonale systemet, der premissmakten ligger • Ikke sett på den norske delen av systemet, må tas i et eventuelt oppfølgingsprosjekt
Disposisjon • Global finansiell kapitalisme og noen begreper • Det organisatoriske rammeverket • The rise and rise of IASC/IASB • En legitimitetsdiskusjon i tre deler – Regnskapsregler som uttrykk for ideologi: Synet på marked og stat – Delegering og demokrati – Skikkethet – reven i hønsegården
Global finansiell kapitalisme og noen begreper • Overordnet mål: Kjøp og salg av verdipapirer og selskaper og andre eiendeler på tvers av landegrenser, virksomhetstyper og sektorer • To nøkkelbegrep-verdier i utviklingen av privat sektors regnskapsregler – Mark to market vs historisk kost modell – Balance sheet approach vs driftsregnskap • Og ett for offentlig sektor: – Lønnsomhetsregnskap vs kontantregnskap
Det organisatoriske rammeverket • En komplisert struktur av aktører, - les tegningen med IASB i sentrum
IASC IASB IFRIC SAC IFAC IFRS Standarder for privat sektor Standarder for offentlig sektor IPSASIPSASB Pilotprosjekt med innføring av periodiserings- prinsippet i Norge InternasjonaltNasjonalt Nasjonale regnskaps- standarder for privat næringsliv Organisasjoner som har akseptert IFRS som regler: EU, IOSCO, WTO, Verdensbanken, IMF, Basel-komiteen, finansministre og sentralbanksjefer i G-7 I NOU 2003:6 foreslås det å gå over fra kontant- til periodiseringsprinsippet ved regnskapsføring. Innebærer en innføring av IPSAS, som er basert på IFRS. Internasjonale pådrivere: OECD og IMF Nasjonale pådrivere: Norsk Regnskapsstiftelse og KS Iversetter av pilotprosjekt: SSØ Utpeker Gir råd Utformer Modell for Standarder Organisasjon
The rise and rise of IASC/IASB • IASC stiftet i London i 1973 • Liten framgang mht å få sine standarder akseptert før på 90-tallet • Brukte tiden til å bygge opp faglig og politisk kompetanse • Ga dem en god posisjon da presset for harmonisering tiltok utover 90- tallet • Hvorfor oppstod et slikt press – Privatisering: Notering på tvers av landegrenser – viktig å få tilgang til det amerikanske kaptitalmarkedet – NYSE og NASDAQ gikk inn for IFRS av taktiske grunner (Grasso lobbet) – Brussel kom på bakbena, ville ha et offentlig organ – Tapte for USA i alle spørsmål så nær som ett: Prinsipper framfor detaljerte regler
Legitimitet I: Regnskapsregler som uttrykk for ideologi: Synet på marked og stat • Likevektsmodeller vs dynamisk ulikevekt • Prisdannelse i de to modellene • Optimal allokering vs stabilisering i makro • Forsiktighetsprinsippet og stabilisering i mikro • Finansialisert kapitalisme vs industrielt orientert kapitalisme • Et økonomistisk syn på staten – Fravær av konkurranse i et system befolket av materielt orienterte opportunister og egoister gir ikke et særlig lystelig bilde
Eksempel på marked som sjelden er i likevekt
Cayenne med mulig styremedlem Helse Sør-Øst
Legitimitet II: Delegering og demokrati • IASB har flere ”prinsipaler” de viktigste er private • De er teknisk overlegne – poenget med delegering er jo at det offentlige skal slippe å dublere kompetansen til de private • Perry og Nölkes nettverksanalyse: – Hvem er aktive i høringsrundene? • De fire store, fagforeninger er fraværende – Hvor kommer komitémedlemmer fra IASB-EFRAG • De fire store pluss finanssektoren i sin alminnelighet – Hvem betaler – hvem er IASC/IASB avhengige av? • De fire store står for 60 prosent av finansieringen
Perry og Nölke 2005: • A good indicator for the societal isolation of current accounting standard setting is the non-participation of organizations outside the commercial sector within the IASB comment letter process. • This process can be seen to be dominated by professional associations and business interests. • This is despite the fact that, during the period surveyed, the IASB issued exposure drafts relating to labor-sensitive issues such as share-based payments, pensions and other employee benefits. • Among all comment letters submitted …there is absolutely no participation of labor unions or any other broad social interest groups. The same is true for EFRAG,…
Arkitektonisk utrykk for revisjonsmakt: PWC’s kontor i NYC
Legitimitet III: Skikkethet – reven i hønsegården • Erfarte problemer med markedsbasert kvalitetskontroll og standardsetting – Regnskapsførerer, revisorer og ”Enron” – Analytikere og IPO-skandaler – Rating agencies og CDO’er • IASB-IFRS-IPSAS en mer sofistiskert variant av det samme?
Legitimitetsdiskusjon i tre deler • Hvis regnskapsregler er bærere av ideologi blir deres utforming viktigere enn hvis spørsmålet bare er å uttrykke en best mulig ”teknologi” • Og bare en side i denne ideologiske striden er representert der avgjørelser tas • Og denne siden i tillegg har økonomisk egeninteresse i hva som vedtas • Ja, da har vi et legitimitetsproblem