Markedsmuligheter Russland Presentasjon Skalldyrkonferansen Stavanger 3. november 2009 Svein Ruud, adm. dir Troika Seafood.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kommunikasjonsdirektør FHL
Advertisements

Livet i sjøen - Fjæra - Fisk - Gøy på Fedje
Markedsutviklingen av norsk sjømat
Skalldyr + MVP= sant? -muligheter og utfordringer
Den store mystiske kampanjen Dokumentasjon av effekt ved annonsering i avis alene Et samarbeidsprosjekt mellom Norges største lokal- og regionaviser –
Kjærligheten landet i julen
HVILKE KONSEKVENSER KAN FINANSUROEN FÅ FOR NORGES EKSPORT AV VILLFISK? Terje E. Martinussen Norges sjømatråd Oslo, 1.februar 2012.
1 REGNSKAP 1. HALVÅR 2000 PRESENTERT AV ADM.DIR. ARE SKINDLO 16. August 2000.
Christina Ødegård sin lærlings tid
Norwegian i sosiale medier Fra kampanjeside på Facebook til omdømmebyggende aktiviteter i flere kanaler.
Erfaringer og utfordringer ved levende lagring av skalldyr
Markedsadgang Russland Styremøte FHL industri og eksport, FHL havbruk og FHL Trond Davidsen.
Polarsirkelen Lufthavnutvikling AS
MarinPack - FOU- program for sjømatemelballasje Hvordan kan emballasjeindustrien bidra til å firdoble verdiskapningen innenfor marin sektor i Norge innen.
Norsk eksport av laks til Japan: Et marked i endring - ”Et kulturmøte”
Tallenes tale Tallenes tale 2008 Eksporten i 2008 Norsk sjømateksport var i 2008 på 39,1 milliarder kroner og for fjerde år på rad settes det.
Krabbekonferansen 2012.
Seminarprogram Kl Velkommen ved styreleder Åge Solem i Autobransjens Leverandørforening Kl Innledning ved John Fiskvik. Internasjonale.
Intelle SMS Mobile Link
Norge - en økonomisk stormakt med energi og kapital
Verdens beste sjømatnæring Geir Ove Ystmark direktør industri, FHL.
Eksportuvalgets strategi for å møte markedsutfordringene
Norges olje- og gassvirksomhet
NCE Aquaculture - partnerskapskonferanse Bodø, juni 2009 Noen resultater fra EuroCod Frode Alfnes og Kyrre Rickertsen.
Velkommen til TrygVesta
Felles profilering av ”Det marine Hordaland” Tanja K. Hoel Fiskeriforum Vest og Norsk Sjømatsenter
© 2011 Tieto Corporation Rom ble ikke bygget på èn dag... Tietos erfaringer med Elin-K prosjektet Anne Tveten Prosjektleder og produkteier for eLink Tieto,
Jan Trollvik Eksportutvalget for fisk
1 Kari B. Mellem, SSB Hvor ender byggavfallet - og hvor mye oppstår? Byggavfallskonferansen 2011.
Produktivitetsutvikling i oppdrett og dens innvirkning på sjømatsmarkedet Frank Asche
Kjell Stamnes Konsernsjef Glamox ASA
”Brukerstyrte forskningskvoter”
Høring av prNS 9417 Laks og regnbueørret – Enhetlig terminologi og metoder for dokumentasjon av produksjon Standardiseringskomiteen SN/K 504 Dokumentasjon.
MARKEDSUTVIKLING FOR KRABBER Ove Johansen Norges Sjømatråd.
Sjømat som næringsutvikler v/Roger Pedersen Prosjektleder – Sjømat fra Finnmark.
MarinPack - FOU- program for sjømatemelballasje Økonomisk status Mangler fortsatt NOK 150’ i bedrifters egeninnsats Utbetalt fra NFR 1. Og 2. Tertial =
Norwegian Ministry of Fisheries and Coastal Affairs Rammebetingelser for skalldyrnæringen seniorrådgiver Martin Bryde Skalldyrkonferansen november.
Mål deg til kontroll! Even Aas-Eng McCann Worldgroup.

Stortingsmelding om forvaltning av kongekrabbe
 SMÅSAMFUNN I DEN GLOBALE VERDEN OMSTILLINGSKONFERANSEN 2014 OSLO / 22 OKTOBER.
FoU-behov i hele verdikjeden Fangst og oppdrett Ressurs Salg og markedsf. Distri- busjon Produk- sjon.
Nytt medlemssystem. Ble først vurdert i administrasjonen ved slutten av Styret først opplyst om arbeidet i januar. Investering godkjent av styret.
Fiskeindustrien i Lofoten
Tove Sleipnes Norges Sjømatråd Markedssjef 12. februar 2015
”Markedsadgang” SJØMAT FOR ALLE - BERGEN 2.SEPTEMBER 2004 Statssekretær Janne Johnsen ”Verdier fra havet – Norges fremtid”
1 Oslo og Omegn Bilbransjeforening Frokostmøte 19. november 2009 Advokat Ian Anders Tobiassen
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Statssekretær Janne Johnsen
"Verdier fra havet - Norges framtid"
EU - nye markeder - Aquacity/Innovasjon Høstkonferansen i Stavanger 12. oktober 2004 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
Gruppeøving 1.februar Agenda Presentasjon av markedsundersøkelser –2 min. pr. student –Tilbakemeldinger på presentasjonen –Diskusjon Hva er en FRUST og.
Legemidler og helsetjeneste
Fjell-Norge og Innlandets muligheter! LOs representantskap, Hafjell, 9. juni 2015 Atle Hovi, administrerende direktør Beitostølen Resort.
Representantskapsmøte Norges Råfisklag Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Tromsø 26. mai 2005.
Nye Ramoen – Nye muligheter
Tema: sikkerhetspolitikk. Hva er sikkerhetspolitikk? ulike måter å sikre et lands suverenitet og handlefrihet overfor andre land ved bruk av forsvars-
BERGEN – en marin hovedstad. Norge: verdens største eksportør av sjømat etter Kina Norge har 7 ganger større havområder enn landområder Norge eksporterer.
Bergensregionens innstilling til Hav 21, hotell Neptun 20/2.
KOLONIENE BLIR SELVSTENDIGE IMPERIALISME: Hva? Typer? Hvor? Når? Hvem var imperial.?
Enorme forskjeller BNP og HDI BNP måler produksjonen i samfunnet, og ikke hvor bra befolkningen har det (selv om det er en sammenheng mellom BNP og velferd).
Fisk Noen som har vært på fisketur? Hvorfor? Matauk eller bare moro? Renser dere selv?
Fjordlaks AS - konsernet
Roede-kurs på arbeidsplassen
Finn-Arne Egeness Bransjeanalytiker Sjømat Nordea Bank Norge ASA
Utviklingen av sushimarkedet i Norge 2016
Presentasjon av forretningsplan
Presentasjon av forretningsplan
Kva meiner vi med naturmangfald?
VARDØ Pomorhovedstad.
Utskrift av presentasjonen:

Markedsmuligheter Russland Presentasjon Skalldyrkonferansen Stavanger 3. november 2009 Svein Ruud, adm. dir Troika Seafood

Dagens tema • Bakgrunn Troika Seafood og Norway King Crab • Bakgrunn Russland og Øst-Europa • Hva skal til for å lykkes i Russland og Øst- Europa

Min bakgrunn •Abeidet med og i Russland i snart 20 år, bl.a; adm dir Barents Company 95 – 97 leder Eksportrådet Russland 97 – 02 adm dir Troika Seafood 02 – medsitifer av og styremedlem i NoRu Handelskammer ulike styreposisjoner, offentlige utvalg og arbedsgrupper •Aksjonær og styremedlem Norway King Crab

Bakgrunn Troika Seafood •Eksporterer laks og ørret for Villa til Russland og Øst-Europa •Eksporterer all levende kongekrabbe fra Norway King Crab til Asia, Øst-Europa og Europa, inkludert Norge •Eksporterer et bredt utvalg av levende og superfersk sjømat til Russland og Ukraina, herunder blåskjell, kamskjell, kråkeboller, oppdrettstorsk, oppdrettskveite og villfisk

Bakgrunn Norway King Crab •Mottak, levende lagring og salg av kvalitetssikret, foret LEVENDE kongekrabbe gjennom HELE året •Basert på russisk know how, russisk forskningskompetanse og delvis det russiske marked •Eksporterer levende krabbe til Asia, Russland, Ukraina, Europa og Norge

Hva er ditt bildet av russisk fiskeri?

Mitt bilde av russisk fiskeri

Det russiske marked for fisk

•Et av Norges viktigste markeder for pelagisk •Et av Norges viktigste markeder for laks og ørret, særlig fersk •Det største markedet for pangasius •Stort marked for fisk og sjømat fra hele verden •Stot marked for high end sjømat

Det russiske/ukrainske marked for fisk

Russisk fiskeri - utvikling •Sushi,sashimi, eksklusive arter som tunfisk, sverdfisk, østers •FERSK og FLYBÅREN fisk og sjømat i rask vekst •En klar segmentering på det russiske marked mellom industri, hypermarkeder/supermarkeder og HORECA •Hittil et Moskva og St.Petersburg fenomen, men regionalisering på full fart •Kvalitet, regularitet og sortiment/produktbredde viktiger

Hva skal til for å komme inn på det russiske marked? •Russland er ikke et fritt marked! •Må få godkjent anlegg i Norge •Må jobbe opp mot en russisk importør med mulighet til å få importtillatelse •Regularitet, kvalitet og produktbredde •Samarbeid aktørene i mellom, særlig små aktører

Hva skal til når man er inne på det russiske markedet ? •Forskuddsbetaling eller kredittsikring •Må jobbe inne i markedet med distributør. Kampanjer, presentasjoner generell oppfølging •Generisk materiale, oppskrifter

Øst-Europeiske kunder er ikke som andre kunder....