Skedsmo 12. november 2009 Tonje Hilde Giæver

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Høgskolen i Oslo IKT i naturfag Skedsmo 11. mars 2010 Tonje Hilde Giæver (memex.hio.no)
Advertisements

Tilpasset fremvisning i PowerPoint
Statistikk og sannsynlighetsregning
Statistikk og sannsynlighetsregning
Prøvebanken Per Kristian Larsen, Vurdering 2
Vi ønsker å presentere Excel som verktøy.
Den digitale dimensjonen i læreplanen for norsk
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Den digitale dimensjonen i fagplanen for matematikk i vgs
Muntlig eksamen med 48 timers forberedelse
Gjenfinningssystemer og verktøy II
IKT og læring 1 for TOS Fagvalgspresentasjon januar 2013 Tonje Hilde Giæver/ Louise Mifsud.
Regneark I IN 102 Forelesning 2. Eksamensoppgave Hva gjør regnearket til et effektivt verktøy for tallbehandling Hvordan sparer du arbeid med regneark.
Analyse og tolkning av datamaterialet
Kursinnhold Lærebøker Valgmuligheter
Kap 03 Beskrivende statistikk
INDEKSER OG FORDELINGER
Læreplaner i matematikk
Forside/oversikt Fag / tema Kroppsøving og Excel Trinn trinn
LÆREPLANEN Matematikk Vg2 – hovedprinsipper. Struktur (fra
Larvik Og Omegn MS Foreningen sin PC opplæring høsten 2005 Dette undervisningsmaterielle er laget av Ole Andreas Hvatum oktober 2005.
PROGRAMFAG MATEMATIKK
Lysåpning og senteravstand
DidIKTikk, digital kompetanse i praktisk undervisning
Funksjoner og GeoGebra Velkommen !
Høgskolen i Oslo Bli kjent med de grunnleggende funksjonene i regnearkprogrammet Excel IT-seksjonen ved Avdeling for lærerutdanning 2006/2007 Praktisk.
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning.
Høgskolen i Oslo IKT i ny grunnskolelærerutdanning ved LUI, HiO Seminar i regi av Ballast Hovedfunn fra Ballast-prosjektet. 2.Hva er digital.
Mål for sentraltendens:
Høgskolen i Oslo Samling 1: Norgesuniversitetets mentorordning for lærerutdanning Hvordan jobbes det med IKT i undervisning ved LUI, HiO? Allmennlærerutdanninga.
Konstruksjon og Testing Torsdag 30. september 2004 Av Even Aasland Harald Ueland.
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: IKT integrert i allmennlærerutdanninga IKT’s rolle i lærerutdanningen, og spesifikt om IKT-faget Studiebesøk fra Göteborg.
Statistikk 2 M1 årskurs HVE 31. august 2009.
Læreplan K 06 Utdanningsdirektoratets læreplan s er matematikk
Funksjoner og didaktikk
-bruksområder og egenskaper
Vurdering av pedagogisk programvare i matematikk
Algebra Vår 2009 = 72∙41 A1A/A1B.
Digitale hjelpemidler i matematikk Hva sier læreplanen – hva gjør vi?
Fra det kjente til det ukjente…
Om Kunnskapsløftet Gjennomgåande opplæring. ”Grunnopplæringa”.
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
M1 årskurs HVE 7. september 2009
Statistikk M4 Mandag 20. april 2009.
Grunnleggende ferdigheter: å kunne bruke digitale verktøy (Digitale verktøy i arbeid med de fire øvrige grunnleggende ferdighetene.) Tonje Hilde Giæver.
Statistikk og sannsyn Analysere statistiske data og vise kjeldekritikk Drøfte ulike dataframstillingar og kva inntrykk dei kan gje Kjelde: Den norske foreininga.
Funksjoner med digitale hjelpemidler- GeoGebra Høyskolen i Oslo og Akershus Mandag Trine Foyn.
Velkommen til utforskende matematikk på Newtonrommet: lineære funksjoner og GeoGebra.
MATEMATIKK Åmot ungdomsskole Erfaringer -Vurdering -Karakterer -Ulike mål -Hva kan hjemmet bidra med? -Oppgave fra prøve i matematikk 8. trinn.
Proporsjonale storleikar -finne og utnytte eigenskapane til proposjonale, omvendt proposjonale, lineære og kvadratiske funksjonar og gje døme på praktiske.
Sannsynlighet. Fra LK trinn planleggje og samle inn data i samband med observasjonar, spørjeundersøkingar og eksperiment representere data i tabellar.
Statistikk Forkurs Hva er statistikk? undersøke registrere lage oversikt→ Presentasjon av informasjon formidle Arbeidet med statistikk kan vi dele.
Funksjoner med digitale hjelpemidler- GeoGebra Høyskolen i Oslo og Akershus Mandag Trine Foyn.
FamiliematematikkFamiliematematikk ”Verda er full av matematikk”
PROGRAMFAG MATEMATIKK Verdt å merke seg: Dersom du på Vg2 velger matematikk R1 eller S1: faller fellesfaget i matematikk (3 t) bort og du må ta enten:
Bilde inn Forslag til justerte læreplaner for 1P, 1T, 2P og 2T.
Ny Sinus 1T Trondheim, 6. mai 2014.
Sinus 1P Sinus 2P Sinus 1P-Y Trondheim, 6. mai 2014.
MATEMATIKK 1. trinn.
Funksjoner Kapittel 2.
Matematikk-kurs for foresatte som vil hjelpe sine barn.
Funksjonar i dagleglivet
God undervisning og dybdelæring i matematikk
EQS-opplæring på lync:
Tabeller og grafer B – Samarbeid
Grafen til kvadratiske funksjoner
MET 2211 Statistikk og dataanalyse
Engebråtenmodellen.
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Skedsmo 12. november 2009 Tonje Hilde Giæver IKT i matematikk Skedsmo 12. november 2009 Tonje Hilde Giæver

Repetisjon fra forrige økt Bruk av regneark til støtte for hovedområdene: Tall og algebra Geometri Måling Ulike muligheter til å lage digitale læringsressurser for elevene.

Plan for dagen Fortsette med regneark for hovedområdene: Formeleditor Statistikk, sannsyn, kombinatorikk Funksjoner Formeleditor Tegneverktøy Speiling, rotasjon og forskyving Konstruksjon

Statistikk, sannsyn og kombinatorikk Ordne og gruppere data, median, typetall, gjennomsnitt, variasjonsbredde Presentere data Funksjoner Tolke og representere ved grafer, tabeller, formler og tekst Proporsjonale, omvendt proporsjonale, lineære og enkle kvadratiske funksjoner

Statistikk, sannsyn og kombinatorikk Statistikk omfattar å planleggje, samle inn, organisere, analysere og presentere data. I analysen av data høyrer det med å beskrive generelle trekk ved datamaterialet. Å vurdere og sjå kritisk på konklusjonar og framstilling av data er sentralt i statistikk. I sannsynsrekning talfester ein kor stor sjanse det er for at ei hending skal skje. I kombinatorikk arbeider ein med systematiske måtar å finne tal på, og det er ofte nødvendig for å kunne berekne sannsyn.

Aktuelle funksjoner: Statistikk: Kombinatorikk antall.hvis() størst(), min(), gjennomsnitt() median(), modus() Kombinatorikk tilfeldig()

Gode forslag til statistiske oppgaver:

Diagrammer Linjediagram – for å vise data som forandrer seg over tid Sektordiagram – for å vise hvor stor del noe er av en helhet Søylediagram – for frekvenser Punktdiagram (xy) for å tegne grafer i et koordinatsystem

Funksjoner Ein funksjon beskriv endring eller utvikling av ein storleik som er avhengig av ein annan, på ein eintydig måte. Funksjonar kan uttrykkjast på fleire måtar, til dømes med formlar, tabellar og grafar. Analyse av funksjonar går ut på å leite etter spesielle eigenskapar, som kor raskt ei utvikling går, og når utviklinga får spesielle verdiar.

Formeleditor Se ressurs lenket opp fra undervisningsplanen på memex.hio.no Ligger tilgjengelig i Word under fanen ”Sett inn” – ”Symboler” – ”Formel” Når formelfeltet er aktivt får du tilgang til det kontekstavhengige verktøyet ”Formelverktøy” med fanen ”Utforming”

Tegneverktøy Ligger tilgjengelig under fanen ” Sett inn” – ”Illustrasjoner” – ”Figurer” Velg figur og tegne den ved å holde venstre musetast nede, slipp når figuren er ferdig Når figuren er aktiv får du tilgagn til det kontekstavhengige verktøyet ” Tegneverktøy” med fanen ”Format” Gruppering lar deg gjøre flere små figurer til en enhet Rekkefølge lar deg bestemme om figurer skal ligge over/under hverandre

Oppsummering Bruk av regneark for hovedområdene: Formeleditor Statistikk, sannsyn, kombinatorikk Funksjoner Formeleditor Tegneverktøy Speiling, rotasjon og forskyving Konstruksjon Gruppering og rekkefølge