Content Management på en ny måte Stian Danenbarger Creuna as.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor stor er en fisk? Yggdrasil Hvor stor er en fisk?  Vanlige kundetyper og prosjekter  Faktorer som påvirker.
Advertisements

Prissetting i norske bedrifter. Resultater fra en spørreundersøkelse
Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Fremtidens IKT-løsninger i plan og byggeprosessen en demonstrasjon.
© 2006 IFS AB. All rights reserved.
22 tips for den faglitterære forfatteren
BankID i Vital Forsikring ASA
ZTM 2.5 – publiseringsløsning for emnekart Presentasjon for Emnekartforum, 24. august Bouvet.
Webhotell, e-post, nettsted, innholdsredigering og rollebasert innhold
BokSurf Admin. Åpne hyller nå!. 5. ALEPH Brukermøte Bibliotekenes hus Fredag 19. august 2005 David Massey, Bibliotekenes IT-senter AS.
Kontrollstrukturer (Kapittel 3)
Teknologiledelse 1 Hvordan utvikle produkter med høy designfokus Kristine Holbø SINTEF Teknologiledelse.
EFFIN, : Fra Odin til regjeringen.no Per Biørn Amundsen Departementenes servicesenter.
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
Nye ssb.no Nordisk statistikermøde, København, august 2010
1 Hvem har plyndret Tanzania for gull, og hvor er det gjemt?
1 Hvem har plyndret Tanzania for gull, og hvor er det gjemt?
1 E-Site 3.2 Webmaster introkurs. 2 Innhold •Generell informasjon om E-Site •Funksjoner •Adminsider.
1 HOPP Innkalling (hunden 5 meter fra hinder). 2 HOPP Veksle foran hunden v/hopp.
BookNorway – adm. dir. Roy Jacobsen, BookNorway
MAL MEMORYOPPGAVER Eksempel fra kurset! 1.Rød 2.Svart 3.Black 4.Grønn 5.Green 6.Gul 7.Yellow 8.Hvit 9.White 10.Rosa 11.Pink 12.Lilla 13.Purple 14.Blå 15.Blue.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Gjenfinningssystemer og verktøy II
Figur 3.2 Faste kostnader pr. Enhet ved ulike aktivitetsnivåer
Presentasjon av mulige problemstillinger og mulige metoder
Transformasjoner Men hva hvis relasjonen er kurvelinjær?
Rotary Youth Leadership Awards Lederseminar for ungdom fra 19 til 24 år Distrikt – 21. mars 2010 Sundvolden Hotell Arrangør: KOLSÅS ROTARY KLUBB.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Kap 13 Sammenligning av to grupper
Revisjon Enklere i bruk Bedre redigeringsmuligheter. Tilpassing til egne behov Ståstedsanalysen sammen med resten av verktøyene i Skoleporten utgjør et.
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 HOUSTON Planene fremover.
Software Requirements Elicitation
NESO FORMANNSKOLE Oddbjørn Toften
Kapittel 1 oppgave b Sett inn adjektivene i riktig form
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Spørsmål 5: Hvilke fag som inneholder miljøelement (i undervisningen) underviser du i? (Spørsmålet er kun stilt til faglærere)
Malverk intern produktopplæring
1 Arrayer og form(ularer) (Kapittel 4). 2 Mål  Forstå assosiative og superglobale arrays  Kunne behandle webformularer (forms)  Kjenne forskjellen.
1 Organisering av kode (Kapittel 5). 2 Mål ● Forstå inkludering er og hvilken gevinst det gir ● Lære å utvikle egne funksjoner ● Forstå variablenes virkemåte.
Emnekart Norge 2004 Felles metadata for offentlige publikasjoner Bjørn Wang Lava Group as Mette Haga Nielsen Statens Forvaltningstjeneste.
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
RM – Online Thon Hotels Director of Revenue Management - Jorunn Svidal
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Steglyd.
Åpne en luke hver dag og få en gave
Samdata 2012 Somatikk.
Kapittel 6 oppgave k Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Digital Eksamen Integrasjoner Snorre Løvås, Seniorrådgiver, UNINETT Trondheim,
Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Skrive- kompetanser Handlinger og formål Kunn- skaps- lagring.
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid
Janej
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Prosjektledelse In 140 Forelesning Nr 18 a Sommerville kap
SIPOK - SINTEFs kunnskapsforvaltning
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
"You think it’s the end, but it’s just the beginning!" Bob Marley.
Vibeke Lund, Kjedeleder Officer AS Gulltasten Quality Hotel Expo Bedriftsmarkedet er et fieldgame.
Thon Hotel Backlund, Levanger
Kirsten Ribu Samfunnsinformatikk Mer om tilgjengelighet Kirsten Ribu HiO.
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
2003 Ontopia AS1 Tanker om standarder for e-læring Emnekart og published subjects Lars Marius Garshol, utviklingsleder Ontopia,
Hvorfor er noen land rike og andre fattige?
Utskrift av presentasjonen:

Content Management på en ny måte Stian Danenbarger Creuna as

| Content Management på en ny måte| 2| 2 Oversikt • Hva er Content Management? – Hva er innhold? – Om verdien av struktur – Hva er riktig med dagens modell? – Hva er feil med dagens modell? • Hva er verdien av emnekart i forbindelse med CMS? • Bunnlinjen

| Content Management på en ny måte| 3| 3 Hva er innhold? Informasjon: Innhold! Mening Kontekst (Implisitt)

| Content Management på en ny måte| 4| 4 Hvordan kan en maskin prosessere innhold? Informasjon: Mening Kontekst (Eksplisitt) Data! ”Metadata”

| Content Management på en ny måte| 5| 5 Funksjonalitet kan også være innhold! Funksjonalitet: Sekvens av menneske-maskin- interaksjoner i et brukergrensesnitt Fra monolittisk til ”mix-and-match”

| Content Management på en ny måte| 6| 6 Hva med kunnskap…?

| Content Management på en ny måte| 7| 7 Hva er Content Management? Forfatter Innholds- lager Web- produksjon Annen produksjon ? Trykksak- produksjon Redaksjonelt bibliotek Annen kilde Varianter:  Web CMS  DAM / MAM  DMS

| Content Management på en ny måte| 8| 8 Struktur er ofte implisitt… Tittel Publiseringsdato Forfatter Ingress Brødtekst Bilde Seksjonstittel + relasjoner mellom, i og rundt…: Mening Kontekst

| Content Management på en ny måte| 9| 9 …eksplisitt struktur er nøkkelen til CMS! Forstå, kjenne og kontrollere……Effektivt aksessere og levere!

| Content Management på en ny måte| 10 Passer hele verden i én type struktur? WWW-1 WWW-2 WWW-3 INBOX DB-1 DB-2 KategoriseringKategorisering av kategoriene…

| Content Management på en ny måte| 11 Drivere for CMS-markedet Økende digitalisering Billigere lagring

| Content Management på en ny måte| 12 CMS-visjon: ”The Universal Desktop” WWW-1 WWW-2 WWW-3 INBOX DB-1 DB-2 • Vit hva du har • Finn det du trenger • Vit hvor det finnes • Vær i stand til å hente det • Autentisering og autorisering! • Roller og prosess-automatisering!

| Content Management på en ny måte| 13 CMS-visjon: En database – ett metadatasett Forfatter Innholds- lager Web- produksjon Annen produksjon ? Trykksak- produksjon Redaksjonelt bibliotek Annen kilde  Prosessendringer (politikk!)  Dyrt  Tidkrevende  Risikabelt

| Content Management på en ny måte| 14 Stor organisasjon idag: Arkiv DRM-server Produktkatalog Trådløst Syndikering Redaksjonelt system for trykking Redaksjonelt materiale for trykk Redaksjonelt bibliotek Sikker nedlasting Trådløse enheter Andre tjenester HTML- konvertering DRM- innpakking Web CMS Rettigheter Kontrakter Finansiell rapportering Redaksjonelt materiale for web Syndikerings- markup Produksjon for trådløst

| Content Management på en ny måte| 15 Oversikt • Hva er Content Management? – Hva er innhold? – Om verdien av struktur – Hva er riktig med dagens modell? – Hva er feil med dagens modell? • Hva er verdien av emnekart i forbindelse med CMS? • Bunnlinjen

| Content Management på en ny måte| 16 Emnekart og sammenkopling TMS  Fleksibelt  Skalerbart  Lav inngangsterskel

| Content Management på en ny måte| 17 Gjenbruk av eksisterende innhold  Billig  Raskt  Krever ikke endringer (politikk!)

| Content Management på en ny måte| 18 WWW-1 WWW-2 WWW-3 INBOX DB-1 DB-2 Et nytt perspektiv på publisering…  Fleksibelt  Hurtig  Skreddersøm (personalisering ad infinitum?)

| Content Management på en ny måte| 19 Fleksibel skreddersøm!

| Content Management på en ny måte| 20 Eksempel: forskning.no

| Content Management på en ny måte| 21 Fra emnetype til innholdstype SystemSystem > Emnetyper > OrganisasjonEmnetyper

| Content Management på en ny måte| 22 Bilder og multimedia: Multiple forekomster

| Content Management på en ny måte| 23 ’Semantic web’ med emnekartbasert CMS Tittel Publiseringsdato Forfatter Ingress Brødtekst Bilde Tema Fag

| Content Management på en ny måte| 24 Oversikt • Hva er Content Management? – Hva er innhold? – Om verdien av struktur – Hva er riktig med dagens modell? – Hva er feil med dagens modell? • Hva er verdien av emnekart i forbindelse med CMS? • Bunnlinjen

| Content Management på en ny måte| 25 På bunnlinjen: • Kostnadsbesparende! – Gjenfinning sparer tid – Gjenbruk sparer penger – Sammenkopling muliggjør minimale endringer i organisasjoner og prosesser • Nye inntekstmuligheter! – Levér merverdi ved skreddersøm – Levér når muligheten er der – Selg samme innhold flere ganger – Muliggjør nye produkter – Selg kunnskap!