Programmering i Java versjon august 2004 Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nedlasting av Adobe Reader Adobe Reader brukes bl.a. for å åpne vedlegg i en E-post. Åpne Internett og skriv, adobe.no i adressefeltet, klikk Enter. Rull.
Advertisements

Repetisjon innkapsling static tabell av primitiv datatype LC191D Videregående programmering Høgskolen i Sør-Trøndelag, Avdeling for informatikk og e-læring.
HVA ER ?.
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Tabeller av objekter Klassen ArrayList
Internett for nybegynnere
Bygg web på Opplæring Presentasjon Idium AS Bygg web på Opplæring.
Hvordan etablere nettbutikk med GoOnline Commerce
C++ for Java-programmerere
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
eDialog24 Operator Nyheter og endringer i versjon Sentinel eDialog24 AS Ingvald Ystgaards vei 3A 7047 Trondheim Telefon: Faks:
Dokumenter og arkivering
Nedlasting av Java Java bruker du til bl.a. å logge deg inn i nettbanken. Åpne Internett og skriv, java.com i adressefeltet, klikk Enter. Klikk på Free.
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Avdeling for informatikk og e-læring
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
Uke 10 - Sortering, og hvordan lage en klasse for et klassebibliotek 21 okt. 2003, Arne Maus Inst. for informatikk, UiO.
Dokument med bilde, formatere i Word
Programmering i Java versjon januar 2005 Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
1 Litt om OO og programmering Arne Maus. 2 OO og Java (og C++, C#)  Arven fra Simula  Programstruktur i Java  Generering av objekter  Beskyttelse.
Programmering i Java versjon januar 2005 Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else.
Programmering i Java versjon januar 2005 Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else.
Begrenset redigering “Klubbjournalister” For web ansvarlig klubb.
Programmering i Java versjon Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else Lervik.
Programmering i Java versjon august 2004 Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else.
IS-102 Klassedefinisjoner
Manual for skoleavis i 6. klasse
© Lars-Erik Kindblad.  Et platformuavhengig verktøy for å automatisere build prosesser.  Støttes og drives av Apache Software Foundation.  Kommer ferdig.
Tema: Introduksjon Hvorfor Velocity? Installasjon Velocity VS. JSF / JSP Eksempler Oppsumering.
Generelt I/O if/else Funksjoner Lists Løkker Dictionaries Annet Listebehandling Klasser Python med noen algdat-anvendelser Åsmund Eldhuset asmunde *at*
Operativsystemer.  Tilstandsmaskiner kalles på engelsk Finite State Machines.  Tilstandsmaskiner er en metode til å beskrive systemer med logisk og.
Jæger: Robuste og sikre systemer INF150 Programmering mandag 2.10 Default values – standardverdier ved oppstart MER OM: Sub-prosedyrer og sub-funksjoner.
Fag LO189D - Objektorientert programmering Objektorientert programmering© Else Lervik, TISIP - HiST/IDB vår-99Leksjon 11 Applet’s Hva karakteriserer applet’sside.
Jæger: Robuste og sikre systemer INF150 Programmering torsdag 31.8 Kapittel 3: Grunnlag for programmering i Visual Basic.
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
Programmering i Java versjon desember 2002 Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else.
Programmering i Java versjon august 2004 Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else.
Programmering i Java versjon januar 2005 Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else.
Programmering i Java versjon Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else Lervik.
Programmering i Java versjon Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else Lervik.
Programmering i Java versjon Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else Lervik.
Programmering i Java versjon desember 2002 Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else.
Programmering i Java versjon Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else Lervik.
Programmering i Java versjon august 2004 Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else.
Programmering i Java versjon desember 2002 Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else.
Mandag 8. November Powerpoint..
Publisering på verdensveven Kursdag 2 VÅFF, våren 2002.
Publisering på verdensveven Kursdag 1 VÅFF, våren 2002.
Publisering på verdensveven Kursdag 3 VÅFF, våren 2002.
Dynamiske nettsider PHP Del 1 – variable. PHP  PHP (Personal Home Page)  Fritt tilgjengelig programmeringsspråk  åpen kildekode  Plattformuavhengig.
Andre funksjoner. Her kommer en beskrivelse av søkefunksjoner, knapper og annen funksjonalitet. 2.
Hvordan kan foreldre bruke de vangligste funksjonene i Itslearning.com
Å lese tall fra en fil, klassen Scanner 1.Et Scanner-objekt kan knyttes til et strømobjekt eller til en streng. 2.Kan skanne teksten etter data av ulike.
Programmering sif8005. Praktisk informasjon  Innleveringsfrist øvinger: mandag kl  Alle øvinger er obligatoriske  Studass tilgjengelig 6 timer.
Jæger: Robuste og sikre systemer INF150 Programmering Kapittel 2: Problemløsning Kapittel 3.1 og 3.2.
Wieland GroupBuilding Installationgesis gesisPLAN EFA Elektro as Dine utfordringer er vårt ansvar Grunnkurs gesisPLAN - Del 2 09:00 Presentasjon av gesisPLAN.
Object  Klassen i java  Alle klasser arver fra denne om ikke noe annet blir spesifisert  ArrayList.add(Object instans)  Alle elementer formes til Object.
Ekstra mange tips til Oblig 3! 12. mars 2007 Are Magnus Bruaset og Arild Waaler Inst. for informatikk, UiO.
INF1000 (Uke 14) Eksamen V06 Grunnkurs i programmering Institutt for Informatikk Universitet i Oslo Are Magnus Bruaset og Arild Waaler.
Byggeklosser i java  Klassedefinisjon  Variabel deklarasjon  Metodedeklarasjoner  En ordentlig klasse  Spesielle/kryptiske skrivemåter  løkker og.
Programmering i Java versjon desember 2002 Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else.
Programmering i Java versjon Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else Lervik.
Intro til (x)html Del 1. HUMIT1731 uke35b Kåre A. Andersen 2 En mal … Dette er en mal for DTD XHTML 1.0 Transitional Her kommer.
HUMIT1731 Hypermedier Introduksjon til XSL Transformation (XSLT)
Jæger: Robuste og sikre systemer INF150 Programmering torsdag 14.9 Ulike måter for å lese inn og skrive ut data. Kap. 3.5 mer om if – setninger Ferdige.
Kom i gang med Python Pål Hellesnes SYSTEMUTVIKLER
Variabler, datatyper og uttrykk
IN3030 – Effektiv parallellprogrammering Uke 1 2. del, våren 2019
Utskrift av presentasjonen:

Programmering i Java versjon august 2004 Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else Lervik og Vegard B. Havdal, 3.utgave, Stiftelsen TISIP og Gyldendal Akademisk Kapittel 1 Introduksjon Forutsetninger for å lese læreboka side 2 Gjør deg kjent med læreboka og web-siden!side 3 Hva er et program?side 4 Vi kan betrakte datamaskinen som ”lagdelt”side 5 Et lite program (en applikasjon)side 6-7 Fra kildekode til kjørbart programside 8-9 Livsløpet til programmerside 10 Hva med objektene?side 11 Å lage et program er en prosessside 12 Tre typer Java-programmerside 13 Å kjøre en appletside 14

Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else Lervik og Vegard B. Havdal, 3.utgave, Stiftelsen TISIP og Gyldendal Akademisk Kapittel 1, side 2 Forutsetninger for å lese læreboka •Du har vært datamaskinbruker en stund. Du kjenner godt til –bruk av Windows inkl. Windows Utforsker, bruk av utklippstavle, etc. –begrepene fil, katalog og underkatalog •Du vet litt om betydningen av en fils etternavn, eksempler: –Windows programfiler har etternavn exe. –Filer med endelse doc er datafiler - input til programmet Word. –Merk forskjellen mellom programfil og datafil. •Du har noe erfaring med bruk av Internett. •Windows har grafisk brukergrensesnitt. •MS-DOS-ledetekst er et eksempel på et tekstlig brukergrensesnitt, der vi skriver kommandoer for å navigere blant filene. En stor fordel å kunne noen slike kommandoer. •Du vet litt om datamaskinens oppbygging: –mikroprosessor –primærminne (RAM) og sekundærminne

Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else Lervik og Vegard B. Havdal, 3.utgave, Stiftelsen TISIP og Gyldendal Akademisk Kapittel 1, side 3 Gjør deg kjent med læreboka og web-siden! •Web-siden: •Hvert kapittel har følgende oppbygging: –Læringsmål –Tekstdelen av kapitlet •De fleste underkapitlene avsluttes med små oppgaver. De viktigste av disse er satt opp i tilknytning til det aktuelle temaet i denne serien av foiler. Løsning til oppgavene finnes på web-siden. •Alle nummererte eksempelprogrammer ligger på web-siden, slik at du kan laste dem ned og kjøre dem på din egen maskin. –Til slutt i hvert kapittel: •Repetisjonsoppgaver, som dekker de viktigste emnene av kapitlet •Programmeringsoppgaver. Løsning til mange av disse ligger på web-siden. Liste med forklaring av nye begreper i kapitlet. •Og husk: Det er ikke mulig å lese seg til å bli en god programmerer. Du må programmere mye.

Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else Lervik og Vegard B. Havdal, 3.utgave, Stiftelsen TISIP og Gyldendal Akademisk Kapittel 1, side 4 Hva er et program? •Et program er en sekvens med bestemte handlinger som kan utføres mange ganger. •”Program” fra hverdagslivet: –Å knytte sko – en innøvd sekvens –Å lage en ukjent matrett, må bruke oppskrift •Program for datamaskiner –Du har mange ferdige program på datamaskinen din: tekstbehandler, regneark, osv. –Sekvensen av handlinger (programmet) er beskrevet i et bestemt språk som maskinen forstår. Dette er gjort av mennesker. –Formålet med denne boka er at du skal lære å skrive slike programmer. –Vi skal bruke et bestemt språk som heter Java. Andre programmeringsspråk er Pascal og C++. –En del forenklet kan man si at språk for datamaskiner skiller seg fra vanlige språk ved at •antall ord er svært lite. I Java er det 48 ord, men det er mulig å definere nye ord. •et ord eller en setning har kun én, helt veldefinert, betydning. •ordene må settes sammen etter en meget streng syntaks. Eksempelvis kan et komma der det skulle vært punktum få store konsekvenser.

Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else Lervik og Vegard B. Havdal, 3.utgave, Stiftelsen TISIP og Gyldendal Akademisk Kapittel 1, side 5 Vi kan betrakte datamaskinen som ”lagdelt” Grafisk vindussystem Kommandoskall Kjerne fopen, fclose C:\DOS> dir et lite antall kommandoer som jobber direkte med innmaten i datamaskinen tekstlig brukergrensesnitt, mange mulige kommandoer, hver av dem svarer til flere kjerne-kommandoer Skillet mellom lagene er ikke like tydelig i alle systemer. I noen systemer er skillet så godt at man uten videre kan skifte mellom f.eks. flere vindussystemer.

Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else Lervik og Vegard B. Havdal, 3.utgave, Stiftelsen TISIP og Gyldendal Akademisk Kapittel 1, side 6 Et lite program (en applikasjon) •Vi skriver inn programmet som ren tekst. •Vi kan ikke legge inn formatering, f.eks. kursiv, forskjellige størrelser på bokstaver, etc. •Vi bruker derfor ikke en tekstbehandler, men en teksteditor, når vi skriver inn programmer. Notisblokk er én teksteditor, WinEdit en annen, og TextPad en tredje:

Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else Lervik og Vegard B. Havdal, 3.utgave, Stiftelsen TISIP og Gyldendal Akademisk Kapittel 1, side 7 Programmet SkrivTekst.java /* * SkrivTekst.java VBH * * Skriver ut tekst mange ganger. * */ class SkrivTekst { public static void main(String[] args) { System.out.println("Vårt første program..."); for (int i = 0; i < 10; i ++) System.out.println("Nå skal vi lære Java!"); } klassenavn kommentarer filnavn samme som klassenavnet, med etternavn java skriv en linje gjennomfør det som kommer etterpå 10 ganger Vårt første program... Nå skal vi lære java! resultat fra kjøring av programmet

Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else Lervik og Vegard B. Havdal, 3.utgave, Stiftelsen TISIP og Gyldendal Akademisk Kapittel 1, side 8 Fra kildekode til kjørbart program •Programkoden vi skriver inn kalles kildekode. •Det er en god vane å legge kildekoden på en fil med samme navn som klassen. Mange verktøy krever at det er slik. Filnavnet må ha endelsen java. Her: SkrivTekst.java. Pass på store og små bokstaver. •Java-programmer må oversettes til bytekode. •Bytekoden kan kjøres på mange forskjellige typer maskiner. –Nødvendig når appleter lastes ned fra Internett. •Java-tolkeren oversetter til aktuell maskinkode. •Programmer skrevet i andre programmeringsspråk oversettes ofte direkte til maskinkode (det språket som mikroprosessoren benytter). Kildekode, HeiVerden.java Bytekode, HeiVerden.class. class HeiV... public static... ¤() KompileringKjøring med tolker

Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else Lervik og Vegard B. Havdal, 3.utgave, Stiftelsen TISIP og Gyldendal Akademisk Kapittel 1, side 9 Hvordan kjøre programmet (applikasjonen)? •Vi trenger –Et program som oversetter fra kildekode til bytekode: javac.exe –Et program som tolker bytekode, og sørger for at programmet blir kjørt: java.exe - (Java-tolkeren). •I et MS-DOS-vindu: –Antar at filen SkrivTekst.java ligger på katalogen c:\javaprogrammer. –Flytt til denne katalogen: •c:\windows>cd c:\javaprogrammer •c:\javaprogrammer> javac SkrivTekst.java •c:\javaprogrammer> java SkrivTekst •Kjøreresultatet kommer i et MS-DOS-vindu, og ser slik ut (æ, ø og å ser egentlig litt ”rare” ut): •I et verktøy/editor: –Mange editorer lar deg kompilere og kjøre direkte fra det vinduet der du skriver inn teksten. Vårt første program... Nå skal vi lære java! I boka, nederst side 36, står det at du må skrive source1.5 etter javac. Dette er ikke nødvendig fra og med versjon beta2 av kompilatoren.

Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else Lervik og Vegard B. Havdal, 3.utgave, Stiftelsen TISIP og Gyldendal Akademisk Kapittel 1, side 10 Livsløpet til programmer 1.Problemanalyse –Hvilke oppgaver skal programmet kunne utføre? Hvilke ytre rammer legger begrensninger på systemet? Krav til maskinvare og arbeidsmiljø? –Resultat: Kravspesifikasjonen. Kravspesifikasjonen er en kontrakt mellom oppdragsgiver og den som skal lage systemet. –Vi sammenligner med husbygging: Hva ønsker beboerne? Hvilke krav stiller kommunen og naboene? Hva slags hus passer på den tomta som er valgt osv. 2.Design –Hvordan skal lage programmet? Nå skal alle problemer knyttet til programskrivingen løses. Vi må vite at det er mulig å lage programmet. –Jamfør husbygging: Bestem størrelsen på grunnflata, antall etasjer, grovskisse av romfordelingen osv. Bestem detaljene i romstrukturen. Innredning av kjøkken og bad. 3.Overgang til programkode (implementasjon) –Skriv programkoden. Prøv ut mindre deler underveis. Etter at enkeltdelene er testet, tester vi ut hele programsystemet. –Jamfør husbygging: Bygg huset etter tegningene. Bygningskontrollen passer på at byggingen skjer etter tegninger og forskrifter. 4.Installasjon og testing –Programsystemet installeres hos oppdragsgiver og testes ut der. –Jamfør husbygging: Beboerne flytter inn. De har ofte en garantiperiode på ett år overfor byggefirmaet. 5.Vedlikehold –Alle program som brukes trenger å vedlikeholdes. Brukeren oppdager ting han ønsker annerledes, eller nye funksjoner skal legges inn. Feil må rettes opp. –Jamfør husbygging: Rom må tapetseres om, røropplegg må skiftes ut osv.

Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else Lervik og Vegard B. Havdal, 3.utgave, Stiftelsen TISIP og Gyldendal Akademisk Kapittel 1, side 11 Hva med objektene? •Verden rundt oss består av objekter. •Objektene i problemanalysefasen –Program for en bank: kontoer og kunder er objekter. –Program for et idrettslag: Medlemmene og konkurransene er objekter. •Objektene i designfasen –Beskriver objektene ved å oppgi data og adferd. Eksempler: •kontonavn, kontonummer og slado •det skal være mulig å sette inn og ta ut penger –Spesifiserer dataformater og detaljerer atferden. Eksempler: •navn skal deles i fornavn og etternavn, eventuelle melommnavn er en del av fornavnet •innskudd krever opplysninger om beløpet som skal settes inn •Objektene i implementasjonsfasen –Beskriver objektene i et kodespråk som datamaskinen forstår

Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else Lervik og Vegard B. Havdal, 3.utgave, Stiftelsen TISIP og Gyldendal Akademisk Kapittel 1, side 12 Å lage et program er en prosess •En iterativ prosess –Det å bygge hus og det å lage programmer er ofte en iterativ prosess. –Det betyr at vi gjør erfaringer på et nivå som medfører at vi må gå tilbake og gjøre endringer på et tidligere nivå. –Det kan vise seg at arkitektens romfordeling er umulig å få til. Arkitekttegningene (designet) må forandres. Tilsvarende kan det være programløsninger som er umulig å implementere. •En inkrementell prosess –Dette betyr at man gjør helt ferdig en del av systemet før man fortsetter med en annen del. –Spesielt aktuelt dersom ny og ukjent teknologi tas i bruk. Da gjennomløper man trinn 1-4 for den mest kritiske delen av systemet først. –Inkrementell utvikling kan også bety inkrementelle leveranser og dermed kan oppdragsgiver ta i bruk deler av systemet av gangen.

Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else Lervik og Vegard B. Havdal, 3.utgave, Stiftelsen TISIP og Gyldendal Akademisk Kapittel 1, side 13 Tre typer Java-programmer •For programmering av web –Når du henter en web-side over Internett, overføres siden fra en tjenermaskin (maskinen der siden ligger) til en klientmaskin (din maskin). –Du leser web-siden ved hjelp av et program som kalles en nettleser (f.eks. Netscape eller Microsoft Explorer). –Appleter •Siden kan referere til en (litt spesiell) programfil som ligger på tjenermaskinen. •Programfilen overføres til klientmaskinen, og web-leseren kjører programmet. Et slikt program er en applet og ligger på en fil med etternavn class. –Servleter •Dette er programmer som kjører på tjenermaskinen. Programmet lager siden som sendes til deg, der og da, og aktiviseres når tjeneren mottar din forespørsel. •En slik side kan for eksempel vise resultatet av et databasesøk. •JavaServer Pages (JSP) er en teknologi som forenkler produksjonen av slike sider. •Applikasjoner –Dette er ”vanlige program”, har ikke noe med Internett å gjøre. –Har ikke etternavn exe, men class. –Kjøres ved hjelp av et program som heter java. –De aller fleste programmene i denne boka er applikasjoner. Appleter og JSP er tema for henholdsvis kapitlene 18 og 21.

Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else Lervik og Vegard B. Havdal, 3.utgave, Stiftelsen TISIP og Gyldendal Akademisk Kapittel 1, side 14 Å kjøre en applet •En HTML-fil må inneholde en referanse til appleten: – •Anta at HTML-filen heter EnkelApplet.html. Den kan kjøres på flere måter: –Med programmet appletviewer: •Fra MS-DOS-ledetekst: >appletviewer EnkelApplet.html •Fra verktøy: Du har applet-kildekoden i vinduet. Du ber om kompilering og kjøring av denne. Da blir det gjerne laget en meget enkel html-filen automatisk, og denne kjøres med appletviewer. •appletviewer viser bare appleten, ikke det som ligger rundt denne i web-siden. – Filen kan åpnes i en nettleser ved at du klikker på den: •D:\temp\EnkelApplet.html –Filen kan hentes fra en web-tjener (”Lenker” på bokas hjemmeside): •

Kun til bruk i tilknytning til læreboka ”Programmering i Java” skrevet av Else Lervik og Vegard B. Havdal, 3.utgave, Stiftelsen TISIP og Gyldendal Akademisk Kapittel 1, side 15 Før du går videre må du gjøre deg kjent med det verktøyet du skal bruke for å lage Java-programmer. Foreta eventuell nedlasting og installasjon, dersom dette ikke allerede er gjort for deg. Se vedlegg A. Sørg for at du får programmet på side 31| i boka til å fungere, slik at utskriften blir som vist på side 33. Dersom du bruker SDK fra Sun, følg f.eks. oppskriften side Finn fram til bokas web-side og gjør deg kjent med den. Last ned løsningene til småoppgavene.