Dr. oecon Odd Gisholt - 1 - BI Drammen 2010 Moderne markedsföring Moderne markedsföring - e-handel og sosiale medier.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
Litt mer om PRIMTALL.
Ti måter å ødelegge en CT-undersøkelse av halsen på
Dr. oecon Odd Gisholt BI Drammen 2010 Moderne markedsföring Moderne markedsföring - e-handel og sosiale medier.
Grafisk design Visuell kommunikasjon
INTEGRERINGSBAROMETERET Holdninger til integrering og mangfold GRAFIKKRAPPORT.
Bygningsdelstabellen
MedieTrender – med fokus på sosiale medier EnergiNorges Markedskonferanse Knut-Arne Futsæter
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Google Confidential and Proprietary 1 1 Hva kan Google fortelle deg om kundene dine? Siri G. Børsum Industry Leader Google Norway Hva kan Google fortelle.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Bruk av streaming og social TV ANFO Knut-Arne.
1 Web og sosiale medier Kvinne på Topp 22. September 2008 Sørmarka.
DESEMBERKONFERANSEN Kristian Siem SS7 New Vessels
IBM Global Services JavaOne 2007 Ole André Scheie IBM GBS.
Organization and board
Gruppemedlemmer Gruppa består av: Magnus Strand Nekstad – s156159
- derfor går vi mobilt Espen Olsen Langfeldt, redaksjonssjef VG Mobil, Fagpressedagen 2013.
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
The Trondheim Toll Ring System
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Plan- og bygningskontoret Plan- og bygningskontoret Innbyggerundersøkelsen.
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
COAST GROUP 2013 Reliable – Profitable Growth Coast Structure (Family) Coast Seafood Sales / Marketing Coast USA Import / Wholesale Coast Australia.
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
:50 Evaluering Lysvåken i Bergen domkirke menighet 1 Svarlogg.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Tollvesenet Tollvesenet Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
2. Planter. Del 1 (1–4). Nivå 2. Side 19–24
Fôr til oppdrettstorsk – bruk av vegetabilsk feitt Odd Leknes Forskningsdagene 2007 Alta.
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Kapittel 14 Simulering.
Foreløpige tall pr Randi Sæther
Seniorene – morgendagens arbeidskraft! 5. desember 2006 Senter for Seniorpolitikk NAV Arbeidslivssenter Akershus NAV Arbeidslivssenter Oslo.
Nytte og relevans av IT-studiene: Nyansattes erfaringer 30. november 2012 Tormod Fjeldberg.
R ESULTATER M UNKERUD SKOLE 2012 Nasjonale prøver 5.-8.trinn 2012 Brukerundersøkelsen 2012.
Kap 06 Diskrete stokastiske variable
Avdeling for mikrobiologi og smittevern
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Statens vegvesen Statens vegvesen Innbyggerundersøkelsen.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Skatteetaten Skatteetaten Innbyggerundersøkelsen 2013.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Legevakt Legevakt Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Lånekassen Lånekassen Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
Klinisk skjema nyrebiopsiregisteret
1 Information search for the research protocol in IIC/IID Medical Library, 2013.
11 IKT-baserte læremidler Arne Ketil Eidsvik Avd. for lærerutdanning.
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
MedieTrender og Finanskrisen Årsmøtet i Norsk Journalistlag 28. april 2009 Bjarne Kristiansen, TNS Gallup
WHY WE’RE STRENGTHENING ROTARY. OBJECTIVES  Clarify what Rotary stands for, how it’s different and why people should care  Elevate awareness and understanding.
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Oktober 2010
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Juni 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
NM i prototyping - Yggdrasil 2014
Kongresser: Et mer stabilt segment i nedgangstider?
Bankenes sikringsfond Revisjonskontoret
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
To accompany Quantitative Analysis for Management, 8e by Render/Stair/Hanna 15-1 © 2003 by Prentice Hall, Inc. Upper Saddle River, NJ Kapittel 15.
Elevundersøkelsen ( ) UtvalgGjennomføringInviterteBesvarteSvarprosentPrikketData oppdatert 7. trinnVår , Symbolet (-) betyr.
Project Fusion The power of combining resources. L y s b i l d e u t f o r m i n g : ” M / L O G O ” // V e l g b l a n t m a n g e l y s b i l d e o.
Problem set 2 By Thomas and Lars PS: Choose the environment, choose many pages per sheet. Problem set 2 Exercise 11/29 Laget av: Thomas Aanensen og Lars.
Planning and controlling a project Content: Results from Reflection for action The project settings and objectives Project Management Project Planning.
1 Trivsel Utvalg Trives svært godt Trives godt Trives litt Trives ikke noe særlig Trives ikke i det hele tatt Snitt Trivsel Brannfjell skole (Høst 2014)
Veivalgsanalyse etter Sørlandsmesterskapet i lang (klassisk) distanse 2004.
Tidsregistrering v/HiST DATAGRUNNLAG: Evaluering av HiST; en spørreskjemaundersøkelse blant Forskerforbundets medlemmer høsten 2009 v/HiST.
A PROJECT WEEK 45: INTRO+ RESEARCH AND PLANNING WEEK 46: RESEARCH AND WIKI WRITING WEEK 47: NO ENGLISH WEEK 48: FINISHING TOUCHES WEEK 49: ORAL PRESENTATIONS.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
LO2 – Understand Computer Software
Developing an Educational Web Application for Student Training in Geographical Information Systems (GIS) Derek Morris Jr. , Edsel Norwood , Disaiah Bennett.
Utskrift av presentasjonen:

Dr. oecon Odd Gisholt BI Drammen 2010 Moderne markedsföring Moderne markedsföring - e-handel og sosiale medier

Dr. oecon Odd Gisholt BI Drammen 2010 Moderne markedsföring -Intro -Marketing -E-handel -Sosiale medier -Q&A

Dr. oecon Odd Gisholt BI Drammen 2010 Moderne markedsföring Soccer club

Dr. oecon Odd Gisholt BI Drammen 2010 Moderne markedsföring BI Norwegian School of Management -HSG -HA/OHH - HHL - INSEAD - NVH - BI -Drammen -(+2xHH)

Dr. oecon Odd Gisholt BI Drammen 2010 Moderne markedsföring Day and night !!!

Dr. oecon Odd Gisholt BI Drammen 2010 Moderne markedsföring EHQ,CH

Dr. oecon Odd Gisholt BI Drammen 2010 Moderne markedsföring My favorites •google.com •amazon.com •ebay.com (finn.no) •skype.com •youtube.com •wikipedia.org •plaxo.com/etc. •facebook.com •twitter.com Yours ? twitter!!! flickr.com flickr.com – Chatroulette.comChatroulette.com

Dr. oecon Odd Gisholt BI Drammen 2010 Moderne markedsföring Customer focus- CRM

Dr. oecon Odd Gisholt BI Drammen 2010 Moderne markedsföring Where we are going to live the rest of our lives

Dr. oecon Odd Gisholt BI Drammen 2010 Moderne markedsföring 1.Megatrend Internet 2.Megatrend nanotechnology 3.Megatrend biotechnology 4.Megatrend climate change 5.Megatrend Asia 6.Megatrend English 7.Megatrend demography 8.Megatrend urbanization 9.Megatrend women 10.Megatrend job world Wirtschaftswoche 7 Billion More than 3.5 in Cities!

Dr. oecon Odd Gisholt BI Drammen 2010 Moderne markedsföring World population in the future World Population Growth, 1750–2150 United Nations, World Population Prospects, The 1998 Revision; and estimates by the Population Reference Bureau. Source: United Nations 2010: 7 bill. +

Dr. oecon Odd Gisholt BI Drammen 2010 Moderne markedsföring World population per region World Population Distribution by Region, 1800–2050 Population Division, Briefing Packet, 1998 Revision of World Population Prospects. Source: United Nations. Will Europe become a „Museum“?

Dr. oecon Odd Gisholt BI Drammen 2010 Moderne markedsföring 2 out of 7 Billion

Dr. oecon Odd Gisholt BI Drammen 2010 Moderne markedsföring CEO AREA FINANCE MARKETING HUMAN RESOURCES INFORMATION LOGISTICS PRODUCTION Generic departments of the company In general

Dr. oecon Odd Gisholt BI Drammen 2010 Moderne markedsföring Marketing trends •Turbo marketing (e-speed) •Global marketing and networking (e-world) •Total quality management and marketing (TQM) •Relationship marketing (CRM) (eCRM) •Multimedia marketing/electronic marketing(e-m/e-c/s-c) •Branding (e-branding) / Bio/Eco and Viral Marketing 2010 E- all over

Dr. oecon Odd Gisholt BI Drammen 2010 Moderne markedsföring Marketing “Marketing is market-oriented leadership. That means that marketing contains, analyzes of all market needs, definition of the market, decision about the core business activities, product development, price and conditions, sales and advertising and distribution” Odd Gisholt

Dr. oecon Odd Gisholt BI Drammen 2010 Moderne markedsföring P. Kotler with O. Gisholt www

Dr. oecon Odd Gisholt BI Drammen 2010 Moderne markedsföring Source: P. Kotler Product value Service value Personnel value Image value Monetary price Time cost Energy cost Psychic cost Total customer value Total customer cost Customer delivered value Determinants of Customer Added Value !

Dr. oecon Odd Gisholt BI Drammen 2010 Moderne markedsföring ”Marketing is Marketoriented Leadership” •Marketing is a boardroom-matter •Marketing is a matter for the CEO •Führungshaltung •Unternehmerische Denkart Source: O. Gisholt !

Dr. oecon Odd Gisholt BI Drammen 2010 Moderne markedsföring Strategic marketing (Long term / corporate level) Image / positioning Market share / Customer loyalty Customer needs Markets / segments Product categories  Data warehousing / data mining Source: H. Weinhold / O. Gisholt stollgiroflex

Dr. oecon Odd Gisholt BI Drammen 2010 Moderne markedsföring QUANTITY TIME MARKET-PENETRATION PRODUCT-DEVELOPMENT MARKET-DEVELOPMENT DIVERSIFICATION Source: I. Ansoff / O. Gisholt

Dr. oecon Odd Gisholt BI Drammen 2010 Moderne markedsföring Tactical marketing (short-term) Product development (branding) (b) Product development (branding) (b) Price (conditions) (c) Price (conditions) (c) Promotion (p) (sales and advertising) Promotion (p) (sales and advertising) Place (distribution) (d) Place (distribution) (d) Marketing-Mix Source: P. Kotler / O. Gisholt

Dr. oecon Odd Gisholt BI Drammen 2010 Moderne markedsföring Marketing mix Target market Product Price Place Promotion Quality Features Options Style Brand name Sizes Services Warranties Returns List price Discounts Allowances Payment period Credit terms Channels Coverage Locations Inventory Transport Advertising Personal selling Source: P. Kotler

Dr. oecon Odd Gisholt BI Drammen 2010 Moderne markedsföring

Dr. oecon Odd Gisholt BI Drammen 2010 Moderne markedsföring e- is in again

Dr. oecon Odd Gisholt BI Drammen 2010 Moderne markedsföring Source: Gartner Group Forventningsnivå for IKT-produkter Hype-Curve of e-commerce

Dr. oecon Odd Gisholt BI Drammen 2010 Moderne markedsföring Hot 2010:  Wi – Fi Wireless Fidelity  RFID Radio Frequency Identification  Biometrics  Wimax  Skype World Interoperability for Microwave Access In an e-world iPad!

Dr. oecon Odd Gisholt BI Drammen 2010 Moderne markedsföring

Dr. oecon Odd Gisholt BI Drammen 2010 Moderne markedsföring The e-home of the future Service needed

Dr. oecon Odd Gisholt BI Drammen 2010 Moderne markedsföring Metro is doing a great job on RFID

Dr. oecon Odd Gisholt BI Drammen 2010 Moderne markedsföring What about personal discretion ?

Dr. oecon Odd Gisholt BI Drammen 2010 Moderne markedsföring Multimedia „Combination of text, image/video, sound and animation in an interactive play.“ Odd Gisholt

Dr. oecon Odd Gisholt BI Drammen 2010 Moderne markedsföring Telecommunication Data processingHome entertainment products Internet MM MM – Multimedia TV, Photo, Music e-readers 3D!

Dr. oecon Odd Gisholt BI Drammen 2010 Moderne markedsföring New markets

Dr. oecon Odd Gisholt BI Drammen 2010 Moderne markedsföring One-to-one communication - worldwide

Dr. oecon Odd Gisholt BI Drammen 2010 Moderne markedsföring

Dr. oecon Odd Gisholt BI Drammen 2010 Moderne markedsföring  e-commerce BtBbusiness to business BtCbusiness to consumer BtPbusiness to public  e-tailer  net-izen/”citizen”  auctions /ebay etc.  search engines  e-agent e-words  portal  wap  e-business  e-outs  m/s-commerce etc.  e-hub Source: Gisholt

Dr. oecon Odd Gisholt BI Drammen 2010 Moderne markedsföring Asia is in front

Dr. oecon Odd Gisholt BI Drammen 2010 Moderne markedsföring Multimedia devices E-speed

Dr. oecon Odd Gisholt BI Drammen 2010 Moderne markedsföring What to do with the obsoletes ?

Dr. oecon Odd Gisholt BI Drammen 2010 Moderne markedsföring Virtual Reality (VR) "Künstliche Wirklichkeit"

Dr. oecon Odd Gisholt BI Drammen 2010 Moderne markedsföring You can do a lot in VR

Dr. oecon Odd Gisholt BI Drammen 2010 Moderne markedsföring Dagens- og fremtidens konferanse-system!

Dr. oecon Odd Gisholt BI Drammen 2010 Moderne markedsföring Dr. Robbie Google ?

Dr. oecon Odd Gisholt BI Drammen 2010 Moderne markedsföring CM: Customer Market OE:Own Enterprice SM:Supplier Market CRM:Customer Relationship Management SCMSupply Chain Management EAN:European Article Numbering EDI:Electronic Data Interchange ECR:Efficient Consumer Response DW:Data Warehousing DM:Data Mining Digital Market Management (DMM) OE SM CM SCMCRM EAN/EDI ECR DW DM Transaction costs Source: O. Gisholt Value ++

Dr. oecon Odd Gisholt BI Drammen 2010 Moderne markedsföring E-hubs (e-h) and E-Agents (e-a) Manufacturer Distributor Wholesaler Reseller Customer Supplier e-a e-h Source: O. Gisholt

Dr. oecon Odd Gisholt BI Drammen 2010 Moderne markedsföring Search help e-agent

Dr. oecon Odd Gisholt BI Drammen 2010 Moderne markedsföring Flirt with the consumer Internet -en fantastisk informasjons- kanal, -men til tider en umulig salgs- kanal !

Dr. oecon Odd Gisholt BI Drammen 2010 Moderne markedsföring Branding on the web + Mentos Snickers Etc.

Dr. oecon Odd Gisholt BI Drammen 2010 Moderne markedsföring My favourite cnet.com

Dr. oecon Odd Gisholt BI Drammen 2010 Moderne markedsföring Perfect service fit amazon!

Dr. oecon Odd Gisholt BI Drammen 2010 Moderne markedsföring 52 Kilde: SSB.no

Dr. oecon Odd Gisholt BI Drammen 2010 Moderne markedsföring e-handelsbedrifter jeg har merket meg i det norske markedet - mpx.no – data, foto/video,spill/leker, etc. - NetShop.no – underholdningselektronikk - lefdal.com – digital bestilling - hent selv - idedata.no – data, alt i mobilt - retthjem.no - dagligvarer - haugenbok.no - böker handelsbanken.no norwegian.no Komplett.no retthjem.no

Dr. oecon Odd Gisholt BI Drammen 2010 Moderne markedsföring Best of the web - retailing  7thOnline.com  E7thshoes.com  ForRetail.com  GemConnect.com  GlobalNetXchange.com Source: Forbes Global ?

Dr. oecon Odd Gisholt BI Drammen 2010 Moderne markedsföring e-stoneage But we must keep on going ! Tilbakemeldingen.no

Dr. oecon Odd Gisholt BI Drammen 2010 Moderne markedsföring Best on e-commerce ecommercetimes

Dr. oecon Odd Gisholt BI Drammen 2010 Moderne markedsföring

Dr. oecon Odd Gisholt BI Drammen 2010 Moderne markedsföring

Dr. oecon Odd Gisholt BI Drammen 2010 Moderne markedsföring 59 Medieutviklingen Kilde: Daglig oppslutning om avis, radio, fjernsyn, tekst-TV og Internett Data fra Forbruker & Media fra Flerkanalsamfunnet (Lundby & Futsæter, 1993) Fragmentering av medielandskapet og oppsplitting av publikum (Futsæter 1998).

Dr. oecon Odd Gisholt BI Drammen 2010 Moderne markedsföring „The Social Media Starfish“ by Dave Evans

Dr. oecon Odd Gisholt BI Drammen 2010 Moderne markedsföring „Touchpoint Map“ by Dave Evans „Social Media isn‘t about the content itself: it is about the way in which consumers of content are connected and about the conversations that result“

Dr. oecon Odd Gisholt BI Drammen 2010 Moderne markedsföring

Dr. oecon Odd Gisholt BI Drammen 2010 Moderne markedsföring twitter.com

Dr. oecon Odd Gisholt BI Drammen 2010 Moderne markedsföring Source: Odd Gisholt Forventningsnivå for IKT-produkter Hype-Curve of Social Media x 20xx

Dr. oecon Odd Gisholt BI Drammen 2010 Moderne markedsföring Sosiale medier Daglig bruk av utvalgte medier - NRK 1 TV 62% - TV 2 58% - NRK P1 Radio 37% - VG Nett 36% - Facebook 34% -TNS Gallup -Befolkning over 12/facebook mill. 400 mill. ww!

Dr. oecon Odd Gisholt BI Drammen 2010 Moderne markedsföring

Dr. oecon Odd Gisholt BI Drammen 2010 Moderne markedsföring Sosiale medier Det snakker vi mest om -Jobb 68% -Familie 53% -Fritid 48% -TV 38% -Kultur 32% -Du ock Jobbet -Aftenposten Jobb!

Dr. oecon Odd Gisholt BI Drammen 2010 Moderne markedsföring Sosiale medier Det snakker vi minst om -Sport 20% -Avisartikler 18% -Politikk 12% -Bosted 9% -Miljö 5% -Du ock Jobbet -Aftenposten Miljö!

Dr. oecon Odd Gisholt BI Drammen 2010 Moderne markedsföring Sosiale medier Reklameomsetning i 2009 – rangert etter omsetning i mill. NOK - Dagspresse 5952 (-19,3%) - TV 2798 (-11,5%) - DM 2293 (-10,8% - Internett 1718 (-8,1%) - Fagpresse 538 (-9,2%) Norsk Mediestatistikk IRM/DN/Nio Total: (-14,9%) Internett venter + 5,8% for 2010

Dr. oecon Odd Gisholt BI Drammen 2010 Moderne markedsföring Sosiale medier Hva er viktigst for annonsörene ? - fremover -Blogger 30% -Facebook 29% -You Tube 9% -Twitter 8% -Wikipedia 3% -DN -Pr-operatörene Blogger ?

Dr. oecon Odd Gisholt BI Drammen 2010 Moderne markedsföring chess.no

Dr. oecon Odd Gisholt BI Drammen 2010 Moderne markedsföring „If you want to have success you have to be famous for something Burj Dubai, World’s highest building !

Dr. oecon Odd Gisholt BI Drammen 2010 Moderne markedsföring Takk for meg!