MTB systemkontor 4 KK Frode Løseth Sjef MTB systemkontor.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor stor er en fisk? Yggdrasil Hvor stor er en fisk?  Vanlige kundetyper og prosjekter  Faktorer som påvirker.
Advertisements

Kontaktkonferansen 2011 Tor Eivind Johansen 26. mai 2011 Kristiansund.
Praktisk gjennomføring av den sentrale behandlingen av omstillingen i FLO høsten 2004.
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Fagseminar NLF CAMO HVA NÅ?. Hva er CAMO •CAMO: Contiinuing Airworthiness Management Organisasjon •Organisasjon som tar for seg å administrere.
ERP-Utfordrerdagen 20. mars Olaf-Magnus Olsen.
Frode B. Nilsen Drifts- og utviklingssjef, BankID Norge
Operasjonsavdelingene og T-DOC Trondheim, 22. september 2009
Kjell Ola Jørgensen Gjøa Driftssjef
Pims i Statoil 3. mai 2000.
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Miljø- og samfunnsansvar i offentlige anskaffelser i Vestfold
Medisinsk tekniske tjenester Organisering Internhandelmodellen Stig Koteng, avd.sjef, MTA MTFL, 27. mai 2009.
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
Classification: Internal Status: Draft Prosjektforslag 6 Eksperter i Team - Gullfakslandsbyen 2008 Økt utvinning ved bruk av IO MÅL: Øke utvinningen med.
Frostating på Frosta juni Reisemål med Olavsarven som plattform - Fylkesråd Susanne Bratli Frostating på Frosta juni 2008 Reisemål.
Mål og forventninger for Ehandel i Universitets- og høgskolesektoren Leverandørsamling – Pulje Mars 2008.
Minikonkurranse AV-samling 10. november 2009 Hege Vanebo
1 Budsjett-innst. S.nr ”Komiteen vil understreke viktigheten av at FLO opprett- holder nødvendig kompetanse internt i organisasjonen. Komiteen.
Byggherreforskriften
Human Factors i boring og brønn
Status: Ptils arbeid med sosial dumping 1. Samarbeid med arbeidslivets parter, Arbeidstilsynet m.m. 2. Dialog med byggherre (operatør) om oppfølging overfor.
Slide 1 GAZ DE FRANCE NORGE AS Doc. No.: Gjøa – Driftsstøtte kontrakter.
Egne ansatte eller innleie?
Forventninger til samhandlingsreformens betydning for funksjonshemmede Hva er, hvem har behov for koordinerte tjenester?
Kvalitetssikring Program Golf
Dagens virksomhetsmodell: Den strategiske kjernen…
Classification: Internal Status: Draft Innstilling fra arbeidstakerrepresentantene i GF BU til behandling av dimensjonering og organisering
Forsvaret - Tverrpolitisk Utvalg
Produksjonslogistikk En strategisk satsning SINTEF teknologiledelse
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
KRAFTSENTERET ASKIM HVORDAN HAR VI FORANKRET OG IMPLEMENTERT KORRUPSJONSFOREBYGGENDE ARBEID I ASKIM? Nettverkssamling mars 2014.
Grensesnittet infrastruktur/ombordutrustning. Systemeieransvaret. Morgenmøte Statens jernbanetilsyn 11. september 2014 Prosjektsjef Eivind Skorstad ERTMS.
Innovasjon i forsvarsindustrien – FFIs bidrag og erfaringer
Sjømilitære Samfund (SMS) Orientering for Stortingets Forsvarskomite - 21 Mars 2001 SKJOLD-Klasse MTB i Nye Forsvarsstruktur Ketil Olsen Medlem.
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Vigdis Solheim - Rikstrygdeverket Januar Attføringsmessa 2006 Det inkluderende arbeidsliv. Erfaringer og veien videre.
Barnehagekontoret Møte for nye barnehagestyrere 4. september 2008.
Digital eksamen på UiA Status.
– 1.1 Presentasjon av Undervisningsbygg Tilbudskonferanse vaktmestertjenester Runar Berget –
ForfatterProsjektittel FORSVARET Forsvarets logistikkorganisasjon FORSVARET Forsvarets logistikkorganisasjon Økt operativ evne.
Prosjekt ERP i Troms Kraft Beskrivelse prosjektfaser og overordnede prosesser
1 Anskaffelse av rammeavtaler IKT konsulenttjenester Skøyen, “Livsviktig IKT”
1 IVT Handlingsplan Org, medvirkning og ressurs Status for 2013 Styremøte september 2013 Anne Rossvoll.
UGRADERT Økt operativ evne gjennom effektiv logistikk FORSVARET Forsvarets logistikkorganisasjon Tilbyderkonferanse Ny utviklingsavtale for.
UGRADERT Økt operativ evne gjennom effektiv logistikk FORSVARET Forsvarets logistikkorganisasjon TILBYDERKONFERANSE FSP FLO-IKT/2009/028 Støtte.
Industrielt samarbeid
Hvordan styrke bestillerkompetansen
Nytt Intranett Trøndelag Fylkeskommune
HMN Orientering om HMN LAB
Status fellesanskaffelse av trygghetsskapende teknologi
Organisasjonsjustering hos USIT Allmøte 6. april 2017
Organisasjonsjustering hos USIT Allmøte 01. juni 2017
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Samling for systemansvarlige OTTO
Prosjektforslag 6 Eksperter i Team - Gullfakslandsbyen 2008
Utskrift av presentasjonen:

MTB systemkontor 4 KK Frode Løseth Sjef MTB systemkontor

Omfang 6 Skjold klasse MTBer Leveres 2008-2010 NSM leveres TBD 14 Hauk klasse MTBer Utfases parallelt med innfasing av Skjold klasse MTBer Avhendingsmåte ikke besluttet Logistikkfartøyet KNM Valkyrien Støttefartøy for MTB operasjoner – utfases med Hauk klasse MTB Øvrige fartøyer SHV-fartøyer 2 Gyda klasse og 4 Hårek klasse flerbruksfartøyer 10 ymse fartøyer. Ytterligere 6 FBF planlegges for anskaffelse i 2007 Havne/hjelpefartøyer 19 fartøyer av forskjellige karakterer Transport-, slepe-, skole-, havne-, dykke- og spesialfartøyer. Småbåter i Forsvaret Et ”uspesifisert” antall av ymse småbåter – Hær, Luft og Sjø Totalt: 20 kampfartøy, 35 havne/hjelpe/SHV fartøyer og et antall småbåter.

Oppgaver og Bemanning Oppgaver Systemansvar og Leveranseansvar Systemansvar – Ivareta Forsvarets eierskapsforvaltning av fartøyene i samsvar med FSJ direktiv for materiellforvaltning Leveranseansvar – Levere tilgjengelige fartøyer til brukere i samsvar med leveranseavtale (nivå 3) Bemanning Sjef MTB systemgruppe – KK Utøver System- og Leveranseansvaret Systemkoordinator MTB – OK Utfører systemansvaret Driftskoordinator - KL Koordinerer driftsprosessene innenfor systemgruppen Fagmyndighets-, vedlikeholds- og forsyningsprosesser Systemkoordinator hjelpe- og havnefartøy – O.ing Utfører system- og leveranseansvaret for havne- og hjelpefartøyene. Systemkoordinator småbåter Innleid ressurs ? Delsystem-koordinatorer IPS og IVS ”Limet” mellom MTB systemkontor og fagkontorene

FLO S MK - Systemkontorene Maritime kapasiteter Driftsstyring Plan og virksomhetsstyring Fregatt- systemer MTB- systemer UVB- systemer MR- systemer KV/KJK systemer Integrerte våpen systemer Integrerte plattform systemer Undervanns- våpen og sensor Skrog, havari og redning EME/EMI/C Overvanns- våpen og sensor Maskin og elektro KKS Missil Dykker og Høytrykk

Aktører i virksomheten Tilsyn Leveranse avtale SA/LA SK IKT TV/Mar DSK IPS - IVS Maritim forsyning Kontrahering

Strategiske beslutninger Top-Down prosess: Iverksettingsbrev til Forsvarets militære organisasjon FSJ Virksomhetsplan Strategiske kart i FLO og Sjøforsvaret Bottom-Up prosess Systemets konseptuelle egenart Strategiske beslutninger fattes i Integrert Produktgruppe (IPG) Road Map: Rullerende langtidsplaner (4år) Årsplaner. År1, år2 osv Opprettholdelse av yteevne Innleie, sourcing IPG LA Teknisk Forsyning Investering Kunde Produksjon Team arbeid Ekstern Leverandør

Status fra Skjold-prosjektet KNM Skjold planlegges overlevert i 2006. Kun Skipsteknisk. Skal tilbakeføres til SPC for komplettering ultimo 2008 Fartøy nr. 1 - KNM Storm planlegges overlevert primo 2008 Fartøy nr. 2 (Skudd) og 3 (Steil) overleveres 2008 Fartøy nr. 4 (Glimt), 5 (Gnist) og 6 (Skjold) overleveres 2009. Største endringer fra forserie fartøy til seriefartøyer Ny GT-pakke og IPM-system Ny integrert bro. NSM rampe installert med dummymissiler. Status NSM Kontraktsutkast utarbeides i disse dager Testfyringer gjennomføres juni/Desember i USA Effektiv produksjonskontrakt når testfyringer og CDR er gjennomført Første testfyring planlegges 2010 fra KNM Skjold

Driftsaspekter ?

Driftsaspekter – strategiske beslutninger FLO S MK skal etablere og implementere en plan for styrt materiellutvikling i fartøyenes levetid. FLO S skal utvikle metoder og verktøy for konfigurasjonsråd slik at styrt materiellutvikling kan gjennomføres. Konfigurasjonsrådet skal være effektivt og implementert i FMO fra leveranse av KNM Storm. FLO og KE skal videreutvikle leveranseavtalene til en detaljeringsgrad som er hensiktsmessig for begge parter. 4-års planperspektiv skal etableres. FLO skal etablere et nødvendig omfang av Tekniske Ordre for å sikre at kritiske parametere for Skjold konseptet er kjent for alle relevante aktører. KE skal etablere instrukser som nødvendig som bekjentgjør og regulerer operatørenes bruk av materiellet slik at vedlikeholdsmessige konsekvenser i levetiden minimaliseres. FLO S skal etablere rammeavtaler for alt ”mission-critical” utstyr slik at disse er effektive ved garantitidens utløp. Dette inkluderer avtaler for SW vedlikehold. (Regime for egenregi-vurdering skal ivaretas) FLO S MK skal fremme MTB som kandidat for å være pilotsystem for logistikkdelen i LOS (tidligere Program Golf) Dette betinger at en integrert løsning er tilstrekkelig klar for piloten slik at både vedlikehold, forsyning og konfigurasjonsstyring blir ivaretatt.

Driftsaspekter – Styrt materiellutvikling Rel. krav Unngå utilsiktet degradering av systemets ytelser Styrt materiellutvikling Trusselen KD Kontrakten Leveransen Spesifisere Verifisere "Fortegnet" 90 % Driften Dokumentere As Maintained 2 As Maintained 1 As Maintained 3 Contract As Built Midlife Update 2008 Levetid

Driftsaspekter – Hvem gjør hva ? O-level D-level I-level Planned maintetance Corrective maintetance Industry Naval onshore facilities Combat Service Support Crew

Still confused, but on a higher level …