Kulturanalyse: et verktøy for god kommunikasjon mellom mennesker.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
I.
Advertisements

Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Fra ord til liv Mars 2011.
Elevenes røst 3 Omar Mekki, IMTEC.
HiT: Kl – 1500 Kulturdialog & Kulturanalyse Magid Al-Araki - HiO  Delemne 2: Barnevern og vernepleie.
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
1 «Hva sier du etter at du har sagt hallo» - om bruk av kommunikativ etikk i praktisk barnevernsarbeid Magid Al-Araki Oslo and Akershus University College.
Sommervikar i Blend.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Hvordan overbevise velgerne? Hvordan vinne de mange og små debattene? Kvinnenettverket Sogn og Fjordane juni 2007.
Forandringsfabrikken
Kvinne på topp September2008.
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Prosessarbeid: Bion | Kelly
HISTORIEN OM DE 4 LYSENE.
En måte å lese Bibelen på
Frontlinjeserivce
SOSIALISERING OG AKKULTURASJON
Kapittel 5 oppgave g Sett inn å sette (seg,) å sitte, å legge (seg), å
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
En sammensmelting av figurene på side 97 og 128 i boken Kulturanalyse
SØR: Kl – 1515 Kulturdialog & Kulturanalyse Magid Al-Araki - HiO.
2009 Kulturanalyse: et verktøy for god kommunikasjon mellom mennesker. Magid Al-Araki, 2. opplag NB!  Figurene på første side er fra boka Kulturanalyse.
HiT: Kl – 1500 Kulturdialog & Kulturanalyse Magid Al-Araki - HiO Familie, oppvekst og sosialisering Barndom og oppvekst i et flerkulturelt.
Kl – 1500 Kulturdialog & Kulturanalyse Magid Al-Araki - HiO
Om å skrive om litterære tekster
Forskjeller på tale og skrift
KOMMUNIKASJON Samling 3 Stabsutvikling.
Bokpresentasjon Oslo.
al-Araki, Magid. Kulturanalyse Et Verktøy for God Kommunikasjon Mellom Mennesker. Oslo: Cappelen akademisk forlag, Familie, oppvekst og.
God kommunikasjon på nettet
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Mestring og forebygging av depresjon
12 Reflekterende lesing.
Oppgave 44 Preposisjoner og uttrykk.
KOMMUNIKASJON Grunnleggende kommunikasjonsteori
… som skulle arrangere en løpekonkurranse.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Kommunikasjon Kristin Bie Høsten 2014.
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Omdømmebygging Hans Antonsen.
Møte med det norske arbeidsmarkedet.
Og.
Tema: Kommunikasjon i team
Lek og Læring i barnehagen
HiT: Kl – 1500 Kulturdialog & Kulturanalyse Magid Al-Araki - HiO Familie, oppvekst og sosialisering Barndom og oppvekst i et flerkulturelt.
Magid Al-Araki Oslo and Akershus University College of Applied Sciences [HiOA] Postbox 4, St. Olavs plass NO-0130 Oslo, Norway. Tel: (+47)
KOMMUNIKASJON MED SPILLERE OG MEDIA. PÅ BANEN…OG UTENFOR BANEN AKTØRER Spillere, lagledelse, publikum, media DOMMEREN Ærlig, blid, tydelig, seg selv,
Kommune/bydel vår. Effektivitet? Altfor mye tid brukes til intern administrasjon og problemh å ndtering. Hverdagen preges i stor grad av "den sjuende.
BV: [PH:131] Kl – 1515 Kulturdialog & Kulturanalyse Magid Al-Araki - HiO Familie, oppvekst og sosialisering Barndom og oppvekst i et flerkulturelt.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Problemløsning.
Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter?
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Som flyktning, for eksempel i Syria, skriv kort hva du selv har som: Egne bidrag i det nye samfunnet Ønsker (hjertet) Forventninger (hjerne)
Magid Al-Araki Oslo and Akershus University College of Applied Sciences [HiOA] Postbox 4, St. Olavs plass NO-0130 Oslo, Norway. Tel: (+47)
Ledelse og Den nordiske modellen Kl
SOSIALISERING OG AKKULTURASJON
1 Kulturanalyse: et verktøy for god kommunikasjon mellom mennesker.
Kommunikasjon.
Utskrift av presentasjonen:

Kulturanalyse: et verktøy for god kommunikasjon mellom mennesker. 1 Kulturanalyse: et verktøy for god kommunikasjon mellom mennesker. Cappelen 2007 Magid al-Araki. Kulturanalyse. Cappelen 2007. ISBN: 978-82-02-247 23-2 Magid Al-Araki (2007). Kulturanalyse: et verktøy for god kommunikasjon mellom mennesker. Figuren kombinerer sidene 97 og 128 Faglige hjemmesider på Høgskolen i Oslo [ http://home.hio.no/~araki/ ]

Er-identitet Er-identitet 5. Forståelse 4. Oppmerk- somhet 3. Trygghet 2 Figuren på side 97 og 128 6. Kulturmiksarena Nettverksbygging Er-identitet Er-identitet 5. Forståelse 3. Trygghet 4. Oppmerk- somhet 2. Selvaktelse 1. Orientering gj. ryggsekkviten Integrerende Beregnende Tilpassende Avvisende Med selvhevdelse mener jeg Selvaktelse I hver sammenheng agerer «magefølelser» gjennom IBTA-stiler. SRAK SESS MØVK MDPM Sosialt anlegg Disiplineringspotensialer Stridslyst, selvhevdelse og solidaritetsfølelser Iboende predisposisjoner ––––– Sensomotoriske evner Utvikling av planter, dyr og organismer N. Luhmann, G. Kelly, W. Bion, Ibn Khaldun osv

1. Orientering gj. ryggsekkviten 6. Kulturmiksarena Og nettverksbygging LEAD 5. Forståelse 4. Oppmerk- somhet Lytte 3. Trygghet Entusiasme 2. Selvaktelse Dirigere 1. Orientering gj. ryggsekkviten Med selvhevdelse mener jeg Selvaktelse Argumentere Niklas Luhmann 3

”Dumhetens beitemark er usunn for menneskene”, ”Du forvirrer meg”, sier hun. ”...og du snakker for lavt”, legger hun til. ”Du er dominerende”, sier han. ”…og attpåtil kommer du alltid for sent!”, legger han til. ”Dumhetens beitemark er usunn for menneskene”, sier Ibn Khaldun (1332-1406)

Spørsmål Magid Al-Araki (2007). Kulturanalyse: et verktøy for god kommunikasjon mellom mennesker. Figuren kombinerer sidene 97 og 128 Faglige hjemmesider på Høgskolen i Oslo [ http://home.hio.no/~araki/ ]

Jeg er-identitet JEG BUDSKAP: Når det kreves, må man være i stand til å uttrykke seg på en måte som gir minst mulig spillerom for tolkninger og fantasier fra mottakerens side. Snakk for deg selv og la andre snakke for seg. Tendensen til å trekke inn andre, særlig i ubehagelige situasjoner: ”Vi” eller ”Man” osv.

Regler for jegbudskap Snakk direkte til den deg gjelder og ikke gå omveier. Eksempel: generelle skriftlige meldinger til alt personale istedenfor til den det gjelder. Gi uttrykk for egne følelser og behov, men ta samtidig ansvar for det du føler og har behov for. ”Du gjør meg forvirret” versus ”Jeg føler meg forvirret, for jeg forsår ikke hva du mener. Kan du forklare deg nærmere?”

Regler for jegbudskap Bruk ”Jeg-budskap”, ikke ”Du-budskap”: ”at du alltid må komme for sent!”. ”Jeg blir irritert når du, som i dag, kommer for sent” Vær konkret og spesifikk, ikke generell. Unngå ord som aldri, alltid. Beskriv hva du ser og hvilken effekt det har på deg. Ikke foreta en vurdering av den andre: ”Jeg synes du er altfor dominerende” [hovedinnholdet er et ”du-budskap”]. ”Under møtet i dag hadde jeg problemer med å få fram det jeg ville, da du avbrøt meg flere ganger” [Konkret og nyttig informasjon.]

Regler for jeg-budskap Unngår spørsmål som er fordekte påstander: ”Hvorfor må du bestandig snakke så lavt?”. Et ekte spørsmål stilles av en som vil ha et svar. Formuler negativ kritikk på en måte som gir mottakeren mulighet til å forandre seg. Eksempelet ovenfor gir ingen mulighet for forandring. ”Vil du vær så snill å snakke litt høyere, jeg hører ikke hva du sier” er langt bedre.