Fra segment til individuell markedsføring Fra multikanal til Omnikanal Butikkdataløsning som konsolideringspunkt for handel og informasjon i alle kanaler! Kort om Lindbak Fra segment til individuell markedsføring Fra multikanal til Omnikanal Tilgang til rapporter der du ferdes 07.02.13 Terje Kjernsmoen
Lindbak Retail Systems - Fakta om selskapet Levert IT løsninger siden 1968 Nordens ledende frittstående leverandør av butikkdata Eies av LindbakGruppen AS Omsetning 485 MNOK Resultat før skatt 24,5 MNOK 250 ansatte 3000 butikker benytter hver dag løsninger fra Lindbak i over hele nord Europa Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island,Belgia, Tyskland, Sveits, og Holland 90 ansatte i Norge og Sverige Kontorer i Norge og Sverige Oslo, Bergen ,Trondheim, Göteborg og Bollnäs
Fokus på ambisiøse kunder innenfor dagligvare, service- og faghandel - med løsning som ivaretar bransjeglidning for å sikre skala Hemtex, Sparkjøp, Eplehuset, Malorama
Fra segment til individuell markedsføring Tradisjonell markedsføring – en til mange Kundeaviser / DM Annonsering (TV, Nett, aviser etc.) Profilering i butikk. Fra Segment til individuell markedsføring som gir økt effekt Kundeklubber Mobile kuponger Epost og SMS Tradisjonell MF – mål å nå flest mulig i «håp» om å treffe interessenter Vanskelig å måle effekten av kampanjer Deregulering av kupong markedet i 2009 åpnet for nye markedskanaler – direkte /individuell markedsføring Utsendelse til epost/SMS samt mobile kuponger Detaljert måling av kampanjer
Fra segment til individuell markedsføring - Kundeklubb Stor økning i antall kundeklubber Kjedene samler inn informasjon om kundene Adresse / Bosted / Mobil / epost Alder / Bursdag Kjønn Interesser Handlemønster / Handlekurvanalyse Bedre datagrunnlag i kombinasjon med nye løsninger åpner for direkte og individuell markedsføring Detaljert måling av kampanjer Vår største kunde Coop – har hatt medlemsklubb i mange år Mulighet og behov for å måle kampanjer setter krav til POS løsningen
Mobile kuponger Integrert løsning for mobilkuponger, får du som markedsfører helt nye målbare muligheter. Dette er en salgsutløsende aktivitet som har til målsetning å : Få kunder til butikk Bygge kunderelasjoner for markedsdialog direkte med kundene Belønnings og mersalgsaktiviteter Statistikk Analyse Lindbak har integrert elektronisk kupongløsninger i vår kasse, med validering av kupongene online. Markedsavdelingene utg. kreative og finner raskt ut ny kampanje teknikker
Økt konkurranse fører til nye kampanje teknikker Mulighet for individuell markedsføring og økt konkurranse fører til nye kampanje teknikker (mixmatch) Økt fra 11 til 22 mixmatch’er i løpet 2012 Kjedene er nødt til å ha gode kampanjer for å skape trafikk til butikk Et neste steg kan være å koble personlig annonsering mot kampanjer .Kreative markedsavdelinger skaper nye behov mixmatcher Differensiere seg fra konkurrenter Personlig tilpassede kampanjer Mix match– slår til automatisk i kassen ved skanning av kampanjevarer
Fra Multikanal til Omnikanal Utfordringen – informasjon i forskjellige systemer Kampanjene som er i butikk gjenspeiles ikke på nett Lindbak har løsningen
Kunden forventer å få samme opplevelse i alle kanaler Teknologi og tilgjengelighet påvirker kundens kjøpsadferd Internett Netthandel Smart mobil – alltid online Sosiale media Pris søketjenester Kundelojaliteten er lav Handler i flere kanaler Starter handelen i en kanal og avslutter i en annen Bestiller på nett – henter i butikk Kundene forventer å få samme pris og opplevelse ii alle kanaler Hvordan skal kjedene kunne gi kunden samme opplevelse i alle kanaler? Kunden kan kontakte kjeden via forskjellige kanaler Sosiale medier – FB sider Sjekker pris og tilgjengelighet
SAMME PRIS I ALLE KANALER! Verdikjeden – hvordan møter vi fremtiden? - Arkitektur som støtter omnikanal markedsstrategi Tjenestebasert plattform med pris- og kampanjemotor SAMME PRIS I ALLE KANALER! Kunde Kanaler Alle kanaler henter prisinformasjon fra samme tjeneste platform. En kunde i nettbutikk bør få informasjon om pågående kampanjer på varene han/hun søker opp Nytt medlem i kundeklubb Hent bonus / medlemsinfo Validere medlemsID Oppdatere medlemskjøp Få elektronisk kupong Send kvittering Tjenester (eksempler) POS Journal POS Reporting ERP Loyalty Folk-bokføring BizWizard (e-post) DigiPost/ Nettbank Kupong- innløsning
Tilgang på rapporter der du ferdes
Måle kvaliteten på markedsføring Direkte markedsføring gjør det mulig og gjøre gode målinger på kampanjer Handlekurvanalyse Medlemsanalyse Øker treffsikkerheten på sikt Kjedene vet hva som fungerer Regioner Kjønn / alder etc. Ledelsen får gode beslutningsgrunnlag Tilgjengelig på alle plattformer
Handlekurvanalyse Analyse av hvilke varer som blir solgt sammen Eksempel: Analysere effekten av tilbud på en spesifikk vare. Man ser hvor mange kunder som kun kjøpte en spesifikk tilbudsvare og hvor mange som kjøpte X ekstra varer Man ser hvilke varer som oftest ble solgt sammen med tilbudsvaren
Visjon og forretningside Å være den foretrukne samarbeidspartneren for ambisiøse detaljhandelskjeder Forretningside: Lindbak leverer forretningskritiske IT løsninger for ambisiøse detaljhandelskjeder med hovedkontor i Norge og Sverige. Med høy kompetanse utvikler vi innovative og verdiskapende løsninger for våre kunder: som styrker våre kunders konkurransekraft forenkler våre kunders hverdag øker våre kunders mulighet til å fokusere på egen kjernevirksomhet
Hvilke gevinster ser Deli de Luca at direkte markedsføring kan gi kjeden?
Ser Deli de Luca for seg at man ved å knytte seg tettere til kunden, gi dem gode tilbud og ”smaksprøver” kan erstatte de tradisjonelle kampanjene fullt ut og kjøre mer profilkampanjer på plakatering i butikk?
I et marked med stadig økende antall kundeklubber, forbrukeren må forholde seg til mange tilbud fra flere kjeder; Hvordan tenker Deli de Luca angripe denne konkurransesituasjonen?