Fra segment til individuell markedsføring Fra multikanal til Omnikanal

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Advertisements

SuperOffice - Visma Global ERP link - Tilbud/Ordre SuperOffice - Visma Global integrasjonen består av 3 produkter. ERP link SuperOffice - Visma Global.
1. 2 Vi er selskapet som går nye veier Vi bygger og vedlikeholder veier og infrastruktur 2011 etablerte vi Svevia Norge AS Vi er den største entreprenøren.
Det handler om byen vår Bergen har et problem • Luftforurensingen i Bergen er helseskadelig. Det er påvist at folk blir syke • Hver dag står folk i lange.
Konseptualisering - bakgrunn
Ditt Nye Shoppingsenter På Internett
Velkommen til Bevola Bevola har markedets bredeste produktplattform til oppbygging av lastebiler, hengere og trailere. Våre løsninger skapes gjennom egne.
Molde Trondheim Fredrikstad Ålesund Bodø Namsos Tromsø Dokka Oslo
9/19/11 Webbdagarna 2011 | Betala med mobilen | Copyright 2011 PayEx Betaling 2.0 -Er betalingsløsningene så viktige ?
Det nye børslandskapet - hvordan sikre beste pris?
HOVEDOPPGAVE HIØ Tom Dan Odd-Harald.
Presentasjon for Byggevareindustrien
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Velkommen til SMB-dagen 2004!
Copyright Mercell AS 1 Oslo,13. April 2007 Bergen,13. April 2007 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
Det er ikke lenger størrelsen det kommer an på!
Betaling i alle kanaler: kundecase Elkjøp Nordic
MyPack Hent der du handler
Elektroniske gavekort
Hvordan kan Telenor og din Telenor-forhandler bistå gründere og småbedrifter og gjøre hverdagen din enklere?
Kan samarbeidspartnere til Mercur benytte mobile kuponger/bonuskort til å drive trafikk og skape mersalg? 18. november 2009 Preben Idsøe Telenor GBDR,
Trafikk til butikk som handler mer og kommer tilbake …
Bring videre Bring videre er ett hovedprosjekt om mulighetenes marked for Bring Express Østfold. Vi har kartlagt interessante næringer og personlig intervju.
Norsk Gallup Institutt AS Gallup InterTrack Januar 2000 Skrevet av: Tore Wæthing, Norsk Gallup Institutt AS INTER TRACK  Internett informasjon 

CarWEB Pluss  forhandleren i fokus!  markedets beste løsning for adminsitrasjon av markedsaktiviteter  alltid i forkant av markedet  valgfrihet gjennom.
Synlighet - Bruk av web og sosiale medier
Uni Eiendom FDV Veien videre
Nyheter visma business
Det nye mobilmarkedet John Olve Andersen
Mobile portalløsninger (Internet Online Platform)
American Express – Ny medlemsfordel i YS
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
POINT OF INTERACTION E-RETAIL 2013, PÅL ANDRÈ FREDRIKSEN.
Bank-Norge i endring Ola Sundt Ravnestad Konsernsjef Terra Gruppen AS
Copyright Mercell AS 1 Oslo,24. Oktober 2006 Bergen,25. Oktober 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
Regnskapsfører og Sparringpartner / rådgiver
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Utført av InFact Knut Weberg Bruk av mediekanaler – Kommunevalget 2007 Redaktørforeningen Gjennomført 11. september 2007.
s. 1 Evaluering av rådgivningstjenesten Foto: Crestock.com.
VI ØNSKER TOLLPOST FUTURUM VELKOMMEN TIL NORENGROS K.J. BRUSDAL AS
Brukerundersøkelsen Om brukerne spm. 1,2,3,6,7 Om bruk av dbh spm. 4,5,12,11 Om datakvalitet spm. 8,9 Om brukertilfreds. spm. 13 Forslag og kommentar spm.
Uni Micro AS Uni Micro AS Etablert i 1986 Hovedkontor i Modalen kommune Avdelingskontor i Haugesund, Bergen og Oslo Over 50 ansatte.
INMA Performance Awards Innlevering – kategori: singel kampanje Innleveringsfrist 15. august.
Copyright Mercell AS 1 Oslo,30. August 2006 Bergen,31. August 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
CarWEB BilNorge Pluss forhandleren i fokus! forhandleren i fokus! eksklusiv markedsbasis for merkeforhandlere eksklusiv markedsbasis for merkeforhandlere.
PRESENTASJON KARRIERESTART -en del av Nye StudentTorget.no.
Sosiale Medier SOSIALE MEDIER ER FREMTIDENS MARKEDSKANAL OG BRUKEN HAR EKSPLODERT DE SISTE ÅRENE VI GJØR DEG SYNLIG I MENGDEN.
Gavekort, Kampanjekort, Bonussystem, Database
Gavekort, Kampanjekort, Database, Bonussystem
Lojalitetssystem, Database
Vibeke Lund, Kjedeleder Officer AS Gulltasten Quality Hotel Expo Bedriftsmarkedet er et fieldgame.
Elektronisk håndtering av anskaffelsesprosessen
Dagligbankundersøkelsen 2014
X10 webservices/IM -> mobilklient. Oppdragsgiver:
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Hva er gevinsten av dette?
Gruppeundervisning /
Prai en taxi En kort presentasjon av den nye digitale løsningen.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Hvordan ta betalt på nett? Henrik Begby Andersen.
LINK MOBILITY LINK Mobility er den største tilbyderen av verdiøkende mobile tjenester i det nordiske markedet. LINK Mobility leverer komplette løsninger.
Powered by: SMS Tjenester for Mobilt Bedriftsnett.
(Selskapsnavn) Forretningsplan
? ? 1.
Camilla Hall-Henriksen
Strategisk hierarki Regnskap AS.
Verktøy til kundeklubb
Utskrift av presentasjonen:

Fra segment til individuell markedsføring Fra multikanal til Omnikanal Butikkdataløsning som konsolideringspunkt for handel og informasjon i alle kanaler! Kort om Lindbak Fra segment til individuell markedsføring Fra multikanal til Omnikanal Tilgang til rapporter der du ferdes 07.02.13 Terje Kjernsmoen

Lindbak Retail Systems - Fakta om selskapet Levert IT løsninger siden 1968 Nordens ledende frittstående leverandør av butikkdata Eies av LindbakGruppen AS Omsetning 485 MNOK Resultat før skatt 24,5 MNOK 250 ansatte 3000 butikker benytter hver dag løsninger fra Lindbak i over hele nord Europa Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island,Belgia, Tyskland, Sveits, og Holland 90 ansatte i Norge og Sverige Kontorer i Norge og Sverige Oslo, Bergen ,Trondheim, Göteborg og Bollnäs

Fokus på ambisiøse kunder innenfor dagligvare, service- og faghandel - med løsning som ivaretar bransjeglidning for å sikre skala Hemtex, Sparkjøp, Eplehuset, Malorama

Fra segment til individuell markedsføring Tradisjonell markedsføring – en til mange Kundeaviser / DM Annonsering (TV, Nett, aviser etc.) Profilering i butikk. Fra Segment til individuell markedsføring som gir økt effekt Kundeklubber Mobile kuponger Epost og SMS Tradisjonell MF – mål å nå flest mulig i «håp» om å treffe interessenter Vanskelig å måle effekten av kampanjer Deregulering av kupong markedet i 2009 åpnet for nye markedskanaler – direkte /individuell markedsføring Utsendelse til epost/SMS samt mobile kuponger Detaljert måling av kampanjer

Fra segment til individuell markedsføring - Kundeklubb Stor økning i antall kundeklubber Kjedene samler inn informasjon om kundene Adresse / Bosted / Mobil / epost Alder / Bursdag Kjønn Interesser Handlemønster / Handlekurvanalyse Bedre datagrunnlag i kombinasjon med nye løsninger åpner for direkte og individuell markedsføring Detaljert måling av kampanjer Vår største kunde Coop – har hatt medlemsklubb i mange år Mulighet og behov for å måle kampanjer setter krav til POS løsningen

Mobile kuponger Integrert løsning for mobilkuponger, får du som markedsfører helt nye målbare muligheter. Dette er en salgsutløsende aktivitet som har til målsetning å : Få kunder til butikk Bygge kunderelasjoner for markedsdialog direkte med kundene Belønnings og mersalgsaktiviteter Statistikk Analyse Lindbak har integrert elektronisk kupongløsninger i vår kasse, med validering av kupongene online. Markedsavdelingene utg. kreative og finner raskt ut ny kampanje teknikker

Økt konkurranse fører til nye kampanje teknikker Mulighet for individuell markedsføring og økt konkurranse fører til nye kampanje teknikker (mixmatch) Økt fra 11 til 22 mixmatch’er i løpet 2012 Kjedene er nødt til å ha gode kampanjer for å skape trafikk til butikk Et neste steg kan være å koble personlig annonsering mot kampanjer .Kreative markedsavdelinger skaper nye behov mixmatcher Differensiere seg fra konkurrenter Personlig tilpassede kampanjer Mix match– slår til automatisk i kassen ved skanning av kampanjevarer

Fra Multikanal til Omnikanal Utfordringen – informasjon i forskjellige systemer Kampanjene som er i butikk gjenspeiles ikke på nett Lindbak har løsningen

Kunden forventer å få samme opplevelse i alle kanaler Teknologi og tilgjengelighet påvirker kundens kjøpsadferd Internett Netthandel Smart mobil – alltid online Sosiale media Pris søketjenester Kundelojaliteten er lav Handler i flere kanaler Starter handelen i en kanal og avslutter i en annen Bestiller på nett – henter i butikk Kundene forventer å få samme pris og opplevelse ii alle kanaler Hvordan skal kjedene kunne gi kunden samme opplevelse i alle kanaler? Kunden kan kontakte kjeden via forskjellige kanaler Sosiale medier – FB sider Sjekker pris og tilgjengelighet

SAMME PRIS I ALLE KANALER! Verdikjeden – hvordan møter vi fremtiden? - Arkitektur som støtter omnikanal markedsstrategi Tjenestebasert plattform med pris- og kampanjemotor SAMME PRIS I ALLE KANALER! Kunde Kanaler Alle kanaler henter prisinformasjon fra samme tjeneste platform. En kunde i nettbutikk bør få informasjon om pågående kampanjer på varene han/hun søker opp Nytt medlem i kundeklubb Hent bonus / medlemsinfo Validere medlemsID Oppdatere medlemskjøp Få elektronisk kupong Send kvittering Tjenester (eksempler) POS Journal POS Reporting ERP Loyalty Folk-bokføring BizWizard (e-post) DigiPost/ Nettbank Kupong- innløsning

Tilgang på rapporter der du ferdes

Måle kvaliteten på markedsføring Direkte markedsføring gjør det mulig og gjøre gode målinger på kampanjer Handlekurvanalyse Medlemsanalyse Øker treffsikkerheten på sikt Kjedene vet hva som fungerer Regioner Kjønn / alder etc. Ledelsen får gode beslutningsgrunnlag Tilgjengelig på alle plattformer

Handlekurvanalyse Analyse av hvilke varer som blir solgt sammen Eksempel: Analysere effekten av tilbud på en spesifikk vare. Man ser hvor mange kunder som kun kjøpte en spesifikk tilbudsvare og hvor mange som kjøpte X ekstra varer Man ser hvilke varer som oftest ble solgt sammen med tilbudsvaren

Visjon og forretningside Å være den foretrukne samarbeidspartneren for ambisiøse detaljhandelskjeder Forretningside: Lindbak leverer forretningskritiske IT løsninger for ambisiøse detaljhandelskjeder med hovedkontor i Norge og Sverige. Med høy kompetanse utvikler vi innovative og verdiskapende løsninger for våre kunder: som styrker våre kunders konkurransekraft forenkler våre kunders hverdag øker våre kunders mulighet til å fokusere på egen kjernevirksomhet

Hvilke gevinster ser Deli de Luca at direkte markedsføring kan gi kjeden?

Ser Deli de Luca for seg at man ved å knytte seg tettere til kunden, gi dem gode tilbud og ”smaksprøver” kan erstatte de tradisjonelle kampanjene fullt ut og kjøre mer profilkampanjer på plakatering i butikk?

I et marked med stadig økende antall kundeklubber, forbrukeren må forholde seg til mange tilbud fra flere kjeder; Hvordan tenker Deli de Luca angripe denne konkurransesituasjonen?