Regnskapsførerprofesjonen og SMB-sektoren

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Prissetting i norske bedrifter. Resultater fra en spørreundersøkelse
Advertisements

Nordlandsbankens forventningsindikator for n æ ringslivet i Nordland 2009 Sp ø rreunders ø kelse gjennomf ø rt i november og desember 2008 blant 100 bedriftsledere.
EUs kvotesystem og ’windfall profits’ Et problem i ferd med å løses? Jørgen Wettestad CANES-møte på Polhøgda, 20/
Bergen kommune Kostnadsanalyse barnehagesektoren - beregning av innsparingspotensial 15. august 2008 Dag Langfjæran.
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
Web design for små og mellomstore bedrifter (SMB) Hvorfor ikke få en design som tiltaler? Kreativ og tiltalende design kan selge...
Kommunalbanken Gardermoen 8. februar Kommunalbanken AS • Finansinstitusjon for kommunal sektor • 100% av aksjene er eid av staten v/ Kommunal-
Tjenestepensjonsordningene i privat sektor Status og utviklingstrekk Pensjonsforum 05/09-08 Geir Veland.
EU – hva skjer?. Stabilitet Et politisk eksperiment •Frivillig overdragelse av beslutningsmyndighet •Felles beslutninger følges opp av den enkelte medlemsstat.
© Synovate Ltd. All rights reserved. The concepts and ideas submitted to you herein are the intellectual property of Synovate Ltd. They are strictly.
SkatteFUNN - for virksomheter som vil skape verdier av nye ideer
Professor Robin Jarvis Head of SME Affairs NARFs Årsmøte 2008.
Samfunnsregnskap, 2008 IT-næringen i Bodø. Illustrasjon av samspillet Rammevilkår og tilrettelegging Arbeidsplasser og skatt- og avgiftsinntekter Fellesskapet.
Statens legemiddelverk og Legemiddelindustriforeningen (LMI)
Økonomisk kriminalitet: mediabildet og klipp fra nyere undersøkelser
Innovasjon i etablerte virksomheter Mer enn å komme med nye ideer
Regnskap 2002 Noen hovedtall fra årsrapporten. Kort sammendrag ble betegnet som det vanskeligste budsjettåret etter kommunesammenslåingen Ny.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag til formannskapet Økonomiplan En presentasjon av Foreløpig forslag.
CIP – Competitiveness and Innovation Programme KS 10. september 2009 Marthe Haugland.
Internasjonalt perspektiv Oslo, Audun Lågøyr Næringspolitisk direktør Byggenæringens Landsforening.
Samkommunestyret – Grete Ludvigsen 1 Miljøfyrtårn.
Landbruk på dagsorden Agderlandbruket i dag – utviklingstrekk
Kartlegging av byggavfall i Nord - Norge. 2 NESO som bransjeaktør -Jack Johnsen, kompetanseleder i NESO -NESO Bransjeorganisasjon for NordNorske byggentreprenører.
End of waste - Når blir avfall til produkt? Byggavfallskonferansen 29.Januar 2014 Ellen Halaas Fagrådgiver Avfall Norge.
”3000 småbedrifter i Norge med ansatte tar ikke feil” v/Tom Bolstad, adm.dir.
Regionale satsinger i EUs 7. rammeprogram Sverre Sogge Norges forskningsråd.
EUs 7. rammeprogram for forskning og teknologi ( ) Presentasjon for Vestlandsrådet 20. mars 2007 Tore Grønningsæter Norges EU-delegasjon, Brussel.
European Qualifications Framework (EQF). EQF – Status 23. april 2008; EQF-anbefalingen formelt signert av presidentene i EU-parlamentet og Rådet.
ÅRSMØTENE 2003 Sparebankforeningen i Norge og Sparebankforeningens servicekontor Sparebankenes næringspolitiske grunnlag og Sparebankforeningens fremtid.
SPAREBANKENES FORHOLD TIL CORPORATE GOVERNANCE Sparebankenes Fagdag Bergen 28. oktober 2005 Arne Hyttnes.
Midlertidig ansatt-undersøkelse Vinteren 2008 Amund Trellevik.
”Store muligheter også for de små i 6RP” Totalt 2,1 mldr. Euro allokert til SMB 15 % av midlene i de 7 tematiske prioriteringene til SMB Spesiell utfordring:
Store muligheter også for de små i 6.RP Totalt mill. € allokert til SMB 15 % av midlene i de 7 tematiske prioriteringene til SMB Spesielle SMB-ordninger.
Informasjonsseminar om Aeronautics i 6RP, Hvilke muligheter finnes for små- og mellomstore bedrifter (SMB) i 6RP? Rådgiver Hilde Friedl, EU-kontoret.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
NIFS’ Sjøsikkerhetsprosjekt Lysebu 28. – ”Skipssikkerhet i nordområdene- Noe prinsipielt nytt eller mer av det samme? Gaute Sivertsen Underdirektør.
EUs statsstøtte-regler for miljø Hvordan virker disse inn på nordiske energi- og industriaktører? Karoline Hægstad Flåm CANES-MØTE PÅ FNI November 2007.
EUs kvotesystem og energi- intensiv industri Blir ’taperne’ vinnere? Jørgen Wettestad CANES møte, Stockholm, 21/
Sist oppdatert november 2013.
Samlet kommersielt overnattingsmarked  Trondheim hadde 815 tusen overnattinger i Fosen hadde færrest overnattinger med 62 tusen.  Orkdal-regionen.
Telemarksforsking-Bø Figur 1: Utvikling av folketallet i Innherred. Data fra SSB.
1 Kommuneproposisjonen 2006 – Levanger formannskap Kommuneproposisjonen 2006 Utdrag av departementets presentasjon for fylkesmennene Noen tabeller.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
Polio – Historie og status
E-handel i Norge – en sammenligning med resten av verden
1 Analyser totaløkonomi Controllerforum 29. april 2008.
Verdiskaping i SMB-sektor: Kan regnskapsføreren bli en utviklingspartner for SMB? Enhanced value creation in the SME-sector: Strengthening the impact of.
1 Nordiske VA-verksforeninger Norsk Vann har et godt samarbeid med de nordiske søsterforeningene: Utveksling av aktuell informasjon, fellesmøter mellom.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Hvor mye fattigdom?? Stor usikkerhet om fattigdommens omfang og utvikling på grunn av –Ulike definisjoner, terskelverdier –Tekniske måleproblemer –Inkonsistens.
Tjenesteyting som næringsutvikling Statssekretær Helle Hammer Nærings- og handelsdepartementet PULS prosjektledersamling 29. april 2003.
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
Elektronisk fakturering mellom bedrifter Oversikt over den internasjonale utviklingen Arild Haraldsen‏ Adm. Dir. NorStella Vice Chair UN/CEFACT BUREAU.
"Verdier fra havet - Norges framtid"
Revenue Management – Implementering av innovasjoner. Arena Usus Vinterkonferanse 26. januar 2015 Stine Rye Bårdsen Universitetslektor og koordinator for.
Læring i små og mellomstore bedrifter Lærings- strategier i SMB KUV/NFR Working life changes and the training of older workers Eus 4.ramme- program Nett-og.
HOVEDPROSJEKT E53 Hovedprosjekt ved AITeL våren 2001 Studenter Erland Johnsrud Steffen Osen Eirik Øye Oppdragsgiver ERGO Runit ved Anders Håkon Gaut Veileder.
els-fredrikstad En moderne industripolitikk for innovasjon og konkurranseevne Nærings- og handelsminister Ansgar Gabrielsen Sunndal 3. desember.
PKI – Norge Gruppe 3  Thorstein  Rune  Kjersti  Rasmus.
Lars Holden Styreleder Forskningsinstituttenes fellesarena, FFA, adm. dir., Norsk Regnesentral NHO Oslo, 4. mars 2016 Forskning og innovasjon for omstilling.
Om EUs regionalpolitikk og forskningsstøtte Introduksjon og retningslinjer.
©TNS 2016 Konjunkturrapport for arkitektbransjen 1H 2016.
Trender i norsk og internasjonal forskning fra indikatorrapporten
Regions of Knowledge i EUs 7. rammeprogram
The world acquires: 2010: PointCarbon (2000) acquired by Thomson Reuters for NOK 1100 million. 2008: FAST (1997) acquired by Microsoft for NOK 6600 million.
EUs energiunion og EUs byrå for samarbeid mellom energiregulerings-myndighetene, ACER (Agency for the Cooperation of Energy Regulators) Faglig seminar.
Høyere utdanning på EUs politiske agenda:
Rogfast-Hordfast: Hva mener bedriftene?
Utskrift av presentasjonen:

Regnskapsførerprofesjonen og SMB-sektoren Federico Diomeda President of the European Federation of Accountants and Auditors for SMEs Bergen, 12 June 2008

SMB i EU Innledende tall (1) 99% av alle virksomheter i EU er SMB, som utgjør mer enn 23 millioner virksomheter, og bidrar med mer enn 76% av jobbene 29.8% av jobbene er i mikro-bedrifter; 20.8% er i små virksomheter og 16.5% er i mellomstore virksomheter SMB er definert på et kvantitativt grunnlag etter EUs terskelverdier Det er imidlertid viktig å merke seg at det er forskjell på økonomiske og andre regulerende faktorer 12 June 2008 NARF Annual Meeting Federico Diomeda

SMB i EU Innledende tall (2) Økonomiske grenseverdier definert i EU-Kommisjonens anbefaling i 2003 Antall ansatte Balanse (€) or Netto omsetning (€) Mellomstor <250 50 million 43 million Liten <50 10 million Mikro <10 2 million Regulatoriske grenseverdier definert i det 4 regnskapsdirektivet Antall ansatte Balanse (€) or Netto omsetning (€) Mellomstor <250 7.3 million 29.2 million Liten <50 3.650 million 14.6 million 12 June 2008 NARF Annual Meeting Federico Diomeda

SMB i EU Innledende tall (3) Selskapsformer i EU Selskapsform Italy 2007 UK 2005 France 2004 Norway 2008 Enkelperson foretak 57% 63% 59% 46% ANS 20% 12% 3% 9% AS 25% 36% 45% Enkeltperson foretak og ANS er utenfor det 4. og 7. Direktivet I den siste gruppen befinner det seg også en del virksomheter med unntaksbestemmelser i disse direktivene 12 June 2008 NARF Annual Meeting Federico Diomeda

SMB i EU Innledende tall (4) Men uansett hvilke ulikheter vi har i selskapsformer, har de en kvalitet i fellesskap: De driver en virksomhet. Og der vi har virksomheter, er det behov for profesjonell regnskapsfører som rådgiver. Regnskapsbransjens relasjonskjede til virksomheter, er slik: Første steg i kjeden er “Starte en virksomhet”: Regnskapsfører bidrar med relevant rådgivning og andre tjenester, Andre steg er “Regnskapsrapportering” med relevant rådgivning på prognoser og aktuelle handlingsplaner Tredje steg: Dersom det er behov for det, utfører bransjen regnskapsbekreftelse eller revisjon samt andre kvalitetssikringstiltak 12 June 2008 NARF Annual Meeting Federico Diomeda

EU-myndigheters innstilling: “Tenk i liten målestokk først” (1) Implementering av en “tenk-i-liten-målestokk-først”-politikk har vært lagt til grunn av Kommisjonen og Directorate-General for Enterprise and Industry Dessverre gjelder det i liten grad når det handler om regnskap og revisjon. Myndigheter, de som setter standarder og de som utformer politikken påvirkes sterkt av endringer i aksjemarkedene og tenker i liten grad på å gjøre SMB-rettede undersøkelser av behov Regnskapsbransjen må på sin side ta inn over seg de internasjonale aktivitetene som utøves av standardsetterne for bransjen (IASB and IAASB) Mens IASB’s utkast til IFRS for SMB i hovedsak ble avvist, er det fortsatt mye arbeid som gjenstår; IAASB’s forslag til revisjonsstandard, selv i sin mer avklarende form, vil antagelig skape ytterligere byrde og kostnader for SMB 12 June 2008 NARF Annual Meeting Federico Diomeda

EU-myndigheters innstilling: “Tenk i liten målestokk først” (2) For EFAA, betyr prinsippet om å tenke i liten målestokk først: Å etablere en permanent SMB studiegruppe på EU-nivå, gjerne utvidet til hele Europa for å inkludere samtlige nasjoner som virker i markedet Denne gruppen skal jobbe kontinuerlig med SMB-spørsmål for å sikre at det ikke iverksettes noen bindende regulerende tiltak som kan virke negativt på SMB-sektoren Det vil medføre at SMB-behov adresseres klart og tydelig og at EU-politikken blir mer effektiv på dette området 12 June 2008 NARF Annual Meeting Federico Diomeda

Forestående Small Business Act for Europe (1) EU-kommisjonen lanserte ideen om en Small Business Act for Europe (SBA). Hensikten er å finne praktiske løsninger på prinsippet om å tenke i liten målestokk først, ved å sette opp prinsipper og konkrete mål for videreutviklingen av det regulerende rammeverket for SMB I april i år lanserte Kommisjonen resultatene fra en offentlig undersøkelse, som viser stemningen hos ulike interessegrupper 12 June 2008 NARF Annual Meeting Federico Diomeda

Forestående Small Business Act for Europe – Resultater fra undersøkelsen (1) De viktigste problemene som EUs SMB står overfor 12 June 2008 NARF Annual Meeting Federico Diomeda

Forestående Small Business Act for Europe – Resultater fra undersøkelsen (2) Sikre full anerkjennelse av foretaksetablerere fra samfunnet Bistå SMB med tilgang til den kompetansen de trenger 12 June 2008 NARF Annual Meeting Federico Diomeda

Forestående Small Business Act for Europe – Resultater fra undersøkelsen (3) Stimulere SMB til å gå utover deres lokale markeder og bruke det felles markedet Stimulere SMB til å dra nytte av muligheter utenfor det felles markedet 12 June 2008 NARF Annual Meeting Federico Diomeda

Forestående Small Business Act for Europe – Resultater fra undersøkelsen(4) Forbedre SMBs tilgang til finansiering på EU og nasjonalt nivå Mot en juridisk bindende Small Business Act? De neste skrittene Resultatene fra denne undersøkelsen legges til grunn for Kommisjonens anbefalinger 2. juli 2008 EU-parliamentet presser på for en konsistent og konkret tilpasning av Tenk i liten målestokk først-prinsippet EFAA vil følge dette forslaget nøye sammen med UEAPME (org for SMB-bedrifter). Bidrag fra EFAA medlemmer – herunder NARF – blir viktig for å få frem nasjonale behov og problemer 12 June 2008 NARF Annual Meeting Federico Diomeda

Et blikk på Forenklingsinitiativet for regnskap og revisjon (1) Hovedforslaget fra Kommisjonen Introduksjonen av en mikro-bedrift kategori Overskridelse av terskelverdiene for små foretak (revisjon) Unntak fra krav om noteopplysninger for små virksomheter 12 June 2008 NARF Annual Meeting Federico Diomeda

Et blikk på Forenklingsinitiativet for regnskap og revisjon (2) Negative reaksjoner fra virksomheter og bransjen (1) Introduksjon av en mikro-bedriftskategori i forhold til unntaksbestemmelser er ubrukelig og kan ha negative effekter, som: Det medfører ikke virkelig forenkling ettersom regnskaps-rammeverket i Europa også omfatter små virksomheter Det skaper behov for å utarbeide opplysninger for skatte- og avgiftsmessige formål – og følgelig på en mer kostnadskrevende måte Det passer ikke for bedrifter med begrenset ansvar og behovet for å opprettholde sammenlignbarhet i regnskapstallene, som er forenlig med gjeldende praksis Det skaper flere problemer i forhold til bank-systemet og de finansielle behovene. Mangel på gode konsekvensanalyser → brukere av SMB og deres behov tas ikke i betraktning 12 June 2008 NARF Annual Meeting Federico Diomeda

Et blikk på Forenklingsinitiativet for regnskap og revisjon (3) EFAA – tiltak og vurderinger Forenklingsspørsmålet ble innledningsvis for mye politikk; nå må det dreies mot noe som kan fungere i praksis. Sammen med UEAPME påvirker EFAA arbeidet med forenkling mot et sett av vurderingskriterier som kan fungere før endelige forslag legges frem. Et virkemiddel for å få til gode konsekvensanalyser for SMB er å ta i bruk forskning om behov hos brukere av SMBs årsregnskap. Det skal legges til at en ekspertgruppe under næringsdirektoratet (Craft and Small Business Unit) skal gjennomføre et prosjekt med formål å fremme en beste praksis anbefaling på regnskapsløsningene, som ikke omfattes av regnskapsdirektivene. Disse konklusjonene vil også baseres på erkjennelsen av at alle virksomheter trenger regnskap som ledd i intern styring og for informasjon til markedet. 12 June 2008 NARF Annual Meeting Federico Diomeda

Veien fremover (1) Regnskapet er et hjelpemiddel – ikke en byrde! Profesjonen må påvirke til en endring i oppfatningen på EU-nivå: Stimulere dannelsen av en Europeisk “tenke-tank” som skal ha fokus på betydningen av regnskapføring for SMB På internasjonalt, EU og nasjonalt nivå argumentere for en “revisjon-er-en-revisjon” anvendelse 12 June 2008 NARF Annual Meeting Federico Diomeda

Veien fremover (2) regnskapsføring På SMB-nivået bør regnskaps-rammeverket fokusere mer på “stabilitet” enn på virkelig verdi Investorer i SMB-markedet har behov for å forstå virksomhetens kvaliteter fremfor dens angitte verdi på et gitt tidspunkt Når det dreier seg om SMB er “forsiktighet” mer aktuelt enn “virkelig verdi”. Virkelig verdi kommer til anvendelse i fusjon/fisjon, oppkjøp eller generasjonsskifte 12 June 2008 NARF Annual Meeting Federico Diomeda

Veien fremover (3) revisjon Når det gjelder revisjon fastslås det internasjonalt at “en revisjon-er-en-revisjon”. Det kan få klare konsekvenser dersom det tolkes for ideologisk. Differensiering er akseptabelt bare dersom all revisjon fører til det samme sikkerhetsnivået Et annet sikkerhetsnivå for SMB er under utarbeidelse og kan komme til anvendelse bare dersom revisjon benyttes på frivillig basis. Men mange spørsmål står fortsatt ubesvart: Hvor mange ganger vil det skje? Dersom regnskapsinteressentene oppfatter det nye revisjonssystemet som en B-lags variant, vil da den frivillige revisjonen ha samme grad av suksess? 12 June 2008 NARF Annual Meeting Federico Diomeda

Oppmerksomheten fra regnskapsbransjen Regnskapsførere som betjener SMB har nære relasjoner til sine kunder, som ofte går langt utover den rene regnskapsføringen De er den viktigste rådgiveren – også når det dreier seg om finansieringsspørsmål 12 June 2008 NARF Annual Meeting Federico Diomeda

Profesjonens utfordring: fra regnskapsføring til rådgivning for ledelsen Bransjens utfordring: Å gjøre den kundeinterne økonomisk/administrative virksomheten til et sterkt verktøy for utviklingen av kundebedriften, gjennom å - Styrke relasjonen mellom kundebedriften og banken Hjelpe ledelsen med å utvikle god balanse mellom det rent administrative og de kommersielle aktivitetene i kundebedriften Hjelpe ledelsen med gode rutiner for å fremskaffe nyttig informasjon – ikke bare for skattemessige formål – men også for å kommunisere godt med markedet Hevingen av revisjonspliktgrensen gjør denne utfordringen desto større og viktigere å håndtere 12 June 2008 NARF Annual Meeting Federico Diomeda

Konklusjon Regnskaps- og revisjonsprofesjonen bør ikke være engstelig for den reduserte rollen til revisor Ved å yte relevant og verdsatt rådgivning til ledelsen i SMB, vil bransjen opprettholde sin høyt skattede rolle i markedet En sterk bransjen vil møte massevis av nye muligheter! 12 June 2008 NARF Annual Meeting Federico Diomeda