Sosial programvare = Sam-Arbeid + X

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HVILKE SPØRSMÅL OM TUD ØNSKER VI SVAR PÅ? KRINGLE(R) GÅRDEN OKTOBER 2012.
Advertisements

Ungdom og misjon! Er de i det hele tatt interessert?
Hvordan utvikle og gjøre kandidater og parti kjent? - å drive kampanje.
Ordspr./ proverbs 4,18 Rettferdiges sti er som morgenens lysskjær, det vokser til det blir høylys dag. The way of the righteous is like the first gleam.
Sosiale medier & frivillige organisasjoner
Gruppemedlemmer Gruppa består av: Magnus Strand Nekstad – s156159
Universell utforming Kirsten Ribu HiO Evaluering av datasystemer Analyse av systemegenskaper Kirsten Ribu
 Galls lov og erstatningsprosjekter Johannes Brodwall Chief scientist, Steria.
Det er ganske underlig med disse sentrale salmene. Selv om du ikke er religiøs burde du lese dette.
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Men hva mener de som har klart det? Børge Haugset (NTNU&SINTEF)
And Together. Free your energies Bodil Rabben 16.november 2010 Modne og modige kunder og leverandører.
Når ble pragmatisk slukt av Smidig ? Joachim Haagen Skeie, Smidig 2011.
Hva har Karl Marx, Henry Ford og Smidig til felles?
1 Information search for the research protocol in IIC/IID Medical Library, 2013.
UTFORDRINGER I TVERRFAGLIGE ENDRINGSPROSESSER Dagny Stuedahl stipendiat InterMedia.
WHY WE’RE STRENGTHENING ROTARY. OBJECTIVES  Clarify what Rotary stands for, how it’s different and why people should care  Elevate awareness and understanding.
Å skrive for nettet Anne Bjørklund Leikny Øgrim. Bjørklund og Øgrim, Å skrive for nettet, mai 2007 TIMSIS Teacher In-service Traning Material Concerning.
Et samarbeidsprosjekt mellom Åfjord og Rissa videregående skole.
RM – Online Thon Hotels Director of Revenue Management - Jorunn Svidal
Inger Langseth Program for Lærerutdanning Knyttet til Ny bok om vurdering i alle fag, red. Dobson, Engh.
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Idrettspsykologi for fotballtrenere Geir Jordet Ullern, Januar 2003.
Planning and controlling a project Content: Results from Reflection for action The project settings and objectives Project Management Project Planning.
 A fjord is a small bit of water between two mountains or cliffs and they are very famous in Norway.
A PROJECT WEEK 45: INTRO+ RESEARCH AND PLANNING WEEK 46: RESEARCH AND WIKI WRITING WEEK 47: NO ENGLISH WEEK 48: FINISHING TOUCHES WEEK 49: ORAL PRESENTATIONS.
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
What is a good text? And how do we get pupils to write them?
Forelesning Diskursanalyse
Misjon – å krysse grenser
Geografiske informasjonssystemer (GIS) SGO1910 & SGO4930 Vår 2004 Foreleser: Karen O’Brien Seminarleder: Gunnar Berglund
Linked Data 2: Hvordan KoG31 Uke 8, 2013.
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Nattverd – del 2. Luk Han sa til dem: Jeg har lengtet inderlig etter å ete dette påskemåltidet sammen med dere før jeg lider. 16 For jeg sier.
Nattverd – del 1 Matt Mens de nå holdt måltid, tok Jesus et brød, ba velsignelsesbønnen* og brøt det, ga disiplene og sa: Ta, et! Dette er.
Hvordan integrere utenlandske studenter? Ulike grupper: Utvekslingsstudenter (1 semester) Kvotestudenter (flerårige program) Individuelle studenter.
NUAS Programme for Leaders in Administration. Mål for møtet Avklare hva innholdet i presentasjonen skal være Se på sammenheng mellom de forskjellige bidrag,
Fortell Ham alt Mark Teksten 25Der var også en kvinne som hadde hatt blødninger i tolv år. 26Hun hadde lidd meget under mange leger. Alt det.
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Find Fraud B4 it Finds You!
Oppfriskning av engelskferdigheter
Fra innovasjonsstrategiens ordbok
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
Penny: «Hvorfor fortalte du ikke sannheten
Title: «How to use different tools and/or machines in the workshop»
Citation and reference tools for your master thesis
Frigjørende evangelium Rom 8 og Gal. 2 Lov eller evangelium Krav eller løfte Noe du skal oppfylle eller noe som er blitt oppfylt for deg Dåp Bekymringer.
SmartSwap.
Eksempel fra Nevrologisk avdeling
CAMPAIGNING From vision to action.
Using nursery rhymes and songs
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Citation and reference tools for your master thesis
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
- presentere nokre viktige filosofar og diskutere deira idear.
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Design driven Innovation Programme (DIP)
Misjon – å krysse grenser
Metodikk og praktiske tips Godt Grep bolk
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Fra 0 til 100 Km/t på 2,4 sekunder
Kick-off Good morning everybody. Nice to see so many well known faces on a big day like this. My name is Audun Pettersen and I`m Head of Tourism.
MEDLEMSKAP OG KLUBBUTVIKLING
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Sustainability as practice
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
Personene. Personene Flere historier… Makt og begjær Vekst og løsrivelse Etikk og moral Trekantdrama Systemkritikk Andre?
Utskrift av presentasjonen:

Sosial programvare = Sam-Arbeid + X Kunnskapstinget, September 2011 Lene Pettersen (BI) og Marika Lüders (SINTEF)

Marika Lüders Asbjørn Følstad Jan Håvard Skjetne Lene Pettersen

Virksomheten ønsker med SOCIAL BUSINESS SOFTWARE (SBS) å utnytte ansattes kunnskaper og kompetanser gjennom å; build professional networks, develop competence by following others more skilled, finding out what others are doing and not reinventing the wheel, having things you’re working on easy to find and share, easily work with colleagues in other business units

Informantene (27)

Spørsmålene vi stiller Kommunikasjons- og samhandlingsmønstre? Mer samhandling på tvers av enheter? Hva er den opplevde nytten/verdien av SBS/hvordan brukes verktøyet? Barrierer som hindrer bruk? Hva er suksesskriteriene for bruk?

Informantene (27) Alder: mellom 22 og 59 år 9 kvinner og 18 menn 24 scorer høyt på datakompetanse Ulike bruksmønstre for SBS-verktøyet (fra i praksis ikke-bruker til ivrige og fornøyde SBS-frelste).

Respondentene (236) Gjennomsnittalder: 37,8 år Median-alder: 38 år Kvinner: 21,1% Menn: 78,9% MERK: Kun 8,9% av respondentene er ikke-brukere av SBS-verktøyet.

Telefon og e-post er primære kommunikasjonskanaler [My mobile phone is] pretty essential. (…) When I am on the move, it gives me emails which is really useful. Because, as you gather, a lot of my work, is, if you like, driven by emails, I need to stay in touch and know that I haven’t missed something important. (informant 50+) Foto: Vincent van der Pas (CC): http://www.flickr.com/photos/archetypefotografie/4941547991/

Ansatte bruker sine nærmeste offline kollegaer… I go to people I know because I know who they are. Well, I imagine they can solve my problem, or we can have brainstorm to solve it all together. If I have a problem that I know other consultants can help me, but they are not in that project I can just ask them by mail or phone (Informant 30+) Foto: Alexey Teterin http://www.dreamstime.com/free-stock-photography-pigeons-rimagefree350103-resi2060673

…og andre nære relasjoner utenfor arbeidsplassen Jeg har oppsøkt folk som jeg har jobbet med tidligere som jeg kjenner, som jobber helt andre steder nå, for å løse arbeidsoppgaver i jobben min” (Informant 50+) Foto: Alexey Teterin http://www.dreamstime.com/free-stock-photography-pigeons-rimagefree350103-resi2060673

Ansatte bruker ofte sine personlige online nettverk i sitt arbeid “I use facebook all the time. I have kept contact with some of my old colleagues in my old company. And also people I have known from school who work with the same as me. So yes, I use these contacts a lot when I work“ Foto Arrow | Dreamstime.com

Lite samhandling på tvers av land og enheter Netdraw illustrasjon i Ucinet av samhandlingstendenser i virksomheten/casen av Lene Pettersen

ULIK BRUK AV VERKTØYET ENVEIS TOVEIS Dumper dokumenter Arbeidsverktøy og støtte (prosjektrom) Leser i en viss grad nyheter og blogg innlegg, gjerne fra ledelsen Finner og spør etter informasjon til eget arbeid Tidsbelastning Holder seg oppdatert gjennom faggrupper Passiv bruker Aktiv bruker 80 20 (power law)

Viktigste grunner til å bruke SBS Finne informasjon om virksomheten (74,3%) Finne kolleager (58,9%) Få arbeidsrelevant kunnskap/tips (47,5) Som et samarbeidsverktøy (40,1%) Følge kollegaer med lignende oppgaver (40,1%) Dvs. nytten er i stor grad knyttet til å tilegne seg informasjon (og det er helt ok).

Barrierer som hindrer bruk Funn fra intervjuer Kundesensitivt Strukturløst Tidkrevende Språkversjoner Ikke nok feedback på bidrag Brukeropplevelse Ikke integrert med systemer Bruker primært kundens systemer Synlighet på arbeidsplassen Funn fra survey Information overload (26,7%) Deler allerede innhold gjennom andre kanaler (33,9%) Har ikke tid (23,7%) Ønske om å samarbeide med kunder gjennom SBS (25,8%) Ønske om mer feedback på egne bidrag (24,6%)

Kontekst

Mange ansatte bruker helst ikke ’Like’ ”I never ‘Like’ anything. Because I do not think that is good. You get a blurred picture of the SBS usage. Those who are active will be visible to all of us. There more you ‘Like’, the more visible you’ll get. So there will be a distinction between active people and not so active people. And when the management demand us to use it, only the active users that leaves visible prints of their interactions will be noticed by the management (Informant +30) Illustrasjon: Maigi | Dreamstime.com

Men faglig oppdatering gir ikke bonus… Ansatte bruker sosiale medier til å holde seg kontinuerlig oppdatert innenfor sine fag. Store deler av fritiden går til å holde seg oppdatert. Og folk jobber til alle døgnets tider. Men faglig oppdatering gir ikke bonus… Vi har klare insentiver til å fakturere mest mulig. Hvis jeg oppnår mine mål får jeg en fin bonus. Tid som ikke er fakturerbar [som f.eks faglig oppdatering] betyr mindre bonus. Faglig utvikling gir ikke bonus, så det er mindre insentiv til oppdatering, for det lønner seg ikke. Det er viktig for meg å oppdatere meg, men det er en høyere prioritert å maksimere min bonus. (informant 50+).

“ “ It takes time to bring awareness and to make sure that people includes SBS into their work flows. You cannot force people, you have to use that kind of tools. We, our generation, is more like… We’ve grown up with I5, and then myspace, and then facebook, so we’re used to finding easy ways to share things. The elderly are on facebook, but they really don’t use facebook in the same way as we do (yngre ansatt) Foto: Pawel Loj (CC): http://www.flickr.com/photos/limaoscarjuliet/3305886294/

Foto: Dom Dada (CC): http://www.flickr.com/photos/ogil/274628990/ Surveyresultatene viser ingen sammenheng mellom alder og tilfredshet med SBS. Surveyresultatene viser ingen sammenheng mellom kjønn og tilfredshet med SBS.

Høyere SBS-tilfredshet Glad i å dele kunnskap? Høyere SBS-tilfredshet (I like to be kept fully informed of what my coworkers know) (I regularly inform my coworkers of what I am working on) (I consider it important that my colleagues know what I am working on)

? Men blir flere gladere i å dele kunnskap med SBS? Innføring av SBS Kultur for samarbeid Eksisterende kultur for samarbeid Bruksmønstre og tilfredshet med SBS Våre surveydata tyder på dette.

Samhandlingsverktøy 1980 1990 2000 2010 2020 Groupware Knowledge management Intranett 1.0 Enterprise 2.0 Collaborative networks BAKTEPPE: Kunnskap er en størrelse, en vare, som kan trekkes ut

X = Organisasjon, organisering, strategi, kontekst, åpenbar nytte/verdi, ulike behov, grenseløs samarbeidskultur, tid, endre arbeidsvaner, tillit, personvern, brukervennlighet, oppfølging, kurs, integrasjon mot relevante systemer, 3.0, anerkjennelse LENE og MARIKA

Takk for oss. Marika. Lüders@sintef. no @Marika75 Lene. pettersen@bi Takk for oss! Marika.Lüders@sintef.no @Marika75 Lene.pettersen@bi.no @LeneJBP