Hva er en sak - hvordan komme på?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Hvordan få Diabetesforbundet frem i nye og gamle medier?

Jobbsøking.
Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
De dårige følelsene. Veiene ut..
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Informasjonssjef Christian Fossen
Rett på sak.
22 tips for den faglitterære forfatteren
Veien mot arbeidslivet Jobbsøking
Nettevett – utvidet versjon
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Hvordan intervjue en forsker?
Grav i all hast Siri Gedde-Dahl.
Her kan du lese om: Hvor finner du de ledige jobbene?
Media håndtering og kommunikasjon
KAFFEKURS Tips til behandling av e-post Mars, 2014 Mars 2014.
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Medietrening Tid: 1 time For mer info om foredraget kontakt: Martin Ødegaard Andre relevante foredrag.
MEDIEARBEID I IOGT Innspill til seminar om lokale tiltak Lørdag 6. oktober Oslo.
Skoleavis Journalistikk i skolen
Presentasjonsteknikk
Markedsføring og pressearbeid
Generelt ved medarbeidersamtaler
Tips til ekstern kommunikasjon. Hvem er journalisten?
Vi hører stadig om “reglene" fra kvinnesiden. Her er endelig reglene sett fra mannens ståsted.
Å skrive en sakpreget tekst
Velg sjøveien - medieomtale og annonsering Informasjonssjef Anne Kristin Hjukse Oslo Havn KF.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Hvordan jobber en redaksjon, hva tenker en journalist?
- Bak enhver tekst er det arbeid
Mediehåndtering Kurs for ungdommens bystyre 21. januar 2011.
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Om å skrive om litterære tekster
Hvordan skrive en god utredning?
Muntlige presentasjoner
Kunsten å skrive pressemeldinger og pressenotat
Informasjon og mediekontakt Bardufoss Flyklubb 2004.
Målrettet mediearbeid - Hvordan selge dine saker til pressen
Markedsføring og pressearbeid Modul 4 Praktisk pressearbeid Få saken på trykk! 1 Studentliv - Kurs i Markedsføring og pressearbeid- Modul 4.
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Mandag 8. November Powerpoint..
Hva er kommunikasjon?.
Sett dagsorden! Fra snikksnakk til snakkis Lederskolering 13.
Kirkens Nødhjelps fasteaksjon 2013
1 Erfaringer med mediene Hvordan få frem sin forskning og sitt budskap Toril Aalberg Institutt for sosiologi og statsvitenskap Presentasjon på NTNU’s forskningsformidlingskonferanse.
Kommunikasjon PETS D Mars 2011 Per Ove Askeland.
Vi hører stadig om “reglene" fra kvinnesiden. Her er endelig reglene sett fra mannens ståsted.
Hvordan kan foreldre bruke de vangligste funksjonene i Itslearning.com
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
10 regler for å skrive for web
VI SKRIVER PRESSEMELDINGER informasjonssjef Erik Hansen Byrådslederens avdeling Kommunenes Hus, 17. oktober 2001 Oslo kommune Byrådet.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Telefonmanus når du ringer fra din egen liste nr 1
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Krise: fare & mulighet.
Tekst i nettavis MEVIT1510 Høst 2008 Ragnhild Fjellro.
Copyright © 2010 TotalConsult Diagnose: Omdømmeschizofreni. Finnes det kur?
Presseskrivet. presseskrivet Til hvem Når sende Innhold Oppfølging.
Politisk påvirkning.
MEDIENE LAR SEG PÅVIRKE !
MIN BÆREKRAFTIGE KOMMUNE En nettavis for klassen.
Medietrening Slik får vi suksess. Mediearbeid for deg som tillitsvalgt ●Bruk av media for å få gjennomslag ●Hvordan håndtere de dårlige sakene ●Hvordan.
Media og marknadsføring. Målet med kommunikasjon: Skape samhøyrsle Spreie informasjon Påverke Verktøykassa © Noregs Ungdomslag Media og marknadsføring.
Nord-Trøndelag fylkeskommune Hvordan takle media bedre? Informasjonssjef Roger Rein.
Verktøy for å kartlegge holdninger
Informasjonssikkerhet i hverdagen
Informasjonssikkerhet i hverdagen
Utskrift av presentasjonen:

Hva er en sak - hvordan komme på? Rina Mariann Hansen og Kristine Nordenson 09.03.07

Program Nyhetskriterier – hva er en sak? Hva er saken min? – øvelser Valg av presentasjonsmåte Forberedelser til å selge inn saken Å snakke med journalister Rinas lure tips Kristines lure tips Øvelser

Hvordan mediene ser på sin egen rolle Vaktbikkje Sette dagsorden for viktige saker Informere opinionen Uavhengig i den offentlige debatten Forvaltere av ytringsfriheten Underholde

Men også… Skape fellesskap Bygge lokalsamfunn Være patriotisk Stor forskjell i vektlegging i lokale medier og riksmedier

Nyhetskriterier Nyhet Konsekvens – berører mange Aktualitet/oppfølging Konflikt Person Dramatikk Kjendiser Nytte Uvanlighet Identifikasjon (berører enkeltmennesker)

Andre viktige faktorer Eksklusivitet (ofte irrelevant lokalt) Oppfølging – bringe saken ett skritt videre Illustrasjon Nyhetsbildet Deadline Journalisten Vurdere ulike mediekanaler (dekningsgrad)

Kunsten å fortelle en historie… Vedtak: Vedtak om økte bevilgninger til barnehageplasser. Lille historie: Familien Jensen får ikke barnehageplass og vi ønsker å gjøre noe med det. Store historie: Det er viktig å ha et samfunn som er likestilt og hvor barn får trygge oppvekstvilkår.

Tenk budskap og språk… Hva er det vi vil si? Hva er den lille historien? Hvordan passer det inn i den store historien? Hvem er det jeg snakker til nå?

Når og hvorfor bruker vi mediene Informere Problembeskrivelse og –løsning? Kommentere Lokale vinklinger på andre saker (spinne) Del av en debatt

Informere

Problemer skal løses..

Kommentere

Lokale vinklinger på andre saker Barnehagedekning Dårlig luftkvalitet Grøntområder Eldreomsorg Fritidstilbud

Del av en debatt

Valg av presentasjonsform Leserbrev og kronikker – er undervurdert! Selge saker inn til aviser, radio og tv Inviter pressen på arrangementer Pressekonferanse (nesten aldri!) Tips og bakgrunnsstoff

Bruk av pressemelding Når: Varsling av åpne arrangementer Ved store og viktige saker Oppfølging av saker Fordeler: Når ut til mange samtidig Ulemper: Mister eksklusivitet – og kan dermed gjøre en nyhet mindre attraktiv Ikke personlig kontakt Får lite oppmerksomhet i en hektisk hverdag

Bruk av pressekonferanse Når: Ved spesielt store anledninger eller saker Fordeler: Når ut ”personlig” til alle medier Effektiviserer kontakten med mediene Ulemper: Kan lett bli en flopp Ikke eksklusivt

Ta personlig kontakt Når: Ønske om fyldig dekning i et medium Pleie av nettverk Fordeler: Større sjanse for å få et større oppslag Kan benytte journalister som kjenner oss fra før Relasjonsbyggende Ulemper: Kan være vanskelig å skille mellom intervju og samtale

Bruk av leserinnlegg/kronikk Når: Alltid Fordeler: Mange leser leserinnleggsidene ”Full” kontroll over det som kommer på trykk Stor sjanse for å komme på trykk Ulemper: Mindre troverdighet enn redaksjonell omtale

Tips/bakgrunnstoff Når: Hvis du tjener på fokus på en sak, men vanskelig kan uttale deg selv For å bygge opp tillit og god kontakt med en journalist Fordeler: Du kan få frem ting du mener er kritikkverdig uten å virke negativ Du kan få mer ”objektivt” fokus på en sak (og evt. Selv kommentere saken senere) Ulemper: AP får ikke kred for oppslaget

Å kontakte media Telefon eller epost? Journalister direkte eller redaktør? Spør hvem som jobber med politikk Personlige kontakter Bygge personlige kontakter Vær forberedt! Hva vil du oppnå med oppslaget?

Forberedelser Finn en måte å sjekke om du har med alt Sak Målgruppe Fakta Illustrasjon Autoritet / kjendis Medium Måte Hvem /journalist Hovedpoeng Sidepoeng Evt.motargument

Når du skal kontakte journalisten Hvem er journalisten? Hva vil journalisten spørre om? Hva er journalistens vinkling? Ha svar klare på forventede spørsmål Ha det du tror er relevant informasjon klar Tenk illustrasjoner og bilder Skriftlig informasjon er bra Prøveintervju Gjør klare avtaler om tidsbruk og gjennomlesing Hvor skal intervjuet gjøres?

Hva skal du si? Journalister er ikke guder !! Du kan som regel mer enn dem (om denne saken) Presenter deg! (si hvis du har sendt mail først) Oppsummering av saken Konklusjonen først, så bakgrunn Spissformuleringer? Bakgrunn – hvor mye må du kunne? ”lære opp” journalister Illustrasjoner, tall, fakta, historier (du kan få sjekke hva du siteres på)

Hvordan skape et godt forhold til mediene? Husk: journalister er vanlige mennesker som gjør jobben sin Plei kontakt med mediene - ikke bare når du vil ha et oppslag Vær tilgjengelig og imøtekommende Sørg for at utvalgte medier og journalister har god basiskunnskap om Arbeiderpartiet og våre standpunkter Vær medspiller istedenfor motspiller Godta at journalisten ikke alltid finner saken din interessant ALDRI lyv eller lag avtaler du ikke overholder

Hvordan få et best mulig samspill med journalisten? Tenk igjennom hvilke saker og anledninger som er interessante for dette mediet Skaff deg oversikt over hvilke journalister som skriver om hvilke tema – er noen spesielt interessert i ditt saksfelt? Vær raskt på banen – en nyhet har kort levetid (redaksjonsmøter om morgenen legger mange av premissene) Ikke vent på å bli kontaktet – ta kontakt selv Ha bakgrunnstoff lett tilgjengelig så du kan sende det over Sørg for være tilgjengelig for oppfølging Sørg for ”spinning” på andres saker Sørg for ”spinning” på egne saker Avklar hva som er bakgrunn og intervju hvis det er viktig

Å bli kontaktet av mediene Vit hva du kan svare på og på vegne av hvem? Liten tid Du kan ringe tilbake Du kan si nei Du kan hjelpe dem å finne riktig person Vær bevisst på dine egne grenser..

Blir det ikke oppslag? .. bruk det du har gjort av forarbeide til et leserinnlegg! Du har fått kontakt med en i avisa/radioen Kanskje brukt som bakgrunnsinfo Kan du prøve andre steder?

Rinas lure tips Vær tøffere – tør å mene noe Vær tilgjengelig – still opp Men kjenn egne grenser Når VG ringer… Hvorfor er du interessant? Vil de deg godt? Vurdér hva deres hensikt er? Vær deg selv! Ingen er bedre som noen annen

Rinas lure tips Ingen er gud (evt. ingen kan alt) Er du på ”topp” – skaff deg en støttegruppe Delta i andres støttegrupper Nettverk: mail andre gode innlegg Sjekk innlegg/saker med andre

Kristines lure tips Skriv korte, gode leserinnlegg. Heller ti korte innlegg enn ett langt (mulig unntak for topp-kandidat..) Avgrens tema og finn noen hovedpunkter – du behøver ikke si alt i ett innlegg Definer målgruppe Lag en god start – ellers leser ingen lengre enn starten

Kristines lure tips Husk å lag en fengende tittel selv – ellers gjør desken det.. Vis til at det er en aktuell debatt, oppslag i avisen e.l Beregn lengde (sjekk antall ord der du vil ha det på) Resirkuler innleggene dine – de kommer på gang på gang Men ikke send samme innlegg med samme overskrift til flere samtidig… Finn riktig mailadresse Ring gjerne og si ifra at du sender innlegget – og/eller ring for å sjekke om de har mottatt det og vil trykke. Sjekk alle fakta og påstander!!

Oppgave Tenk ut en god sak fra program eller aktuell debatt i din kommune, som bør være i lokalavisen til uka. Bestem deg for om du vil lage et redaksjonelt oppslag eller leserinnlegg Gjør det.