Av Reidar Kvalvaag Beerenberg

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Utlandsprosessen Studiestøtteonferansen i Stockholm 1. – 3. juni 2014.
Advertisements

Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Kvalitetsarbeid i Telemark fylkeskommune
Prosesstyring som styringsverktøy
Innføring i hovedmodulene
Mitt selskap og logo KF oppgave Av FLT Student.
Endringsstyring Change Management.
- Avslutningsseminar prosjekt Fallende gjenstander
Risikovurdering Systematisk HMS – arbeid dreier seg om mestring av risiko, for å unngå skader og sykdom Mestring av risiko- redusere eller fjerne.
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Kvalitetssikring av utdanning - ITK NTNU ønsker å tilby best mulig studier til sine studenter –> hvordan få det til?
Kvalitetssystemet ISO 9001:2000
Optimaliseringsprosjektet Samhandlingsmøtet.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Arbeidslivssenteret i Oslo på besøk hos SYE
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
Elin Capell Ingvild Hatling Marianne Barø
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
MTO diagram Avvik Hendelse- og årsaksanalyse Barrieresvikt Normalt:
Klare mål for kvalitets- og miljøarbeidet Nye utfordringer krever nye tanker: Skal vi sertifisere oss? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar.
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 4
Risikostyringsprosessen
Kp 4 Målformulering Godt formulerte mål skal:
Helse Sør Kvalitetsstrategi Ingrid Risland Helse Sør RHF
Oppsummering av FOU - prosjekt
Et eksempel på hvordan du kan dokumenterer IK – Akvakultur?
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Kittil Skogen - Prosjektkontoret i Telenor Nordic
Foreløpig oppsummering etter tilsyn med styring av vedlikehold
KVALITET I HØYERE UTDANNING
Tjenestestedets navn ARBEIDSLAGSMODELLEN BÆRUMS VERK ARBEIDSLAG.
Brann og branntilsyn Hva er et brannforebyggende tilsyn?
Samarbeid mellom skole og hjem
ERISK på 1, 2, 3… Risikovurdering for å redusere omfang av byggefeil i elektriske og tekniske installasjonsleveranser mot boligmarkedet
KVALITET I INNKJØPSPROSESSEN
Intellectual Property due diligence
Kvalitetsarbeid i Brubakken
Spørsmål til diskusjon Hvordan kan vi påvirke holdningene i alle ledd -Se til England? -Den gode samtalen? -Annet.
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Lederstil og Motivasjon.
Prosjektavslutning og sluttrapport
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Page 1 WE MOVE THE INDUSTRY THAT MOVES THE WORLD RISK MANAGEMENT Fra operatørenes ståsted Solakonferansen 2014 Øivind Solberg, PhD.
CAKE session no. 4 Stille avvik. Siden sist … Forrige CAKE session handlet om læring og buddysystem Buddygruppen arbeider nå med å gå gjennom innspillene.
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
Prosjekt Barn som pårørende SI somatikk 2014
Hva skjer med klienten i brukerens tidsalder? Ingerid Aamodt
Planlegge og prioritere tiltak
Veileder for risikovurdering
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
ARBEIDSLIVSKRIMINALITET Hva inneholder den overordnede risikoanalysen for byggherrer og bedrifter i bygg & anleggsbransjen?
Trygg kirurgi – særlig vekt på forebyggelse av postoperative sårinfeksjoner Stig Harthug leder av fagrådet og kvalitetssjef/professor Haukeland universitetssykehus.
Om lysbildeserien Lysbildene er støttemateriell til prosessledere
Dialogkonferanse Behovene
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
Oppsummering av FOU - prosjekt
VEILEDNING – RISIKOVURDERINGER
Kvalitet, risiko og avvik
I den prosessorienterte organisasjon spør man
Miljørettet helsevern
Oppsummering av FOU - prosjekt
Selge et produkt eller en tjeneste
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Oslo Havn Risikokartlegging Ytre Miljø
Aktørene Innbyggerne, politikerne, forvaltningen,
Utskrift av presentasjonen:

Av Reidar Kvalvaag Beerenberg Hva legger vi i ”beste praksis” Beste praksis" er en beskrivelse av en anbefalt (eller påkrevd) måte å utføre en arbeidsoppgave på. Av Reidar Kvalvaag Beerenberg

Ofte brukt på områder hvor ingen spesifikk metodikk er på plass BEST ”Beste Praksis” Er et allment akseptert metode eller prosesser som over tid fører til gitte resultater Ofte brukt på områder hvor ingen spesifikk metodikk er på plass Hoved idèen er at med riktig prosesser, oppfølging og overvåking, kan et ønsket resultat leveres I ”beste praksis” ligger og et kontinuerlig forbedringspotensial og et utviklingsaspekt Kan også oppfattes som en dynamisk utvikling mot en gitt standard av høy kvalitet

Anvendelse av ”beste praksis” Forstå oppgaven Identifisere krav Styre risiko Gjennomføre oppgaven Evaluere resultatet

Forstå oppgaven Drøft Kommenter Spør Forståelse om hva som skal gjøres Arbeidslaget må ha erfaring og forståelse av arbeidsoppgaven

Identifisere krav Drøft Kommentarer Forståelse av hvilke krav som er gjeldende for oss. Arbeidslaget sin forståelse av krav Monteringsanvisning Selskaps spesifikke krav

Styre risiko Risikostyring handler om å forstå risiko og identifisere og håndtere denne for å oppnå ønskede mål. Tilrettelegging Samtidige aktiviteter Sperringer Ta to Kompetanse Erfaringsoverføring Løpende risikovurdering Ytre påvirkninger

Gjennomføre oppgaven Har vi forståelse av hva som skal bli gjort? Har vi erfaringsoverføringer fra tidligere jobber? Har vi erfaring/kompetanse i arbeidslaget? Er jobben planlagt /koordinert iht. andre aktiviteter i området? Bruker informasjon.

Evaluere resultatet Arbeidslag deltar i gjennomgang av resultat. Vurdere innspill/forbedringsforslag på prosesser Sørge for erfaringsoverføring hvor dette er relevant

Utfordring med etterlevelse Har vi for mye og forholde oss til? Er vi for opptatt av dokumentasjon/prosedyrer enn selve arbeidet som skal utføres? Dekker ”beste praksis” krav til bruker?

Utfordringer ved ”beste praksis” Hjelper ikke med gode rutiner når vårt eget ”beste praksis” blir underlagt kunden sitt system. Fra ord til handling Få alle ledd i organisasjonen til å ha et eierskap i dette.