Tilpasse spørringer i RT Kolonnetilpassninger Egne spørringer Legge spørring til forside Legge spørring til Dashboard
Hvorfor er dette kjekt å gjøre? RT blir et bedre verktøy for deg som saksbehandler Ved å tilpasse spørringene i RT blir det enklere å holde oversikten over sakene Det øker effektiviteten på saksbehandling
Kolonnetilpassning Gi bedre oversikt over status på hva som skjer med de sakene som vises på din forside i RT Fjerne kolonner Legge til kolonner
Klikk for å editere spørringsboksen •Vi skal nå endre standardspørringen ”10 highest priority tickets I own”. •Vi skal fjerne kolonnen ”Priority” •Vi skal legge til kolonnene ”Requestors” og ”Last Updated By”
Aktive kolonnefelt Valgbare kolonnefelt
Fjerne kolonne
Legge til kolonner Anbefalte kolonner ID Subject Requestors Last Updated By Queue Name Extended Status OBS! Se neste slide om du skal oppdatere en egenlagd spørring Du kan endre rekkefølgen på kolonnene med piltastene
OBS! Endre kolonner på Egenlagde spørringer Hvis du skal endre kolonner på en egenlagd spørring må du oppdatere den lagrede spørringen istedenfor å klikke på ”Save”
I dette eksempelet har vi lagt til ”Depends on” slik at man kan følge med på om sakene har avhengighetsforhold mot andre saker
Egne spørringer Lage spørringer mot RTs database som viser den informasjonen du er ute etter Lagre spørringene slik at du lett finner dem igjen
Klikk for å lage En ny spørring
Her velger du Søkekriterier Her velger Du hvordan Søket skal sorteres Valg av kolonner som skal vises Valgte søkekriterier vises i dette vinduet Lagre og Laste søk
Vi skal fokusere på hvordan man lager, tilpasser og lagrer et søk
I dette søket ønsker ”sch000” å søke opp saker som ligger i køene ”Star-Epost” eller ”Star-GRU” som har status ”new” eller ”open” og er eid av han selv Klikk her for å legge til søkekriterier
Søket du har laget har bare ”And” operatorer. Dette må endres slik at du får ”Or” på de rette plassene Dette gjør du manuellt ved Å klikke på ”Advanced” på Menylinjen
I dette søket ønsker vi å lete etter saker som har: Status = Ny eller åpen Og Queue = Star-E-post eller Star-GRU Og Eier = sch000 Vi må derfor gruppere kriteriene våre. For å gruppere Kriterier benytter man parentes: ”(” og ”)” TIPS: Kriterier som er gjennsidig utelukkende kan ikke ha en ”And” operator EKSEMPEL En sak kan ikke ligge i 2 køer. Derfor må man Bytte ut ”AND” med ”OR” for å få søket til å fungere Klikk ”Apply” Når du er ferdig
Du må nå lagre søket ditt. Velg: 1.”Privacy”: My saved searches 2.”Description”: Bruk et beskrivende navn 3.Klikk ”Save” Test spørring Stefans saker Søket ditt er nå seksjonert med Korrekte grupperinger og operatorer ! Du kan laste lagrede søk ved å velge dem fra nedtrekkslista og klikke ”Load”
Hvis spørringen din fungerte (Slik som denne) kan du gå tilbake til RTs forside. Vi vil nå se på hvordan du kan legge en spørring til din forside og til Dashboards
Lagre spørringen på forsiden Klikk for å legge til Spørringsbokser på forsiden
Lagre spørringen i Dashboard Et Dashboard er en tilleggsforside Du kan ha så mange Dashboards du ønsker Spørringer du ikke ønsker å ha på forsiden, men fortsatt lett tilgjengelig kan du legge i Dashboards (1 klikk unna).
Lage nytt Dashboard Klikk for å lage nytt Dashboard Home (Forsiden) er et Dashboard Du kan legge til flere Dashboards Etter behov
Lage nytt Dashboard
Stefans Dashboard
Du har nå laget et Dashboard Du har nå laget et nytt Dashboard. Nå må Du fylle det med en spørring ”Query” Klikk for å åpne
Legg spørring til Dashboard Klikk for å legge til spørring
Velg spørringen fra venstre vindu (Tilgjengelige spørringer) og flytt dem over til høyre vindu (Aktive spørringer)
Klikk her for å se spørringen i dashboardet
FÆRDI!
Denne presentasjonen vil bli lagt ut på Orakelets hjemmesider Under R for RT