Krisetider – men ikke for oss?! Atle Marøen Farlig avfall 2009 – Thon Hotel Oslofjord 16. september
Omsetning 250 mill kr. og 450.000 tonn i 2009 Om Rekom Stiftet i 1998 Aksjeselskap 58 kommuner og interkommunale selskap Omsetning 250 mill kr. og 450.000 tonn i 2009 Kontor i Bergen og Lund (Malmø) Alle fraksjoner Totalt prisbilde Høy kompetanse Ingen økonomisk binding til kommunene Momenter omsetning: Kjøp og salg for egen regning og risiko Meglerhonorar Egenkapital Videreutvikling Risiko
Eiere
Krisens følger - makro Lavere aktivitet i bygge- og anleggssektoren Vanskeligere å få lån og kreditter (den egentlige ”Finanskrisen”) Stor nedgang i privat konsum (biler, elektronikk, møbler, leker, ..) Norge: lavere boligrente, men folk har begynt å spare fremfor å bruke 1. Økonomisk og miljømessig 2. Vi gjennomfører kontrakter
Krisen utslag – mikro: avfallsmengder Stor tilbakegang i Returtre og impregnert trevirke Tilbakegang i restavfall til energi Tilbakegang i De-ink kvaliteter og papp Noe tilbakegang i stål og metall Antar at det er tilbakegang i oljeholdige- og andre kjemiske væsker Norge er ”anderledes-landet” 1. Økonomisk og miljømessig 2. Vi gjennomfører kontrakter
krisens utslag - priser Nedgang i prisene på stål og metall samt papp og de-ink Ingen økning i RT-flis priser på tross av økt etterspørsel Andre energibærere og CO2-kvoter rimeligere på samme tid Økende priser nå? Prisene på energivarer med negativ pris går ned Gode priser for leverandører på trykkimpregnert og restavfall til energi Generelt lavere priser 1. Økonomisk og miljømessig 2. Vi gjennomfører kontrakter
Utviklingen 2008, stål og metall
Finanskrisen utslag - transport Mye dyrere transport til Østen som følge av dårligere tilgang på returlast Mer tilgjengelig transportkapasitet på bil Noen strekninger dårligere pga mindre returlast (eks. trelast-søppel i Midt-Norge) 1. Økonomisk og miljømessig 2. Vi gjennomfører kontrakter
Utsiktene fremover Noe økende priser på papp, stål og metall Tror på lavere forbruk og derved lavere søppelmengde fremover Tilpassning av kapasiteten i transportbransjen – kan føre til økte priser 1. Økonomisk og miljømessig 2. Vi gjennomfører kontrakter
Takk for oppmerksomheten! 1. Økonomisk og miljømessig 2. Vi gjennomfører kontrakter