Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ordklasser i norsk Oversikt Leksjon II.
Advertisements

BARNS SPRÅKUTVIKLING Test deg selv!
VG3 – norsk: Grammatikk og språkhistorie
En innføring i spillet: Lag En Setning
ADVERB.
Verbal a) Form Verbalet blir dannet av verbene i setningen.
SYNTAKS
Kommaregel 2 Vi setter komma etter en leddsetning som står først i en helsetning.
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
LEDDSETNINGER Vedlejší věty.
Fra læreplanen i norsk:
Gøy med grammatikk Kurs på Elvebakken vgs 12. 2
Grammatikkspill for elever på Internett - bokmål og nynorsk
Setningsledd: Verbal, subjekt, objekt, indirekte objekt, predikativ, adverbial, konjunksjonal, subjunksjonal.
Frase: ei gruppe ord som henger sammen ut fra grammatiske bindinger. En frase er gjerne ei gruppe ord som utgjør et setningsledd eller del av et setningsledd.
Velkommen, språkeksperter!
Velkommen, språkeksperter!
Ordklasser.
Morfologi.
Morfologi.
“Metonymi i orddannelse: russisk, tsjekkisk og norsk”
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
PRONOMEN.
Kursmøte 1-2 Hvor er barnet på vei? – mot 3- 4åringens språklige nivå.
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE 1. og 2. MARS 2004
Setningsskjema For… helsetninger og leddsetninger
Ordklasser Inndelingen
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Olav Christopher Jenssen: Edition Biographie, 1997
Enspråklig terminologiekstraksjon TRANS 2110
Velkommen til: Debatt om ny læreplan i fysikk Norsk fysikklærerforening og Norsk fysisk selskap.
Kapittel 15 På litteraturgruppe
A1A, : Grammatikk: Litt mer om feltanalyse til A1A
SÆRTREKK VED NORSK OG ANDRE SPRÅK
Morfologi ALU1.
ORD??? Hvorfor skal vi drive med dette ’a, lærer????
Syntaks 1 ALU1,
Syntaks Astrid Granly
Morfologi – formlære - ord
Morfologi LUB
Grunnleggende grammatikk- og språkkunnskap LUB
Om grammatikkens stilling
Oppsummering i grammatikk
Muntlig språkutvikling
Morfologi Astrid Granly
Morfologi A1A.
Morfologi.
Sommerkurs 17. juli Gruppe B. I dag Indirekte tale Avhengige interrogativer Ingen av delene Diskusjonsoppgaver om befolkning Rollespill med utgangspunkt.
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
1 Tema Vg1, kap 9 Olav Christopher Jenssen: Edition Biographie, 1997 Galleri Ris © Olav Christopher Jensen/BONO 2009.
A1C, : Grammatikk: Setning og fraser. Kilder Iversen, Harald Morten, Hildegunn Otnes og Marit Skarbø Solem (2004): Grammatikken i bruk – i tekst.
Bli kjent med ordboka - en oversikt over innholdet i en tospråklig ordbok.
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk Ørnulf Borgan Matematisk institutt Universitetet i Oslo Kombinatorikk Ordnede utvalg med og uten tilbakelegging.
Grammatikk. Ordklassene 1.Verb 2.Substantiv 3.Adjektiver 4.Pronomen 5.Determinativ 6.Preposisjoner 7.Konjunksjoner 8.Subjunksjoner 9.Interjeksjoner 10.Adverb.
A1C, : Grammatikk: Feltanalyse. Kilder Iversen, Harald Morten, Hildegunn Otnes og Marit Skarbø Solem (2004): Grammatikken i bruk – i tekst og.
Grammatikk. Ordklassane 1.Verb 2.Substantiv 3.Adjektiv 4.Pronomen 5.Determinativ 6.Preposisjonar 7.Konjunksjonar 8.Subjunksjonar 9.Interjeksjonar 10.Adverb.
MORFOLOGI A1B, Morfologi:  Formlære. Læren om morfemer.  Omhandler: hvordan ord er bygd opp, hvordan ord bøyes, hvordan ord dannes, hvordan.
Grammatikk.
Norsk som fremmedspråk Side 131
Setninger 9/
Bli kjent med ordboka - en oversikt over innholdet
Kapittel 1: Hei!.
Elementær innføring i grammatikk for RUS1110
Norsk Grammatikk .
Gøy med grammatikk Kurs på Elvebakken vgs 12. 2
Kapittel 16 På fotballtrening.
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
Ord som beskriver En stor hatt Ei skummel rotte
Elementær innføring i grammatikk for RUS1110
Utskrift av presentasjonen:

Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo ORDKLASSER Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo

Hvorfor lære ordklasseterminologi? Klare å slå opp i ordbøker og forstå hva som står der Forholde seg til normerte regler (kontrasten mellom da og når fins bare for subjunksjonene, ikke for adverbene) Forstå noe om språkets byggesteiner (like viktig som å kunne noe om biologiens byggesteiner eller geologiens byggesteiner osv.)

Ordbokseksempler fra Norsk-engelsk ordbok (W. A Ordbokseksempler fra Norsk-engelsk ordbok (W.A.Kirkeby, Kunnskapsforlaget) 1. Føre subst road conditions 2. Føre vt carry, transport 3. Føre adv before

Ordklasser: Ingen universell måte å klassifisere ord på Tradisjonell skolegrammatikk Norsk referansegrammatikk (1997)  Tilråding fra Norsk språkråd og Utdanningsdirektoratet om Grammatiske termer til bruk i skoleverket (2006)

Tradisjonell skolegrammatikk -Norsk referansegrammatikk Tradisjonell Referansegrammatikk Substantiv - Substantiv Verb - Verb Adjektiv - Adjektiv Pronomen - Pronomen Artikkel Tallord - Determinativ Preposisjon - Preposisjon Adverb - Adverb Konjunksjon - Konjunksjon - Subjunksjon (Infinitivsmerke) Interjeksjon - Interjeksjon

Lukkede og åpne ordklasser Mange ord i hver Produktive Leksikalske ord Lukkede ordklasser Få ord i hver Ikke produktive Grammatiske ord Når to beskrivelser skiller seg fra hverandre, er det oftest i de lukkede ordklassene; de har færre medlemmer og er vanskeligere å beskrive helhetlig

Kriterier for ordklasseinndeling i NRG Ord med bøying Substantiv appellativer (bestemthet, tall) --> -proprier (sem./synt. likhet) Verb (tempus) (men kanskje ikke hjelpeverb) Adjektiv (tall, bestemthet, genus, grad) Pronomen (kasus) Determinativ (genus, tall) Possessiv (genus, tall) Demonstrativ (genus, tall) Kvantorer (genus, tall)

Kriterier for ordklasseinndeling i NRG, forts. Ord uten bøying Preposisjoner (kan stå som kjerne i en utfylling etter verb, substantiv, adjektiv) Med utfylling: på gården, fra kemneren Uten utfylling: skrudde lokket på Adverb (kan stå i midtfeltet, mellom finitt og infinitt verb, evt. Først i en substantiv- el. adjektivfrase) Du skal bare gjøre som jeg sier Han hadde nesten gjort det Bare en liten bit Ikke helt pålitelig Subjunksjoner, konjunksjoner, interjeksjoner

Fra tilrådingen fra Språkrådet og Utdanningsdepartementet: ” To grammatiske systemer står opp mot hverandre, og det må tas hensyn både til den praksisen som allerede finnes i skoleverket, og til de nye termene som ligger innbakt i Norsk referansegrammatikk. ” … ”Arbeidsgruppas forslag innebærer at norsk fortsatt får ti ordklasser. Ordklasseinndelingen er i hovedtrekk lik den som er beskrevet i Norsk referansegrammatikk (NRG). For et par av ordklassene er innholdet noe endret sammenliknet med NRG. ”

Nye grammatiske termer og tradisjonell skolegrammatikk: - Substantiv (uendret) - Verb (uendret) - Adjektiv (+ ordenstall) - Pronomen (- flere undergrupper til andre ordklasser) - Determinativ (artikler, noen tidl. pronomener og tallord) - Preposisjon (uendret) - Adverb (uendret) - Konjunksjon (bare sideordnende) Subjunksjon (underordnende konj. + å) - Interjeksjon (uendret)

Nye grammatiske termer: adjektiv Adjektiv er ord som kan brukes attributivt til substantiv Ordenstallene (første, andre, tredje osv.) regnes som adjektiv, fordi de syntaktisk oppfører seg som adjektiv: den tredje gangen Jf: den grønne gangen

Nye grammatiske termer: pronomen Pronomen kan erstatte en substantivfrase i en setning Fem typer: Personlig pronomen (jeg) Resiprokt eller gjensidig pronomen (hverandre) Refleksivt pronomen (seg) Spørrepronomen (hva) Ubestemt pronomen (man, en) Andre tradisjonelle pronomener har blitt determinativer (min, denne) eller subjunksjoner (som, enn)

Nye grammatiske termer: determinativ Bestemmer hva substantivet refererer til Tre typer: Eiendomsord (possessiv): tidligere eiendomspronomen (min, vår) Pekeord (demonstrativ): tidligere påpekende pronomen (denne, det) Mengdeord (kvantorer): tidligere artikler (en/ei/et ) tidligere grunntall (en, to tre) tidligere ubestemt pronomen (ingen, alle, hver)

Nye grammatiske termer: subjunksjon Innleder leddsetninger Består av Tidligere underordnende konjunksjoner (at, fordi) Infinitivsmerket å Som og enn når de innleder leddsetninger

som er brukt i GREI-spillene og analysene ORDKLASSER som er brukt i GREI-spillene og analysene

Subjunksjoner Tidligere underordnende konjnksjoner. (i) Du må kaste guffe på heksa, så hun blir en frosk. (ii) Selv om han er gal, er han grei. (iii) Straks han er ute, er han snill som et lam. (iv) Jeg liker henne fordi hun er pen. (Sideordnende konjunksjoner: Og, eller, men, for, pluss …)

som og enn - som og enn er subjunksjoner når de innleder setninger: Kom som du er! Hun var en annen enn jeg trodde. - ellers er de preposisjoner: Jeg falt som en stein. Jeg er høyere enn deg. I setningen nedenfor er som dermed subjunksjon i det første tilfellet og preposisjon i det andre: Jeg har lest en bok som er like stor som et kjøleskap.

Determinativer og pronomener Det var et helt år Det amerikanske tennisidolet bommet skikkelig. Pronomener: Hun avsluttet karrieren. Så du en mann? Hun løp seg sliten Inviterte de bare deg eller alle?

Eksempler: substantiv og verb

Eksempel: determinativer m.m.

Eksempel

Hva med nye, sammensatte ord? Sammensatte ord dannes produktivt i norsk For å sette ord på nye begreper kjempekamp, kvalikplassen, oljebyen, kikkehullsoperasjon, dataspill For å lette kommunikasjonen Førstedelen (av GREI-kurset), ordklassegjennomgåelsen (i GREI-kurset), grammatikkursleksa Hvilken ordklasse og hvilke grammatiske trekk har sammensatte ord?

Sammensatte ord - forskjellige typer Eksosentriske sammensetninger Har ikke kjerne Sursøt, blågul, mor-barn-(forhold) Endosentriske sammensetninger Har modifikator og kjerne Kjernen bestemmer som regel de grammatiske egenskapene: Bok, databok Telefon, dørtelefon, billedtelefon Pistol, vannpistol, lekepistol

Sammensatte ord, forts. I gamle sammensetninger bestemmer ikke nødvendigvis etterleddet: løvetann (løvetanner, løvetenner?) jordmor (jordmorer, jordmødre?) livmor (livmorer, livmødre?) hestehov (hestehover, hestehøver?) Men noen ganger er også nye ord selvstendige i forhold til opphavet: Post, *poster, e-post, e-poster Nett, nettet - Internett, *Internettet

Oppsummering Å dele inn ord i ordklasser er et praktisk grep. Ordenes egenskaper er ikke så ensartet at de lar seg dele inn i noen få klart atskilte klasser. Ulike inndelinger reflekterer dels at ulike grammatikere foretrekker ulike kriterier, og dels at noen inndelinger er mer praktiske for enkelte formål. .