Konsekvenser av flere syklister Kjønnsforskjeller og sykkelandel Elsykler og ulykkesrisiko

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
© Synovate Ltd. All rights reserved. The concepts and ideas submitted to you herein are the intellectual property of Synovate Ltd. They are strictly.
Advertisements

Friluftsliv i endring - tanker rundt oppkjørte løyper. Av Lars Verket -
Strategiplan trafikksikkerhet i Agderfylkene
The Trondheim Toll Ring System
1. Holdninger til NATO Oktober 2008 Ansvarlig konsulent Opinion: Erling JB Eriksen.
Meta-analyse Frode Svartdal UiTø April 2014 © Frode Svartdal.
Hva har trafikk med maskulinitet å gjøre? Trafikk og kjønn Seminar Kristiansand, 16. mars 2011 Jørgen Lorentzen
NHOs forskningspolitiske konferanse 7. april 2005 Olav Volldal Konsernsjef Kongsberg Automotive.
UNGDOM – en risikosportutøver i trafikken !?
Kjønnsforskjell i sykefravær
15. september, 2008 Rapport utarbeidet for KS Topplederne i kommunesektoren.
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
UTDANNINGSSTATISTIKK for Oppland pr. 1. okt Inkludert andre data som vedrører arbeidsstyrken. Kilde: SSB.no.
Studier av innovasjon, forskning og utdanning
1 Utviklingen av toppinntektene I Norge, 1875 – i dag Rolf Aaberge Forskningsavdelingen Statistisk sentralbyrå Velferdskonferansen 2012, Oslo kongressenter.
Sykkelundersøkelsen Stavanger kommune Formålet med undersøkelsen er å kartlegge holdning, adferd (handlinger, vaner) og intensjoner i forhold til.
Velkommen!. Side Program ( )  Oversikt over TØIs sikkerhets- og ITS forskning (Michael Sørensen)  Oversikt over TRGs ITS forskning (Niels Agerholm.
Page Cooperative and multidisciplinary Departements and Research areas 1.
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research Fra yrke til otium – avgangsmønster,
KLIMAKAMPANJE Hvordan tenker Oslo ifht informasjon om klimatiltak overfor befolkningen? Hvordan tenker Oslo ifht informasjon om klimatiltak overfor befolkningen?
Bruddprosessen – og dens betydning for barn og voksne Frode Thuen Senter for kunnskapsbasert praksis, HiB/ Senter for familie og samliv, Modum Bad.
Regelstyring: Noen innledende betraktninger
Aldring med funksjonshemning i lokal kontekst Hege Gjertsen, Nordlandsforskning Problemstilling: Hvordan oppleves det å aldres med en medfødt eller tidlig.
1 Måling: Metoder Nivåer Validering Churchill kap. 9 Troye & Grønhaug kap. 5 Reve: Validitet i økonomisk administrativ forskning Litteratur:
Økonomisk analyse av lønnsforskjeller mellom kvinner og menn
Kampanje og kanapéer Aslak Fyhri Seniorforsker. Side Kanapé = canopy = myggnett 2.
Kartlegging av oppfatninger om trygghet ved transport Rune Elvik & Torkel Bjørnskau Transportøkonomisk institutt Programseminar RISIT 1-2. Oktober 2003,
Risiko og sikkerhet i transportsektoren – et transportovergripende forskningsprogram Programstyreleder Finn Harald Amundsen Statens vegvesen, Vegdirektoratet.
Bruk av alkohol og medikamenter blant eldre (60+) i Norge.
Økonomiske utsikter - med lavere oljepris
What is a good text? And how do we get pupils to write them?
SAB-oppfølging utdanningskvalitet: Status fra arbeidsgruppen Berit Karseth 17/
Sikkerhetsmomenter Konfidensialitet Integritet Tilgjengelighet Autentisering Non-Repudiation (Uomtvistelig) Sporbarhet.
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Lave oljepriser kan bremse utvinningen på norsk sokkel Thina Margrethe Saltvedt, Sjefanalytiker Makro/Olje (Ph. D.) Mars
ASECAP the key transport stakeholder in a changing EU transport environment Norway's contribution on the tolling roads in Europe as an ASECAP member Kallistratos.
1 Trombolytisk behandling av akutt iskemisk hjerneslag Eivind Berge Ullevål Universitetssykehus 1. november 2001.
Livsstil -et spørsmål om valg? Marianne Nordstrøm Klinisk ernæringsfysiolog og stipendiat Frambu senter for sjeldne diagnoser.
© Synovate Ltd. All rights reserved. The concepts and ideas submitted to you herein are the intellectual property of Synovate Ltd. They are strictly.
Turisme og næringsliv – en verdiskapende symbiose Daniel Skjeldam Kommersiell direktør.
Är miljövänlig trafik också mer trafiksäker? Safety in numbers fenomenet Avdelingsleder Michael W. J. Sørensen Transportøkonomisk institutt Avdeling for.
Statistikk Dette er Norge Å kunne tolke statistiske data er en.
© 2016 Deloitte AS Stein Bjørnstad, 30. mars Dialogkonferanse om mobilitet Ruter.
Fjernundervisning i Alderspsykiatri 27. August 2013 Siv Grav.
Statistikk Dette er Norge
Topplederne i kommunesektoren
Innleveringsoppgaver i forskningsmetode
Trender i norsk og internasjonal forskning fra indikatorrapporten
Kunnskapsbygging og strategi for evaluering Ida Lindkvist og Anette Wilhelmsen Evalueringsavdelingen 07. June 2017.
Radio listening in Norway
Terje Aven Universitetet i Stavanger
Forskning om store bofellesskap
SmartSwap.
Kollektivtrafikk, veiutbygging eller kaos
The Norwegian Hydrografic Pilot
Eksempel fra Nevrologisk avdeling
Ole Kristoffer Dybvik Apeland Nkom
Økonomiske forutsetninger
CAMPAIGNING From vision to action.
Workshop Traffic Management and Control Travel Time Information
Projections of the disease burden
NØDROP: FRA EN SKADET BARNDOM
Norwegian Strategy Aginst Antibiotic Resistance – some examples
Klassereiser og utdanningens betydning
Resultater for Rettsvitenskap &
Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner
Vaccine Delivery in Developing Countries
Semester survey 2018 Mariana Hatzianastasiou, Amit Chitra Knutepunktet
Oslo Teknopol IKS Knut Halvorsen Manager
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
Utskrift av presentasjonen:

Konsekvenser av flere syklister Kjønnsforskjeller og sykkelandel Elsykler og ulykkesrisiko

Nullvekstmål i persontransporten Vekst i sykkel & gange Høyere risiko

Nullvekstmål i persontransporten Vekst i sykkel & gange Høyere risiko Men funker politikken?

«Det er godt dokumentert at når trafikken øker, så øker også antall skader, men økningen i skader er lavere enn økningen i trafikk. Dette blir ofte omtalt som «Safety in Numbers (…) »

Hovedfunn Det blir flere syklister Det blir flere sykkelskader Men stort sett lettere skader Men også flere hardt skadde Det vil også bli flere fotgjengerskader Mindre enn ved overgang til sykkel SiN-effekter avhjelper skadeomfanget

Gender gap - Perception of safety and cycling use Tineke de Jong, Aslak Fyhri, Tanu Priya Uteng

Intro- cycling shares Norway has a low cycling share 4,5% Oslo 5% (National Travel survey) Goal: 20% in cities by 2025

Modal share cycling and gender gap In Oslo, 30-40% of trips are made by female cyclists.

What can be the possible causes? Literature suggests: Trip chaining  linking practical destinations & time constraints Risk aversion  increased demand for safety & comfort Cultural norms ’woman should not cycle’

General feeling of safety, p<0.001

p<0.001

Sense of unsafety Avoidance

GIS analysis route preferences

Current infrastructure available. Good enought, differences male female preferences?

Miniscenario: Økt omfang av elsykler Aslak Fyhri Ole J. Johansson Torkel Bjørnskau

Utvikling i elsykkelsalget i Norge (kilde: Elbilforeningen)

Sykkelbruk (km/uke) før og etter tilskudd for elsykkel i Oslo = 33 % økning i sykkelbruk relativt til kontrollgruppe

Fyhri, A. Johansson. O.J. «Miniscenario: Økt omfang av elsykler» TØI rapport 1625/2018

Hva sier internasjonal forskning? Flere ulykker med elsykkel? Ja, utenom Europa Manglende kontroll for eksponering Mer alvorlige ulykker? Tja - flest studier finner ingen sammenheng Uklar mekanisme Spesielt utsatte grupper? Eldre kvinner (kun én studie) Høyere fart?

Fart på ulike sykkeltyper Data fra Flügel et al (2017)

Spørreundersøkelse Studie I («Telledugnaden») 6337 respondenter Sykkelbruk, type sykkel, ulykkesinnblanding Studie II (Elsykkelulykker) Oppfølgingsundersøkelse av ulykkene (=555) 390 respondenter 17 % elsyklister

Sykkeltyper (N=6185)

Antall km syklet forrige uke

Betydelige kjønnsforskjeller   Ulykke med annen sykkel Ulykke med elsykkel Mann 64 31 Kvinne 38 69 Sum 100 n 319

Risikoberegning Sum KM 2017 Accidents 2017 Accident per 10 000 KM.   Sum KM 2017 Accidents 2017 Accident per 10 000 KM. Risk other bike 190 226 125 6.57 Male 133 186 87 6.53 Female 56 730 38 6.70 Risk E-bike 44 249 41 9.27 21 853 15 6.86 22 396 26 11.61 Total 234 475 166 7.08

Hva med de eldre damene?

Hva med de eldre damene? Overhyppighet av kvinner over 34 menn under 34

Høyere risiko? Avhengig variabel= ulykke i 2017 (N=5325) Exp(B) Aldersgruppe (Ref: under 35)   35-54 år 0,75 Over 55 år 0,77 Kjønn (0 = M, 1 = K) 0,85 Km siste uke transport 1,01** Km siste uke trening 1,00 Sykling/uke, transport 1,37** Sykling/uke, trening 1,10** Sykkeltype (Ref: elsykkel) Off-Road 1,27 Hybrid 0,80 Klassisk 0,56* Racer 0,67 Annen 1,15 Nagelkerke R2 0,066 Kun én sykkeltype som har lavere risiko enn elsykkel

Oppsummering Elsykler har høyere fart De som har elsykkel sykler mer Særlig for kvinner I oppoverbakker De som har elsykkel sykler mer Flest kvinner som har ulykke med elsykkel Særlig de over 34 For menn er det motsatt Ulykkesårsaker: Ikke høyere fart Oftere velt (tendens) Mindre erfaring (tendens) Elsykler har ikke høyere risiko enn vanlige sykler

Takk!