Konsekvenser av flere syklister Kjønnsforskjeller og sykkelandel Elsykler og ulykkesrisiko
Nullvekstmål i persontransporten Vekst i sykkel & gange Høyere risiko
Nullvekstmål i persontransporten Vekst i sykkel & gange Høyere risiko Men funker politikken?
«Det er godt dokumentert at når trafikken øker, så øker også antall skader, men økningen i skader er lavere enn økningen i trafikk. Dette blir ofte omtalt som «Safety in Numbers (…) »
Hovedfunn Det blir flere syklister Det blir flere sykkelskader Men stort sett lettere skader Men også flere hardt skadde Det vil også bli flere fotgjengerskader Mindre enn ved overgang til sykkel SiN-effekter avhjelper skadeomfanget
Gender gap - Perception of safety and cycling use Tineke de Jong, Aslak Fyhri, Tanu Priya Uteng
Intro- cycling shares Norway has a low cycling share 4,5% Oslo 5% (National Travel survey) Goal: 20% in cities by 2025
Modal share cycling and gender gap In Oslo, 30-40% of trips are made by female cyclists.
What can be the possible causes? Literature suggests: Trip chaining linking practical destinations & time constraints Risk aversion increased demand for safety & comfort Cultural norms ’woman should not cycle’
General feeling of safety, p<0.001
p<0.001
Sense of unsafety Avoidance
GIS analysis route preferences
Current infrastructure available. Good enought, differences male female preferences?
Miniscenario: Økt omfang av elsykler Aslak Fyhri Ole J. Johansson Torkel Bjørnskau
Utvikling i elsykkelsalget i Norge (kilde: Elbilforeningen)
Sykkelbruk (km/uke) før og etter tilskudd for elsykkel i Oslo = 33 % økning i sykkelbruk relativt til kontrollgruppe
Fyhri, A. Johansson. O.J. «Miniscenario: Økt omfang av elsykler» TØI rapport 1625/2018
Hva sier internasjonal forskning? Flere ulykker med elsykkel? Ja, utenom Europa Manglende kontroll for eksponering Mer alvorlige ulykker? Tja - flest studier finner ingen sammenheng Uklar mekanisme Spesielt utsatte grupper? Eldre kvinner (kun én studie) Høyere fart?
Fart på ulike sykkeltyper Data fra Flügel et al (2017)
Spørreundersøkelse Studie I («Telledugnaden») 6337 respondenter Sykkelbruk, type sykkel, ulykkesinnblanding Studie II (Elsykkelulykker) Oppfølgingsundersøkelse av ulykkene (=555) 390 respondenter 17 % elsyklister
Sykkeltyper (N=6185)
Antall km syklet forrige uke
Betydelige kjønnsforskjeller Ulykke med annen sykkel Ulykke med elsykkel Mann 64 31 Kvinne 38 69 Sum 100 n 319
Risikoberegning Sum KM 2017 Accidents 2017 Accident per 10 000 KM. Sum KM 2017 Accidents 2017 Accident per 10 000 KM. Risk other bike 190 226 125 6.57 Male 133 186 87 6.53 Female 56 730 38 6.70 Risk E-bike 44 249 41 9.27 21 853 15 6.86 22 396 26 11.61 Total 234 475 166 7.08
Hva med de eldre damene?
Hva med de eldre damene? Overhyppighet av kvinner over 34 menn under 34
Høyere risiko? Avhengig variabel= ulykke i 2017 (N=5325) Exp(B) Aldersgruppe (Ref: under 35) 35-54 år 0,75 Over 55 år 0,77 Kjønn (0 = M, 1 = K) 0,85 Km siste uke transport 1,01** Km siste uke trening 1,00 Sykling/uke, transport 1,37** Sykling/uke, trening 1,10** Sykkeltype (Ref: elsykkel) Off-Road 1,27 Hybrid 0,80 Klassisk 0,56* Racer 0,67 Annen 1,15 Nagelkerke R2 0,066 Kun én sykkeltype som har lavere risiko enn elsykkel
Oppsummering Elsykler har høyere fart De som har elsykkel sykler mer Særlig for kvinner I oppoverbakker De som har elsykkel sykler mer Flest kvinner som har ulykke med elsykkel Særlig de over 34 For menn er det motsatt Ulykkesårsaker: Ikke høyere fart Oftere velt (tendens) Mindre erfaring (tendens) Elsykler har ikke høyere risiko enn vanlige sykler
Takk!