Reaksjonene Jo Stigen, UiO, 13. mars 2018.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Helsepersonells rett og plikt til å gi opplysninger til politiet
Advertisements

Per Harald Pettersen, Helseavdelingen, Fylkesmannen i Nordland
Fagkonferanse, Stjørdal 11. november 2010
NETTVETT Bjørn Jakobsen.
Avslutning av arbeidsforhold på grunn av langvarig sykefravær
NY LOV OM HELSEPERSONELL
Kriminalisering av forberedelseshandlinger og politiets bruk av inngripende etterforskningsmetoder Utvalgssekretær Ingvild Bruce.
TILTAK FOR Å STYRKE UTVIKLINGSHEMMEDES RETTSSIKKERHET
Kriminell lavalder Straffelovens § 46
Midlertidige ansettelser i usikre tider
4 Kriminalitet.
Inndragning Konkursrådet 11 november 2009
Ved bevissikring utenfor rettssak
Stortingsrepresentant Steinar Gullvåg, Arbeiderpartiet
Lotte Lundby Kristiansen Namsfogden i Oslo
ULYKKER OFFSHORE - Praktisk politiarbeid - Påtaleavgjørelser
Dag Wiese Schartum, AFIN
Strafferett for ikke-jurister dag III
Alternative reaksjoner for mindre alvorlige narkotikalovbrudd - intervensjonsprogram og motivasjonssamtale Arbeidsgrupperapport skrevet etter oppdrag.
Hvorfor det utvidede likestillingsbegrep – presentasjon av LDOs veiledning Av Mona Larsen-Asp underdirektør Høgskolen i Lillehammer 24. april 2008.
Kjersti Roalsvig – rådgiver/ jurist Fylkesmannen i Rogaland
Tilregnelighetsutvalget – enkelte sider ved utvalgets mandat, arbeid og overveielser Anders Løvlie, sekretær og advokat (H) phd.
Unge som begår seksuelle overgrep
Ungdomsstraff og ungdomsoppfølging
Institutt for offentlig rett, stipendiat Maria Astrup Hjort Strafferett for ikke-jurister våren 2007 Lærer: Maria Astrup Hjort, Institutt for offentlig.
Dekningsprinsippet, faktisk villfarelse og rettsvillfarelse
Foretaksstraff Carl Graff Hartmann
Strafferett for ikke-jurister dag IV
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO INFORMASJONSRETT -OFFENTLIGGJØRING/UTGIVELSE.
Seksuallovbruddene – særlig om voldtekt
Institutt for offentlig rett, stipendiat Maria Astrup Hjort Strafferett for ikke-jurister våren 2009 Lærer: Maria Astrup Hjort, Institutt for offentlig.
Velkommen til strafferett for ikke jurister - Høsten 2005 Lærer: Førsteamanuensis Ragnhild Hennum Institutt for offentlig rett.
Velkommen til strafferett for ikke jurister – Høsten 2008 Lærer: Ragnhild Hennum Institutt for offentlig rett.
Institutt for offentlig rett, stipendiat Maria Astrup Hjort Strafferett for ikke-jurister våren 2009 Lærer: Maria Astrup Hjort, Institutt for offentlig.
Tilregnelighetsutvalget- konsekvenser for Kriminalomsorgen
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
Privatlivets ufred Anne Brita Normann – Gjøvik 12 og 13 mai 2009 Barn som ofre for vold.
Den norske tannlegeforening Å være arbeidsgiver / ansatt Advokat Elisabeth Scarpello NTFs sekretariat NTFs landmøte 2008, fagdag for årskandidater og studenter.
ENHET/AVDELING KVINNER OG KRIMINALITET Koordinator for familievold og seksuelle overgrepssaker i Hordaland Politidistrikt Politioverbetjent Elisabeth Hellevang.
Offentlige anskaffelser 4 Leverandørkrav, dokumentasjon og utvelgelseskriterier (av leverandør) Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning.
Rettspsykiatri Introduksjon Karl Heinrik Melle. Disposisjon Forståelse og avgrensing Retten og rollen som sakkyndig Mentalundersøkelsens formelle grunnlag.
Arbeidsgivers styringsrett Grunnopplæring del 2. Historie Industriell revolusjon og salg av arbeidskraft Arbeidstakerne samlet seg om krav mot arbeidsgiver.
Seksuell trakassering og overgrep – litt juss. Strakstiltak Ber vedkommende tre til side, men vedkommende nekter – hva da? Suspensjon Ulemper: – Grunn.
Pasient- og brukerrettighetsloven kap. 4A
Tvangshjemler i helse- og omsorgsretten
Kurs i forvaltningsrett
Kriminalitet og konflikthåndtering
Reaksjoner ovenfor helsepersonell
Administrative reaksjoner
Utilregnelighet v/psykisk sykdom - straffeansvar og straffereaksjon
Dag Wiese Schartum, AFIN
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Helse- og omsorgstjenestelovens Kap. 4A
Svein Øverland Psykologspesialist/leder
NARKOTIKAPROGRAM MED DOMSTOLSKONTROLL (ND)
Trakassering i norsk arbeidsliv
Sammenstøt av forbrytelser
Obligasjonsrett høst 2008 Dag 10 (11
FORELDELSE Jo Stigen UiO, 16. mars 2018.
Overskridelse av nødverge og nødrett Provokasjon
Strafferett for ikke-jurister dag III
Nettpatruljen Oslo Midtstuen skole 2/25/2019.
Forholdet mellom tiltalebeslutning og dom
Likestillings- og diskrimineringsloven
Gjenåpning Jo Stigen, Oslo, 30. april 2019.
Oppsummering ved Professor Hans Petter Graver
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Utskrift av presentasjonen:

Reaksjonene Jo Stigen, UiO, 13. mars 2018

Strafferettslige reaksjoner § 29: Straffene er: Fengsel forvaring samfunnsstraff ungdomsstraff bot rettighetstap

§ 30 Andre strafferettslige reaksjoner: straffutmålingsutsettelse straffutmålingsfrafall overføring til tvungent psykisk helsevern overføring til tvungen omsorg inndragning påtaleunnlatelse overføring av saken til mekling i konfliktråd etc. tap av retten til å føre motorvogn mv.

Fengsel Kan idømmes når dette er bestemt i straffebudet Fullbyrdelse i anstalt Minstestraffen normalt 14 dager, maks. etter straffebudet Sammen med fengselsstraff kan idømmes: Samfunnsstraff Bot Rettighetstap Særregel for unge lovbrytere: Ubetinget fengsel bare når særlig påkrevd

Betinget fengsel Fullbyrdingen utsettes i normalt 2 år Kan settes lengre av særlige grunner, maks. 5 år Grunnvilkår: ikke ny straffbar handling i prøvetiden

I tillegg kan særvilkår pålegges den domfelte (§35-37): Erstatning og oppreisning Meldeplikt til politiet Bestemt bosted, oppholdssted, arbeid eller opplæring Unngå kontakt med bestemte personer Innskrenket rådigheten over inntekt og formue Oppfylle økonomiske forpliktelser (eks. underholdsbidrag)

Avstå fra rusmidler og avgi rusprøver Behandling mot rus (evt. institusjon) Rusprogram med domstolskontroll mv. Psykiatrisk behandling (evt. institusjon) Opphold i hjem eller institusjon inntil 1 år Møte til mekling i konfliktrådet Ungdomsoppfølging i konfliktrådet Andre særvilkår som retten finner hensiktsmessig

Domstolen kan oppheve, endre, fastsette nye særvilkår Brytes særvilkår, kan domstol beslutte straffullbyrdelse Påtalemyndighet begjærer Retten kan avsi en samlet dom for begge handlingene eller særskilt dom for den nye handlingen Tiltale må reises innen 6 måneder etter utløp av prøvetid

Forvaring Sammenblanding av straff og samfunnsbeskyttelse Når «fengselsstraff ikke anses tilstrekkelig til å verne andres liv, helse eller frihet» Kan i prinsippet innebære innsperring på livstid

Grunnvilkår + særvilkår Grunnvillkår: Relevant lovbruddstype Voldslovbrudd Seksuallovbrudd Frihetsberøvelse Ildspåsettelse Annet lovbrudd som krenket andres liv, helse eller frihet, eller utsatte disse rettsgodene for fare

Særvilkår - Alvorlig art eller mindre alvorlig art Alvorlig art: nærliggende fare for nytt alvorlig lovbrudd som nevnt i første ledd Mindre alvorlig art: tidligere begått eller forsøkt å begå alvorlig lovbrudd nær sammenheng mellom det tidligere og nye faren for tilbakefall særlig nærliggende

Farevurdering Det begåtte lovbruddet Lovbryterens atferd og sosiale og personlige funksjonsevne Ved alvorlige saker: Har lovbryteren tidligere begått eller forsøkt å begå Skal foretas personundersøkelse

Varighet Bør ikke overstige 15, kan ikke overstige 21 år Unntak 1: når 30 år strafferamme Unntak 2: unge lovbrytere (bør ikke overstige 10 år, maks. 15 år) Domstol kan forlenge med inntil 5 år om gangen Påtalemyndighetens begjære senest 3 måneder før utløp Minstetid: ikke overstige 10 år Unntak 1: Tidsramme på mer enn 15 år: maks. 14 år Unntak 2: Tidsramme på mer enn 21 år: maks 20 år

Prøveløslatelse fra forvaring: Når minstetiden utløpt – kan sette vilkår (som ved betinget dom) Prøveløslatelsen kan avsluttes når: Alvorlig eller gjentatt bryter fastsatte vilkår Ny straffbar handling i prøvetiden Særlige grunner ikke lenger tilsier prøveløslatelse

Er forvaring problematisk som straff? Er farevurderingen pålitelig? Finsk rett: Avskaffet i 2006 – ansett uforenlig med krav til forutsigbarhet + usikre risikovurderinger Straffes for noe man ennå ikke har gjort?

Samfunnsstraff Alternativ til fengsel i maks. 1 år Unntak fra 1 års-regelen: Straff ville ha vært betinget Lovbryteren under 18 år Sterke grunner taler for samfunnsstraff idømmes; forenelig med straffens formål + lovbryter samtykker og bor i Norge

Fra 30 til 420 timer 1 t/dag i fengsel Må fastsette: Subsidiær fengselsstraff Gjennomføringstid Mulig å fastsette vilkår: overholde bestemmelser gitt av kriminalomsorgen om bosted mv. forbys kontakt med bestemte personer

Domstol kan beslutte at den subsidiære straffen skal fullbyrdes dersom domfelte bryter visse bestemmelser i straffegjennomføringsloven begår en ny straffbar handling før utløpet av gjennomføringstiden

Ungdomsstraff Alternativ straff for unge Inkluderer såkalt ungdomsstormøte og ungdomsplan etter konfliktrådsloven Vilkår: under 18 år på handlingstidspunktet gjentatt eller alvorlig kriminalitet samtykker og har bosted i Norge hensyn til straffens formål taler ikke med tyngde mot reaksjon i frihet

Gjennomføringstid og subsidiær fengselsstraff skal fastsettes Domstol kan beslutte at subsidiære skal fullbyrdes hvis brutt bestemmelser etter konfliktrådsloven ny straffbar handling før utløpet av gjennomføringstiden

Bot Når bestemt i straffebudet F.eks. mindre tyveri (§ 323) Kan ilegges sammen med Fengselsstraff Samfunnsstraff rettighetstap

Relevante momenter ved utmåling av bot: Forhold som er relevant ved straffutmålingen Inntekt og formue Forsørgelsesbyrde Gjeldsbyrde og andre økonomiske forhold evnen Subsidiær fengselsstraff fra 1 til 120 dager fastsettes (ikke foretak)

Rettighetstap Rett å ha stilling eller verv Dersom den straffbare handlingen viser uskikkethet eller fare for misbruke fratas stillingen fratas retten til for fremtiden å ha en stilling eller utøve en virksomhet eller aktivitet Både private og offentlige verv

Kontaktforbud Oppholde seg i bestemte områder Forfølge, besøke eller på annet vis kontakte person Vilkår: grunn til å tro at vedkommende ellers vil begå en straffbar handling overfor annen person forfølge annen person på annet vis krenke en annens fred Elektronisk kontroll mulig

Overføring til tvungent psykisk helsevern (strl. § 62) Reaksjon ved frifinnelse på grunn av utilregnelighet Samfunnsbeskyttelse: nødvendig for å verne andres liv, helse eller frihet Generelle vilkår: a. utilregnelig på grunn av psykose eller sterk bevissthetsforstyrrelse, og b. begått eller forsøkt å begå et volds- eller seksuallovbrudd, frihetsberøvelse, ildspåsettelse eller annet lovbrudd som krenket andres liv, helse eller frihet eller kunne utsette disse rettsgodene for fare

Spesielle vilkår Alvorlig art: nærliggende fare for at lovbryteren på nytt vil begå et alvorlig lovbrudd som krenker eller utsetter for fare andres liv, helse eller frihet Mindre alvorlig art: tidligere begått eller forsøkt å begå et alvorlig lovbrudd som krenket eller utsatte for fare andres liv, helse eller frihet, nær sammenheng mellom det tidligere og det nå begåtte lovbruddet, og faren for tilbakefall til et nytt alvorlig lovbrudd særlig nærliggende

Risikovurdering Legges vekt på det begåtte lovbruddet sammenholdt særlig med lovbryterens atferd, sykdomsutvikling og psykiske funksjonsevne

Tvungen omsorg for psykisk utviklingshemmede i høy grad (strl. § 63) Straffri på grunn av psykisk utviklingshemning i høy grad Fullbyrdes i fagenhet innenfor spesialisthelsetjenesten

Inndragning (strl. § 67): Utbytte av straffbar handling Kreves kausalitet mellom utbytte og straffbar handling Eiendom eller verdi Også substituttverdier Kan besluttes også ved utilregnelighet Bruttoprinsippet gjelder ved beregning av verdien Erstatning til skadelidende kan trekkes fra inndragningsbeløpet

Strl. § 68: Utvidet inndragning Eiendom kan inndras fra lovbryteren selv om kausalitet mangler Fakultativ – All eiendom kan potensielt inndras Omvendt bevisbyrde Vilkår: 

Vilkår: Straffbar handling som etter art kan gi betydelig utbytte, og Lovbryteren har foretatt en eller flere straffbare handlinger; samlet fengsel i 6 år eller mer, minst én straffbar handling som kan medføre straff av fengsel i 2 år eller mer, og lovbryteren de siste 5 år før handlingen ble begått, er ilagt straff for en handling av en slik art at den kan gi betydelig utbytte, eller forsøk på handling som nevnt i bokstav a eller b

Også verdien av formuesgoder som tilhører lovbryterens nåværende eller tidligere ektefelle inndras hvis ikke de er ervervet før ekteskapet ble inngått eller etter at ekteskapet ble oppløst, de er ervervet minst 5 år før den straffbare handlingen, eller lovbryteren sannsynliggjør at formuesgodene er ervervet på annen måte enn ved straffbare handlinger som lovbryteren selv har begått

Strl. § 69: inndragning av produkt m.m. ting som er frembrakt ved straffbar handling (f.eks. hjemmebrent alkohol, falske penger) ting som har vært gjenstand for straffbar handling (f.eks. smugling, ulovlig fiske men også bil ved promillekjøring) ting som har vært brukt eller bestemt til bruk ved en straffbar handling (f.eks. fiskeredskaper, innbruddsverktøy) Skjer overfor lovbryteren eller den han handlet for. Ved 3) også overfor eier som burde ha forstått at den skulle anvendes for straffbar handling

Proporsjonalitetskrav Er inndragning påkrevd av hensyn til en effektiv håndheving av straffebudet Er den forholdsmessig Ilegges andre reaksjoner? Konsekvensene for den det inndras fra

Strl.§ 70: forebyggende inndragning Fakultativ bestemmelse «På grunn av tingens art og forholdene for øvrig er en nærliggende fare for at den vil bli gjort til gjenstand for eller brukt ved en straffbar handling» F.eks. innbruddsverktøy, penger Ad «nærliggende fare»: Er tingen egnet til bruk ved kroppskrenkelser, er det tilstrekkelig at det er fare for slik bruk

Strafferammene Utgangspunktet er strafferammer som gjelder etter straffebudet Bot Fengselsstraff opp til X år Minstestraff Endringer i strafferammene i strl. § 79 og § 80 Regler ved konkurrens, gjentakelse eller når lovbruddet er begått som organisert kriminalitet

1. Konkurrens (real- eller idealkonkurrens) Felles straff skall idømmes Forhøyelsen regnes av lengstestraffen i det strengeste Aldri overstige summen av lengstestraffene

2. Gjentakelse Strafferammen kan forhøyes når ny straffbar handling av samme art Gjelder når fylt 18 år ved den første gjerningen og den andre er begått etter at den første straffen er fullbyrdet Ved nye lovbrudd med mer enn 1 år i fengsel Ikke når 6 år siden forrige lovbrudd

3. Ledd i aktivitetene til organisert kriminell gruppe «samarbeid mellom tre eller flere personer som har som et hovedformål å begå en handling som kan straffes med fengsel i minst 3 år, eller som går ut på at en ikke ubetydelig del av aktivitetene består i å begå slike handlinger.»

Fastsetting av straff under minstestraffen eller til en mildere straffart i strl. § 80 («kan») Tilbaketreden eller forebygging av gjenoppretting ev skade Ved forsøk Handlet på grunn av avhengighetsforhold til en annen deltaker, eller har deltatt bare i liten grad Overskredet grensene for nødrett, nødverge, eller selvtekt 

e) andlet i berettiget harme, under tvang eller under overhengende far f) alvorlig psykisk lidelse med en betydelig svekket evne til realistisk å vurdere sitt forhold til omverdenen, men ikke psykotisk g) psykisk utviklingshemmet i lettere grad h) har en noe mindre sterk bevissthetsforstyrrelse enn etter § 20 bokstav d. Ikke når skyldes selvforskyldt rus, med mindre særdeles formildende omstendigheter tilsier de i) under 18 år, eller j) uaktsom rettsuvitenhet ved straffebud som krever forsett eller grov uaktsomhet

Skjerpende omstendigheter (strl. § 78) («skal») midler eller metoder som er særlig farlige eller har stort skadepotensial menneskers liv eller helse i fare eller voldt velferdstap tilsiktet et vesentlig mer alvorlig resultat eller det lett kunne ha blitt følgen begått på særlig hensynsløs måte ledd i en planlagt eller organisert virksomhet begått av flere i fellesskap

g) utnyttet eller forledet unge personer, personer i en meget vanskelig livssituasjon, som er psykisk utviklingshemmet eller står i et avhengighetsforhold til lovbryteren h) rammet personer som er forsvarsløse eller særlig utsatt for lovbrudd i) bakgrunn i andres religion eller livssyn, hudfarge, nasjonale eller etniske opprinnelse, homofile orientering, funksjonsevne mv. j) begått i offentlig tjeneste eller er forøvet ved brudd på en særlig tillit k) tidligere er ilagt en strafferettslig reaksjon for liknende handlinger, eller l) begått i nærvær av barn under 15 år.

Formildende omstendigheter (strl. § 79) («skal») situasjon eller tilstand som nevnt i § 80 bokstav b, c, d, e, i eller j, forebygget, gjenopprettet eller begrenset skaden eller velferdstapet voldt ved lovbruddet, eller søkt å gjøre det, lovbruddet i betydelig grad er foranlediget av den skadelidtes forhold, redusert evne til realistisk å vurdere sitt forhold til omverdenen på grunn av psykisk lidelse, psykisk utviklingshemming, bevissthetsforstyrrelse som ikke er en følge av selvforskyldt rus, eller en sterk sinnsbevegelse,

e. gått lang tid siden lovbruddet … uten at lovbryteren kan lastes for dette, f. uforbeholden tilståelse eller i vesentlig grad bidratt til oppklaring av andre lovbrudd g. selv hardt rammet av lovbruddet, eller straffereaksjonen vil bli en sterk belastning på grunn av høy alder, sykdom eller andre omstendigheter h. gode utsikter til rehabilitering i. under 18 år på handlingstidspunktet.

Straffutmåling Domstolene bruker ofte en mindre del av skalaen Forholdet mellom Høyesterett og lovgiver Utvikling senere år Skjerping av lengstestraff + signal i forarbeid gir ofte lengre straff

To sentrale kriterier: Handlingens objektive grovhet Skadens størrelse eller omfang av den forbryterske virksomhet – Også f.eks. psykiske skadevirkninger (f.eks. ved voldtekt) Handlingens farlighet (grov eller ikke) Samvirke Forøvelsesmåte Handlingssituasjonen 

2. Gjerningspersonens skyld Forsett eller uaktsomhet Motiv for handlingen Alder Gjentakelse Domfeltes handling etter forøvelsen Konsekvenser av straffegjennomføringen; f.eks. høy alder …

Tre «spesialregler»: Straffutmålingsfrafall (strl. § 61) Straffutmålingsutsettelse (strl. § 60) Straffritak (strl. § 81)

Straffutmålingsfrafall (§ 61) «Selv om straffeskyld anses bevist, kan retten, når helt særlige grunner tilsier det, frafalle å utmåle straff» F.eks. der en uaktsom sjåfør rygger og dreper sitt barn Spesielt legges vekt på om utmåling av straff vil virke som en urimelig tilleggsbelastning for lovbryteren Om ikke hensynet til straffens formål og virkninger for øvrig tilsier at det utmåles en reaksjon

Straffutmålingsutsettelse (§ 60) Domstolen kan utsette å utmåle straff i en prøvetid Utsettelsen er betinget sml. med straffutmålingsfrafall

Straffritak (strl. § 81) («kan») «Retten kan frifinne den som …» a. uten å vite at han er mistenkt, i vesentlig grad har forebygget eller gjenopprettet skaden ved et lovbrudd som kan straffes med bot, eller b. har overskredet grensene for Nødrett Nødverge, eller Selvtekt … og særlige grunner tilsier frifinnelse.»