Teknisk-naturvitenskapelig hovedprofil Faglig bredde med humaniora, samfunnsvitenskap, medisin, helsevitenskap, utdanningsvitenskap, arkitektur og.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1 Innovasjon og nyskaping April Nyskapingsmål Drivkraft for omstilling og nyskaping. Internasjonalt fremragende innenfor forskningsbasert innovasjon.
Advertisements

Samarbeid for suksess - universitetssykehusfunksjonen Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Trondheim – NTNU – HiST – St.Olavs – SINTEF – SiT – studentene
Trondheim Helseklynge
UNIVERSITETET I BERGEN Navn eller avdeling / enhet Legg inn «Navn eller avdeling / enhet» på hver side: 1 Gå til menyen «Sett inn» 2 Velg: Dato og klokkeslett.
Introduksjon Dette er første lysarkserie av i alt seks om NTNU:
UNIVERSITETET I BERGEN TALL, FAKTA OG GRAFISKE FREMSTILLINGER Legg inn «Navn eller avdeling / enhet» på hver side: 1 Gå til menyen «Sett inn» 2 Velg: Dato.
Program Fakta om NTNU NTNUs utdanningsområder *Studieprogram* Student i Trondheim.
1Internasjonalisering April Internasjonale mål Delta i det europeiske utdannings-, forsknings- og innovasjonsområdet Samarbeide med kinesiske.
1 St. meld. nr. 20: Vilje til forskning En tilbakemelding ved Unni Steinsmo, SINTEF NHOs forskningspolitiske konferanse 7. april 2005.
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
1 Samling – Innkjøp 14. Og 23.september 2010 LMS-samling 2. desember 2010.
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
Anvendt økonomi Vår forskning handler om å utvikle et bedre grunnlag for rasjonelle beslutninger i næringsliv og offentlig forvaltning. Det dreier seg.
NTNU Innovation Village
Det historisk- filosofiske fakultet Dekan Gunnstein Akselberg Voss 24. oktober 2005.
Kunnskap for en bedre verden NTNU sitt nasjonale mandat – kunnskap for en bedre verden Berit Kjeldstad, prorektor for utdanning.
1 Statsbudsjettet Hovedmål og fokus for sektoren Hovedmål: Universiteter og høyskoler skal: gi utdanning av høy internasjonal kvalitet oppnå resultater.
NTNU Kompetanse i skolen KOMPiS Dag Atle Lysne Faglig leder.
Kunnskap for en bedre verden 1 GRAFER. Kunnskap for en bedre verden 2 Det medisinske fakultet Nøkkeltall Fakultet for arkitektur og billedkunst Fakultet.
1 August 2013 Internasjonalisering. 2 August 2013 Internasjonal handlingsplan 2011–2014 Internasjonalisering skal integreres i all faglig aktivitet i.
Universitetet i Bergen Hav, liv, samfunn [PLASS FOR ENHET (FAKULTET, INSTITUTT, AVDELING ETC.)] Her kan du skrive enhet/tilhørighet! Sett blank hvis dette.
1 Mai 2013 Utdanning og læringsmiljø. 2 Mai 2013 Utdanningsmål Relevant og anerkjent høy kompetanse Kvalitet på høyt internasjonalt nivå Utvikle kritisk.
Tall og fakta 2015 Universitetet i Bergen Oppdatert Her kan du skrive enhet/tilhørighet! Sett blank hvis dette ikke er aktuelt. [PLASS FOR ENHET.
1 Innovasjon og nyskaping Sept Nyskapingsmål Drivkraft for omstilling og nyskaping. Internasjonalt fremragende innenfor forskningsbasert innovasjon.
Internasjonalisering ved universiteter og høgskoler Hvilke trender ser vi? Susanne L. Sundnes Lansering av Indikatorrapporten 28. september.
Hvordan vi jobber med innovasjon ved MN Gunnar Dick.
Mulige konsepter og kriterier for faglig organisering – oppspill til gruppearbeid Møte i arbeidsgruppen 28. mai 2015 Thor Bjørn Arlov, Per E. Kjøl, Morten.
Status for fusjonsarbeidet, juni januar 2016 slo NTNU seg sammen med høgskolene i Ålesund, Gjøvik og Sør-Trøndelag. I løpet av 2016 blir det fusjonerte.
1 Introduksjon Mai INTRO Mai 2013 Om NTNU Om NTNU NTNU har hovedansvar for den høyere teknologiutdanningen i Norge. I tillegg til teknologi og.
1 Mai 2013 Introduksjon Mars Mai 2013 INTRO Om NTNU Om NTNU NTNU har hovedansvar for den høyere teknologiutdanningen i Norge. I tillegg til teknologi.
STYLE seminar 4. mars Strategi 2020: UiO skal tilby landets beste lærerutdanning og øke rekrutteringen av gode studenter innenfor realfag (s.8).
Kunnskap for en bedre verden 1 Råd for samarbeid med arbeidslivet (RSA), 21.oktober 2015.
NIFU STEP Norsk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning Det norske forsknings- og innovasjonssystemet – statistikk.
Status for fusjon og omorganisering, oktober januar 2016 slo NTNU seg sammen med høgskolene i Ålesund, Gjøvik og Sør-Trøndelag. I løpet av 2016.
Med kunnskap bygger vi landsdelen Foto: Stig Brøndbo, UiT Wenche Jakobsen Prorektor for utdanning Tromskonferansen.
Her kan du skrive enhet/tilhørighet. Sett blank hvis dette ikke er aktuelt. Innhold i dette feltet styres her: Meny -> Sett inn (Mac=Vis) -> Topptekst.
50% NØKKELTALL Studenter 6 fakulteter Avdeling for lærerutdanning Naturmuseum og botanisk hage Av våre studenter blir Ingeniører Lærere Økonomer.
Fusjonen NTNU og status fakultetet
Handlings plan forskning og nyskaping Status 2017
UiT Norges arktiske universitet
Foreløpige prioriteringer for 2018 Olav Bolland Dekan - Fakultet for Ingeniørvitenskap
INTRODUKSJON.
NTNU BRUSSEL | TOKYO.
Teknisk-naturvitenskapelig hovedprofil
NTNUs organisasjon NTNUs organisasjon.
NTNUs organisasjon NTNUs organisasjon.
Orientering om søkertall
Innovasjon, viktig del av samfunnsoppdraget til NTNU – møter globale utfordringer og skaper kommersielle muligheter. «Nytt utdanningstilbud i innovasjon»?
Handlingsplaner Utdanning - Status 2017
IE - Samlokalisering Allmøte 25. september 2017
Teknisk-naturvitenskapelig hovedprofil Faglig bredde med humaniora, samfunnsvitenskap, medisin, helsevitenskap, utdanningsvitenskap, arkitektur og kunstnerisk.
Teknisk-naturvitenskapelig hovedprofil
Strategiprosess IV-S17/17 Olav Bolland Dekan - Fakultet for Ingeniørvitenskap
Budsjettfordelingmodell IMB
Teknisk-naturvitenskapelig hovedprofil
Næringsliv og offentlig forvaltning
NTNU som drivkraft i regional utvikling Nettverkskonferanse Ålesund
NTNUs deltakelse i Horisont og veien videre Prorektor for forskning Bjarne Foss Rektors møte med instituttlederne 21. november 2017.
Regjeringen vil at Norge skal være et av de mest innovative landene i Europa NTNU - en drivkraft for omstilling, bærekraftig innovasjon og utvikling av.
Innovasjon og nyskaping
Innovasjon og nyskaping
Studieprogramråd ved NTNU UU 20. november 2017
Forskningspolitiske konferanse 2016
Betydningen av tidlig og langsiktig forankring i institusjonenes ledelse Finn-Eirik Johansen, visedekan for forskning, Det matematisk-naturvitenskapelige.
Besøk ved det medisinske fakultet
Teknisk-naturvitenskapelig hovedprofil Faglig bredde med humaniora, samfunnsvitenskap, medisin, helsevitenskap, utdanningsvitenskap, arkitektur og.
Utdannings- og doktorgradsdata til DBH
MARIT BOYESEN, rektor Velkommen til UiS! 29. desember 2018.
Samlokalisering som følge av fusjon
Utskrift av presentasjonen:

Teknisk-naturvitenskapelig hovedprofil Faglig bredde med humaniora, samfunnsvitenskap, medisin, helsevitenskap, utdanningsvitenskap, arkitektur og kunstnerisk virksomhet Hovedsete i Trondheim og campuser i Gjøvik og Ålesund

Nøkkeltall 2017 8 fakulteter, 55 institutter og NTNU Vitenskapsmuseet 7134 årsverk Over 40 000 studenter 7210 med avsluttet bachelor- og mastergrad 362 doktorgrader

Budsjett 2017 Budsjett på 9 milliarder kroner – hvorav 2 milliarder fra eksterne kilder Grunnbevilgning: ca 6,1 milliard NFR (Forskningsrådet) / RFF (Regionale forskningsfond): ca 1 milliard EU: 174 000 Andre inntekter: ca 1,67 milliard (avrundede tall)

Studier Over 400 studieprogram, samt etter- og videreutdanninger Hovedansvar for høyere teknologiutdanning, utdanner flest lærere og er størst innen helsefag og kunstfag i Norge Skal være et nasjonalt tyngdepunkt innen profesjonsutdanning Uteksaminerte i 2017: 7210 med avsluttet bachelor- og mastergrad 3687 på videreutdanningskurs med studiepoeng, og i erfaringsbaserte masterprogram 362 avlagte doktorgrader Utsagnet om at vi ”utdanner flest lærere” belegges på følgende måte: Det fusjonerte NTNU har både PPU-utdanning, lektorutdanning, GLU-utdanning (1-7 og 5-10) og yrkesfaglærerutdanning. I 2016 utdannet NTNU ifølge DBH 571 lærere, mens HIOA utdannet 498. Her har vi ikke tatt med barnehagelærerutdanningen (hvor HIOA har 171 og NTNU ingen) 

Studenter 2017 De syv største utdanningene Over 40 000 studenter: Trondheim: 85 % Gjøvik: 10 % Ålesund: 5 % Litt over halvparten kvinner 9 % utenlandske, fra 121 land Flest førsteprioritetssøkere, nesten 23 000 i 2017 Universitetet som rekrutterer mest nasjonalt De syv største utdanningene

Studenter på fakultetene i 2017 – menn og kvinner Totalt 3825 1239 7071 6833 5615 3524 8201 3820 2230 676 1588 2065 4335 1865 5690 1754 1595 563 5481 4768 1280 1659 2511 2066 HF – Det humanistiske fakultet AD – Fakultet for arkitektur og design IE – Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk IV – Fakultet for ingeniørvitenskap MH – Fakultet for medisin og helsevitenskap NV – Fakultet for naturvitenskap SU – Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap ØK – Fakultet for økonom

Studenter på fakultetene i 2017 – utenlandske Totalt 3825 1239 7071 6833 5615 3524 8201 3820 435 199 525 948 352 383 327 277 HF – Det humanistiske fakultet AD – Fakultet for arkitektur og design IE – Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk IV – Fakultet for ingeniørvitenskap MH – Fakultet for medisin og helsevitenskap NV – Fakultet for naturvitenskap SU – Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap ØK – Fakultet for økonomi

Årsverk i 2017: 7134 To av tre (4548) arbeider med undervisning, forskning og formidling (vitenskapelige stillinger), hvorav 40 prosent er kvinner og over 20 prosent er utenlandske

NTNUs andel av sektoren i 2017 Faglige årsverk NTNU: 20 % UiB: 10 % UiO: 17 % Studiepoeng NTNU: 16 % UiB: 6 % UiO: 10 % Publiseringspoeng NTNU: 21 % UiB: 14 % UiO: 26 %

Forskning Deltar i 92 Horisont 2020-prosjekter og har 9 ERC grants Har så langt hentet 475 mill. kroner fra Horisont 2020 programmet. Målet er 1 milliard Er den institusjonen som henter mest midler fra Norges forskningsråd Vertskap eller partner for 35 større forskningssentra (SFF, SFI, og FME) 362 doktorgrader avlagt i 2017, hvorav 43% utført av utenlandske PhD-kandidater Interne satsinger for å utvikle og rekruttere toppforskere Tematiske satsingsområder og muliggjørende teknologier i 2014–2023: Andre viktige samarbeidspartnere i tillegg til SINTEF: St. Olavs Hospital NTNU Samfunnsforskning Senter for omsorgsforskning Møreforsking Smartgrid Næringslivet

Innovasjon og kommersialisering NTNU tildeler 10 millioner kroner til verifisering av teknologi hvert år Etablerer internt nettverk med 15 innovasjonsstillinger som jobber med idésøk og tilrettelegging for utvikling og kommersialisering av forskning TTO har så langt hentet 1,1mrd i fremmedkapital til spin-off selskaper fra NTNU mottatte ideer spin-offs patentsøknader lisensavtaler NTNU Discovery – 10 millioner per år med ramme på 1 mnok per hovedprosjekt

Samarbeid med arbeidslivet Utstrakt samarbeid om utdanning (praksisplasser, næringslivsringer etc) Knapt 8 % av NTNUs eksterne inntekter kommer fra næringslivet I 2005–2015 samarbeidet NTNU med næringslivet i over 10 000 prosjekter. Dette omfattet om lag 1 200 norske og 760 internasjonale selskaper Tett samarbeid med SINTEF, rangert som nr. 1 i verden på Times Higher Education- rangeringen 88 nærings-ph.d. og 9 offentlig ph.d.-prosjekter Deltar i 6 National Centres of Expertice, 2 Global Centre of Expertice og 2 europeiske Knowledge and Innovation Community (KIC) Universitetssykehus, Universitetsskole og Universitetskommune Andre viktige samarbeidspartnere i tillegg til SINTEF: St. Olavs Hospital NTNU Samfunnsforskning Senter for omsorgsforskning Møreforsking Smartgrid Næringslivet

Næringsliv og offentlig forvaltning Verdiskaping Samarbeidet rangert som #1 i verden (THE) Daglig samarbeid om 27 SFI, FME og SFF og 23 Gemini-sentre, som omfatter mer enn 1000 medarbeidere Samarbeid i 18 H2020-prosjekter med mer enn 300 koblinger til prosjektpartnere internasjonalt Samarbeider om 200 laboratorier Samarbeider om ECCSEL ERIC, europeisk forskningsinfrastruktur på karbonfangst og lagring Publiserer vitenskapelige artikler sammen, 1600 artikler i perioden 2012–2017 NTNU Utdanning og forskning SINTEF Oppdragsforskning Samspillmodell – ustrakt samarbeid med næringsliv og offentlig sektor gjennom felles prosjekter og forskningssentre For mer informasjon: ntnu.no/forskning/samarbeid-sintef

Internasjonale rangeringer Center for World University Rankings Nr. 267 i verden (okt. 2017) CWUR QS World University Rankings Nr. 259 i verden (juni 2017) QS Times Higher Education Supplement (THES) I gruppen 251–300 i verden (sept. 2017) THES Academic Ranking of World Universities (Jia Tong) I gruppen 101–150 i verden (aug. 2017) Shanghai 7 5 3 9 Et internasjonalt panel nedsatt av Forskningsrådet konkluderte i 2015 med at Norge har to teknologimiljøer i verdenstoppen, begge ved NTNU: Structural Impact Laboratory (SIMLab) Marine Structures I mars 2017 publiserte THES en oversikt som viste at  NTNU har det mest produktive institusjonssamarbeidet i verden, som følge av det tette samarbeidet med SINTEF.  THES regnes som den beste og mest prestisjefylte rangeringen. Innenfor forskning og utdanning utgjør her «omdømme» til sammen 33 % av scoren for hvert universitet. Resultatene baseres på en spørreundersøkelse blant 17.500 akademikere fra hele verden. NTNU scorer dårlig i denne omdømmeundersøkelsen. Hadde vi gjort det like godt her som antall forskningssiteringer tilsier, viser beregninger at vi ville havnet i gruppen nr. 135–140 i verden.

Organisering STYRET AD ØK SU MH HF IE NV IV VM REKTOR Prorektor for nyskaping Prorektor for forskning Prorektor for utdanning Organisasjons- direktør Økonomi- og eiendoms- direktør Fellesadministrasjonen og Universitetsbiblioteket Fakultet for arkitektur og design AD Fakultet for økonomi ØK SU Fakultet for medisin og helse-vitenskap MH Det humanistiske fakultet HF Fakultet for informasjons- teknologi og elektroteknikk IE for natur- vitenskap NV Fakultet for ingeniør- vitenskap IV NTNU Vitenskaps- museet samfunns- og utdannings- vitenskap Viserektor NTNU i Gjøvik Viserektor NTNU i Ålesund VM

NTNUs ledelse fra 1. august 2017 Rektor NTNU Gunnar Bovim Organisasjons- direktør Ida Munkeby Økonomi- og eiendomsdirektør Frank Arntsen Prorektor for utdanning Anne Borg Prorektor for forskning Bjarne Foss Prorektor for Nyskaping Toril A. Nagelhus Hernes Viserektor i Gjøvik Jørn Wroldsen Det humanistiske fakultet (HF), Dekan Anne Kristine Børresen Fakultet for arkitektur og design (AD), Dekan Carl Fredrik Lutken Shetelig Fakultet for informasjons-teknologi og elektroteknikk (IE), Dekan Geir Egil Dahle Øien Fakultet for medisin og helsevitenskap (MH), Dekan Björn Gustafsson Fakultet for samfunns- og utdannings-vitenskap (SU), Dekan Marit Reitan Fakultet for økonomi (ØK), Dekan Monica Rolfsen NTNU Vitenskaps-museet, Museums-direktør, Reidar Andersen Viserektor i Ålesund Annik Magerholm Fet Fakultet for ingeniør- vitenskap (IV), Dekan Olav Bolland Fakultet for naturvitenskap (NV), Dekan Øyvind Weiby Gregersen

Campuser i Trondheim Studenter: 222 Ansatte: 102 Studenter: 1 885 DRAGVOLL TUNGA ROTVOLL INNHERREDSVEIEN OLAVSHALLEN MOHOLT TYHOLT Campuser i Trondheim Studenter: 222 Ansatte: 102 Studenter: 66 Ansatte: 21 Studenter: 641 Ansatte: 181 Studenter: 1 885 Ansatte: 187 Studenter: 2 871 Ansatte: 273 Studenter: 1 034 Ansatte: 171 Studenter: 8 083 Ansatte: 819 Studenter: 19 049 Ansatte: 5 429 GLØSHAUGEN, ELGESETER, ØYA, KALVSKINNET Gløshaugen: 11 602 studenter 5429 ansatte Elgeseter: 2690 studenter, 266 ansatte Øya: 1717 studenter, 1317 studenter Kalvskinnet: 3040 studenter, 388 ansatte

Regjeringsbeslutning om ny campus Helhetlig og sammenhengende prosjekt med tverrfaglig samling av fagmiljøer rundt Gløshaugen (og vestover) Anslåtte kostnader rundt ni milliarder kroner Mulig gjennomføring i løpet av ti år 92 000 kvadratmeter brutto nybygg 45 000 kvadratmeter brutto ombygging Rektor Gunnar Bovim og forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø

Om ny campus Samlet potensial 278.000 kvm Ulik modenhet og usikkerhet Ulike konsept er mulig Kartlegge virksomhet, aktivitet og arbeidsmåter Samarbeidspartnere på campus Utvikle ulike arealkonsepter som matcher virksomheten Utrede videre byggeområder Formelt planprogram