Kapittel 25 Othilie i barnehagen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kapittel 14 På tur i skogen
Advertisements

Kapittel 17 I grønnsaksbutikken Hva ser du på bildet? sjampinjong (m)
Kapittel 28 Norgeskartet
Leiligheten til Melissa og Petter
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
Kapittel 7 Johanne har ingen klær.
Kapittel 48 Elina møter en mann på fjellet.
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Kapittel mai hos Reza og Heidi.
Kapittel 21 Transportsystemet i Oslo
Grammatikk- oppgaver til ”Høyere enn himmelen”
Onsdag 20. juni 2012.
Kapittel 3 En vanlig dag.
Kapittel 39 Samlivsformer.
Kapittel 42 Religioner i Norge.
Kapittel 10 På treningssenteret.
Kapittel 1 oppgave b Sett inn adjektivene i riktig form
Kapittel 19 Hva er klokka? Vet du hvor mye klokka er? Har du klokke?
Kapittel 4: En normal ettermiddag og kveld
Oppgave 12 side 117 – 121 i arbeidsboken
Å kjøre bil og å stå i bilkø
Kapittel 43 Emilio forteller om tradisjoner
Kapittel 15 På litteraturgruppe
Kapittel 11 Dåp og konfirmasjon i Den norske kirke
Kapittel 13 I begravelse.
Kapittel 4: En normal ettermiddag og kveld
Kapittel 1 Hilsen fra tante Adele Tante Adele (90 år) på alders- og sykehjem.
Bevegelse I samlingen snaket vi om bevegelse. Hva tenker barna når vi sier ordet bevegelse? De reiser seg og forklarer at når vi gjør sånn og sånn med.
Kapittel 20 Å reise kollektivt Kjører du kollektivt?
Kapittel 34 Ernesto intervjuer en bussjåfør og en ekspeditrise Ernesto.
Kapittel 24 Samtale om været. a) Sett strek mellom ordene og forklaringene. 1. forsinket 2. fortsatt 3. rastløs 4. ingen 5. å huske 6. en helg 7. overrasket.
KAPITTEL 50 Josephs julaften. a) Sett strek mellom ordene og forklaringene som betyr omtrent det samme desember 2. å gå 3. trist 4. nettopp 5.
Foreldremøte 1. trinn. Oppstarten - Nye rutiner - Nye venner - Friminutt - Matboks - Refleksvest - Innesko - Gymsokker, sklisokker - Skiftetøy - Påkledning.
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
Kapittel 3 En vanlig dag. a) Sett strek mellom ordene og forklaringene 1. trøtt 2. å jobbe 3. å dusje 4. rotete 5. en jobb 6. hun har ikke lyst 7. mandag.
For å forstå oss selv, henter vi svar fra blant annet naturvitenskap, religion og filosofi.
Å leve med assistanse Denne bolken holdes av noen som selv lever med assistent i parforholdet. Ca 1time brukes på dette. Veldig fint med dialog mellom.
Kapittel 2- Tid og tall I dette kapittelet skal du lære
Verb Presens – forteller om noe som skjer nå eller noe som pleier å skje Preteritum – Forteller om noe som skjedde i fortid.
b) Sett inn adjektivene og substantivene i bestemt form entall eller flertall, med bestemt artikkel.
b) Sett inn adjektivene og substantivene i bestemt form entall eller flertall, med bestemt artikkel.
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Kapittel 32 Forholdet til læreren.
En gang skal det bli min tur
Kapittel 31 Melissas utdanning og ønsker for framtiden
Kapittel 27 Kommunikasjon med hjemlandet og å sende pakker
Kapittel 46 Utviklingssamtale.
Kapittel 1: Hei!.
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Kapittel 4 En normal ettermiddag og kveld.
Kapittel 9 Å spise sunt og riktig.
Oppgave 14 Side 123 i arbeidsboken.
KOMPETANSE FOR MANGFOLD
SIN BOK Barnehageåret
Kapittel 1: Hei!.
U-landsforeningen Svalene
Sinne Kraivalee Arnesveen.
Lek og moro skal vi ha, det gjør barn og voksne glad!
Kapittel 12 Melissa og Petter gifter seg
Kapittel 9 Å spise sunt og riktig.
Kapittel 16 På fotballtrening.
Kapittel 23 Årstidene.
Emilios jobb som assistent
Kapittel 26 Å søke lån i banken
Kapittel 29 Melissa på norskkurs
Leiligheten til Melissa og Petter
Hector er en meksikansk kunstner
Kapittel 7 Johanne har ingen klær.
Vold Hva tenker dere om dette bildet?
Vi beklager, men opptaket mangler for første del av talen
Utskrift av presentasjonen:

Kapittel 25 Othilie i barnehagen Othilie er snart skoleklar

a) Sett strek mellom ordene og forklaringene. å pleie å være glad i å ha fri barnehagepersonale ei niste en samlingsstund en lunsj de fleste nyttig å trives eldre å ha råd til små g) noe man gjør vanligvis a) å like veldig godt e) å ikke gå på jobb, skole eller barnehage i) ansatte i en barnehage k) ei matpakke m) tidspunkt da de voksne leser for barna og snakker og synger med dem b) formiddagsmat j) nesten alle d) praktisk h) å like seg c) komparativ av gammel e) å ha penger til l) liten i flertall

a) Sett strek mellom ordene og forklaringene. å pleie å være glad i å ha fri barnehagepersonale ei niste en samlingsstund en lunsj de fleste nyttig å trives eldre å ha råd til små g) noe man gjør vanligvis a) å like veldig godt e) å ikke gå på jobb, skole eller barnehage i) ansatte i en barnehage k) ei matpakke m) tidspunkt da de voksne leser for barna og snakker og synger med dem b) formiddagsmat j) nesten alle d) praktisk h) å like seg c) komparativ av gammel e) å ha penger til l) liten i flertall

c) Sett inn verb i riktig tid/form. 1. lete 2. Finn 3. henter 4. Har ___ mistet 5. Kjenner 6. elsker 7. snakket 7. snakke 8. sitte 9. ønsker 10. Pleier (lete) Kan du hjelpe meg å ___ etter bøkene mine? (finne) ___ bøkene mine, vær så snill! (hente) Emilio ___ Othilie i barnehagen hver dag. (miste) ___ du ___ bøkene dine? (kjenne) ___ du den mannen som står der borte? (elske) De ___ hverandre ikke lenger. Så trist! (snakke) Har du ___ med læreren din i dag? Du må ___ med henne om norskprøven. (sitte) Vil du ___ ved siden av meg? (ønske) Jeg ___ meg en ny og større tv. Men jeg har ikke råd til å kjøpe tv nå. (pleie) ___ du å spise frokost hver dag klokka 7.30?

d) Hvilket ord er riktig? Jeg pleier spiser / å spise / spiste frokost klokka sju på hver dag, / helgen, / hverdager, men i dag har jeg fri, så / etterpå / derfor da trenger jeg ikke stå fra senga / til / opp så tidlig. Når han er / går / vil på skolen, rekker han opp / til / fram hånden for å svare på tankene / spørsmålene / problemene til læreren. å spise hverdager så opp er spørsmålene

d) Hvilket ord er riktig? Emilio hente / hentet / henter Othilie i barnehagen hver dag / hverdag / snart etter jobb. De fleste små / jenta / barna i barnehagen er på samme / sammen / som alder som henne. Der / Det / Den er gøy for Othilie å leke / spille / hente med barna. henter hver dag barna samme Det leke

e) Sett inn adjektiv i riktig form. fin fint fine god godt gode hyggelig hyggelige (fin) Jeg har en ___ bukse. Hun har ei ___ jakke. Du har et ___ skjørt. Dere har mange ___ ting. (god) Hans har en ___ bil. Randi har ei ___ bok. Melissa har et ___ hjerte. De har mange ___ kaker. (hyggelig) Jeg har en ___ venn. Hun har ei ___ venninne. Det var et ___ selskap. Han har mange ___ venner.

e) Sett inn adjektiv i riktig form. vakker vakkert vakre moden modent modne gammel gammelt gamle (vakker) Hun er en ___ dame. Hun er ei ___ jente. Det er et ___ hus. De har mange ___ ting. (moden) Jeg har en ___ appelsin. Hun har ei ___ pære. Han har et ___ eple. De har mange ___ bananer. (gammel) De eier en ___ bil. Det er ei ___ bok. Treet som står der, er ___. Det bor mange ___ mennesker på et eldresenter.

g) Orddiktat. 1. en barnehage 2. å pleie 3. hver dag 4. en hverdag 5. gode venner 6. en frokost 7. å tilberede mat 8. et knekkebrød 9. et bibliotek 10. en alder 11. de fleste 12. å velge 13. praktisk 14. aleneforeldre 15. nyttig 16. fornøyd 17. trygg 18. å gi uttrykk for 19. å ha råd til 20. et spørsmål