Forelesninger i statsrett Dag 4 Forholdet mellom lovgivende og utøvende makt Vår 2018 av Benedikte M. Høgberg og Ola Mestad Det juridiske fakultet,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Rettens sammensetning
Advertisements

De politiske partiene i Norge
JUS100 Dag
Kapittel 16. Det norske demokratiet vokser fram
8 Det politiske systemet i Norge
UNIVERSITETET I OSLO Institutt for statsvitenskap Det norske Stortingets kontroll med utøvende myndighet Bjørn Erik Rasch Professor Institutt for statsvitenskap.
Manduksjoner i statsrett
Manduksjoner i statsrett - med paralleller til EØS-rett, folkerett og menneskerettigheter Våren 2012 av Benedikte Moltumyr Høgberg Førsteamanuensis.
Offentlige anskaffelser 9 Håndhevelse av anskaffelsesregelverket Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Førstelektor Ingun Sletnes.
JUS100 Dag
Nasjonsbygging og demokratisering (Del 2)
Stortinget Landets lovgivende forsamling
1884 ALL MAKT I DENNE SAL!.
POLITIKK.
Offentlighet og partsinnsyn
Stortinget Regjering Domstoler Storting i andre land
Varslere og ytringsfrihet HMS Samarbeidsforum 27. november 2006.
3 Marius Stub.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
© DET JURIDISKE FAKULTET UNIVERSITETET I OSLO § 14 – Inngrep gjennom forskrift Kongen kan ved forskrift gripe inn mot konkurransebegrensende atferd –Er.
Manduksjoner i statsrett
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum.
Taushetsplikt og annet konfidensialitetsvern Prof. Dag Wiese Schartum.
Taushetsplikt og annet konfidensialitetsvern (+ innledning til juridisk del av emnet) Prof. Dag Wiese Schartum.
Kapittel 5. Politikk og demokrati Del 3 Politikk og demokrati Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 4a utforske.
Hva menes med demokrati? Hva forbinder dere med demokrati? Skriv en liste.
Kampen om parlamentarismen! Parlamentarisme: makta ligg hos dei folkevalde i nasjonalforsamlinga /parlamentet. Det tyder at: ● Stortinget bestemmer kven.
Demokrati Emne 2 Samfunnskunnskap. Grunnleggende prinsipper i demokratiet: én person har én stemme frie og hemmelige valg valg mellom konkurrerende partier.
Demokrati Kommunevalg Periode i samfunnskunnskap fram til kommunevalg 14 september Kapittel 5 og 6.
Kommunestyrekomiteer > Hjemlet i kommuneloven (kl) § 10a (endring i 2006) –Ment å være «politiske verksteder» –Ment å vitalisere rollen som folkevalgt.
Den lovgivende makten i Norge. MaktfordelingMAKT l ovgivende Stortinget utøvende Regjeringen dømmende Domstolene.
Organiseringen av staten 17. februar 2016 Dosent Ingun Sletnes.
Loven som rettskilde Dag Wiese Schartum.
Den politiske styringskjeden
Regjeringens funksjoner
Selskapskontroll og eierskapsforvaltning
Fakultetsoppgave i rettskildelære, H-16
Manduksjoner i statsrett - med linjer til internasjonal rett Høst 2016 av Benedikte Moltumyr Høgberg Professor ved Det juridiske fakultet, UiO.
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
3 Marius Stub.
Organiseringen av staten 14. februar 2017
Stortingets organisering
Politikerne trenger kontrollkomitèen – det gjør offentligheten også
5 Marius Stub.
Statsmaktene i Norge Samfunnsfag Tirsdag
Kommunestyrekomiteer
Forelesninger i statsrett - Dag 2 Vår 2017 av Benedikte Moltumyr Høgberg Professor ved Det juridiske fakultet, UiO.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Rettslige reguleringer av og forutsetninger for demokrati
Forelesning i statsrett - Dag 1 Vår 2017 av Benedikte Moltumyr Høgberg Professor ved Det juridiske fakultet, UiO.
Prof. Dag Wiese Schartum
Rettslige reguleringer av og forutsetninger for demokrati
Rettens sammensetning Hvem og hvor mange som er med på å behandle en sak i retten, avhenger av både sakstype, rettsinstans og hva det ankes over. I det.
Forelesninger i statsrett - Dag 1 Vår 2018 av Benedikte Moltumyr Høgberg Professor ved Det juridiske fakultet, UiO.
Manduksjoner i statsrett - med linjer til internasjonal rett Høst 2017 av Benedikte Moltumyr Høgberg Professor ved Det juridiske fakultet, UiO.
Forelsninger i statsrett Dag 2 Vår 2018 av Benedikte Moltumyr Høgberg Professor ved Det juridiske fakultet, UiO.
Den lovgivende makten i Norge
Forelesninger i statsrett Dag 3 Den utøvende makt – Konge og regjering Vår 2018 av Benedikte Moltumyr Høgberg Professor ved Det juridiske fakultet,
Manuduksjoner JUS Særlig statsrett og menneskerettigheter Vår 2018 av Benedikte Moltumyr Høgberg Professor ved Det juridiske fakultet, UiO.
Sorenskriver Liv Synnøve Taraldsrud
Organiseringen av staten 28. februar 2018
Forvaltningsnivåer. KS Valg og innbyggerdeltakelse 16. januar 2018
Statsforfatningsrett 3.forelesning Den utøvende statsmakt
Forelesninger i statsrett -Rettighetsdelen Lovskrav, tilbakevirkning og ekspropriasjon mv Vår 2018 av Benedikte Moltumyr Høgberg Professor ved Det juridiske.
Manduksjoner i statsrett - med linjer til internasjonal rett Høst 2018 av Benedikte Moltumyr Høgberg Professor ved Det juridiske fakultet, UiO.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
JUS 2111 Vår 2019 Inger-Johanne Sand, IOR/UiO
Forelesninger i statsrett JUS2111 Forholdet mellom lovgivende og utøvende makt Vår 2019 Benedikte M. Høgberg og Ola Mestad Det juridiske fakultet,
3 Marius Stub.
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Utskrift av presentasjonen:

Forelesninger i statsrett Dag 4 Forholdet mellom lovgivende og utøvende makt Vår 2018 av Benedikte M. Høgberg og Ola Mestad Det juridiske fakultet, UiO

Tema for forelesningen Stortingets kontroll med regjeringen Regjeringens opplysningsplikt Parlamentarisme Riksrett

1. Stortingets kontrollvirksomhet – oversikt Løpende arbeid i Stortingets komiteer Grl. § 82: Regjeringens opplysningsplikt Grl. § 75 c: Oppsyn m/ pengevesenet (Norges Bank) Grl. § 75 k: Riksrevisjonen Grl. § 75 f: Fremleggelse av statsrådsprotokoller Grl. § 75 g: Opplysninger om inngåtte traktater Grl. § 75 l: Sivilombudsmannen Europautvalget, EOS-utvalget, ad hoc granskninger Grl. § 15: Parlamentarisme

2. Regjeringens opplysningsplikt Opplysningsplikt følger i dag av Grl § 82: punktum: «Regjeringen skal meddele Stortinget alle de opplysninger som er nødvendige for behandlingen av de saker den fremlegger.» punktum: «Intet medlem av statsrådet må fremlegge uriktige eller villedende opplysninger for Stortinget eller dets organer.»

2. Regjeringens opplysningsplikt Forskjellen på 1. og 2. punktum: Regjeringen ber Stortinget ta stilling til en sak de kommer med – 1. pkt. Forskjellen på 1. og 2. punktum: Regjeringen ber Stortinget ta stilling til en sak de kommer med – 1. pkt.

2. Regjeringens opplysningsplikt Saker som typisk kommer fra Regjeringen: Lovforslag Prop. L Stortingsmeldinger St. meld. Budsjettforslag Prop. 1 S For slike saker foreligger en skjerpet opplysningsplikt: «… alle de opplysninger som er nødvendige…»

2. Regjeringens opplysningsplikt For alle saker, uavhengig av om de kommer fra Regjeringen eller ikke, gjelder 2. pkt: …ikke fremlegge «villedende eller uriktige opplysninger». Plikten påligger hvert enkelt medlem av statsrådet, jf. § 5 og § 30 tredje ledd. Plikten omfatter opplysninger til Stortinget i plenum, presidentskapet, stortingskomiteene, Europautvalget og EOS-utvalget. Plikten gjelder ikke det som blir sagt i gangene på Stortinget, til pressen eller til andre.

2. Regjeringens opplysningsplikt - spørretimen

2. Regjeringens opplysningsplikt gjelder ikke i Vandrehallen

3. Parlamentarisme – hva er det? Sedvanerett og kodifisering Tidligere konstitusjonell sedvanerett; Selmer 1884, Hornsrud 1928, (Hundseid 1933), Gerhardsen 1963. Parlamentarisme kodifisert i Grl. § 15 f.o.m. 20/2-2007 Negativ parlamentarisme/mistillitsvotum Negativ parlamentarisme er kodifisert. Regjeringen må gå av dersom Stortinget gir uttrykk for mistillit. Rettslig plikt til å gå av (”innlevere avskjedssøknad til Kongen”). Positiv parlamentarisme/investitur Positiv parlamentarisme (investitur) finnes ikke i Norge. Trenger nasjonalforsamlingens tillit til å danne regjering.

3. Mistillitsvotumet Hvem må gå av? Den som får votumet mot seg; regjeringen eller en enkelt statsråd, § 15 1. ledd Kan alle stortingsrepresentanter fremme mistillitsforslag? Sannsynligvis, jf. Kings Bay-saken (1963) Mistillitsvotum bør begrunnes, men ikke et krav Forretningsministerium etter mistillit – før avgang, jf. § 15 tredje ledd Konsekvensene av at regjeringen/statsråden ikke går av ved mistillitsvotum Risikerer dom ved Riksrett, jf. § 86

3. Kabinettspørsmål Kabinettspørsmål Regjeringen erklærer at den vil gå av dersom Stortinget ikke stemmer for regjeringens konkrete forslag Neppe rettslig plikt til avgang Når foreligger kabinettspørsmål? Formuleringene må ikke være for løse De to siste kabinettspørsmål: Mars 2000: Bondevik I (gikk av) November 2001: Bondevik II (gikk ikke av)

4. Riksretten – hva er det? En særdomstol som utelukkende dømmer i saker vedr «brudd på konstitusjonelle plikter», Grl § 86 Regelendring i 2007 Alle riksrettssaker avsagt før denne tid. Saker for Riksretten begynner og slutter der Ingen ankeadgang, heller ikke for skyldspørsmål Stortinget i plenum anlegger søksmålet Hvem kan dømmes av Riksretten? Representanter for de tre statsmaktene Ikke statsmaktene som organ

4. Riksrettens kompetanse Brudd på «konstitusjonelle plikter» Kompetansen er eksklusiv Konstitusjonelle plikter omfatter de plikter som fremkommer av Grunnloven og av konstitusjonell sedvanerett Nærmere regler om påtale er fastsatt i ansvarlighetsloven Stortinget har ingen plikt, bare rett, til å overlate sakene til Riksretten Sanksjonene: Straff, erstatning, fradømmelse av embetet, tilbakebetaling etc.

4. Riksrettens sammensetning og riksrettsprosess Grl § 86 tredje ledd 11 dommere, hvorav 5 fra HR og 6 lekdommere (de siste er forhåndsvalgt for en periode på seks år) Riksrettergangsloven fastsetter regler om prosessen Hjemlet i Grl § 87, men loven er ikke av konstitusjonell karakter Riksrettssaker begynner i KKK 1/3 av medlemmene kan kreve nærmere undersøkelser KKK avgir innstilling til Stortinget i plenum Kan enten anbefale til St. at det tas ut tiltale eller de kan anbefale at St. ber Ansvarskommisjonen om å utrede riksrettsspørsmålet nærmere Stortinget avgjør tiltalespørsmålet med simpelt flertall (men kan sende saken til Ansvarskommisjonen med bare 1/3 flertall)

4. Praksis fra Riksretten Praksis er sparsommelig Kun 8 riksrettssaker på 200 år I 3 av sakene er det avsagt fellende dom Statsråd Fasting 1821 Statsminister Løvenskiold 1836 Ministeriet Selmer 1883-84 Vurderinger i KKK om Riksrett er hemmelige, med mindre initiativet kommer utenfra, slik med Fritz Moen-saken 2006 Saken mot ministeriet Selmer omtales som parlamentarismens gjennombrudd Parlamentarisme har redusert behovet for Riksretten Må trekkes en grense mellom politisk og juridisk ansvar